Leren en diversiteit staat centraal in het onderzoekscentrum. We voeren praktijkgericht onderzoek naar zowel formeel als informeel leren, typisch en atypisch leren en leren doorheen de volledige levensloop, van jonge kinderen tot volwassenen.
Bij onderzoek naar ‘leren’ vertrekken we altijd vanuit de diversiteit van lerenden enerzijds en de diverse contexten waarbinnen dat leren kan plaatsvinden anderzijds. Zo willen we bijdragen aan gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en levenslang leren voor iedereen.
Binnen het onderzoekscentrum werken we maximaal interprofessioneel om een holistisch beeld te krijgen op het samenspel van factoren die leren beïnvloeden.
Onze
projecten.
Effectief inclusief onderwijs
- Contribution of an obstacle course intervention on motor competence among 6-12-year old children: associations with motivation and physical activity.
- XR-factor. Onderzoek naar factoren die bijdragen tot een succesvolle implementatie van XR als leermiddel in het technisch en beroepsgericht onderwijs in Vlaanderen
- Effectief en efficiënt duaal leren in het hoger onderwijs
- Efficiënt duaal (afgerond)
- Complementaire co-teaching tussen een leerkracht en een zorgprofessional
- ReToRe: Remember to Remember
- Invloed van de bobbelbaan op het motorische leren en de motivatie van kinderen (5-12 jaar) in het basisonderwijs
- Een vakdidactiek burgerschap op maat van de nieuwe eindtermen secundair onderwijs in Vlaanderen (afgerond)
- Studeren met dyslexie: ondersteuningsbehoeften van studenten
- Krachtige UDL brede basiszorg voor rekenen in de lagere school (afgerond)
- Geïntegreerd wetenschapsonderwijs: lijden of leiden? (afgerond)
Toegang tot onderwijs en sociale mobiliteit
- Sociale mobiliteit door onderwijs (afgerond)
- SMO-G: Sociale mobiliteit door onderwijs: Grenswerk
- Prentenboeken bij het vormgeven van wiskundige instructie bij Vlaamse kleuterleerkrachten (afgerond)
- Angst voor de schoolpoort (afgerond)
Professionalisering van onderwijsprofessionals
- Krachtig rekenonderwijs
- Multicultural Classrooms: Inclusive Learning and Teaching in Higher Education
- Draaischijffunctie van het CLB, what's in a name? (afgerond)
- Le(e)rmodern 22: Modernisering Secundair onderwijs op Bachelor Secundair Onderwijs
- Competenties van lesgevers hoger onderwijs m.b.t. het onderwijzen van studenten met een leerstoornis
Contact.
Heb je een vraag of wil je met ons samenwerken? Neem dan contact op met learningindiversity@hogent.be
"Het Research Centre for Learning in Diversity is multidisciplinair samengesteld uit experts met onderzoeks- en/ of praktijkervaring in disciplines zoals pedagogiek en didactiek, sociaal werk, orthopedagogiek, humane en sociale wetenschappen, audiologie, logopedie, ergotherapie, recht, informatica en biomedische wetenschappen."
"Het Research Centre for Learning in Diversity is multidisciplinair samengesteld uit experts met onderzoeks- en/ of praktijkervaring in disciplines zoals pedagogiek en didactiek, sociaal werk, orthopedagogiek, humane en sociale wetenschappen, audiologie, logopedie, ergotherapie, recht, informatica en biomedische wetenschappen."
Advies en dienstverlening.
Effectief onderwijs
Methodieken
- Groepswerk met je leerlingen vormgeven en effectief begeleiden
- Communicatie en teamgericht werken aan de hand van het model van transactionele analyse
- Apps bij de aanpak van leerstoornissen
- Eduscape ontwikkelen
- Luistertoetsen ontwikkelen
Cognitief
Taal, lezen, luisteren, spelling, dyslexie, taalontwikkelingsstoornis) voor kleuter, lager en secundair onderwijs, bijvoorbeeld:
- Begeleiden van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in de klas
- Dyslexie, leerstoornissen en redelijke aanpassingen in secundair onderwijs
- Dyslexie en vreemde talen in het secundair onderwijs
- Krachtig spellingonderwijs
- Krachtig leesonderwijs
Wiskunde voor kleuter, lager en secundair onderwijs, bijvoorbeeld:
Psychosociaal
- Schoolweigering. Wat als schoollopen moeilijk wordt?
- Dysparcours: inleefoefeningen voor dyslexie en dyscalculie
- Psycho-educatie en ouderbegeleiding bij kinderen met dyscalculie
- Preventie, detectie en aanpak van spraak en taalproblemen bij kinderen
- Psycho-educatie en ouderbegeleiding bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis
- De ziel van de stiel: zingevende supervisie voor zorgberoepen
Motorisch leren
- Schrijven zonder pen: schrijfvaardigheden verbeteren door begeleiding vanuit motorisch perspectief
- Zorgverbreding (motorisch remedial teaching): het verlenen van extra onderwijs ihkv de bewegingsopvoeding die zich richt op de ontwikkeling van het bewegingsgedrag van het kind.
- Stemgebruik voor lesgevers en professionele sprekers
Heb je een praktijkgericht onderzoeksvraagstuk en wens je onze ondersteuning? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek, wij bekijken wat we kunnen doen voor jou.
Onze samenwerkingen.
- LOONT: LerarenOpleidingOnderzoekNeTwerk - associatieonderzoeksplatform i.s.m. AUGent
- Typisch en aTypisch Leren - associatieonderzoeksplatform i.s.m. AUGent
- The Effectiveness of Adaptive and Non-Adaptive Educational Games - FWO-project i.s.m. KU Leuven
Zoek je een boeiende stageplaats in de educatieve onderzoekssector? Wij ontvangen je graag in ons team! Neem contact op met learningindiversity@hogent.be voor meer info.
