- bachelor
- Gent
- dagonderwijs
- 3 jaar
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en optimaliseren. Je vertrekt vanuit onderzoek en (mensen-)kennis voor een juiste mix van strategie, planning en creativiteit om allerlei doelstellingen te realiseren.
Goede marketeers zijn storytellers, verhalenvertellers die hun boodschap op de juiste manier weten te brengen. Goede marketeers zijn innovators. Ze ontwikkelen nieuwe ideeën en werken ze uit tot sterke oplossingen.
Goede marketeers lanceren nieuwe producten en diensten op basis van gericht marktonderzoek. Ze kennen de behoeften van hun doelgroep en weten perfect hoe je met hen communiceert. Zowel offline als online via interactieve websites en sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok. Digitale marketing kent geen geheimen voor goede marketeers. Ze weten waar en wanneer hun klanten zoeken naar welke producten of diensten. En ze weten de ideale verkoopprijs in te schatten. Marketeers volgen de nieuwste trends in de markt op vlak van communicatie, technologie en maatschappelijke thema's zoals diversiteit en inclusie, duurzaamheid en circulaire economie. Kortom: een goede marketeer zet strategische doelstellingen om in resultaten.
@marketing_hogent
Volg de marketingredactie van onze studenten op Instagram en TikTok.
Alle facetten van marketing komen in deze opleiding aan bod. Zo weet je op het einde van de rit precies waar jouw passie ligt: in communicatie, marketingtechnologie of sales? Of meer specifiek in de dienstenmarketing, retailmarketing, marketing intelligence, business-to-businessmarketing, non-profitmarketing, digitale marketing of internationale marketing?
Speciale aandacht gaat uit naar datadriven marketing. De hedendaagse marketeer wordt immers overspoeld door tal van digitale gegevens. In deze opleiding leer je hoe je met al die data omgaat. Je leert data analyseren, visualiseren, efficiënt beheren en helder rapporteren. Kennis van data driven marketing is een must en een absolute meerwaarde voor jouw toekomst.
De opleiding laat je ook toe je eigen accenten te leggen. Zo kun je kiezen uit een aantal opleidingsonderdelen: een extra vreemde taal (Duits of Spaans)? Of liever trendanalyse, sense-of-mission marketing of copywriting? In het derde jaar kies je voor een keuzetraject: je kennis over communicatie verder uitdiepen? Of leren hoe je technologie zoals artificiële intelligentie kan inzetten als tool om marketing naar een hoger niveau te brengen? Of je kennis verbreden met de optie sales?
Samenwerken als bedrijf of organisatie.
Wil je als bedrijf of organisatie graag samenwerken met HOGENT-studenten marketing? Er zijn heel wat mogelijkheden: van projecten, stages en bachelorproeven tot gastlessen, bedrijfsbezoeken en workshops.
“Als je al weet dat je marketing wilt studeren is HOGENT de beste plek, aangezien je onmiddellijk in je eerste jaar start met marketinggerichte vakken.”
Femke De Sutter
oud-student
Schitteren bij de klant.
"Het marketingproject is een knaller van een afsluiter voor iedere marketingstudent. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardigheden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."
Ayla Bostan
oud-student
Schitteren bij de klant.
"Het marketingproject is een knaller van een afsluiter voor iedere marketingstudent. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardigheden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."
Ayla Bostan
oud-student
Praktijk.
Een belangrijk doel van de opleiding is voeling te krijgen met het werkveld. Daarom krijg je les van een mix van docenten met ervaring in marketing, communicatie en sales. Daarnaast komen ook talrijke gastsprekers uit het bedrijfsleven je vertellen hoe het er in de praktijk aan toegaat. Je gaat ook zelf op bezoek bij verschillende bedrijven en neemt onder andere deel aan Marketing Experience Days en workshops.
Je gaat aan de slag met echte businessprojecten aangeleverd door bedrijven. Zo kan je jouw kennis toetsen aan de realiteit. Je brainstormt dan vaak in team en werkt de projecten van A tot Z uit.
Tijdens het eerste jaar zal je in het business project 'brand management' het merkenbeleid van een onderneming in kaart brengen, analyseren en evalueren.
In het tweede jaar voer je een volledig marktonderzoek uit en leer je rapporteren in het eerste semester. In het tweede semester ga je aan de slag met aangeleverde data van een bedrijf in 'fast-moving consumer goods' (FMCG) en presenteer je jouw conclusies en aanbevelingen aan de opdrachtgever.
In het derde jaar worden al jouw competenties getest in het business project 'integrated marketing plan'. Samen met je teamleden ga je de concurrentie aan met de andere teams. Je stelt een marketingplan op met een bijhorend communicatie- of verkoopplan voor een bestaand bedrijf, of je start een eigen onderneming op. Je verdedigt je project voor een jury bestaande uit docenten en de opdrachtgevers van het bedrijf. Onze studenten werkten op die manier al een marketingplan uit voor toonaangevende bedrijven in allerlei sectoren.
