Facebook Pixel Materialenbank - Hogeschool Gent
Foto Materialenbank

Materialendatabank.

M

Materialendatabank.

In de materialendatabank van de bachelor orthopedagogie vind je een selectie van materialen en producten die door studenten ontwikkeld zijn in het kader van hun bachelorproef voor uitwisseling en hergebruik. Zo zorgt deze materialendatabank voor een uitwisseling tussen onderzoek, onderwijs en het werkveld.

Organisaties waarmee wij samenwerken voor bachelorproeven, stages en expertise krijgen vrije toegang tot de resultaten van praktijkgericht onderzoek, zodat deze in het werkveld kunnen worden (her) gebruikt.

Elke bachelorproef werd uitgevoerd door een groep van 5 à 6 studenten, onder begeleiding van een promotor en een stuurgroep.

Heb jij een boeiend
ortho(ped)agogisch praktijkvraagstuk?

De bacheloropleiding orthopedagogie is voor haar bachelorproeven steeds op zoek naar boeiende ortho(ped)agogische praktijkvraagstukken. Heb jij een boeiend ortho(ped)agogisch praktijkvraagstuk dat wij kunnen omzetten in een krachtig project?

Check ons aanbod

Hier vind je een overzicht van de verschillende materialen die we aanbieden. Zie je er eentje dat je interesseert? Klik dan op de knop aanvragen en vul het aanvraagformulier in. Vragen? Stuur dan een mailtje naar materialendatabankortho@hogent.be.

Hier vind je een overzicht van de verschillende materialen die we aanbieden. Zie je er eentje dat je interesseert? Klik dan op de knop aanvragen en vul het aanvraagformulier in. Vragen? Stuur dan een mailtje naar materialendatabankortho@hogent.be.

Op weg naar een inclusieve dagbesteding

Vanuit het gezinsvervangend tehuis Gandae , een voorziening voor volwassenen met een licht tot matige verstandelijke beperking, kwam de vraag om inclusiever te werken vanuit de bestaande dagbesteding. De voorziening wil meer inzetten op de interactie tussen de buurt en de bewoners. Enerzijds willen ze de bewoners meer naar buiten krijgen en in verbinding brengen met de buurt en anderzijds de buurt meer binnenbrengen in de voorziening.

Type: Groepsrapport
Promotor: Peter BOONE

Picture-It, een spel om mobiele begeleiders van kinderen met een progressieve spierziekte, van 6 tot 12 jaar, het ziekteverloop en de emotionele impact van hun aandoening bespreekbaar te maken in de thuiscontext

Dit spel bestaat uit een rad en spelkaarten volgens de verschillende domeinen van QoL De kaarten bevatten telkens drie verschillende opdrachten: vragen, doe-opdrachten en illustraties. De vragen hebben als doel om een gesprek te stimuleren tussen het kind en zijn context. Er kan bijvoorbeeld gevraagd worden “Wat weet jij over de ziekte van Duchenne?”. De doe-opdrachten uitgewerkt door de opdrachtgever, worden toegevoegd aan het spel om het speels te houden voor het kind.

Type: voorbeeld spel doos en groepsrapport
Promotor: Riet PAUWELS

RolleBolle, een educatief kaartspel voor kinderen uit de lagere school om hen meer kennis en inzicht bij te brengen rond de leefwereld, de beeldvorming, de hulpmiddelen en de toegankelijkheid bij mensen in een rolstoel.

"Het kaartspel bestaat uit 40 vragen rond de 4 thema's: de leefwereld, de beeldvorming, de hulpmiddelen en de toegankelijkheid bij mensen in een rolstoel en 10 kaarten met doe-opdrachten. Doel: bewustwording van rolstoeltoegankelijkheid kan inclusie bevorderen."

Type: Groepsrapport
Promotor: Anne DEHULLU

Inclusivitijdschrift. Een schrift vol handvaten en tools om toe te passen tijdens je stage in het onderwijs.

Het is een tijdschrift waarin de rol, verwachtingen en takenpakket van een student orthopedagogie die stageloopt in een onderwijssetting wordt verduidelijkt. Er is een orthopus waarin de rol en taken duidelijk worden. In het schrift zelf worden die rollen dan uitgebreid beschreven met bijhorende oefeningen. Met als doel dat de student orthopedagogie heel goed weet wat die moet doen en zichzelf zekerder voelt in zijn of haar rol om zo mee inclusief onderwijs waar te maken.