In de kijker.
- REPORTAGE: HOGENT houdt voor het eerst pioniersdagen - reportage van vrtnws
- REPORTAGE: HOGENT organiseert pioniersdagen - reportage AVS
- REPORTAGE: HOGENT geeft dit jaar extra aandacht aan 'pioniersstudenten' - reportage Radio 2 Oost-Vlaanderen
- ARTIKEL: Schoolweigeraars: in elke klas zit er een (of juist niet)
- PUBLICATIE: Personen met leerstoornissen in Orthopedagogiek als handelingswetenschap (pp. 289-318)
- ARTIKEL: Hilde leert kleuter wiskunde met prentenboeken
- BIJSCHOLING: Kleuters klaar voor Wiskunde? Reken maar van wel. Collega Hilde Rabaut ontwikkelde een bijscholing
- PUBLICATIE: Mapping between number notations in kindergarten and the role of home numeracy.
- PUBLICATIE: Early Literacy Skills and Later Reading and Writing Performance Across Countries: The Effects of Orthographic Consistency and Preschool Curriculum
Publicaties.
- Verbrugge, A. (2023). Pioniers in onbekend gebied. HOGENT.
- Vos, H., Marinova, M., De Leon, S., Sasanguie, D. & Reynvoet, B. (2022). Gender differences in young adults' mathematical performance: Examining the contribution of working memory, math anxiety and gender-related stereotypes. Learning and Individual Differences.
- Standaert, A., Desoete, A., De Coster, S., & Sasanguie, D. (2022). Personen met leerstoornissen. In S. De Pauw et al. (Reds). Orthopedagogiek als handelingswetenschap (pp. 289-318). Gent, België: Borgherhoff & Lamberigts.
- Van Hyfte, E., & van Gelder, W. (2022). Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks. Onderzoek naar een bijdrage van ‘bobbelbanen’ aan een brede motorische ontwikkeling. KVLO LO Magazine, 110 (7), 10-12.
- Van Hyfte, E., & van Gelder, W. (2022). Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks. Breed motorisch ontwikkelen bij ‘bobbelbanen’. KVLO LO Magazine, 110 (7), 7-9.
- Demedts, F., Reynvoet, B., Sasanguie, D. and Depaepe, F. (2022). Unraveling the role of math anxiety in students’ math performance. Frontiers in Psychology. 13:979113.
- Van Hyfte, E., Vercruysse, S., Warlop, G., & Lenoir, M. (2021). A Physical Education Program Based upon an Obstacle Course Positively Affects Motor Competence in 6- to 7-Year-Old Children : A Pilot Study. Journal of Teaching in Physical Education, 2021
- Reynvoet, B., Ribner, A.D., Elliot, L., Van Steenkiste, M., Sasanguie, D., & Libertus, M.E. (2021). Making Sense of the Relation between Number Sense and Math. Journal of Numerical Cognition, 7 (3), 308-327
- Desender, K., & Sasanguie, D. (2021). Math anxiety relates positively to metacognitive insight into mathematical decision making. Psychological Research- Psychologische Forschung, 86 (3), 1001-1013
- Marinova, M., Reyvoet, B., Sasanguie, D., (2021). Mapping between nummer notations in kindergarten and the role of home numeracy. Cognitive Development, 57, 101002.
- Desender, K., & Sasanguie, D. (2021). Math anxiety relates positively to metacognitive insight into mathematical decision making.Psychological Research. Advance online publication
- Marinova, M., Sasanguie, D., Reynvoet, B. (2021). Numerals do not need numerosities: robust evidence for distinct numerical representations for symbolic and non-symbolic numbers. Psychological Research-Psychologische Forschung, 85 (2), 764-776
- Van den Bussche, E., Vanmeert, K., Aben, B., Sasanguie, D. (2020). Too anxious to control: the relation between math anxiety and inhibitory control processes. Scientific Reports, 10, Art.No. 19922, 1-10.
- Mutaf-Yildiz, B., Sasanguie, D., De Smedt, B., Reynvoet, B. (2020). Probing the Relationship Between Home Numeracy and Children's Mathematical Skills: A Systematic Review. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 11, Art.No. ARTN 2074.
- Reynvoet, B., Vanbecelaere, S., Depaepe, F., & Sasanguie, D. (2020). Intervention studies in math: a meta-review. Book Chapter accepted for publication in the Henik, A., & Fias, W. (Editors). Learning and Education in Numerical Cognition.
- Reynvoet, B., Marinova, M., & Sasanguie, D. (2020). Taking it of your shoulders: Providing scaffolds leads to better performance on mathematical word problems in secondary school children with developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 105, 103745
- "Preteaching: welzijn zkt onderwijs (m/v) en vice versa" (mei 2020 - Ontwikkelen in diversiteit)
- "Onderwijs en maatschappelijk kwetsbare gezinnen: de onderwijsopdracht ruim(er) bekeken" (juni 2020 - Welwijs)
- "Scholen hebben een uniek positie voor kwetsbare gezinnen" (augustus 2020 - Sociaal.net)
- Schoolweigering. Waarover spreken we? (2019)
- Een studie- en schoolkeuze maken. (2018)
- TALK - Teaching and assessing language for kids (2017)
- "Is dat iets voor mij, juf? Leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair" (2017)
- Lettersoep: programma voor hardnekkige letterverwarring (2015)