Facebook Pixel Trendanalyse en implementatie - Hogeschool Gent
Foto Trendanalyse en implementatie

Trendanalyse en implementatie.

T

Opportuniteiten vroegtijdig spotten en trends vertalen naar nieuwe concepten en innovatieve producten voor de consumenten van morgen. Iets voor jou?

Je bent op zoek naar tools om trends te detecteren, analyseren en implementeren. Het postgraduaat trendanalyse en implementatie is een unieke avondopleiding die je klaarstoomt als toekomstige professional in trendresearch.

Als trendkenner verwerf je inzicht in de nieuwste innovatieve evoluties en toepassingen in diverse sectoren. Je observeert behoeften en gedragingen. Op basis daarvan stel je de geanalyseerde trends voor aan bedrijven, organisaties en overheden. Vervolgens zet je haalbare scenario’s uit.

Trendkenners zijn high potentials op de arbeidsmarkt

Bedrijven willen hun concurrenten een stapje voor zijn. Nieuwe ideeën op de markt brengen die strategisch aansluiten bij de verschillende doelgroepen. Hun sparringpartner? Dat ben jij.

Als toekomstgerichte professional beschik jij over de tools en inzichten om de nieuwe consument te begrijpen. Je spot opportuniteiten vroegtijdig en vertaalt trends naar nieuwe concepten en innovatieve producten. Bovendien ben je als expert de geschikte persoon om innovatieteams te begeleiden en aan te sturen. En dat zowel binnen bedrijven als binnen andere organisaties en bij de overheid.

Intensieve no-nonsense training

De opleiding geeft een brede kijk op de maatschappij, de consumentenbehoeften en het bedrijfsleven. Je verwerft scherpe inzichten in mensen, hun levensstijl en hun passies. Je kan je als trendkenner bijgevolg specialiseren in een zelfgekozen domein of sector.

Performante organisaties weten hoe belangrijk het is om te begrijpen hoe hun sector er morgen zal uitzien. Grote nationale en internationale bedrijven hebben al jaren een trendwatcher in dienst. Wij zijn ervan overtuigd dat de vraag vanuit de bedrijfswereld alleen maar explosief zal toenemen.

data

De opleiding bestaat uit 25 sessies. De lessen starten telkens om 18.30 uur en eindigen om 21.30 uur.

doelgroep

  • Je bent strateeg, analist, innovator en/of creatieveling en je wil concrete scenario’s uitzetten om trends te vertalen in bedrijfsconcepten die aanslaan op de markt.
  • Je bent ondernemer, IT’er, ontwerper ...
  • Je bent pas afgestudeerd als bachelor/master met een gezonde dosis motivatie en nieuwsgierigheid.

prijs

2450 euro

evaluatie

Tijdens je opleiding schrijf je een trendrapport dat als eindbeoordeling van het postgraduaat telt.

attestering

Heb je al een bachelor of master op zak? Dan behaal je het getuigschrift postgraduaat.

Innovatiekansen spotten.

"Buitengewone innovatiekansen zitten verscholen in onverwachte hoekjes. De opleiding trendanalyse en implementatie leert organisaties hoe ze op een systematische manier hun blik op de wereld verruimen."

Stefaan Vandist
CEO Trinity Consult

Het programma loopt over 25 lesavonden en behandelt alle rele­vante en essentiële aspecten voor het ontwikkelen van een sterke toekomst­strategie. Het postgraduaat bestaat uit vier onderdelen. 

Trendanalyse

Hoe ziet het trendlandschap eruit? We bespreken uitgebreid micro-, meso- en
megatrends. We reiken je verschillende methodieken aan om de nieuwste trends op te sporen. Daarnaast porren we je aan om eens over het muurtje van je eigen organisatie te kijken.

Je leert verbanden leggen en patronen herkennen. Je krijgt grip op de daaruit voortvloeiende veranderende consumentenbehoeften.

Scenarioplanning en futuring

Je ontwikkelt scenario’s, concepten en strategieën. Concreet: Je bestudeert trends en onzekerheden vanuit verschillende invalshoeken. Van daaruit maak je een analyse van de toekomst. Een blikopener, want zo leer je denken in verschillende gefundeerde toekomstverhalen.

Innovatietools en creativiteit

Laat je gedachtekronkels de vrije loop. We stimuleren je creativiteit met verschillende tools. Onder andere door te brainstormen. Zo leer je een origineel idee van een cliché te onderscheiden.