Type: Een werkboek voor studenten
Promotor: Naomi BOTTERMAN

Sjabloon: dit ben ik!

De studenten ontwierpen een eenvoudig te gebruiken sjabloon met handleiding ter ondersteuning van de PAB-assistent waar vnl de rollen en verwachtingen t.a.v. de PAB-assistent besproken kunnen worden tussen budgethouder, PAB-assistent en kind/jongere. Dit sjabloon kan gebruikt worden bij de start van een begeleiding, in verschillende contexten zoals thuis, op school, in de vrijetijdsactiviteit, ...

Type: sjabloon + handleiding
Promotor: Karmen VAN POUCKE

Podcast "Onvergetelijk": mantelzorg personen met dementie

Podcast met mantelzorger (student) en expert (dementiecoach van inloophuis Gent). In de eerste aflevering worden de emotionele aspecten van het ‘mantelzorger-zijn’ en het onderwerp zelfzorg besproken.

Type: Podcast link + groepspaper
Promotor: Sibylle HEIMANS

Weerbaarheidskoffer rond pesten

​​Deze koffer stimuleert weerbaarheid bij jongens tussen 9 en 15 jaar uit de leefgroep van internaat De Link. De koffer wil ervoor zorgen dat deze jongens beter kunnen omgaan met pestgedrag. De koffer kan zelfstandig doorgenomen worden door de kinderen/jongeren, maar biedt ook mogelijkheden voor de groep. De koffer bevat een mascotte, doe-kaarten, situatiekaarten, kleurpapier, veel QR-codes naar filmpjes, doe-opdrachten, ... Dit alles werd sterk gevisualiseerd en bovendien werd rekening gehouden met een korte aandachtsspanne bij de kinderen.

Type: Koffer met mascotte, filmpjes, doe-opdrachten, kaarten, … groepspaper
Promotor: Celien VAN DER MISPEL

Volt. Tools voor leerkrachten om maatschappelijke inclusie te verhogen bij jongeren met gedrags-en emotionele stoornissen OV1 Type 3

​​Met deze tools kan je als leerkracht binnen OV1 type 3 aan de slag om jongeren voor te bereiden op 'wat na 18 jaar'. Studenten ontwikkelden een poster binnen de domeinen: wonen, werken en vrije tijd. Via de flashcards en draaiboek kan je met het lerarenteam aan de slag om bepaalde methodieken binnen het team te implementeren.

Type: draaiboek, poster, flashcards
Promotor: Ellen MAENHAUT

Open scouting vergroten van diversiteit en Inclusieve jeugdbewegingen

Doel is leiding van FOS Open Scouting stimuleren, sensibiliseren, ondersteunen en inspireren tot meer diversiteit en inclusie. De studenten maakten een diversiteitpakket met video, sociale media/nieuwsbericht en fiche met meer informatie die op terugkerende 'dagen van...' kunnen gelanceerd worden. Ze selecteerden 3 dagen: 17 oktober: dag tegen armoede, 2 april: wereld autisme dag en 3 december: internationale dag voor mensen met een beperking.

Type: link naar de video , groepspaper en infofiche
Promotor: Karolien DELAERE

Break-in: 3 uitgewerkte wandelingen met reflectieve opdrachten met als doel het emotioneel welbevinden van jongeren te versterken

Een draaiboek voor begeleiders met drie volledig uitgewerkte wandelingen (via footpath app) die inzetten op groepsgevoel, emotieregulatie en herstel van de jongeren. Met als doel zichzelf beter te leren kennen op gebied van emotioneel welbevinden.

Type: draaiboek kennismakingswandeling
Promotor: Leen DE MEDTS

School Survival Guide. Een bullet journal.

Bij schoolweigering lukt het jongeren niet om naar school te gaan. De bullet journal is een hulp voor elke leerling die het moeilijk heeft met naar school gaan.

Type: survival guide en groepspaper
Promotor: Jan DE VOS

KLIKstartBUDDY

Een e-learning om toekomstige buddies te informeren over wat het betekent om buddy te zijn voor een jongere uit de jeugdzorg in de transitiefase naar zelfstandigheid.

