Facebook Pixel Marketing - Hogeschool Gent
Foto Marketing

Marketing.

M

Marketing.

 

Goede marketeers zijn story­tellers, verhalen­vertellers die hun boodschap op de juiste manier weten te brengen. Goede marketeers zijn innovators. Ze ontwikkelen nieuwe ideeën en werken ze uit tot sterke oplossingen.

Goede marketeers lanceren nieuwe producten en diensten op basis van gericht markt­onderzoek. Ze kennen de behoeften van hun doel­groep en weten perfect hoe je met hen communiceert. Zowel offline als online via interactieve websites en sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok. Digitale marketing kent geen geheimen voor goede marketeers. Ze weten waar en wanneer hun klanten zoeken naar welke producten of diensten. En ze weten de ideale verkoop­prijs in te schatten. Marketeers volgen de nieuwste trends in de markt op vlak van communicatie, technologie en maatschappelijke ontwikkelingen zoals diversiteit en inclusie, duurzaamheid en circulaire economie. Kortom: een goede marketeer zet strategische doel­stellingen om in resultaten.

marketingredactie studenten bedrijfsmanagement - marketing aan HOGENT op campus Schoonmeersen

@marketing_hogent
Volg de marketing­redactie van onze studenten op Instagram en TikTok.

Download onze brochure

Schrijf je meteen in

Alle facetten van marketing komen in deze opleiding aan bod. Zo weet je op het einde van de rit precies waar jouw passie ligt: in communicatie, marketing­technologie of sales? Of meer specifiek in de diensten­marketing, retail­marketing, marketing intelligence, business-to-business­marketing, non-profit­marketing, digitale marketing of internationale marketing?

Speciale aandacht gaat uit naar 'data driven marketing'. De heden­daagse marketeer wordt immers over­spoeld door tal van digitale gegevens. In deze opleiding leer je hoe je met al die data omgaat. Je leert data analyseren, visualiseren, efficiënt beheren en helder rapporteren. Je kan ook je digitale skills een flinke boost geven dankzij het vak online marketing skills. Google Ads, Google Analytics en online marketing kennen dan geen geheimen meer voor jou. Bovendien word je gestimuleerd en begeleid om extra certificaten te behalen van Google. Kennis van data driven marketing is een must en een absolute meerwaarde voor jouw toekomst.

De opleiding laat je ook toe je eigen accenten te leggen. Zo kun je kiezen uit een aantal opleidings­onderdelen: een extra vreemde taal (Duits of Spaans)? Of liever trend­analyse, non-profit­marketing of copy­writing? In het derde jaar kies je voor een keuzetraject: je kennis over marketing­communicatie verder uitdiepen? Of leren hoe je hoe je technologie zoals artificiële intelligentie kan inzetten als tool om marketing naar een hoger niveau te brengen? Of je kennis verbreden met de optie verkoop?

Sfeerbeeld
“Als je al weet dat je marketing wilt studeren is HOGENT de beste plek, aangezien je onmid­del­lijk in je eerste jaar start met marketing­gerichte vakken.”

Femke De Sutter
oud-student

profielfoto Amy De Cooman

Amy

Student

Chat met Amy

Schitteren bij de klant.

"Het marketing­project is een knaller van een afsluiter voor iedere marketing­student. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardig­heden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."

Ayla Bostan
oud-student

Schitteren bij de klant.

"Het marketing­project is een knaller van een afsluiter voor iedere marketing­student. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardig­heden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."

Ayla Bostan
oud-student

Praktijk.

Een belangrijk doel van de opleiding is voeling te krijgen met het werk­veld. Daarom krijg je les van een mix van docenten met ervaring in marketing, communicatie en sales. Daarnaast komen ook tal­rijke gast­sprekers uit het bedrijfs­leven je vertellen hoe het er in de praktijk aan toe­gaat. Je gaat ook zelf op bezoek bij verschillende bedrijven en neemt onder andere deel aan Marketing Experience Days en workshops.

Je gaat aan de slag met echte business­projecten aangeleverd door bedrijven. Zo kan je jouw kennis toetsen aan de realiteit. Je brainstormt dan vaak in team en werkt de projecten van A tot Z uit.

