In de materialendatabank van de bachelor orthopedagogie vind je een selectie van materialen en producten die door studenten ontwikkeld zijn in het kader van hun bachelorproef voor uitwisseling en hergebruik. Zo zorgt deze materialendatabank voor een uitwisseling tussen onderzoek, onderwijs en het werkveld.
Organisaties waarmee wij samenwerken voor bachelorproeven, stages en expertise krijgen vrije toegang tot de resultaten van praktijkgericht onderzoek, zodat deze in het werkveld kunnen worden (her) gebruikt.
Elke bachelorproef werd uitgevoerd door een groep van 5 à 6 studenten, onder begeleiding van een promotor en een stuurgroep.
Heb jij een boeiend
ortho(ped)agogisch praktijkvraagstuk?
De bacheloropleiding orthopedagogie is voor haar bachelorproeven steeds op zoek naar boeiende ortho(ped)agogische praktijkvraagstukken. Heb jij een boeiend ortho(ped)agogisch praktijkvraagstuk dat wij kunnen omzetten in een krachtig project?
Hier vind je een overzicht van de verschillende materialen die we aanbieden. Zie je er eentje dat je interesseert? Klik dan op de knop aanvragen en vul het aanvraagformulier in. Vragen? Stuur dan een mailtje naar materialendatabankortho@hogent.be.
Hier vind je een overzicht van de verschillende materialen die we aanbieden. Zie je er eentje dat je interesseert? Klik dan op de knop aanvragen en vul het aanvraagformulier in. Vragen? Stuur dan een mailtje naar materialendatabankortho@hogent.be.
Filter op leeftijdscategorie doelgroep
Op weg naar een inclusieve dagbesteding
Vanuit het gezinsvervangend tehuis Gandae , een voorziening voor volwassenen met een licht tot matige verstandelijke beperking, kwam de vraag om inclusiever te werken vanuit de bestaande dagbesteding. De voorziening wil meer inzetten op de interactie tussen de buurt en de bewoners. Enerzijds willen ze de bewoners meer naar buiten krijgen en in verbinding brengen met de buurt en anderzijds de buurt meer binnenbrengen in de voorziening.
Promotor: Peter BOONE
Picture-It, een spel om mobiele begeleiders van kinderen met een progressieve spierziekte, van 6 tot 12 jaar, het ziekteverloop en de emotionele impact van hun aandoening bespreekbaar te maken in de thuiscontext
Dit spel bestaat uit een rad en spelkaarten volgens de verschillende domeinen van QoL De kaarten bevatten telkens drie verschillende opdrachten: vragen, doe-opdrachten en illustraties. De vragen hebben als doel om een gesprek te stimuleren tussen het kind en zijn context. Er kan bijvoorbeeld gevraagd worden “Wat weet jij over de ziekte van Duchenne?”. De doe-opdrachten uitgewerkt door de opdrachtgever, worden toegevoegd aan het spel om het speels te houden voor het kind.
Promotor: Riet PAUWELS
RolleBolle, een educatief kaartspel voor kinderen uit de lagere school om hen meer kennis en inzicht bij te brengen rond de leefwereld, de beeldvorming, de hulpmiddelen en de toegankelijkheid bij mensen in een rolstoel.
"Het kaartspel bestaat uit 40 vragen rond de 4 thema's: de leefwereld, de beeldvorming, de hulpmiddelen en de toegankelijkheid bij mensen in een rolstoel en 10 kaarten met doe-opdrachten. Doel: bewustwording van rolstoeltoegankelijkheid kan inclusie bevorderen."
Promotor: Anne DEHULLU
Inclusivitijdschrift. Een schrift vol handvaten en tools om toe te passen tijdens je stage in het onderwijs.
Het is een tijdschrift waarin de rol, verwachtingen en takenpakket van een student orthopedagogie die stageloopt in een onderwijssetting wordt verduidelijkt. Er is een orthopus waarin de rol en taken duidelijk worden. In het schrift zelf worden die rollen dan uitgebreid beschreven met bijhorende oefeningen. Met als doel dat de student orthopedagogie heel goed weet wat die moet doen en zichzelf zekerder voelt in zijn of haar rol om zo mee inclusief onderwijs waar te maken.