Type: groepspaper met link e learning
Promotor: Tom

De babbelkous

De Babbelkous is een toolbox volgens de mozaïkmethode (grote diversiteit aan methodieken) om de tevredenheid van kinderen (6-14j) in gezins- en contextbegeleiding te meten. In de voorziening is een box met hierin alle methodieken waaruit de begeleiders een selectie kunnen maken. Er worden ongeveer drie methodieken geselecteerd, rekening houdend met de interesses en mogelijkheden van de cliënt die bevraagd zal worden. Daarna worden de gekozen methodieken in de Babbelkous gestoken. Deze Babbelkous is een grote kous waarin voldoende ruimte is om de verschillende methodieken op te bergen. De begeleider neemt de Babbelkous mee naar de cliënt en laat de cliënt kiezen uit de geselecteerde methodieken.

Type: Een draaiboek met methodieken en spellen om de tevredenheid bij kinderen te meten van 6 tot 14 jaar.
Promotor: Dagmar VERCAUTEREN

APP-soluut

APP-soluut is een app ontworpen voor volwassenen met een verstandelijke beperking en hun netwerk. Op hun profiel kunnen ze foto’s posten, gevoelens weergeven, spraakberichten inspreken en zoveel meer. Op die manier wordt onder andere een automatische grafiek gegenereerd van hoe de persoon zich voelt doorheen de tijd. De app is ontwikkeld om de impact te meten van de opstarttrajecten van bijstandsorganisatie vzw Absoluut.

Type: Meetinstrument
Promotor: ALEN Elke

Benaderingskaart voor personen met dementie

​Omgaan met repetitief gedrag in de zorg voor personen met dementie aan de hand van een benaderingskaart. De benaderingskaart is een werkinstrument dat ingezet kan worden in de werking van een wzc. Het is van belang dat het voltallige team zich hiervoor engageert en dat de kaart up-to-date blijft. Het biedt inzichten en handvaten voor personeel om de bewoner op maat te benaderen.

Type: Benaderingskaart met handleiding,groepsrapport
Promotor: PAUWELS Riet

Buddywerking

​“How to be a buddy” is een handleiding voor organisaties binnen de Integrale Jeugdzorg die interesse hebben in het opstarten van een buddywerking. Dit door middel van het aanbieden van richtlijnen van waaruit men kan vertrekken. De handleiding is echter geen strikt te volgen stappenplan, gezien de huidige tendensen binnen de (jeugd)hulpverlening ‘werken opmaat hoog in het vaandel dragen. Vanuit deze tendens laat de handleiding dan ook voldoende ruimte voor interpretatie en individuele afstemming op eender welke gebruiker.

Type: draaiboek, handleiding, folder ,groepsrapport
Promotor: GESQUIERE Mieke

Concept Clubs

Een verzameling activiteiten per thema, 'club'. Eén club per maand, die aangekondigd wordt via een poster, met elke week één activiteit. Doel: verbinding. De activiteiten bestaan ook voor een deel uit mediawijsheid in relatie tot het gsm-gebruik.

Type: Een variatie aan activiteiten (spel, knutselen, quiz,...) aangeleverd in de vorm van een draaiboek. Met posters als uitnodiging.
Promotor: PROOST Poei

De pijl tot herstel

De pijl tot herstel is een methodiek om jongeren te laten nadenken over de concrete invulling van de drie pijlers van herstel van een positief project opgelegd door de jeugdrechtbank of het parket.

Type: Methodiek om jongeren te ondersteunen in hun zoektocht naar herstel: groepspaper, handleiding pijl tot herstel, pictogrammen
Promotor: DE NIJS Maaike

De QuickQOL

Wil je een snelle blik op de kwaliteit van bestaan? De QuickQOL is een verkorte tool om kwaliteit van bestaan te bevragen. De tool is gebaseerd op het model van Schalock & Verdugo.

Type: Groepsrapport, handleiding voor cliënten versie geschreven tekst en pictogrammen, werkboekje
Promotor: MOSTERT Remco

De WW, het tijdschrift voor iedereen

De WW (woonwensen) is een tijdschrift die tot stand is gekomen in samenwerking met VZW De Vierklaver en die de woonwensen van huidig en toekomstige cliënten in relatie tot de voorwaarden (VN-verdrag) naar voren brengt.

Type: Tijdschrift : alleen de groepspapier tijdschrift nog niet in mijn bezit
Promotor: VAN DEN DRIESSCHE Katrijn

Draaiboek Nieuwe Autoriteit in het secundair onderwijs

Een draaiboek om Nieuwe Autoriteit stapsgewijs te implementeren in een secundaire school waarmee er proactief ingespeeld kan worden op probleemgedrag binnen het beroeps secundair onderwijs. Het draaiboek bevat een theoretisch en een praktisch luik.

