Facebook Pixel Postgraduaat digitale marketing - Hogeschool Gent
Foto Postgraduaat digitale marketing

Digitale marketing.

D

Digitale marketing.

Zet je passie voor digitaal om in kennis en skills die ondernemingen de dag van vandaag nodig hebben om zich maximaal te ontplooien.

Het postgraduaat is een hybride opleiding en bestaat uit 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars (+ 2 extra online workshops - optioneel). Het programma wordt ingevuld in nauwe samen­werking met bevlogen experten uit het werkveld die graag hun ervaringen delen. Je maakt kennis met de nieuwste trends en evoluties zodat je als digitaal marketeer zelf aan de slag kan met de nieuwste inzichten.

Haal maximaal return uit je online marketing

Digitaal is het nieuwe normaal. De transformatie heeft een gigantische impact op organisaties, groot en klein, in alle sectoren: van profit tot non-profit, cultuur en onderwijs tot de sociale sector. Consumenten en afnemers willen op een andere manier aangesproken en bediend worden.

De opleiding geeft je als ondernemer of marketing professional dan ook de noodzakelijke strategische inzichten, metrics en tools om een maximale kwalitatieve return te halen uit je eigen online acties en platformen. Niet zomaar een mooie website of mooie visuals op je socialemedia­kanalen, maar strategische marketing die meetbaar is en impact scoort bij de doelgroepen die je voor ogen hebt.

Een succesvolle digitale marketingstrategie

Na het postgraduaat digitale marketing beschik je over de nodige skill set om zelf een doordachte digitale marketingstrategie uit te zetten, te meten en te optimaliseren.

De opleiding beslaat het volledige digitale traject van strategie tot en met effectieve implementatie en optimalisatie. Zo krijg je een goed overzicht van mogelijkheden, metrics en tools. Dat betekent concreet dat je na de opleiding een digitaal plan kan opbouwen vanuit een gefundeerd strategisch inzicht. Je kan de juiste doelstellingen en processen omschrijven. Je weet welke digitale tools en kanalen je daarvoor kan inzetten. Je selecteert de optimale omnichannel en digitale mix voor jouw verhaal. Online content, storytelling en visual branding kan je vanaf nu veel gerichter inzetten, geheel conform de legale context en je budget. Dat budget zal je trouwens ook beter kunnen berekenen. Je interpreteert analytics, metrics en statistieken om de return van je acties te meten en bij te sturen.

The proof of the pudding is in the eating

Voor je eindproef werk je zelf een digitale campagne uit voor je bedrijf, organisatie of een onderneming naar keuze. Je krijgt ter ondersteuning gerichte briefings en coaching­sessies van experten die ook les geven in de opleiding. Dit geeft je de kans om je strategisch concept, mix en flow van je trajecten, invulling van de content en keuzes van kanalen, tools en strategieën intensief te overleggen. We organiseren ook TOOL RECAPS aan het einde van de opleiding. Op dat moment zit je al diep in je plan en kan je dit stap voor stap aftoetsen voor je eigen verhaal. Want dat is de realiteit: digitale skills onder de knie krijgen leer je al doende. Het zien gedaan worden is 1 zaak. Het zelf doen blijkt nogal eens tegen te vallen. Want plots sta je voor een aantal keuzes. Bottle­necks worden pas duidelijk als je het zelf uitzoekt. Dan is het fijn om daarbij goeie coaching te krijgen tot je het licht ziet aan het einde van je funnel.

Bouw een waardevol netwerk uit

Alle sessies worden gegeven door experten met veel praktijk­ervaring in een deelgebied van de digitale marketing. Onze docenten zijn topspelers onder de digitale consultants en agencies op het vlak van strategie en transformatie, UX, paid en search, visual branding, video, content en performance marketing en tools, metrics en analytics. Hun ervaring delen ze met plezier met jou.

We werken ook nauw samen met community partners waaronder Bloovi, SafeShops.be en Scopernia.

The best of both worlds.