Promotor: Naomi BOTTERMAN
Sjabloon: dit ben ik!
De studenten ontwierpen een eenvoudig te gebruiken sjabloon met handleiding ter ondersteuning van de PAB-assistent waar vnl de rollen en verwachtingen t.a.v. de PAB-assistent besproken kunnen worden tussen budgethouder, PAB-assistent en kind/jongere. Dit sjabloon kan gebruikt worden bij de start van een begeleiding, in verschillende contexten zoals thuis, op school, in de vrijetijdsactiviteit, ...
Promotor: Karmen VAN POUCKE
Podcast "Onvergetelijk": mantelzorg personen met dementie
Podcast met mantelzorger (student) en expert (dementiecoach van inloophuis Gent). In de eerste aflevering worden de emotionele aspecten van het ‘mantelzorger-zijn’ en het onderwerp zelfzorg besproken.
Promotor: Sibylle HEIMANS
Weerbaarheidskoffer rond pesten
Deze koffer stimuleert weerbaarheid bij jongens tussen 9 en 15 jaar uit de leefgroep van internaat De Link. De koffer wil ervoor zorgen dat deze jongens beter kunnen omgaan met pestgedrag. De koffer kan zelfstandig doorgenomen worden door de kinderen/jongeren, maar biedt ook mogelijkheden voor de groep. De koffer bevat een mascotte, doe-kaarten, situatiekaarten, kleurpapier, veel QR-codes naar filmpjes, doe-opdrachten, ... Dit alles werd sterk gevisualiseerd en bovendien werd rekening gehouden met een korte aandachtsspanne bij de kinderen.
Promotor: Celien VAN DER MISPEL
Volt. Tools voor leerkrachten om maatschappelijke inclusie te verhogen bij jongeren met gedrags-en emotionele stoornissen OV1 Type 3
Met deze tools kan je als leerkracht binnen OV1 type 3 aan de slag om jongeren voor te bereiden op 'wat na 18 jaar'. Studenten ontwikkelden een poster binnen de domeinen: wonen, werken en vrije tijd. Via de flashcards en draaiboek kan je met het lerarenteam aan de slag om bepaalde methodieken binnen het team te implementeren.
Promotor: Ellen MAENHAUT
Open scouting vergroten van diversiteit en Inclusieve jeugdbewegingen
Doel is leiding van FOS Open Scouting stimuleren, sensibiliseren, ondersteunen en inspireren tot meer diversiteit en inclusie. De studenten maakten een diversiteitpakket met video, sociale media/nieuwsbericht en fiche met meer informatie die op terugkerende 'dagen van...' kunnen gelanceerd worden. Ze selecteerden 3 dagen: 17 oktober: dag tegen armoede, 2 april: wereld autisme dag en 3 december: internationale dag voor mensen met een beperking.
Promotor: Karolien DELAERE
Break-in: 3 uitgewerkte wandelingen met reflectieve opdrachten met als doel het emotioneel welbevinden van jongeren te versterken
Een draaiboek voor begeleiders met drie volledig uitgewerkte wandelingen (via footpath app) die inzetten op groepsgevoel, emotieregulatie en herstel van de jongeren. Met als doel zichzelf beter te leren kennen op gebied van emotioneel welbevinden.
Promotor: Leen DE MEDTS
School Survival Guide. Een bullet journal.
Bij schoolweigering lukt het jongeren niet om naar school te gaan. De bullet journal is een hulp voor elke leerling die het moeilijk heeft met naar school gaan.
Promotor: Jan DE VOS
KLIKstartBUDDY
Een e-learning om toekomstige buddies te informeren over wat het betekent om buddy te zijn voor een jongere uit de jeugdzorg in de transitiefase naar zelfstandigheid.