Tijdens het eerste jaar zal je in het business project 'brand management' het merkenbeleid van een onderneming in kaart brengen, analyseren en evalueren.

In het tweede jaar ga je aan de slag met marktonderzoeks­data van een bedrijf in 'fast-moving consumer goods' (FMCG), aangeleverd door verschillende onderzoeks­bureau's.

In het business project 'integrated marketing plan' worden al jouw competenties getest. Samen met je team­leden ga je de concurrentie aan met de andere teams. Je stelt een marketing­plan op met een bijhorend communicatie- of verkoop­plan en verdedigt je project voor een jury bestaande uit docenten en de opdracht­gevers van het bedrijf. Onze studenten werkten op die manier al een marketing­plan uit voor toon­aangevende bedrijven in allerlei sectoren.

Iets vragen aan onze studenten?

Chat met een student

Nationale of internationale uitwisseling

HOGENT biedt je de kans om een dubbel diploma te behalen. Het laatste jaar van je studie­traject kan je immers volgen in EPHEC, in Brussel. Dat is een partner­hogeschool van HOGENT waarvan de programma's van de afstudeer­richtingen volledig zijn afgestemd op die van HOGENT. Daar afstuderen biedt je een dubbel voordeel. Je wordt onder­gedompeld in de Franse taal. En op je diploma staat zowel HOGENT als EPHEC. Een extra niet te onder­schatten troef op de arbeidsmarkt.

Je krijgt ook verschillende mogelijk­heden om inter­nationale ervaring op te doen. Zo kan je kiezen om stage te lopen in het buiten­land of om via een inter­nationale uit­wisseling (Erasmus) een semester in het buitenland te studeren. Wees gerust: HOGENT helpt je met alle paperassen, financiële ondersteunings­maatregelen en logistieke obstakels.

Match ik met marketing?

1

Een nieuw bedrijf, dienst, product of merk? Daar bedenk jij meteen een marketing­strategie bij.

2

Je wil de dromen en wensen van mensen vertalen naar concrete producten en diensten.

3

Je volgt de trends van nabij in deze snel evoluerende digitale en inter­nationale maatschappij.

4

Je bent nieuws­gierig naar wat consumenten willen. En je hebt de nodige creativiteit en ondernemings­zin om met consumenten­wensen aan de slag te gaan.

5

Vrienden omschrijven je als iemand die graag outside the box denkt en geen uit­dagingen uit de weg gaat.

6

Commerciële flair? Daar ben je mee geboren.

Wat na je diploma?

Werken

Wie blaakt van ambitie en een sterke persoonlijk­heid heeft, bouwt met dit diploma ongetwijfeld een mooie carrière uit. Van fris­dranken tot banken, van artisanale bieren tot industriële pompen, van fashion over events tot sponsors en grote sport­clubs, van kleine tot grote bedrijven: zowat elke organisatie heeft creatieve marketeers nodig in het management. Zo kan je aan de slag als:

  • marketing manager
  • brand manager
  • product manager
  • advertising manager
  • digital marketing manager
  • online marketing manager
  • mediaplanner
  • business-to-business marketeer
  • communicatie­verantwoordelijke
  • digital marketeer
  • event manager
  • sales manager
  • sales representative
  • commercieel medewerker (knelpuntberoep)
  • inkoop­verantwoordelijke
  • markt­onderzoeker
  • trade marketeer
  • marketing analytics translator

Verder studeren

Heb je na je opleiding de smaak te pakken en wil je verder studeren? Dat kan, bijvoorbeeld via deze vaak gekozen vervolg­opleidingen na een bachelor marketing:

Ontdek alle mogelijkheden

Sfeerbeeld

Nog vragen?

Zit je nog met prak­tische vragen over de opleiding? Ben je nog niet helemaal zeker van je studie­keuze? We helpen je graag verder!

I



Inschrijven

Heb je alle info die je nodig hebt en ben je overtuigd van je studiekeuze?

schrijf je in →

C



Cursussen inkijken

Wil je al een idee krijgen van welk studiemateriaal je voor de kiezen krijgt? Snuister dan eens in een selectie van onze cursussen.

cursussen inkijken →