Als student uit het vakgebied bedrijfsmanagement vergroot je je kansen op de (internationale) arbeidsmarkt. Ook voor afgestudeerden uit andere richtingen (bachelor of master) opent deze opleiding deuren. Want voor de meeste onderdelen heb je de keuze tussen basic en advanced niveau. De focus ligt uiteraard op het internationale werkveld. De kers op de taart is de internationale stage. Verplicht voor elke student.
De klemtoon ligt op internationale competenties. Die leer je niet in traditionele vakken. Hoe dan wel? Vakspecialisten, internationale managers en experts met bewezen ervaring tonen jou de weg met professionele presentaties en cases.
Vervolgens ga je zelf aan de slag met een selectie projecten waarop je intekent. Zo ben je ondernemer van je eigen leertraject. Je bepaalt zelf je professionele keuzes nadat je je interesses, ambities en talenten in kaart hebt gebracht. Gedreven coaches uit het werkveld kijken mee over je schouders en sturen bij waar nodig.
De opleiding is in eerste instantie praktijkgericht. Je leert al doende, met multidisciplinaire projecten gerelateerd aan het internationale werkveld. We stappen af van een traditioneel klassikaal onderwijssysteem met examens. De opleiding focust op grensverleggende inzichten. Vaardigheden en kennis die je verkrijgt door gaandeweg te groeien in de zelfgekozen projecten. Is er dan geen enkele graadmeter? Toch wel. Je bent geslaagd als je de verworven inzichten effectief beheerst en kan toepassen.
Alle vooropleidingen komen in aanmerking dankzij onze aanpak met basic en advanced niveau per onderdeel. Wat telt er?
Heb je een bachelor- of masterdiploma met een bedrijfseconomische vooropleiding? Dan kom je in aanmerking voor het advanced niveau (bijvoorbeeld bedrijfsmanagement, retailmanagement, communicatiewetenschappen, communicatiemanagement).
De opleiding kost 2450 euro all-in, ook de hotelkosten en vervoerskosten van onze uitstappen zijn inbegrepen (behalve reis- en verblijfsonkosten van de buitenlandse stage).
“Internationaal bedrijfsmanagement bleek de perfecte aanvulling op mijn diploma hotelmanagement. Vooral de bijgebrachte kennis op vlak van sales, digitale marketing, human resources en trendanalyse zijn supernuttig en geven me meer kans om door te groeien in mijn huidige functie binnen het hotel.”
Jérome Delva
oud-student
“Internationaal bedrijfsmanagement bleek de perfecte aanvulling op mijn diploma hotelmanagement. Vooral de bijgebrachte kennis op vlak van sales, digitale marketing, human resources en trendanalyse zijn supernuttig en geven me meer kans om door te groeien in mijn huidige functie binnen het hotel.”
Jérome Delva
oud-student
In Amsterdam werk je drie dagen samen met je teamgenoten aan een international experience assignment. Uiteraard duik je de stad in en bezoek je enkele inspirerende bedrijven. Vervoer en hotel (met ontbijtformule) zitten in het inschrijvingsgeld inbegrepen.
In de module International Box of Knowledge (week 2 tot 7) gaan we in op de internationale dimensies van enkele belangrijke vakgebieden:
Naast colleges en presentaties door internationale experten werken we in deze module ook met gescripte praktijkvoorbeelden. Zo oefen je je vaardigheden op het vlak van projectmanagement, en dat met diverse bedrijfsvraagstukken.
Daarna volgen negen weken Integrated Business Projects (november, december, januari). In groep ga je aan de slag met reële bedrijfscases. De bedrijven stellen hun project kort voor. In functie van je eigen interesses, talenten, ambities en verwachtingen motiveer je aan welk project je deelneemt. Door deze werkwijze specialiseer je jezelf in bepaalde expertises terwijl je andere competenties verbreedt. Je verdiept deze competenties en expertises nog verder door binnen de projectgroep bepaalde rollen op te nemen.
De doelstelling van deze projecten? Op basis van de briefing van het bedrijf formuleer jij verstandige, gemotiveerde en realiseerbare voorstellen. En dat binnen de verschillende geselecteerde domeinen. Zo verwerf je een helikopterzicht, je grootste troef in deze sector. Wat nog? Je krijgt een no-nonsense-inzicht in het internationaal management van een bedrijf en de strategische opportuniteiten op verschillende vlakken.
Je kiest voor Spaans of Duits: intermediate of advanced, afhankelijk van je instapniveau.
Dit project start aan het begin van het academiejaar en loopt tot aan de stageperiode. Doelstelling? Je leert om een langlopend project te dragen in een innovatieve en internationale context. Ondernemerschap is het sleutelwoord. Je oefent door in jouw team bepaalde verantwoordelijkheden op te nemen. Je volgt een geheel van processen van A tot Z op. Verder betrek je experten en andere organisaties. Het resultaat? Een succesvol project waar je fier op mag zijn. De focus is internationaal. Vanzelfsprekend hoort daar een uitstap naar het buitenland bij.
