Foto Digitale marketing

Digitale marketing.

D

Een premium opleiding met als core doelgroep professionals die hun passie voor digitaal willen omzetten in kennis en skills die ondernemingen vandaag de dag nodig hebben om zich maximaal te kunnen ontplooien.

Je wil op een innovatieve, creatieve en efficiënte manier een digitale marketingstrategie voor een organisatie uitwerken. Of je wil elementen van digitale marketing inbouwen in een bestaande communicatiestrategie om een maximum return te scoren. Je wil een relevante dialoog aangaan met je doelgroep en je wil exact weten wat de wettelijke bepalingen zijn voor online. En je wil natuurlijk ook het effect van de inschakeling van die digitale tools kunnen analyseren. Je wil meten en weten en de juiste conclusies trekken zodat je kan optimaliseren. Alleen op die manier kan je de efficiëntie van toekomstige acties opdrijven en doelstellingen optimaal realiseren.

Haal maximaal return uit je online marketing

Alle lesgevers zijn experts in een deelgebied van de digitale marketing en zijn daarin ook professioneel actief. Het programma loopt over 25 middag- of avondsessies, is modulair opgebouwd en behandelt alle relevante en essentiële aspecten voor het ontwikkelen van een sterke digitale marketing- en communicatiestrategie.

De middagsessies staan ook open voor pas afgestudeerden, hetzij student-ondernemers die na het behalen van hun diploma hun zaak verder uitbouwen, hetzij pas afgestudeerde bachelors of masters met een bedrijfseconomische vooropleiding die actief solliciteren of een eigen business uitbouwen. Een professionele context is namelijk nodig om de uitwerking van een digitaal plan tot een goed einde te brengen. Onze samenwerking met onder meer Bloovi Me creëert voor dit profiel cursisten interessante opportuniteiten naar tewerkstelling in de sector. 

Op het einde van de vier opleidingsonderdelen presenteer je een eigen digitaal plan. Je motiveert de concrete return van jouw plan voor een jury van experten. Je werkt dit plan uit voor een organisatie, bedrijf, webshop of merk naar keuze: corporate of campagne. Ter ondersteuning bieden we vanuit de opleiding een gedetailleerde briefing met template flows en twee diepgaande coachingsessies met experten. Zo kun je jouw ideeën concreet aftoetsen. Deze presentatie dient als eindbeoordeling van het postgraduaat. Slaag je voor je pitch als houder van een bachelor- of masterdiploma? Dan krijg je het getuigschrift postgraduaat. Slaag je en beschik je niet over een dergelijk diploma? Dan krijg je een aanwezigheidsattest en indien gewenst een referentie van de coördinator van de opleiding.

Opgelet: het aantal deelnemers is beperkt tot 30 voor zowel de middag- als de avondsessies.

data en locatie

De opleiding omvat 25 lessen en start op dinsdag 24 september 2019.

Dit postgraduaat kan gevolgd worden in

  • middagsessies van 14 tot 17 uur
  • avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur

Switchen tussen middag- en avondsessies, zelfs occasioneel, wordt niet toegestaan. Om redenen van overmacht kan uitzonderlijk een middagsessie samenvallen met een avondsessie of omgekeerd.

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1
9000 Gent

doelgroep

  • Ondernemers, zaakvoerders of managing partners met een eigen business, webshop of kmo. Ook start-ups.
  • Professionals die digitale marketing performant in hun marketing- of communicatiestrategie willen implementeren. Bij voorkeur met relevante ervaring binnen het ruime domein van marketing, communicatie, grafisch of data/IT.
  • Pas afgestudeerden van dit profiel die dringend werk zoeken in digitaal. De opleiding kan alleen in combinatie met een job. Studenten verliezen recht op kindergeld (20 studiepunten).
  • Professionals die ambitie hebben om digital marketeer of consultant te worden.
  • The right mindset : gepassioneerd door digitaal en zeer gemotiveerd. De opleiding is intensief.

prijs

2450 euro

evaluatie en attestering

Cursisten die houder zijn van een bachelor- of masterdiploma en slagen voor hun digitaal plan (presentatie en motivatie) behalen een getuigschrift postgraduaat. De studieomvang bedraagt 20 studiepunten. Het getuigschrift is bijgevolg geen extra diploma bachelor of master.

Fish where the fish are.

"De realiteit is dat op dit moment consumenten een groot deel van hun tijd digitaal doorbrengen. Als marketeer kan je dan maar beter weten hoe een digitale strategie in elkaar zit, welke tactieken je online kan gebruiken en hoe je het succes daarvan meet."

