Dit onderzoeksproject (2022-2025) focuste op de training van prospectief geheugen bij 11-15-jarigen met leerstoornissen en/of ASS.
Metacognitieve vaardigheden, prospectief geheugen en executieve functies zijn belangrijke vaardigheden die vaak moeilijk zijn voor kinderen met leerstoornissen en/of ASS. In dit project werd een Toolkit getest om die vaardigheden te trainen bij 11-15 jarigen van die doelgroep. De toolkit werd getest door leerondersteuners en de ervaringen besproken. Het resultaat van dit onderzoek lees je in onderstaand artikel, dat een hoofdstuk vormt van een boek. In deze 'monograph' werden wetenschappelijke inzichten over metacognitieve vaardigheden gebundeld (en de rol van prospectief geheugen daarin) gekoppeld aan de ervaringen van de diverse partners in dit Erasmus+project.
Materialen.
In dit filmpje werden de materialen die gebruikt werden tijdens dit onderzoeksproject voorgesteld in onze zoektocht naar trainers om dit pakket te testen. De digitale sets waren prototypes die we mochten gebruiken tijdens het onderzoek maar zijn niet meer in ons bezit. De papieren versie is wel in handen van HOGENT. Het betreft een spelpakket rond enerzijds het voorspellend geheugen, en anderzijds rond executieve functies om zo de metacognitie van leerlingen te trainen. Door de betrokken leerondersteuners werd dit materiaal als zeer waardevol beschouwd.
“We leerden onze leerlingen op een heel andere manier kennen, en dit gaf een vernieuwde kijk op hoe zij andere taken aanpakken.”
Interesse om deze materialen aan te kopen? Mail naar learningindiversity@hogent.be voor meer info of een offerte.
Terugblik op onze inspirerende studiedag.
Op dinsdag 19 november 2024 organiseerden het Research Centre Learning in Diversity van HOGENT i.s.m. Leersteuncentrum PIXSY een boeiende studiedag als sluitstuk van dit onderzoeksproject. Tijdens deze dag maakten een 30-tal deelnemers kennis met de onderzoeksresultaten van dit project en de waardevolle ervaringen van de leerondersteuners die het materiaal hebben uitgetest. Daarnaast kregen de deelnemers de kans om zelf het gebruikte testmateriaal te verkennen en inzichten op te doen over hoe deze tools kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden. Het was een dag vol interactie, uitwisseling en inspiratie. Bedankt aan iedereen die erbij was en mee heeft geholpen om deze dag tot een succes te maken! Samen blijven we inzetten op innovatie in het onderwijs.
Nog meer weten?
Poster
Het onderzoek en de resultaten in een notendop.
Projectfiche
De praktische kant van het project (financiering, promotoren, duurtijd, ...).
Projectwebsite
Ontdek de algemene projectwebsite en kom meer te weten.
Partners.