Foto Logopedie en audiologie

Logopedie en audiologie.

L

Logopedie en audiologie.

In de opleiding logopedie en audiologie kies je na een eerste gemeenschappelijk jaar in welke specialisatie je wil verder studeren: logopedie of audiologie. Want ook in het werkveld wordt er vaak inter­professioneel samen­gewerkt tussen een audioloog en een logopedist. In beide domeinen onderzoek je en behandel je stoornissen in de communicatie: stem, taal, spraak en gehoor. Zo maak je een wereld van verschil voor mensen hun dagelijks leven.

Welke afstudeer­richting je ook kiest, je bent nodig. Denk maar aan de vergrijzende samenleving, de toenemende aandacht voor kinderen met leer­problemen, het stijgende aantal jongeren dat opgroeit in een meertalige context.

Veel uitdagingen, maar vooral veel oplossingen. De technologie en behandelingen zijn immers constant in ontwikkeling. Tijdens deze opleiding dompelen we je onder in de laatste inzichten zodat je helemaal klaar bent voor de arbeids­markt.

Aan de slag in een groeps­praktijk, zieken­huis of als zelfstandige? Alle wegen leiden naar een meer­stemmig beroeps­leven. Dat staat vast.

Gemeenschappelijk jaar

In het eerste jaar proef je zowel van logopedie als van audiologie. Ook al heb je voor jezelf de knoop doorgehakt, dit gemeenschappelijk basisjaar is een verrijking voor je latere beroeps­leven.

Logisch, want inter­disciplinair werken loopt als een rode draad doorheen deze opleiding. Logopedisten werken samen met audiologen, maar ook met andere zorg­professionals. Twijfel je nog tussen de twee disciplines? Dan helpt dit eerste gemeenschappelijke jaar je bij je keuze.

Beide afstudeer­richtingen hebben heel wat gemeenschappelijk. Het gaat over communicatie, sociale vaardigheden, openstaan voor een diverse samenleving en samenwerken. Maar ook over wetenschap. Vakken als anatomie en psychologie staan op de agenda. Maar wees gerust, we bouwen op van een leeg blad. Dus ook al ben je geen Einstein, met een gezonde portie nieuwsgierig­heid kom je er wel.

Sfeerbeeld
"Dit is de gelukkigste dag van mijn leven. Dankjewel voor alles! Ik heb me bij HOGENT zo welkom gevoeld en waardeer enorm de persoonlijke begeleiding."

Isabel Martens
oud-student

Schrijf je meteen in

Sandrine wil jongeren alle kansen geven.

"Ik ben trots dat we voor studenten met leer­stoornissen het verschil willen maken op HOGENT. We zijn heel sterk bezig met ons zorg- en taal­beleid: hoe kunnen we onze studenten alle kansen geven?"

Verkort traject.

Heb je al een diploma hoger onderwijs op zak? Dan kan je deze bachelor misschien behalen via een verkort traject.

Verkort traject.

Heb je al een diploma hoger onderwijs op zak? Dan kan je deze bachelor misschien behalen via een verkort traject.

In het tweede jaar kies je jouw afstudeer­richting: logopedie of audiologie.

Logopedie

Als logopedist begeleid je mensen met problemen op het vlak van stem, spraak, taal, slikken en leren. Baby’s met slik­problemen, kleuters met taal- en spraak­stoornissen, tieners met leer­problemen, zangers met stemband­problemen of ouderen met een neuro­logische problematiek. Het is juist die diversiteit, zowel bij de doelgroep als bij de aandoeningen, die je aantrekt. Je leert hoe je de patiënt coacht bij de revalidatie en geeft deze persoon de veer­kracht om ermee om te gaan.

Het is jouw taak om hier oplossings­gericht naartoe te werken, samen met je patiënt en andere zorg­verleners zoals neus-keel-oorartsen, kinesisten, audiologen, leer­krachten en CLB-medewerkers. Want ook dat is typisch aan je vak: samen­werken naar een aanpak op maat.

Een boeiende mix van theorie en praktijk staat je te wachten. Denk maar aan anatomie van de borst­holte tot en met de hersenen, inzicht in taal­ontwikkeling vanaf de geboorte doorheen het leven en wat hier fout kan lopen of welke hersen­letsels aan de oorsprong kunnen liggen. Daarnaast toets je je kennis aan de praktijk met 600 uur stage gespreid over 3 jaar.