Met 15 fysieke sessies en 10 webinars krijg je in deze hybride opleiding het beste uit beide werelden. Je mag rekenen op heel wat menselijke interactie, maar dankzij het online luik kan je dit postgraduaat ook gemakkelijker combineren met werk en/of een gezin. Dat maakt het ook interessanter als je van ver moet komen of regelmatig voor je werk in het buitenland verblijft.

data

Dit postgraduaat bestaat uit 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars (+ 2 extra online workshops - optioneel). Alle sessies gaan telkens door op dinsdag. De opleiding start op dinsdag 21 september 2021.

Voor de fysieke sessies kan je kiezen tussen:

  • middagsessies van 14 tot 17 uur
  • avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur

Switchen tussen middag- en avond­sessies, zelfs occasioneel, is niet mogelijk.

De digitale sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avond­cursisten samen.

Bekijk de kalender

In geval van beperkende maat­regelen wordt de opleiding gegarandeerd en gaan de fysieke sessies afhankelijk van code en timing gedeeltelijk of volledig online door. Deze online sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avond­cursisten samen.

locatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1
9000 Gent

doelgroep

Ondernemers, zaakvoerders of managing partners met een eigen business, webshop of kmo. Ook start-ups.

Professionals die digitale marketing performant in hun marketing- of communicatie­strategie willen implementeren. Bij voorkeur met relevante ervaring binnen het ruime domein van marketing, communicatie, grafisch of data/IT.

Pas afgestudeerden die actief solliciteren voor een job in een marketing­omgeving of een eigen onderneming opstarten. De opleiding kan alleen in combinatie met een job. Het postgraduaat telt 20 studie­punten, dus als student verlies je het recht op kinderbijslag.

prijs

2450 euro, te betalen bij inschrijving. Eenmaal ingeschreven, ontvang je de factuur per e-mail.

HOGENT is erkend als opleidings­verstrekker in het kader van de kmo-portefeuille (erkennings­nummer DV.O101616). Daardoor kun je tot tot 30% van je inschrijvings­geld recupereren. Je betaalt dan nog 1.715 euro voor het post­graduaat.
Meer info →

evaluatie en attestering

Je presenteert en motiveert een digitaal marketingplan dat als eind­beoordeling van het post­graduaat telt. Houders van een graduaats-, bachelor- of master­diploma kunnen het getuig­schrift post­graduaat behalen.

profielfoto Liselotte Schamp

Liselotte Schamp

Junior coördinator

Chat met Liselotte

Fish where the fish are.

"De realiteit is dat op dit moment consumenten een groot deel van hun tijd digitaal door­brengen. Als marketeer kan je dan maar beter weten hoe een digitale strategie in elkaar zit, welke tactieken je online kan gebruiken en hoe je het succes daarvan meet."

Bart De Waele
CEO Duke and Grace

Fish where the fish are.

"De realiteit is dat op dit moment consumenten een groot deel van hun tijd digitaal door­brengen. Als marketeer kan je dan maar beter weten hoe een digitale strategie in elkaar zit, welke tactieken je online kan gebruiken en hoe je het succes daarvan meet."

Bart De Waele
CEO Duke and Grace

De opleiding
is modulair
opgebouwd. 

Strategie & planning

Hoe ziet het digitale landschap eruit? Wat zijn de recentste trends? Hoe gedragen consumenten en afnemers zich online? Wat verwachten ze? En hoe kan je optimaal offline integreren voor een sterke omnichannel­aanpak? In deze module leer je strategische concepten uitzetten. Deze module omvat 5 sessies.

Performance

Hoe haal je de gewenste meetbare return uit je strategie? We demonstreren een breed aanbod aan performance tools en kanalen, gaande van optimalisatie van je (e-commerce)website tot het inzetten van specifieke digitale kanalen zoals e-mail, search, mobile, social, affiliate … Deze module omvat 8 sessies.

Branding

Hoe zet je digitale kanalen optimaal in om je merk online op te bouwen of te ondersteunen? Komen aan bod: content marketing en story­telling, visual branding, video en online advertising, search engine marketing, gamevertising, blogging en meer. Deze module omvat 7 sessies.