Bart De Waele
CEO Duke and Grace

Programma. 

De opleiding bestaat uit gastcolleges door leading experts met bewezen succesvolle praktijkervaring. Dit modulair opgebouwde programma omvat 25 interactieve middag- of avondsessies, telkens op dinsdag. We behandelen alle relevante en essentiële aspecten voor het ontwikkelen van een sterke digitale marketing- en communicatiestrategie. In die context krijgt ook de integratie online/offline de nodige aandacht.

Strategie en planning

In de module strategie en planning krijg je een overzicht van het digitale landschap en de meest recente trends. Je verwerft inzicht in het gedrag van de online consument. Je leert een digitale marketing- of communicatiestrategie opbouwen en uitvoeren. Deze module omvat 5 sessies.

Performance

In de module performance leer je hoe je de beschikbare digitale tools concreet moet inschakelen en integreren in je strategie om de gewenste meetbare return te garanderen. Een breed spectrum aan tools en kanalen passeren de revue, gaande van het optimaliseren van je (e-commerce) website tot het inzetten van specifieke digitale kanalen zoals e-mail, search, mobile, social, affiliate… Deze module omvat 8 sessies.

Branding

In de module branding leer je de digitale kanalen inzetten om je merk online op te bouwen of te ondersteunen. Volgende thema's komen aan bod: content marketing, bannering & online video, search engine marketing, social, viral, buzz, user-generated content, mobile & tablets, gamevertising en meer. Deze module omvat 7 sessies.

Analytics & metrics

In de module analytics & metrics is de slogan “meten is weten” troef. Hier gaan we dieper in op alle mogelijke meetinstrumenten die beschikbaar zijn. Zo gaan we na of je digitale strategie efficiënt en effectief is en hoe je die kan bijsturen. Daarbovenop krijg je meer inzicht in de juridische aspecten. Deze module omvat 5 sessies.

module studie-punten contact-uren
Strategie en planning 4 15
Performance 6 24
Branding 6 21
Analytics & Metrics 4 15

360-view.

"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."

Stijn Mistiaen
freelance online marketeer

No results without strategy.

De opleiding beperkt zich niet tot het puur uitvoerende. De toepassingen vertrekken vanuit een doordacht strategisch oogpunt. Vanuit die visie zijn ook de modules opgebouwd.

Digitaal inzetten voor een merk of bedrijf is meer dan wat coole visuals of video’s posten op sociale media. Zonder inzicht heeft dat doorgaans weinig zin in termen van return. Het is de bedoeling om te weten waarom je doet wat je doet, vanuit welke context, naar welke doelgroep en met welke KPI’s voor ogen. Je moet de juiste afwegingen maken en de meest performante online (+ offline) mix uitzetten met content die ook effectief scoort. En indien nodig inzetten op performance, bijvoorbeeld via SEA, en dit vanuit een optimaal budget. Want te veel betalen bestaat ook. En vooral voor niets betalen als de juiste afwegingen niet worden gemaakt. Dan pas kunnen we beginnen uitvoeren.

En dat is natuurlijk ook vervat in de opleiding. En super leuk. Zo leer je bijvoorbeeld optimaal video’s maken met je smartphone. Of een sterk e-mailconcept opbouwen. Allemaal heel concreet. Maar je vertrekt dus wel vanuit een strategische visie.

Sfeerbeeld
"De vraag naar digitale marketing­profielen vanuit de bedrijfswereld stijgt zeer snel. Het is opvallend hoe kandidaten die dit postgraduaat op zak hebben beduidend een onderscheid maken in selectie­procedures."

Camille Meert
CEO Bloovi Me

Rendement optimaliseren.

Digitalisering biedt marketeers geweldige opportuniteiten om een concurrentieel voordeel uit te bouwen. Zowel online als traditionele spelers in de mediawereld maar ook in elke andere economische sector kunnen dankzij de juiste inzet van digitale tools het rendement van hun marketinginvesteringen sterk optimaliseren.

Beroepsfederatie 
Interactive Agency Belgium

Met dit diploma
heb je alle tools
in handen.