Afsluiten doe je met een stage van 11 weken op de marketing-, communicatie- of salesafdeling van een bedrijf of een organisatie in binnen- of buitenland.
Ondernemen tijdens je opleiding?
Wie wil, kan tijdens de opleiding al een eigen onderneming opstarten. Neem daarvoor contact op met het HOGENT E(ntrepreneurial)-Lab. Heel wat studenten gingen je voor. Ontdek hun verhalen op hogent.be/e-lab.
Iets vragen aan onze studenten?
Nationale of internationale uitwisseling
HOGENT biedt je de kans om een dubbel diploma te behalen. Het laatste jaar van je studietraject kan je immers volgen in EPHEC, in Brussel. Dat is een partnerhogeschool van HOGENT waarvan de programma's van de afstudeerrichtingen volledig zijn afgestemd op die van HOGENT. Daar afstuderen biedt je een dubbel voordeel. Je wordt ondergedompeld in de Franse taal. En op je diploma staat zowel HOGENT als EPHEC. Een extra niet te onderschatten troef op de arbeidsmarkt.
Je krijgt ook verschillende mogelijkheden om internationale ervaring op te doen. Zo kan je kiezen om stage te lopen in het buitenland of om via een internationale uitwisseling (Erasmus) een semester in het buitenland te studeren. Wees gerust: HOGENT helpt je met alle paperassen, financiële ondersteuningsmaatregelen en logistieke obstakels.
Match ik met marketing?
Een nieuw bedrijf, dienst, product of merk? Daar bedenk jij meteen een marketingstrategie bij.
Je wil de dromen en wensen van mensen vertalen naar concrete producten en diensten.
Je volgt de trends van nabij in deze snel evoluerende digitale en internationale maatschappij.
Je bent nieuwsgierig naar wat consumenten willen. En je hebt de nodige creativiteit en ondernemingszin om met consumentenwensen aan de slag te gaan.
Vrienden omschrijven je als iemand die graag outside the box denkt en geen uitdagingen uit de weg gaat.
Commerciële flair? Daar ben je mee geboren.
Wat na je diploma?
Werken
Wie blaakt van ambitie en een sterke persoonlijkheid heeft, bouwt met dit diploma ongetwijfeld een mooie carrière uit. Van frisdranken tot banken, van artisanale bieren tot industriële pompen, van fashion over events tot sponsors en grote sportclubs, van kleine tot grote bedrijven: zowat elke organisatie heeft creatieve marketeers nodig in het management. Zo kan je aan de slag als:
- marketing manager
- zelfstandig ondernemer (bijvoorbeeld als freelance marketeer)
- brand manager
- product manager
- advertising manager
- mediaplanner
- digital marketing manager
- online marketing manager
- business-to-business marketeer
- communicatieverantwoordelijke
- digital marketeer
- event manager
- sales manager
- sales representative
- commercieel medewerker (knelpuntberoep)
- inkoopverantwoordelijke
- marktonderzoeker
- trade marketeer
- marketing analytics translator
Verder studeren
Heb je na je opleiding de smaak te pakken en wil je verder studeren? Dat kan, bijvoorbeeld via deze vaak gekozen vervolgopleidingen na een bachelor marketing:
- een masteropleiding handelswetenschappen, communicatiewetenschappen of (toegepaste) economische wetenschappen (via een schakeljaar)
- een postgraduaatopleiding salesmanagement of digitale marketing
- een bachelor-na-bacheloropleiding internationaal bedrijfsmanagement
- via een verkort traject (1 of 2 jaar) een tweede diploma bedrijfsmanagement: accountancy-fiscaliteit, financiën en verzekeringen, kmo-management, milieu- en duurzaamheidsmanagement rechtspraktijk of supply chain management.
Nog vragen?
Zit je nog met praktische vragen over de opleiding? Ben je nog niet helemaal zeker van je studiekeuze? We helpen je graag verder!
W
Waar?
Deze opleiding wordt aangeboden op campus Schoonmeersen (Gent).
bekijk campus Schoonmeersen →
(tip: neem zeker eens een kijkje in het saleslab)
H
Hulp nodig bij
je studiekeuze?
chat met een student of lector →
bekijk het programma →
begeleiding →
studie(keuze)advies →
mail naar veerle.vandervelde@hogent.be
I
Inschrijven
Heb je alle info die je nodig hebt en ben je overtuigd van je studiekeuze?
C
Cursussen inkijken
Wil je al een idee krijgen van welk studiemateriaal je voor de kiezen krijgt? Snuister dan eens in een selectie van onze cursussen.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Marketing- en communicatiesupport
In het graduaat marketing- en communicatiesupport maak je kennis met alle facetten van communicatie en marketing in een onderneming.Bedrijfsmanagement
In de bachelor bedrijfsmanagement kan je kiezen tussen 7 afstudeerrichtingen en 1 allround opleiding: accountancy-fiscaliteit, financiën & verzekeringen, …