Analytics & metrics

Meten is weten. Dit laatste luik focust op optimalisatie van return en conversie. Welke meet­instrumenten zijn er om na te gaan of een digitale strategie efficiënt en effectief is geweest? Hoe stuur je bij? Deze module omvat 5 sessies.

module studiepunten contacturen
Strategie & planning 4 15
Performance 6 24
Branding 6 21
Analytics & metrics 4 15

360°-view.

"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."

Stijn Mistiaen
freelance online marketeer

360°-view.

"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."

Stijn Mistiaen
freelance online marketeer

No results without strategy.

De opleiding beperkt zich niet tot het puur uitvoerende. De toepassingen vertrekken vanuit een doordacht strategisch oogpunt. Vanuit die visie zijn ook de modules opgebouwd.

Digitaal inzetten voor een merk of bedrijf is meer dan wat coole visuals of video's posten op sociale media. Zonder inzicht heeft dat doorgaans weinig zin in termen van return. Het is de bedoeling om te weten waarom je doet wat je doet, vanuit welke context, naar welke doelgroep en met welke KPI's voor ogen. Je moet de juiste afwegingen maken en de meest performante online (+ offline) mix uitzetten met content die ook effectief scoort. En indien nodig inzetten op performance, bijvoorbeeld via SEA, en dit vanuit een optimaal budget. Want te veel betalen bestaat ook. En vooral voor niets betalen als de juiste afwegingen niet worden gemaakt. Dan pas kunnen we beginnen uitvoeren.

En dat is natuurlijk ook vervat in de opleiding. En superleuk. Zo leer je bijvoorbeeld optimaal video's maken met je smart­phone. Of een sterk e-mail­concept opbouwen. Allemaal heel concreet. Maar je vertrekt dus wel vanuit een strategische visie.

Sfeerbeeld
"De vraag naar digitale marketing­profielen vanuit de bedrijfs­wereld stijgt zeer snel. Het is opvallend hoe kandidaten die dit post­graduaat op zak hebben beduidend een onderscheid maken in selectie­procedures."

Camille Meert
CEO Bloovi Me

Kleine aanpassingen met grote impact.

"Ik hou ervan dat kleine aanpassingen aan websites toch een groot verschil kunnen geven in de manier waarop een website in een zoek­machine verschijnt en hoe dat honderden of zelfs duizenden bezoekers naar je website kan leiden."

Frederik Vermeire
SEO & online marketing specialist, zaakvoerder WiSEO

Kleine aanpassingen met grote impact.

"Ik hou ervan dat kleine aanpassingen aan websites toch een groot verschil kunnen geven in de manier waarop een website in een zoek­machine verschijnt en hoe dat honderden of zelfs duizenden bezoekers naar je website kan leiden."

Frederik Vermeire
SEO & online marketing specialist, zaakvoerder WiSEO

Met dit diploma
heb je alle tools
in handen.

Zet je passie voor digitaal
om in meetbare return

Het postgraduaat digitale marketing focust op volgende competenties:

  • strategisch inzicht
  • grondige kennis van de beschikbare digitale tools en kanalen
  • inschakelen en integreren van digitale tools voor plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van inzichten in online content, story­telling en visual branding.
  • selectie en inschakeling van de juiste meet­instrumenten om het effect van digitale tools op de marketing- en communicatiestrategie te evalueren en efficiënt bij te sturen
  • uitbouw van een nieuwe digitale strategie, integratie en optimalisatie van bestaande campagnes
  • handelen met respect voor de privacy van de consument en de juridische aspecten die op de digitale marketing­omgeving van toepassing zijn.

De sessies zijn echte mind openers en verlopen in een opperbeste en inspirerende sfeer, met veel ruimte voor vragen, praktijkvoorbeelden, demo's en concrete uitwerkingen. De vele positieve getuigenissen zijn daarvan het beste bewijs.