Audiologie

Als audioloog begeleid je mensen met gehoor- en evenwichts­stoornissen. Van baby’s tot ouderen, ook hier werk je met een diverse doel­groep. Je komt terecht in een innovatieve werk­omgeving. Een sector op een kantelpunt dankzij nieuwe technologische oplossingen. Denk maar aan de rol van artificiële intelligentie.

Dankzij deze technologie voorkom, detecteer en revalideer je verschillende stoornissen als gehoor­verlies, doofheid, evenwichts­problemen en oorsuizen. Je leert frequenties en geluids­golven te herkennen. Een vaardigheid die goed van pas komt wanneer je testen afneemt en die interpreteert.

Je selecteert de meest geschikte technologie om een gehoor­stoornis te compenseren. Technologie is een belangrijk hulp­middel, maar even onmisbaar zijn jouw capaciteiten als coach. Je werkt nauw samen met collega’s van andere disciplines zoals een neus-keel-oorartsen, kinesist of logopedist. Alleen zo kom je tot een therapie op maat.

De anatomie van het oor, geluidsleer en psychologie staan allemaal op het programma. Een boeiend traject want je balanceert op het snijvlak van technologie, communicatie, zorg en mens­wetenschappen. Daarnaast toets je je kennis aan de praktijk met 600 uur stage gespreid over 3 jaar.

Match ik met deze opleiding?

1

Jouw grootste voldoening? Zorg dragen voor anderen. Het leven van mensen verbeteren door hen te helpen hun communicatie­problemen te overwinnen.

2

Wetenschappen? Je hoeft geen astro­fysicus te zijn, maar wel openstaan voor de wondere wereld van de wetenschap.

3

Je denkt in oplossingen. Altijd vertrekkende vanuit de persoon en de situatie. Echt maatwerk dus, en dat maakt elke dag anders.

4

Je bent een mensen-mens. Hoe diverser de doel­groep, hoe meer jij je als een vis in het water voelt.

5

Je werkt graag samen met professionals uit andere disciplines. Want zo blijf je bijleren.

.

In de opleiding wordt de brug geslagen tussen theorie en praktijk. Je krijgt via werk­colleges een optimale voorbereiding op de stage, verweven doorheen de 3 jaar.

Een voorkennis van wetenschappelijke vakken zoals wiskunde en fysica is geen vereiste. We starten met een herhaling van de basis­kennis en bouwen verder op.

Eerste jaar

Bij de start van semester twee ga je 3 dagen op stage. Zo maak je meteen kennis met het werkveld. Het voordeel? De indrukken die je hier opdoet helpen je om de daarop­volgende lessen beter te begrijpen. Op het einde van het tweede semester ga je opnieuw op stage. Zo kan je de theorie onmiddellijk koppelen aan de praktijk.

Tweede jaar

Tijdens de stage van meerdere weken sta je afwisselend 3 dagen in de praktijk en 2 dagen kom je terug naar de campus. Een halve dag hiervan is ook in functie van je stage. Tijdens deze feedback­momenten krijg je de kans om alles terug te koppelen met een persoonlijke begeleider. Nood aan extra oefeningen of ondersteuning? Dan kan je je inschrijven voor bepaalde topics. Zo breng jij je stage tot een goed einde.

Derde jaar

Het derde jaar stoomt je helemaal klaar voor een professionele doorstart. Je loopt 6 weken stage in semester 1 en 8 weken stage in semester 2. Daarna is het aan jou. Ondertussen weet je wat je wil en waar je je verder in wil verdiepen. De laatste stage van 3 weken voor logopedisten of 2 weken voor audiologen kies je dan ook volledig zelf.

Sfeerbeeld

Nog vragen?

Zit je nog met prak­tische vragen over de opleiding? Ben je nog niet helemaal zeker van je studie­keuze? We helpen je graag verder!

W


Waar?

Deze opleiding wordt aangeboden op campus Vesalius (Gent).

bekijk campus Vesalius →

H


Hulp nodig bij
je studiekeuze?

bekijk het programma →
begeleiding →
studie(keuze)advies →

Nog vragen? Mail naar an.cardinael@hogent.be

I



Inschrijven

Heb je alle info die je nodig hebt en ben je overtuigd van je studiekeuze?

schrijf je in →

C



Cursussen inkijken

Wil je al een idee krijgen van welk studiemateriaal je voor de kiezen krijgt? Snuister dan eens in een selectie van onze cursussen.

cursussen inkijken →

K


Kwaliteitsbeoordeling
van deze opleiding

HOGENT, da's kwaliteit. Aan HOGENT werken we vanuit een open houding samen aan die kwaliteit. We durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback.

lees de kwaliteitsbeoordeling van deze opleiding →