Type: Draaiboek nieuwe autoriteit en groepspaper
Promotor: BOTTERMAN Naomi

Een onderzoek naar positief leefklimaat & life events binnen Jeugdhulp Don Bosco (OOOC)

Een product op maat van het kortverblijf. Een ervaringsdoos als methode voor het signaleren van life events in het OOOC. een doos die het volledige verblijf meegaat in het begeleidingsproces van de jongere.

Type: Doos, draaiboek om met de doos te werken, voorbeelden om te gebruiken.
Promotor: BOONE Peter

Impactmeting begeleidingsprogramma jongeren Steunpunt

Gesprekskaarten met bijhorende leidraad om aan impactmeting te doen bij jongeren die ondersteuning krijgen via Steunpunt leerrecht- en leerplichtbegeleiding. Visuele en concrete methodiek (schaalvragen, storytelling, betekenisvolle situaties,...).

Type: Gesprekskaarten en leidraad
Promotor: BIESEMANS Carmen / HEIMANS Sybille

Materiaal buddywerving

Buddywerkingssysteem om tegemoet te komen aan de gewenste vrijetijdsinvulling voor (jong)volwassenen in Bilkske.

Type: wervingsmateriaal: promofilmpje, flyer, vacature, beknopte profielfiche van bewoner of buddy
Promotor: POLLENTIER Hilde

Motiveren en bekrachtigen van positief gedrag bij kinderen en jongeren

een beloningssysteem en een overzicht van methodieken om in te zetten op een positief leefklimaat via verbinding, herstel, enz

Type: beloningssysteem en methodiekenmap en groepspaper
Promotor: VAN KERSCHAVER Petra

Netwerkverbreding

De studenten ontwikkelden een draaiboek dat er op gericht is om vrijwilligers welkom te heten in de organisatie. Er staat info in om de bewoners te leren kennen, maar ook ideeën op te doen omtrent activiteiten.

Type: draaiboek tips en trics uitgewerkte activiteiten
Promotor: SILVERSMET Xavier

Ondersteunende tools handelingsplanning binnen internaat BuO

Inspirerende tools om samen met de internen aan handelingsplanning te doen. De tools sluiten aan bij het oplossingsgericht, zelfsturend, ervaringsgericht en handelingsgericht werken.

Type: Ondersteunende tools uitgebreid gamma
Promotor: STANDAERT An

Posters en emotiewijzer en handvaten emotieregulatie in de leefgroep

" ​​Deze posters bevatten de basisemoties en kunnen in de leefgroep worden opgehangen en gebruikt door begeleiders aan de hand van de emotiewijzer. Deze hebben tot doel om als begeleider één op één met kind stil te staan bij de emoties die worden ervaren en hen hiervan bewust te maken.  Er is ook een handleiding voor begeleiders met tips en trics omtrent emotieregulatie die kunnen ingezet worden in de leefgroep en om te kunnen doen aan zelfzorg. Het boekje bevat oefeningen en theoretische omkadering  om beter om te gaan met emoties in de leefgroep "

Type: handleiding , boekje, posters en groepspaper
Promotor: DE MEDTS Leen

Rad van Romance

Een laagdrempelige speelse methodiek (draaiend houten rad met kleuren+ doe opdrachten, wist je datjes en kennisvragen voor kinderen en jongeren van 12 tot 21 jaar om de thema's vriendschap, relaties, seksualiteit en sociale media bespreekbaar te maken.

Type: Spel, draaiend houten rad met kleuren en bijbehorende kaartjes met kennisvragen, wist je datjes en doe-opdrachten.
Promotor: DE RAEDT Inneke

Samen digicool op weg. Over de sleutelrol van begeleiders in het verlenen van toegang tot de digitale wereld van personen met een verstandelijke beperking.