Digital marketeer, conversation
of community manager

Je kan op een innovatieve, creatieve en efficiënte manier een digitale marketing­strategie voor een organisatie uitwerken of elementen van digitale marketing inbouwen in een bestaande communicatie­strategie, rekening houdend met de wettelijke bepalingen. Je kan ook het effect van de inschakeling van digitale tools analyseren. Je kan de juiste conclusies trekken en optimalisaties doorvoeren om de efficiëntie van toekomstige acties te verhogen en de doel­stellingen maximaal te realiseren.

Digital insights, trends
and expert opinions

Alle lesgevers zijn in hun dagelijkse job experten in een deelgebied van de digitale marketing. Op die manier garanderen wij een zeer praktijk­gerichte no-nonsense opleiding met concrete cases. Je bouwt bovendien snel een krachtig netwerk uit.

Digitale opportuniteiten.

Digitalisering biedt marketeers geweldige opportuniteiten om een concurrentieel voordeel uit te bouwen. Zowel online als traditionele spelers in de media­wereld maar ook in elke andere economische sector kunnen dankzij de juiste inzet van digitale tools het rendement van hun marketing­investeringen sterk optimaliseren.

Beroepsfederatie IAB Belgium
(Interactive Advertising Bureau Belgium)

Digitale opportuniteiten.

Digitalisering biedt marketeers geweldige opportuniteiten om een concurrentieel voordeel uit te bouwen. Zowel online als traditionele spelers in de media­wereld maar ook in elke andere economische sector kunnen dankzij de juiste inzet van digitale tools het rendement van hun marketing­investeringen sterk optimaliseren.

Beroepsfederatie IAB
Interactive Agency Belgium

Het aantal deelnemers is voor elke middag- of avond­sessie beperkt tot 30 personen. Snel inschrijven is dus de boodschap.

Inschrijvingsprocedure

  • Je bent een ondernemer, zaakvoerder of managing-partner van een eigen business, webshop of kmo.
  • Je bent een professional op management­niveau in een bedrijf of organisatie en je wil digitale marketing in je marketing- of communicatie­strategie implementeren. Bij voorkeur heb je relevante werk­ervaring binnen het ruime domein van de marketing.
  • Je bent pas afgestudeerd en op zoek naar een toffe job in een marketing­omgeving. Ben je echter pas afgestudeerd en wil je graag nog een extra jaartje verder studeren, dan kom je niet in aanmerking voor deze opleiding. Het postgraduaat digitale marketing telt maar 20 studie­punten en je verliest dus je recht op kinder­bijslag. Alleen als werkende of werk­zoekende binnen de marketing kan je inschrijven.
  • Je hebt al een graduaats-, bachelor- of master­diploma op zak. Is dit niet het geval? Een bewezen professioneel traject wordt ook in aanmerking genomen. Na een positieve intake kan je alsnog inschrijven maar je kan geen getuig­schrift postgraduaat behalen.
  • Je bent gepassioneerd door de nieuwste evoluties in de digitale wereld.
  • Je bent geëngageerd: deze opleiding is intensief.
  • Je hebt een uitstekende digitale basis­kennis. Dat betekent dat je elementair overweg kan met Google Analytics en zelf actief bent op sociale netwerken, waaronder ook een dynamisch LinkedIn-profiel. Je hebt bij voorkeur al eens geëxperimenteerd met social media advertising. Heb je een of meerdere Google certificaten behaald? Dan is dat natuurlijk een troef.

De opleiding omvat 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars. Alle sessies gaan telkens door op dinsdag. De opleiding start op dinsdag 21 september 2021.
Voor de fysieke sessies heb je de keuze tussen:

  • middagsessies van 14 tot 17 uur
  • avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur

Switchen tussen de middag- en avond­sessies, zelfs occasioneel, is niet mogelijk.
De digitale sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avond­cursisten samen.

In geval van beperkende maatregelen wordt de opleiding gegarandeerd en gaan de fysieke sessies afhankelijk van code en timing gedeeltelijk of volledig online door. Deze online sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avond­cursisten samen.

