Foto Teatime@bib

Teatime@bib.

T

Teatime@bib.

Teatime@bib, dat zijn interessante themalezingen in je lokale HOGENT-bib. De volgende editie over "A.I., één jaar later" vindt plaats op 8 mei om 16 uur. Kan je er niet bij zijn? Geen paniek. Je kan alles herbekijken alsof je er zelf bij was.

Screenshot video aankondiging teatime

Heb je een voorstel voor een lezing of thema?

We zijn altijd op zoek naar mogelijke onderwerpen voor Teatime@bib. Heb je een voorstel? Vul dan onze vragenlijst in en misschien komt jouw onderwerp in een volgende editie aan bod!

voorstel lezingvoorstel thema

Volgende editie:
A.I., één jaar later.

8 mei 2025 | 16 – 18 uur | Bib Schoonmeersen

Inschrijven

Programma.

Vorig jaar organiseerden we een gesmaakte Teatime@BIB over A.I. Een jaar later merken we dat er steeds meer initiatieven genomen worden binnen HOGENT. Tijd dus voor een update.

Open vragen uit Ans verbeteren met A.I.

Tom Demets, lector departement Biowetenschappen en Industriële Technologie

Is het mogelijk om open vragen met A.I. te verbeteren? Het klinkt veelbelovend, maar een proof of concept onthult onverwachte valkuilen. Denk mee over een sluitende strategie om A.I. effectief in te zetten als hulpmiddel bij het verbeteren van open vragen.

Chat met het HNET

Stijn Lievens, lector departement IT en onderzoeker Centre for Applied Data Science

Tijdens deze sessie bespreken we een project van CADS in samenwerking met Virtual IT Company van het departement IT. We werken aan een proof-of-concept voor een chatbot, waarbij we gebruik maken van gratis, open source en ‘self-hosted’ tools. Deze chatbot zal in staat zijn om vragen te beantwoorden over de inhoud van het HNET.

GPT's voor studenten

Luc Vandingenen, coördinator curriculumcommissie departement Bedrijf en Organisatie

Een Generative Pre-Trained Transformer (GPT) chatbot is een conversatieagent die een GPT-model gebruikt om met gebruikers te communiceren. GPT chatbots worden aangepast aan jouw specifieke behoeften, of het nu gaat om een A.I.-studiebuddy, een chatbot voor de klantenservice of een komiek op zakformaat.

Antwoorden uit reglementen

Wim Delvaux, lector departement GO5

Ik werk al enkele jaren samen met de KUL omtrent declaratieve talen, waar een systeem ontwikkeld is dat zeer geschikt is om 'procedures' te beschrijven en daaruit een systeem te genereren dat gebruikers helpt om doorheen het bos van regelgeving een begeleiding te vinden. Een voorbeeld: het bepalen van een studietraject in functie van onderlinge requirements tussen vakken en de vereiste hoeveelheid studiepunten.

Werken aan A.I.-vaardigheden – de doelstellingen

Maud Vanderbeck, dienst Onderwijsaangelegenheden

Werken aan A.I.-vaardigheden van jouw studenten. Hoe begin je eraan en wat zijn nu juist die A.I.-vaardigheden? De dienst Onderwijsontwikkeling ontwierp in samenwerking met HELA een doelstellingenkader dat je een eerste houvast biedt om aan de A.I.-vaardigheden van je studenten te werken. Kom op Tea-time@bib meer te weten over de doelstellingen, de gebruikte kaders en de mogelijkheden voor integratie in jouw opleiding.

Kan A.I. mijn mondeling examen afnemen?

Dennis Lippens, lector departement Bedrijf en Organisatie

We moeten op zoek naar betere methodes om de kennis van studenten te testen en A.I. kan voor een oplossing zorgen. Ik heb een prototype klaar en tijdens Teatime@bib stel ik voor hoe dit in zijn werk gaat.

Vorige edities.

Hieronder vind je een overzicht van alle vorige Teatimes. Kon je er niet bij zijn? Dan kan je de presentaties herbekijken.

Vorige edities.

Hieronder vind je een overzicht van alle vorige TeaTimes. Kon je er niet bij zijn? Dan kan je de presentaties herbekijken.

Onderzoeks- en bachelor­proef­projecten met impact.

13 februari 2025

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over bachelorproeven
met een interdisciplinaire insteek. Hoe maken studenten vanuit hun eigen
discipline of beroepsvisie een verschil in maatschappelijke vraagstukken?
Hoe verbindt onderzoek verschillende disciplines met elkaar? Welke
initiatieven aan HOGENT stimuleren interdisciplinariteit in onderzoeks- en
bachelorproefprojecten? 

Deze Teatime@bib herbekijken

NatuurRijk: over biodiversiteit.

17 oktober 2024

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over het verbeteren van de biodiversiteit. Wil je meer weten over hoe je een diverse bloemrijke tuin krijgt? Of waar het Sustainability Office binnen de hogeschool aan werkt? Of wil je meer horen over het biodiversiteitsplan van HOGENT?