" ​Om het thema 'digitalisering bij personen met een verstandelijke beperking' bespreekbaar te stellen in een ondersteuningsnetwerk, kan men vanaf heden met de 'digicoolbox' samen digicool op weg gaan. Personen met een verstandelijke beperking tonen interesse en motivatie om aan de slag te gaan met digitale apparatuur. Tegelijkertijd hebben begeleiders nood aan tools om het thema 'digitalisering bij personen met een verstandelijke beperking' bespreekbaar te maken. ​ Met de digicoolbox, die 5 tools omvat, kan het netwerk reflecteren over dit thema om zo de toegang tot de digitale wereld voor personen met een verstandelijke beperking te vergroten. "

Type: Toolbox: toolbox zelf niet in bezit enkel foto's
Promotor: GABRIELS Kimberly

Scrapbook: The book of gardens. (Groene ontmoetingsplaats)

​De ontworpen scrapmap/ideeënmap bevat algemene richtlijnen en een overzicht van mogelijke thematuinen . Het doel van deze map is om hem als werkinstrument te gebruiken ter ondersteuning en ontwikkeling van een groene ontmoetingsplaats voor ouderen (met dementie). Bij de map is er een ondersteunend audioboek met bijpassende luisterfragmenten.

Type: Groepspaper ontbreekt nog , handleiding, fiches scrapmap belevingstuin
Promotor: LOYEZ Pamela

Tactiel mobiel

Het tactiel mobiel is een tool om alle aspecten van het tactiel profiel te stimuleren op een speelse wijze bij slechtziende en blinde kinderen.

Type: Handleiding groepspaper en filmpje (product)
Promotor: TEMMERMAN Karin

Tevredenheidsgesprekken in de kinderopvang

De studenten creëerden twee tools voor gespreksvoering en rapportage tussen ouders en begeleidsters in de kinderopvang.

Type: groepspaper , kaarten, leidraad Tips en Tops gesprek
Promotor: DE KEGEL Marijke

The Wall: het creëren van rust en een positief leefklimaat bij adolescenten in de residentiële jeugdzorg

The Wall is een constructie om aan een muur in leefgroepen van adolescenten (14-18 jaar) binnen de residentiële jeugdzorg te bevestigen. Ze heeft als doel om rust en een positief leefklimaat te creëren.

Type: Beeldmateriaal van The Wall. Handleiding bij het gebruik van The Wall voor zowel begeleiders als jongeren. Fiches voor begeleiders.
Promotor: BUYCK Inez

Tobi spel

Het Tobi-spel is een spel voor jongeren met een neuro-motorische beperking van 12-16 jaar, waarbij sociale vaardigheden worden gestimuleerd.

Type: Groepspapier, opdrachtenbundel, digitale versie met qr codes
Promotor: VERCAUTEREN Dagmar

Toolbox om leerlingen voor te bereiden op inclusieve sportactiviteiten

De toolbox wordt door de leerkracht in de klas ingezet om leerlingen uit het gewoon en buitengewoon onderwijs voor de bereiden op een inclusieve sportactiviteit, met als doel drempels te verlagen om aan die activiteit deel te nemen.

Type: Toolbox en groepspaper
Promotor: LOCKEFEER Lies

Whiteboard animation rond creatieve therapie

Deze animatievideo beoogt op visuele wijze duidelijk te maken wat creatieve therapie inhoudt en wat het kan betekenen voor niet-begeleide minderjarige vluchtelingen, met als doel hen te engageren tot deelname.

Type: whiteboard animation video geen ontwikkeld materiaal
Promotor: VINDEVOGEL Sofie

Ik heb ook iets te zeggen

Ondersteunde communicatie op maat bij personen met een verstandelijke beperking

Type: Uitgewerkte initiatieven om de communicatie te ondersteunen planstrook klapper communicatiepaspoort communicatieboekje communicatiegids
Promotor: Chris De Rijdt

De hartenwensbox

De hartenwensbox is een instrument om de effecten van hartenwensen op het welbevinden van ouderen met milde dementie in een woonzorgcentrum in kaart te brengen. De box bestaat uit drie tools: een hartenwensboek, een gevoelsmeter en een tijdlijn. Afhankelijk van de noden, mogelijkheden en behoeften van een bewoner kan een medewerker kiezen welke tool het best gebruikt kan worden om de effecten van de hartenwens op het welbevinden van de bewoner in kaart te brengen.

Type: toolkit en handleiding
Promotor: Remco Mostert

The wheel of experience

De studenten ontwikkelden een sensopathisch belevingsrad om sensopathische activiteiten aan te bieden d.m.v. een handleiding om een belevingsrad te bouwen en 8 bijhorende activiteitenfiches. Aan de hand van de fiches kan je zelf activiteitenboxen samenstellen.

Type: handleiding en 12 thema activiteitenfiches
Promotor: Pamela Loyez Chris De Rijdt

Het rad van vijf

Een bordspel met een draairad, doe-opdrachten, kennisvragen en weetjes om de thema’s relaties, vriendschap en seksualiteit beter bespreekbaar te maken bij personen met een verstandelijke beperking.