Promotor: Tom
De babbelkous
De Babbelkous is een toolbox volgens de mozaïkmethode (grote diversiteit aan methodieken) om de tevredenheid van kinderen (6-14j) in gezins- en contextbegeleiding te meten. In de voorziening is een box met hierin alle methodieken waaruit de begeleiders een selectie kunnen maken. Er worden ongeveer drie methodieken geselecteerd, rekening houdend met de interesses en mogelijkheden van de cliënt die bevraagd zal worden. Daarna worden de gekozen methodieken in de Babbelkous gestoken. Deze Babbelkous is een grote kous waarin voldoende ruimte is om de verschillende methodieken op te bergen. De begeleider neemt de Babbelkous mee naar de cliënt en laat de cliënt kiezen uit de geselecteerde methodieken.
Promotor: Dagmar VERCAUTEREN
APP-soluut
APP-soluut is een app ontworpen voor volwassenen met een verstandelijke beperking en hun netwerk. Op hun profiel kunnen ze foto’s posten, gevoelens weergeven, spraakberichten inspreken en zoveel meer. Op die manier wordt onder andere een automatische grafiek gegenereerd van hoe de persoon zich voelt doorheen de tijd. De app is ontwikkeld om de impact te meten van de opstarttrajecten van bijstandsorganisatie vzw Absoluut.
Promotor: ALEN Elke
Benaderingskaart voor personen met dementie
Omgaan met repetitief gedrag in de zorg voor personen met dementie aan de hand van een benaderingskaart. De benaderingskaart is een werkinstrument dat ingezet kan worden in de werking van een wzc. Het is van belang dat het voltallige team zich hiervoor engageert en dat de kaart up-to-date blijft. Het biedt inzichten en handvaten voor personeel om de bewoner op maat te benaderen.
Promotor: PAUWELS Riet
Buddywerking
“How to be a buddy” is een handleiding voor organisaties binnen de Integrale Jeugdzorg die interesse hebben in het opstarten van een buddywerking. Dit door middel van het aanbieden van richtlijnen van waaruit men kan vertrekken. De handleiding is echter geen strikt te volgen stappenplan, gezien de huidige tendensen binnen de (jeugd)hulpverlening ‘werken opmaat hoog in het vaandel dragen. Vanuit deze tendens laat de handleiding dan ook voldoende ruimte voor interpretatie en individuele afstemming op eender welke gebruiker.
Promotor: GESQUIERE Mieke
Concept Clubs
Een verzameling activiteiten per thema, 'club'. Eén club per maand, die aangekondigd wordt via een poster, met elke week één activiteit. Doel: verbinding. De activiteiten bestaan ook voor een deel uit mediawijsheid in relatie tot het gsm-gebruik.
Promotor: PROOST Poei
De pijl tot herstel
De pijl tot herstel is een methodiek om jongeren te laten nadenken over de concrete invulling van de drie pijlers van herstel van een positief project opgelegd door de jeugdrechtbank of het parket.
Promotor: DE NIJS Maaike
De QuickQOL
Wil je een snelle blik op de kwaliteit van bestaan? De QuickQOL is een verkorte tool om kwaliteit van bestaan te bevragen. De tool is gebaseerd op het model van Schalock & Verdugo.
Promotor: MOSTERT Remco
De WW, het tijdschrift voor iedereen
De WW (woonwensen) is een tijdschrift die tot stand is gekomen in samenwerking met VZW De Vierklaver en die de woonwensen van huidig en toekomstige cliënten in relatie tot de voorwaarden (VN-verdrag) naar voren brengt.
Promotor: VAN DEN DRIESSCHE Katrijn
Draaiboek Nieuwe Autoriteit in het secundair onderwijs
Een draaiboek om Nieuwe Autoriteit stapsgewijs te implementeren in een secundaire school waarmee er proactief ingespeeld kan worden op probleemgedrag binnen het beroeps secundair onderwijs. Het draaiboek bevat een theoretisch en een praktisch luik.