Deze Teatime@bib herbekijken

Ervaringskennis.

30 mei 2024

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over ervaringskennis inzetten als volwaardige bron van kennis, naast professionele en wetenschappelijke kennis. Wil je meer weten over op kunst gebaseerd onderzoeksmethoden bij sociale vraagstukken? Wil je meer horen over de ondersteuning en noden van studenten met zorgtaken? Of ben je benieuwd naar erkennen van ervaringskennis in de opleidingen sociaal werk en orthopedagogie?

Deze Teatime@bib herbekijken

Teatime special over A.I.

23 april 2024

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over A.I. Enkele van onze lesgevers lichten toe hoe ze A.I. inzetten in hun les: van je studenten goed leren prompten tot A.I. inzetten om goede wetenschappelijke teksten te schrijven.

Deze Teatime@bib herbekijken

Santé! Over gezondheids­promotie en gezond leven.

30 november 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over gezondheidspromotie en gezond leven. Wil je meer weten over zelfcompassie en lichaamsbeeld bij eetstoornissen? Wil je je laten inspireren door onderwijspraktijken die focussen op gezondheidsbevordering? Of wil je meer horen over een zelfhulptool met betrekking tot het herstel van welbevinden?

Deze Teatime@bib herbekijken

Allemaal anders (deel 2).

5 oktober 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over diversiteit en inclusie. Wil je meer weten over pioniersstudenten? Wil je meer horen over sociale rechtvaardigheid in lokale contexten van stadsvernieuwing? Of ben je benieuwd naar genderinclusie en inclusie in het hoger onderwijs?

Deze Teatime@bib herbekijken

Allemaal anders (deel 1).

11 mei 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over diversiteit en inclusie. Wil je meer weten over een trainingspakket over divers-sensitieve zorg aan ouderen met een migratie-achtergrond? Wil je meer horen over de hindernissen van studeren met een fysieke beperking? Of ben je benieuwd naar genderinclusie en inclusietrajecten op HOGENT?

Deze Teatime@bib herbekijken

Doe maar duurzaam.

2 maart 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over duurzaamheid, circulaire economie en impact. Wil je de Design for (Dis)assembly-technologie voor meubilair leren kennen? Wil je meer horen over de opleiding milieu- en duurzaamheidsmanagement? Of ben je benieuwd naar de verschillende houtsoortmogelijkheden in functie van duurzaamheid?

Deze Teatime@bib herbekijken

MENSenSTAD.

17 november 2022

Tijdens deze aflevering gaven HOGENTenaars ons een inkijk in hun lopende projecten rond de woon- en omgevingskwaliteit in sociale huisvesting, de impact van stadsontwikkeling, de tijdelijke invulling van leegstaande gebouwen en terreinen, een model dat de waarde en betaalbaarheid van vastgoed bepaalt en verklaart, de sociale aspecten van duurzaamheid binnen de landschaps- en tuinarchitectuur en meer.

Deze Teatime@bib herbekijken

Mantelzorg.

19 november 2020

In Vlaanderen wordt het merendeel van de zorg geboden door mantelzorgers: partners, kinderen, ouders, andere familieleden, vrienden of buren. Zij treden vaak op als volwaardige partners van de professionele zorgverleners. Met de vermaatschappelijking van de zorg krijgt mantelzorg een nog prominentere rol. Tegelijkertijd hebben mantelzorgers ook eigen vragen en noden.

Deze Teatime@bib herbekijken

Corona.

zomer 2020

Ook HOGENTenaars bonden op een inspirerende manier de strijd aan met het coronavirus. In een reeks filmpjes komen docenten, studenten en onderzoekers aan het woord. Zij getuigen over hun ervaringen via een online interview of een zelf gemaakt filmpje.

Deze Teatime@bib herbekijken

Geestelijke gezondheids­zorg.

20 februari 2020

Vandaag kampt één op drie Belgen met emotionele en psychische problemen. Net zoals in de algemene gezondheidszorg wordt de scheidingslijn tussen residentiële zorg en thuiszorg steeds vager. Mobiele teams worden ingezet zodat mensen die hulp nodig hebben langer thuis kunnen blijven of sneller de residentiële zorg kunnen verlaten. Levenskwaliteit, sterktes en eigen waarden van psychisch kwetsbare mensen komen hierbij centraal te staan.

Deze Teatime@bib herbekijken

Inclusie.

21 november 2019

In een inclusieve maatschappij telt iedereen mee en kan elkeen op een betekenisvolle manier deelnemen aan de samenleving. Wat betekent en hoe bereiken we inclusief onderwijs en een inclusieve (geestelijke) gezondheidszorg?

Deze Teatime@bib herbekijken

Contact

Heb je vragen? Mail naar teatime@hogent.be.