Foto Allemaal anders: deel 2

Teatime@bib: allemaal anders (deel 2).

T

Teatime@bib: allemaal anders (deel 2).

Lezingen.

Pioniersstudenten: gevarieerde groep, zelfde drempels

David Van Bunder, lector en Onderzoekscentrum Learning in Diversity

Het onderzoekscentrum Learning in Diversity voert onderzoek rond ‘pioniersstudenten’. Dat zijn studenten van wie beide ouders geen hoger onderwijs hebben gevolgd. Dat moet leiden tot een reeks aanbevelingen voor hoger onderwijs. Want de uitval bij pioniersstudenten ligt hoog.

ALL.IN: verhalen als katalysator voor diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs

Joris Van Poucke, lector en EQUALITY Research¬Collective

Toegang tot hoger onderwijs is een verworven recht en toch zijn er jaarlijks heel wat jongeren die het hoger onderwijs niet aanvatten, het moeizaam doorspartelen of het voortijdig verlaten. Een belangrijke factor daarin is het gebrek aan zich gewaardeerd en geïncludeerd voelen als student. Via dit project worden studenten individueel en collectief uitgenodigd om hierover hun verhaal te delen en als coauteur mee te schrijven aan een script voor inclusief hoger onderwijs.

Sociale rechtvaardigheid in lokale contexten van stadsvernieuwing 

Greet De Brauwere, teamcoördinator/lector en Onderzoekscentrum eCO-CITY

In de projecten SORE en Trans-Form werd onderzocht hoe invulling wordt gegeven aan ‘sociale rechtvaardigheid’ in lokale praktijken en in opleidingen sociaal werk. De onderzoeksgroep ging daarover in gesprek met o.a. beleidsmensen, praktijkwerkers, bewoners, docenten, onderzoekers en studenten, en bezocht een aantal contexten in de praktijk. Eén ervan is Charleroi. Deze presentatie werpt een blik op een stad tussen crisis en hoop. 

Genderinclusief communiceren

Zjef De Loose, directie Communicatie

Sinds kort kunnen HOGENT-studenten zelf aangeven met welke roepnaam en voornaamwoorden ze graag worden aangesproken. Maar hoe gebruik je die voornaamwoorden? En waarom zetten sommigen die in hun e mailhandtekening? Wat is het verschil tussen gender en geslacht? En hoe zorg je ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn: trans- of cisgender, man, vrouw of non binair? Je krijgt inzichten en tips om inclusief te communiceren.