Type: spel en handleiding
Promotor: Inneke De Raedt

Reis door mijn verhaal

Een werkinstrument (bullet journal) om binnen individuele ondersteuningstrajecten het verhaal van jongeren op de voorgrond te plaatsen. Het draaiboek is een ondersteuningstool om samen met jongeren aan de slag te gaan rond hun ervaringen in de integrale jeugdhulp en in te zetten op hun verhaal binnen het ondersteuningstraject rond het thema ‘effect van jeugdhulp’.

Type: draaiboek
Promotor: Chris Swerts

Leerpad autisme

Leerpad over autisme voor begeleiders van personen met autisme en verstandelijke beperking met betrekking tot communicatie, activiteiten en architectuur

Type: leerpad
Promotor: Marco Lombardi

Speel open kaart

Ouders op creatieve en praktische manier ondersteunen in hun pedagogische vaardigheden in de contextbegeleiding De studenten ontwikkelden een stellingenspel: kaarten met stelling op, complimenten kaarten en veiligheidskaarten en een handleiding

Type: spel en handleiding
Promotor: Dagmar Vercauteren

Mediabox

Bevorderen van de mediawijsheid van kinderen en jongeren op een speelse manier Het spel zet ook in op actieve mediabegeleiding. Open dialoog en uitwisseling van informatie staat hier centraal

Type: Handleiding inclusief materiaal
Promotor: Nathalie Schepens

Het heen en weer schriftje

Bevorderen van de communicatie van kinderen uit de lagere school in het buitengewoon onderwijs en alle betrokken partijen. een doelgericht communicatiemiddel voor het kind uit het buitengewoon lager onderwijs en zijn partners

Type: Handleiding en heen en weer schriftje met als thema dieren, prinsessen en auto's
Promotor: Marijke De Kegel

Raketlancering ruimte voor zelfsturing

Leidraad voor leerkrachten om zelfregulatie (zelfsturing) in het onderwijs te bevorderen bij lagereschoolkinderen met ASS (6-9 jaar).

Type: leidraad
Promotor: Leen De Medts

Het beverboekje

Een boekje met spelletjes, activiteiten, ideetjes om kinderen uit de lagere school te ondersteunen in emotieregulatie en lichaamsbesef.

Type: boekje
Promotor: Inez Buyck

De Blij Leven Cup

Een teambuildingsproject dat bestaat uit maandelijkse teambuildingsactiviteiten voor begeleiders en jongeren om het leefklimaat jongeren te optimaliseren.

Type: Leidraad en poster per teambuilding
Promotor: Petra Van Kerschaver

Laat de zon in je hart, ook op het internet

Een digitaal luisterboek aan de hand van een PowerPoint om personen met een licht tot matig verstandelijke beperking vorming aan te bieden in functie van het aanleren van online sociale vaardigheden. Het doel is om deze doelgroep bewust te maken en hen aan het denken rond thema cyberpesten

Type: handleiding, ingesproken powerpoint en opdrachten
Promotor: Celien Van der Mispel

Het Pakt' het ontrafelen van cliënttevredenheid

Een onderzoek op zoek naar een herstelgerichte evaluatietool voor personen met een psychische kwetsbaarheid Kwantitatieve vragenlijst om tevredenheid van mensen met een psychische kwetsbaarheid over de mobiele begeleidingen te meten. Aanvullend themakaarten die gebruikt kunnen worden om tijdens de begeleidingen herstelgericht te werk te gaan.

Type: Handleiding, themakaarten en paper:
Promotor: Naomi Botterman

Breek je vrij

Vanuit Human Centered Design en waarderende benadering een escape game op maat van de vroegtijdige schoolverlaters of school drop-outs om hen via motivatie uit te dagen om hun 21e-eeuwse vaardigheden te versterken en het zelfinzicht te vergroten.

Type: Draaiboek
Promotor: Peter Boone

Prentenboek eerste hulp bij opvoedingsvragen

Een prentenboek dat visueel het aanbod aan eerstehulpverleningsorganisaties voor gezins- en opvoedingsondersteuning voorstelt.

Type: Prentenboek en paper
Promotor: Karolien De Laere

Aan de slag met smartschool

Om de ouderbetrokkenheid te vergroten en de vertrouwensrelatie tussen school en ouders te optimaliseren werd een draaiboek en vier videofragmenten ontwikkeld over het gebruik van Smartschool. De vier video’s richten zich tot alle partijen: leerkrachten, begeleiders en ouders.