De klemtoon ligt op zelfsturing. Maar we laten je niet aan je lot over. Doorheen het academiejaar monitoren en stimuleren we jouw persoonlijke ontwikkeling. We doen dat met een competentie- en taalportfolio.
Aan het begin van het jaar breng je je startcompetenties in kaart. Vervolgens bepaal je je eigen leerdoelen en met welke eindcompetenties je wil afstuderen. Op die manier ben je manager van je eigen traject. Ook
het taalportfolio werkt volgens dit principe. Gaandeweg scherp je jouw taalvaardigheid aan in drie vreemde talen. Je leert snel door de taal praktisch te oefenen tijdens inspirerende levensechte situaties. We trekken onder andere naar Lille. Taal is in deze opleiding geen theoretisch studieobject maar een tool.
Het sluitstuk is een buitenlandse stage van twaalf weken. Een onvergetelijke ervaring voor alle studenten die ooit de opleiding hebben doorlopen. Vraag het hen maar. Maak je geen zorgen over een stageplek. HOGENT beschikt met zijn international office over een database van gescreende bedrijven en organisaties in het buitenland. Potentiële stageplaatsen die HOGENT-kandidaten met open armen ontvangen.
Wil je zelf een buitenlandse stage aanbrengen? Dat kan. Op voorwaarde dat wij ze eerst screenen. Je kiest zelf je land van voorkeur. Uiteraard gebeurt alles in overleg met de lectoren.
De eindevaluatie is gebaseerd op de output van alle projecten en de stage.
"In deze opleiding leer je echt wat “samenwerken” is. De uitdagingen die daarbij komen kijken neem je met beide handen aan. Dit extra jaar was meer dan de moeite waard. Ik heb zelfs mijn droom kunnen waarmaken en stage kunnen lopen in The City of London!“"
Aliki De Bleser
Oud-student
“Internationaal bedrijfsmanagement bleek de perfecte aanvulling op mijn diploma hotelmanagement. Vooral de bijgebrachte kennis op vlak van sales, digitale marketing, human resources en trendanalyse zijn supernuttig en geven me meer kans om door te groeien in mijn huidige functie binnen het hotel.”
Jérome Delva
oud-student
semester 1 | |||||
---|---|---|---|---|---|
week 1 |
International Box of Knowledge: strategy |
Elective Course unit: Spanish / German (B1 / B2) | International Skills and Language Development Program (+ uitstap naar Lille) |
||
week 2-7 | International Box of Knowledge: - Marketing - Finance - HRM - Logistics - Law - Innovation & Entrepreneurship |
International Entrepreneurship Program (+ Inspirational driedaagse naar Amsterdam) |
|||
week 8-13 | International Entrepreneurship Program | Integrated Business Projects | |||
kerstvakantie | |||||
semester 2 | |||||
week 14-16 | International Entrepreneurship Program | Integrated Business Projects | Elective Course unit: Spanish / German (B1 / B2) | International Skills and Language Development Program | |
week 17 | |||||
vakantieweek | |||||
week 18-30 | Internationale stage | International Skills and Language Development Program |
“Naast kritisch denken leer je ook je eigen mogelijkheden kennen. Mijn internationale stage in Berlijn zorgde voor de nodige maturiteit in een realistische bedrijfscontext. Het hele traject was zowel professioneel als gemoedelijk. Ik heb er bovendien een waardevol netwerk aan overgehouden.”
Tim Vandenbroucke
Oud-student
“Internationaal bedrijfsmanagement bleek de perfecte aanvulling op mijn diploma hotelmanagement. Vooral de bijgebrachte kennis op vlak van sales, digitale marketing, human resources en trendanalyse zijn supernuttig en geven me meer kans om door te groeien in mijn huidige functie binnen het hotel.”
Jérome Delva
oud-student
Interesse? Wacht niet te lang want de plaatsen zijn beperkt. Bovendien moet je eerst de intake doorlopen. Ben je geslaagd voor de intake? Pas dan kan je je inschrijven.
Omdat we willen nagaan of je over de juiste mindset beschikt. Een ondernemende attitude en een sterke motivatie zijn belangrijk. We meten deze dimensies in een serie tests.
Stuur een e-mail naar banabaib@hogent.be. De procedure vindt plaats tussen november en september (zolang er plaatsen beschikbaar zijn).
Schrijf je dan als de bliksem in. We werken volgens het principe first come, first served. Is het contingent van 45 studenten bereikt, dan stoppen de inschrijvingen.
Je diploma’s van zowel het secundair als het hoger onderwijs. Voor je laatste jaar volstaat een voorlopig attest of puntenbriefje.
We helpen je graag verder! Stuur een mailtje naar charlotte.casteele@hogent.be.