Facebook Pixel Hoger onderwijs met een functiebeperking - Hogeschool Gent
Foto Hoger onderwijs met een functiebeperking

Studeren met een functiebeperking.

S

HOGENT engageert zich ertoe om voor al haar studenten een optimale omgeving te creëren. Zo krijgen alle studenten gelijke kansen op onderwijs.

Erkenning.

Wie erkend wil worden als student met een functiebeperking, moet de volgende attesten die van toepassing zijn kunnen voorleggen:

  • bewijs van inschrijving VAPH (voor studenten ingeschreven bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap)
  • erkenning van handicap van het Directoraat Generaal voor Personen met een handicap
  • onderzoeksverslag dyslexie of dyscalculie
  • attesteringsbundel motorische functiebeperking (ingevuld door behandelend arts)
  • attesteringsbundel auditieve functiebeperking (ingevuld door behandelend arts)
  • attesteringsbundel visuele functiebeperking (ingevuld door behandelend arts)
  • attesteringsbundel chronische ziekte (ingevuld door behandelend arts)
  • attesteringsbundel autismespectrumstoornis (ingevuld door behandelend psychiater, neuropediater, erkend psycholoog of geregistreerd orthopedagoog)
  • attesteringsbundel AD(H)D (ingevuld door behandelend psychiater, neuroloog, neuropediater, erkend psycholoog of geregistreerd orthopedagoog)
  • attesteringsbundel psychiatrische functiebeperking (ingevuld door behandelend psychiater, erkend psycholoog of geregistreerd orthopedagoog)
  • attesteringsbundel stotteren (ingevuld door behandelend arts of logopedist)
  • attesteringsbundel coördinatieontwikkelingsstoornis (ingevuld door behandelend (kinder- en jeugd) psychiater, neuroloog of neuropediater)
  • attesteringsbundel ticstoornis (ingevuld door behandelend (kinder- en jeugd) psychiater, neuroloog of neuropediater)
  • attesteringsbundel ontwikkelingsdysfasie (ingevuld door behandelend arts of logopedist)
  • attesteringsbundel overige functiebeperking (ingevuld door behandelend arts)

Maatregelen aanvragen.

Individuele onderwijs- en examenmaatregelen zijn redelijke aanpassingen op maat om alle studenten gelijke kansen te geven. Zo kan iedereen volwaardig participeren aan het onderwijs en de examens.

Je kan deze maatregelen aanvragen aan de hand van het attest dat voor jou van toepassing is.  De maatregelen moeten voldoen aan vier criteria:

  • Noodzakelijk: zonder deze maatregel kan de student niet volwaardig deelnemen aan het onderwijs en de examens.
     
  • Uitvoerbaar: de maatregel mag geen aantoonbare onevenredige belasting teweegbrengen voor de organisatie.
     
  • Verdedigbaar: de maatregel is te verantwoorden ten opzichte van de betrokkenen.
     
  • Competentiebewaking: de maatregel mag de beoogde eindcompetenties niet aantasten. Alleen het proces om deze competenties te verwerven, wordt door de maatregel aangepast.

Het is de faculteit die beslist over de uiteindelijke toekenning van de maatregelen.

Enkele voorbeelden:

  • Heb je dyslexie? Dan bekijken we samen of compenserende software een hulp voor jou kan zijn.
     
  • Heb je een visuele beperking? Leer- en examenmateriaal kan worden omgezet voor jou.
     
  • Heb je autisme? Heb je baat bij een afzonderlijk examenlokaal, dan gaan we samen de mogelijkheden na.

Hoe vraag je redelijke aanpassingen op maat aan?

Vul dit formulier in (alleen voor reeds ingeschreven studenten, inloggen kan met je HOGENT-account). Daarna wordt contact met je opgenomen om een afspraak te maken en je aanvraag verder te bespreken. Je dossier wordt pas behandeld als het volledig is en alle nodige documenten werden bezorgd!

De aanvraag gebeurt zo spoedig mogelijk na inschrijving: 

  • uiterlijk op 1 december voor examens na het eerste semester
  • uiterlijk op 1 mei voor examens na het tweede semester

Maatregelen voor tussentijdse evaluaties moet je ook tijdig aanvragen.

Nood aan individuele begeleiding?

Een team van studentenbegeleiders+  staat voor je klaar. Je kan via dit formulier individuele begeleiding aanvragen. Meer informatie vind je hier.