- bachelor
- Gent
- dagonderwijs
- 3 jaar
Goede marketeers zijn storytellers, verhalenvertellers die hun boodschap op de juiste manier weten te brengen. Goede marketeers zijn innovators. Ze ontwikkelen nieuwe ideeën en werken ze uit tot sterke oplossingen.
Goede marketeers zijn in staat om producten en diensten succesvol te lanceren. En er vervolgens voor te zorgen dat die producten en diensten vlot blijven verkopen. Ze slagen er ook in producten en diensten efficiënt te verdelen, correct te prijzen en origineel te communiceren via reclamecampagnes, interactieve sites en sociale media zoals Facebook, Instagram, TikTok en Twitter.
@marketing_hogent
Volg de marketingredactie van onze studenten op Instagram en TikTok.
Alle facetten van marketing komen in deze opleiding aan bod. Zo weet je op het einde van de rit precies waar jouw passie ligt: in communicatie, marketingtechnologie of verkoop? Of meer specifiek in de dienstenmarketing, retailmarketing, marketing intelligence, business-to-businessmarketing, non-profitmarketing, digitale marketing of internationale marketing?
Speciale aandacht gaat uit naar 'data driven marketing'. De hedendaagse marketeer wordt immers overspoeld door tal van digitale gegevens. In deze opleiding leer je hoe je met al die data omgaat. Je leert data analyseren, visualiseren, efficiënt beheren en helder rapporteren. Je kan ook je digitale skills een flinke boost geven dankzij het vak online marketing skills. Google Ads, Google Analytics en online marketing kennen dan geen geheimen meer voor jou. Bovendien word je gestimuleerd en begeleid om extra certificaten te behalen van Google. Kennis van data driven marketing is een must en een absolute meerwaarde voor jouw toekomst.
De opleiding laat je ook toe je eigen accenten te leggen. Zo kun je kiezen uit een aantal opleidingsonderdelen: een extra vreemde taal (Duits of Spaans)? Of liever trendanalyse, non-profitmarketing of copywriting? Ook in het derde jaar sta je voor de keuze: je kennis over marketingcommunicatie verder uitdiepen? Of leren hoe je technologie kan inzetten als tool om marketing naar een hoger niveau te brengen? Of je kennis verbreden met de optie verkoop?

“Als je al weet dat je marketing wilt studeren is HOGENT de beste plek, aangezien je onmiddellijk in je eerste jaar start met marketinggerichte vakken.”
Femke De Sutter
oud-student