Zet je passie voor digitaal
om in meetbare return

Het postgraduaat digitale marketing focust op volgende competenties:

  • strategisch inzicht
  • grondige kennis van de beschikbare digitale tools en kanalen
  • inschakelen en integreren van digitale tools voor plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van inzichten in online content, storytelling en visual branding.
  • selectie en inschakeling van de juiste meetinstrumenten om het effect van digitale tools op de marketing- en communicatiestrategie te evalueren en efficiënt bij te sturen
  • uitbouw van een nieuwe digitale strategie, integratie en optimalisatie van bestaande campagnes
  • handelen met respect voor de privacy van de consument en de juridische aspecten die op de digitale marketingomgeving van toepassing zijn.

De sessies zijn echte mind openers en verlopen in een opperbeste en inspirerende sfeer. De vele positieve getuigenissen online zijn daarvan het beste bewijs.

Digital marketeer, conversation
of community manager

Je kan op een innovatieve, creatieve en efficiënte manier een digitale marketing­strategie voor een organisatie uitwerken of elementen van digitale marketing inbouwen in een bestaande communicatiestrategie, rekening houdend met de wettelijke bepalingen. Je kan ook het effect van de inschakeling van digitale tools analyseren. Je kan de juiste conclusies trekken en optimalisaties doorvoeren om de efficiëntie van toekomstige acties te verhogen en de doelstellingen maximaal te realiseren.

Digital insights, trends
and expert opinions

Alle lesgevers zijn in hun dagelijkse job experten in een deelgebied van de digitale marketing. Op die manier garanderen wij een zeer praktijk­gerichte no-nonsense opleiding met concrete cases. Je bouwt bovendien snel een krachtig netwerk uit.

Digitaal scheert
hoge toppen.

“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatiemanagement hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."

Melissa Buys
senior project manager bij LIDL

Intake en
inschrijven.

Het aantal deelnemers is voor elke middag- of avondsessie beperkt tot 30 personen. HOGENT werkt met een lijst van voorinschrijvingen. Definitief inschrijven kan vanaf 30 juni.

Wil je er graag bij zijn? Dan is het absoluut aangewezen om vooraf in te schrijven. Dat kan na een intake. Eind juni hoef je dan alleen nog de online module af te ronden voor je definitieve inschrijving. Kandidaten die voorinschrijven hebben voorrang om definitief in te schrijven. Je krijgt van ons bericht wanneer de module ‘definitief inschrijven’ wordt opengesteld.

Opgelet: je bent pas effectief ingeschreven als je ook deze laatste stap hebt voltooid. Zijn er eind juni nog plaatsen vrij dan kan je onmiddellijk definitief inschrijven. Zowel voorinschrijven als inschrijven kan alleen na een intakegesprek.

Voorinschrijven / inschrijven
  • Selecteer middag- of avondsessies 
    Je tekent in OF voor de middag OF voor de avond. Switchen tussen de 2 is NIET mogelijk. Opstart: 24 september 2019. 25 sessies telkens op dinsdag. Middagsessies van 14 tot 17 uur - avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur. Bij overmacht kan een middagsessie uitzonderlijk met een avondsessie samenvallen.
  • Stuur jouw motivatie en cv naar liselotte.schamp@hogent.be
  • Bied je aan voor een intakegesprek op een opendeurdag of een ander infomoment. Lukt dit niet? Dan kan ook een afspraak worden gemaakt.
  • Voldoe je aan het profiel en is er een match? Dan krijg je een OK op je intake en kan je voorinschrijven of definitief inschrijven.
  • De opleiding is volzet als zowel voor de middag- als voor de avondsessies 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven.
  • Dit zal gecommuniceerd worden op de site.
  • Eenmaal volzet worden de inschrijvingen afgesloten.

Reservelijst

  • De reservelijst bestaat uit kandidaten die een OK hebben gekregen qua profiel maar niet kunnen inschrijven omdat het contingent hetzij middag, hetzij avond of beide volzet is.
  • Sta je op de reservelijst? Dan krijg je daarover een mail.
  • Is de opleiding volzet? Als een andere kandidaat beslist om zich uit te schrijven, dan maak jij nog kans. In dat geval wordt de eerstvolgende op de reservelijst per datum van kandidatuur gecontacteerd met een vraag om in te schrijven. Als je de module dan correct doorloopt en bevestigt, dan ben je vooralsnog ingeschreven.
Sfeerbeeld

Nog vragen?

Waar kan je deze opleiding volgen?

Deze opleiding wordt aangeboden op de campus Schoonmeersen (Gent)

Heb je vragen?

We helpen je graag verder! Stuur een mailtje naar

Of bestel een gedrukte brochure
via marijke.maes@hogent.be.