Stuur een mailtje naar naar liselotte.schamp@hogent.be met de link naar je LinkedIn-profiel (en eventueel met je cv in bijlage) en een korte motivatie waarom je absoluut de opleiding wenst te volgen. Heb je een of meerdere Google certificaten behaald? Voeg dan ook een screenshot toe in bijlage. Na screening kom je te weten of je in aanmerking komt voor een intake­gesprek.

Bied je aan voor een intakegesprek op een opendeurdag of een ander (info)moment. Lukt dit niet? Dan kan ook een afspraak worden gemaakt en regelen we een call. Verwacht je aan een aangename dialoog met de coördinator van de opleiding Else Deneys. Een intake is geen examen of test. We checken samen af of de opleiding voldoet aan je verwachtingen en ambities. We gaan immers altijd voor een zo ideaal mogelijke match. In plaats van te mikken op zoveel mogelijk deelnemers, mikken we op de juiste deelnemers. Dat is ons DNA. Vertel je verhaal, stel je vragen. Dat interesseert ons altijd. We investeren graag tijd in jou. En zo hoort het ook. Want wie intekent heeft de garantie: dit is de ideale opleiding voor mij. Als je daar nog aan twijfelt, stuur dan gerust een mailtje. We are all ears.

Voorinschrijven via de online module kan vanaf 1 maart 2021 en is pas mogelijk na een positieve intake. Kandidaten die voor­inschrijven hebben voorrang om definitief in te schrijven. Zijn er eind juni nog plaatsen vrij, dan kan je na positieve intake onmiddellijk definitief inschrijven. Zowel voor­inschrijven als inschrijven kan alleen na een intake­gesprek.

Definitief inschrijven kan vanaf 26 juni. Ga terug naar de web­registratie, stel je studie­programma samen en onderteken het. Het studenten­secretariaat kijkt je registratie na en contacteert je via mail als er nog informatie zou ontbreken.

Eenmaal ingeschreven, ontvang je een mail met jouw persoonlijke inlog­gegevens en meer informatie. Je ontvangt ook via mail een factuur. Je studentenkaart krijg je in de weken erna via de post toegestuurd.

Reservelijst

De opleiding is volzet als zowel voor de middag- als voor de avondsessies 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven. Dit zal gecommuniceerd worden op de site. Eenmaal volzet worden de inschrijvingen afgesloten.

  • De reservelijst bestaat uit kandidaten die een positieve intake hebben doorlopen maar niet kunnen inschrijven omdat er al 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven voor de middag- en/of avondsessies.
     
  • Sta je op de reservelijst? Dan krijg je daarover een mail.
     
  • Als een andere kandidaat beslist om zich uit te schrijven, dan maak jij nog kans. In dat geval wordt de eerstvolgende op de reservelijst per datum van kandidatuur gecontacteerd met een vraag om in te schrijven. Als je de module dan correct doorloopt en bevestigt, dan ben je vooralsnog ingeschreven.

Digitaal scheert
hoge toppen.

“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatie­management hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."

Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL

Digitaal scheert
hoge toppen.

“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatie­management hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."

Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL

Sfeerbeeld

Nog vragen?

Zit je nog met prak­tische vragen over de opleiding? We helpen je graag verder!

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Marketing

Marketing is een afstudeer­richting van de professionele bachelor bedrijfs­management waarin je leert om producten en diensten succesvol te lanceren. En er vervolgens voor te zorgen dat die …

Marketing- en communicatiesupport
In het graduaat marketing- en communicatie­support maak je kennis met alle facetten van communicatie en marketing in een onderneming.
Trendanalyse en implementatie

Het postgraduaat trendanalyse en implementatie (1 jaar in avond­onderwijs) geeft je inzicht in de nieuwste trends, innovaties en toepassingen in diverse sectoren. Trendwatching dekt niet …

Postgraduaat ondernemen

Je onderneemt of je hebt een start-upidee en je kan nog extra ondersteuning gebruiken? In het postgraduaat ondernemen ga je zelfstandig aan de slag met begeleiding van een business coach en een …

Salesmanagement

Het postgraduaat sales­management geeft je in 1 semester tijd de tools in handen om een doordachte sales­strategie op poten te zetten. Een essentiële strategische …