Schitteren bij de klant.
"Het marketingproject is een knaller van een afsluiter voor iedere marketingstudent. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardigheden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."
Ayla Bostan
oud-student
Schitteren bij de klant.
"Het marketingproject is een knaller van een afsluiter voor iedere marketingstudent. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardigheden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."
Ayla Bostan
oud-student
Praktijk.
Een belangrijk doel van de opleiding is voeling te krijgen met het werkveld. Daarom krijg je les van een mix van docenten met ervaring in marketing, communicatie en sales. Daarnaast komen ook talrijke gastsprekers uit het bedrijfsleven je vertellen hoe het er in de praktijk aan toegaat. Je gaat ook zelf op bezoek bij verschillende bedrijven en neemt onder andere deel aan marketing days en workshops.
Je gaat aan de slag met opdrachten aangeleverd door het werkveld. Marketing studeren is ook vaak brainstormen in team en projecten uitwerken van A tot Z.
Tijdens het eerste jaar zal je het merkenbeleid (branding) van een onderneming in kaart brengen, analyseren en evalueren.
In het tweede jaar ga je aan de slag met grafieken en informatie aangeleverd door Nielsen, een belangrijke internationale speler in de wereld van marktonderzoek.
In je laatste jaar werk je in teamverband een groot marketingproject uit voor een echte onderneming. Samen met je teamleden ga je de concurrentie aan met de andere teams. Je stelt een marketingplan op met een bijhorend communicatie- of verkoopplan en verdedigt je project voor een jury bestaande uit docenten en de opdrachtgevers van het bedrijf. Onze studenten werkten op die manier al een marketingplan uit voor grote bedrijven als Van der Valk Hotels, Breydel, Standaard Boekhandel en Make-A-Wish Foundation.
Iets vragen aan onze studenten?
Nationale of internationale uitwisseling
HOGENT biedt je de kans om een dubbel diploma te behalen. Het laatste jaar van je studietraject kan je immers volgen in EPHEC, in Brussel. Dat is een partnerhogeschool van HOGENT waarvan de programma's van de afstudeerrichtingen volledig zijn afgestemd op die van HOGENT. Daar afstuderen biedt je een dubbel voordeel. Je wordt ondergedompeld in de Franse taal. En op je diploma staat zowel HOGENT als EPHEC. Een extra niet te onderschatten troef op de arbeidsmarkt.
Je krijgt ook verschillende mogelijkheden om internationale ervaring op te doen. Zo kan je kiezen om stage te lopen in het buitenland of om via een internationale uitwisseling (Erasmus) een semester in het buitenland te studeren. Wees gerust: HOGENT helpt je met alle paperassen, financiële ondersteuningsmaatregelen en logistieke obstakels.
Match ik met marketing?
Een nieuw bedrijf, dienst, product of merk? Daar bedenk jij meteen een marketingstrategie bij.
Je wil de dromen en wensen van mensen vertalen naar concrete producten en diensten.
Je volgt de trends van nabij in deze snel evoluerende internationale maatschappij.
Je bent nieuwsgierig naar wat consumenten willen. En je hebt de nodige creativiteit en ondernemingszin om met consumentenwensen aan de slag te gaan.
Vrienden omschrijven je als iemand die graag outside the box denkt en geen uitdagingen uit de weg gaat.
Commerciële flair? Daar ben je mee geboren.
Wat na je diploma?
Werken
Wie blaakt van ambitie en een sterke persoonlijkheid heeft, bouwt met dit diploma ongetwijfeld een mooie carrière uit. Van frisdranken tot banken, van artisanale bieren tot industriële pompen, van fashion over events tot sponsors en grote sportclubs, van kleine tot grote bedrijven: zowat elke organisatie heeft creatieve marketeers nodig in het management. Zo kan je aan de slag als:
- marketing manager
- brand manager
- product manager
- advertising manager
- digital marketing manager
- online marketing manager
- mediaplanner
- business-to-business marketeer
- communicatieverantwoordelijke
- online marketeer
- event manager
- sales manager
- sales representative of vertegenwoordiger (knelpuntberoep)
- commercieel medewerker (knelpuntberoep)
- inkoopverantwoordelijke
- marktonderzoeker
- trade marketeer
- marketing analytics translator
Verder studeren
Heb je na je opleiding de smaak te pakken en wil je verder studeren? Dat kan, bijvoorbeeld via deze vaak gekozen vervolgopleidingen na een bachelor marketing:
- een masteropleiding handelswetenschappen, communicatiewetenschappen of (toegepaste) economische wetenschappen (via een schakeljaar)
- een postgraduaatopleiding salesmanagement, digitale marketing of trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie
- een bachelor-na-bacheloropleiding internationaal bedrijfsmanagement

Nog vragen?
Zit je nog met praktische vragen over de opleiding? Ben je nog niet helemaal zeker van je studiekeuze? We helpen je graag verder!
W
Waar?
Deze opleiding wordt aangeboden op campus Schoonmeersen (Gent).
bekijk campus Schoonmeersen →
(tip: neem zeker eens een kijkje in het saleslab)
H
Hulp nodig bij
je studiekeuze?
chat met een student of lector →
bekijk het programma →
begeleiding →
studie(keuze)advies →
mail naar veerle.vandervelde@hogent.be
I
Inschrijven
Heb je alle info die je nodig hebt en ben je overtuigd van je studiekeuze?
C
Cursussen inkijken
Wil je al een idee krijgen van welk studiemateriaal je voor de kiezen krijgt? Snuister dan eens in een selectie van onze cursussen.