Trendimplementatie

Je kent de trends maar hoe vertaal je die succesvol naar strategie en innovatie? Concrete cases geven je handvaten om strategische beslissingen te nemen. Resultaat? Je bent in staat om nieuwe producten en diensten te bedenken. Toekomstbestendig, dat spreekt voor zich. En bovendien doorstaan de nieuwigheden de test van de haalbaarheid op de markt.

Een andere blik
op de wereld.

"Het postgraduaat heeft mij met een andere blik naar de wereld leren kijken. Ik ben nu gepassioneerd door alles wat nieuw is en ben elke keer weer verwonderd als ik een interessante innovatie of trend tegenkom. De opleiding vormt zeker een meerwaarde in mijn huidige job om tot nieuwe productinnovaties te komen."

Ellen Lauwers 
Innovation & Packaging Manager 
bij Neuhaus

Je leert van experten.

Het postgraduaat wordt georganiseerd in samenwerking met tal van grote spelers in de trendwereld. Alle lesgevers
zijn toonaangevende experts in trends en innovaties. Stuk voor stuk topmensen die met plezier hun ervaringen delen.

Je krijgt les van:

  • Herman Konings: Trendwatcher, CEO nXt
  • Stefaan Vandist: CEO Trinity Consult
  • Tom Palmaerts: Trendwatcher Trendwolves
  • Petra Couck en Sofie Van Herreweghe: Trendexperten HOGENT
  • Dries Laperre: Lector Industrieel design & prototyping Howest
  • Rudy Pieters: CEO Verhalenmakers, Storytelling expert
  • Bert Van Thilborgh: CEO Futureproved Trendwatchers
  • Aitor Somers: Business Consultant, Duval Union
  • Sven Mastbooms: Trusted Advisor Kindred Spirits

Ook medestudenten zijn een bron van inspiratie. Deze opleiding verenigt mensen uit diverse professionele sectoren en disciplines. Prettig gevolg? Je wisselt ideeën uit en je bouwt snel een relevant professioneel netwerk uit.

Sfeerbeeld
"Trendkennis vormt de ultieme basis om de toekomst van je bedrijf, organisatie, product of merk veilig te stellen. Dit postgraduaat legt hiervoor een basis die je ongetwijfeld zal kunnen gebruiken."

Bert Van Thilborgh
CEO Futureproved Trendwatchers

Match ik met trendanalyse en implementatie?

1

Je bent een
early-adopter
in alles.

2

Je kijkt steeds
verder dan de
nieuwste trends.

3

Je bent op zoek naar tools om trends te detecteren, analyseren en implementeren.

4

Nieuwe concepten uitdenken die matchen met de snel veranderende maatschappij?
Echt iets voor jou.

5

Je wil een boost geven aan je huidige carrière, je grenzen verleggen.

Jouw
perspectieven.

Heel wat nationale en internationale bedrijven en organisaties in zeer uiteenlopende sectoren zijn op zoek naar trendkenners. Vooral afdelingen Marketing, Research & Development en Business Intelligence zijn vragende partij.

Ook communicatie-, pr- en trendbureaus hebben medewerkers nodig om de kennis van trends en consumentenbehoeften te vertalen naar succesverhalen voor hun klanten en potentiële klanten.

Liever als zelfstandig ondernemer aan de slag? Dat kan bijvoorbeeld als creatief conceptontwikkelaar.

Intake en
inschrijven.

Toelatingsvoorwaarden

Houder zijn van een bachelor of master (of gelijkwaardig).

Inschrijven

  • Stuur jouw motivatie en cv naar petra.couck@hogent.be.
  • We contacteren je om na te gaan of aan de voorwaarden is voldaan.
  • Voldoe je aan het profiel en is er een match? Dan krijg je een OK en kan je inschrijven.
  • Een module is volzet als er dertig kandidaten definitief zijn ingeschreven.
    Dit wordt gecommuniceerd op de site.
  • Eenmaal volzet worden de inschrijvingen afgesloten.
Sfeerbeeld

Nog vragen?

Waar kan je deze opleiding volgen?

De lessen vinden plaats
op campus Schoonmeersen.

Heb je vragen?

We helpen je graag verder! Stuur een mailtje naar petra.couck@hogent.be.