Type: Draaiboek met een praktische toelichting over het gebruik van Smartschool.+ 4 videofragmenten
Promotor: Mark Heremans

Het zorgpaspoort

Het zorgpaspoort: een tool om verwachtingen en noden van jongeren met gedrags-en emotionele problemen af te stemmen op die van de werkgevers

Type: Paper en zorgpaspoort
Promotor: Stefaan De Smedt

Mijn momenten

Op zoek naar manieren om te werken aan het zelfbeeld van de leerlingen BSO OV 2 Hoe kunnen we de leerlingen ondersteunen in het ontwikkelen van hun talenten en in het opbouwen van een positief zelfbeeld? 

Type: werkboek
Promotor: Els Cokelaere

Iedereen wil verandering

Op school is er een grote diversiteit aan jongeren met verschillende culturele achtergronden. Er ontstaan er soms conflicten tussen jongeren onderling, maar ook tussen leerkrachten en jongeren. Op welke manier zou het schoolzorgteam preventief (in de plaats van momenteel sanctionerend) kunnen werken rond dit probleemgedrag bij jongeren met een multiculturele achtergrond van de tweede en derde graad BSO? 

Type: draaiboek met PowerPoint-presentatie
Promotor: Xavier Silversmet

Van regels naar waarden: projectmatig werken

Hoe kunnen het aanbod in een dagcentrum bijzondere jeugdbijstand afgestemd worden op de noden van jongeren (12 tot 18 j) en hun ouders? Wat hebben ouders nodig om te participeren aan de werking? Jullie uitdaging is om uit te zoeken hoe we ons dagcentrum aantrekkelijk en bereikbaar kunnen maken op woensdagnamiddag en in de vakanties voor jongeren en hun ouders. 

Type: draaiboek
Promotor: Dagmar Vercauteren

Mijn Gentse dokter

De Stad Gent doet onderzoek naar toegankelijkheid van huisartspraktijken. Welke factoren zorgen ervoor dat iemand met een verstandelijke beperking al dan niet kiest voor een bepaalde huisarts? Wat speelt er nog mee in deze keuze?

Type: draaiboek
Promotor: Katrijn Van Den Driessche

Ra Hoe: racisme, hoe ga je ermee om?

Op jonge leeftijd geconfronteerd worden met racisme heeft een onmiskenbare impact op de ontwikkeling van de kinderen. Wat kan je nu als ouder doen als je merkt dat jouw kind te maken krijgt met racisme? In samenwerking met de interculturele beweging Kif Kif willen we deze thematiek behandelen vanuit een orthopedagogische invalshoek waarbij de focus ligt op opvoedingsondersteuning en begeleiding van kinderen.

Promotor: Karolien Delaere

See the able, not the label

Meer specifieke aandacht voor elf- en twaalfjarige anderstalige nieuwkomers die in OKAN worden ingeschreven.

Type: website
Promotor: Sandra Dreelinck

Een digitaal spelpakket voor niet-begeleide minderjarige vluchtelingen

Bij de opvang van niet-begeleide minderjarige vluchtelingen loopt de communicatie en informatie-uitwisseling tussen begeleiders en jongeren, maar ook tussen begeleiders onderling en jongeren onderling niet steeds vlekkeloos. In het bijzonder wordt men vaak geconfronteerd met de spanning tussen privacy van de jongeren en gedeeld beroepsgeheim tussen hulpverleners. Hejmo wil samen met jullie en deze jongeren onderzoeken hoe dit vlotter kan verlopen in een leefgroepwerking.

Type: digitaal speelpakket
Promotor: Sofie Vindevogel

Humivillage, talenten en interesses van bewoners ontdekken op een speelse manier

Hoe een werkgroep ‘ community building’ vanuit de inclusie gedachte personen met een verstandelijke beperking in contact brengt met de buurt zodat ze integraal kunnen deel uitmaken van het buurtleven.

Type: spel en PowerPoint-presentatie
Promotor: Leen De Medts

SOS-boekje

Tools om lagereschoolkinderen met een motorische meervoudige beperking, verstandelijke beperking, gedragsstoornis of ASS te ondersteunen bij de verwerking van hun handicap in een MFC. 

Type: boekje
Promotor: Inez Buyck

Green T: opstart moestuin

Het opstarten van een moestuin op een sociale en ecologische om een win win te creëren tussen HOGENT en de buurtbewoners. Sociaal ondernemen in samenwerking met het Ecolab van HOGENT.

Promotor: Joke Persyn

Hoe personen met een verstandelijke beperking leren omgaan met sociale media?

Wegwijs in de privacywereld van sociale media met jongeren met een verstandelijke beperking (inclusief tien opdrachtenkaarten).

Type: opdrachtenkaarten
Promotor:  Celien Van der Mispel

Véloscape

Hoe kunnen we jongeren vanaf vijftien jaar die de band met traditioneel onderwijs verloren zijn motiveren zodat hun zelfvertrouwen en sociale vaardigheden worden bevorderd? Aan de hand van Human Centered Design ontwikkelen we escape games voor jongeren die niet meer naar school gaan (school dropouts) om vaardigheden te verwerven en om het zelfinzicht te vergroten. 

Type: spel
Promotor: Peter Boone

Mijn kompas naar de toekomst

Hoe kunnen we jongeren tussen veertien en achttien jaar met een GES-problematiek beter voorbereiden en ondersteunen in hun proces naar volwassenheid?

Type: boekje, kaarten en bordspel
Promotor: Katia Perquy

Visualisaties hulpmiddelengebruik

Personen met een verstandelijke beperking en een bijkomende psychiatrische problematiek die middelen gebruiken, vallen vaak uit de boot voor doorverwijzing naar de afdeling verslavingszorg. Wij ontwikkelden een aanbod rond verslavingszorg voor deze doelgroep.

Type: draaiboek
Promotor: Christof Van de Putte

Naar een andere plaats

Begeleiding van vrouwen met een druggebruik in een vluchthuis. Hoe wordt er binnen deze setting met middelengebruik omgegaan? Is dit een exclusiecriterium of zijn deze vrouwen ook welkom? Welke procedure wordt hierbij gevolgd en welke kanalen worden aangesproken?

illustratie vlinders
Promotor: Julie Schamp

Kwaliteitenbord

Kwaliteit van bestaan voor personen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).

Promotor: Remco Mostert

Online intakegesprek voor volwassenen met autisme

Vrijetijdsbesteding voor volwassenen met autisme die normaal begaafd zijn. Het in kaart brengen van de behoeftes/hulpvraag van de persoon met autisme, de voorziening en de samenwerkende partners in kaart te brengen.

Type: intakegesprek
Promotor: Elke Daelemans

Basale stimulatie

Basale stimulatie om belevingsgericht te gaan werken met personen met een ernstig verstandelijke beperking in een dagcentrum.

Promotor: Chris De Rijdt

Ouders betrekken bij taalverwerving

Ouders van taalzwakke (inclusief anderstalige) kinderen actief kunnen betrekken bij het stimuleren van de taalverwerving van hun kinderen.

Promotor: An Standaert

Samenspraak jongeren met selectief mutisme en hun leerkrachten

In kaart brengen hoe tieners met selectief mutisme zelf hun problematiek ervaren, om vanuit deze inzichten meer ondersteuning te kunnen bieden en/of hun netwerk te sensibiliseren.

Type: boekje en PowerPoint-presentatie leerkracht-leerling
Promotor: Delphine Sasanguie

Voelboot visuele beperking

Hoe in leefgroepen en klassen nieuw materiaal creëren en nieuwe inzichten verwerven om blinde en slechtziende kinderen (2,5 jaar tot 18 jaar) met bijkomende beperkingen te stimuleren om optimaal gebruik te maken van de tastzin en van het tactiel functioneren?

Type: handleiding
Promotor: Leen Poppe

De materialendatabank van de bachelor orthopedagogie is zelf verantwoordelijk voor het toegankelijk maken van de materialen die ontwikkeld werden in het kader van de bachelorproeven en selecteert de materialen  die  opgenomen wordt in deze databank. HOGENT verzamelt het materiaal en stelt het ter beschikking  met toestemming van auteursrechthebbenden en betrokken studenten en voorzieningen. Wanneer er persoonsgegevens in de onderzoeksresultaten zijn vermeld, dan is hier dus toestemming voor verleend. Deze materialen mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden,  verveelvoudigd of  opgeslagen worden  in een geautomatiseerd gegevensbestand in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van HOGENT, de organisatie en de studenten die het product ontwikkeld hebben. Geïnteresseerden kunnen via mail  hun contactgegevens  verkrijgen via materialendatabankortho@hogent.be.