Promotor: BOTTERMAN Naomi
Een onderzoek naar positief leefklimaat & life events binnen Jeugdhulp Don Bosco (OOOC)
Een product op maat van het kortverblijf. Een ervaringsdoos als methode voor het signaleren van life events in het OOOC. een doos die het volledige verblijf meegaat in het begeleidingsproces van de jongere.
Promotor: BOONE Peter
Impactmeting begeleidingsprogramma jongeren Steunpunt
Gesprekskaarten met bijhorende leidraad om aan impactmeting te doen bij jongeren die ondersteuning krijgen via Steunpunt leerrecht- en leerplichtbegeleiding. Visuele en concrete methodiek (schaalvragen, storytelling, betekenisvolle situaties,...).
Promotor: BIESEMANS Carmen / HEIMANS Sybille
Materiaal buddywerving
Buddywerkingssysteem om tegemoet te komen aan de gewenste vrijetijdsinvulling voor (jong)volwassenen in Bilkske.
Promotor: POLLENTIER Hilde
Motiveren en bekrachtigen van positief gedrag bij kinderen en jongeren
een beloningssysteem en een overzicht van methodieken om in te zetten op een positief leefklimaat via verbinding, herstel, enz
Promotor: VAN KERSCHAVER Petra
Netwerkverbreding
De studenten ontwikkelden een draaiboek dat er op gericht is om vrijwilligers welkom te heten in de organisatie. Er staat info in om de bewoners te leren kennen, maar ook ideeën op te doen omtrent activiteiten.
Promotor: SILVERSMET Xavier
Ondersteunende tools handelingsplanning binnen internaat BuO
Inspirerende tools om samen met de internen aan handelingsplanning te doen. De tools sluiten aan bij het oplossingsgericht, zelfsturend, ervaringsgericht en handelingsgericht werken.
Promotor: STANDAERT An
Posters en emotiewijzer en handvaten emotieregulatie in de leefgroep
" Deze posters bevatten de basisemoties en kunnen in de leefgroep worden opgehangen en gebruikt door begeleiders aan de hand van de emotiewijzer. Deze hebben tot doel om als begeleider één op één met kind stil te staan bij de emoties die worden ervaren en hen hiervan bewust te maken. Er is ook een handleiding voor begeleiders met tips en trics omtrent emotieregulatie die kunnen ingezet worden in de leefgroep en om te kunnen doen aan zelfzorg. Het boekje bevat oefeningen en theoretische omkadering om beter om te gaan met emoties in de leefgroep "
Promotor: DE MEDTS Leen
Rad van Romance
Een laagdrempelige speelse methodiek (draaiend houten rad met kleuren+ doe opdrachten, wist je datjes en kennisvragen voor kinderen en jongeren van 12 tot 21 jaar om de thema's vriendschap, relaties, seksualiteit en sociale media bespreekbaar te maken.
Promotor: DE RAEDT Inneke
Samen digicool op weg. Over de sleutelrol van begeleiders in het verlenen van toegang tot de digitale wereld van personen met een verstandelijke beperking.
" Om het thema 'digitalisering bij personen met een verstandelijke beperking' bespreekbaar te stellen in een ondersteuningsnetwerk, kan men vanaf heden met de 'digicoolbox' samen digicool op weg gaan. Personen met een verstandelijke beperking tonen interesse en motivatie om aan de slag te gaan met digitale apparatuur. Tegelijkertijd hebben begeleiders nood aan tools om het thema 'digitalisering bij personen met een verstandelijke beperking' bespreekbaar te maken. Met de digicoolbox, die 5 tools omvat, kan het netwerk reflecteren over dit thema om zo de toegang tot de digitale wereld voor personen met een verstandelijke beperking te vergroten. "
Promotor: GABRIELS Kimberly
Scrapbook: The book of gardens. (Groene ontmoetingsplaats)
De ontworpen scrapmap/ideeënmap bevat algemene richtlijnen en een overzicht van mogelijke thematuinen . Het doel van deze map is om hem als werkinstrument te gebruiken ter ondersteuning en ontwikkeling van een groene ontmoetingsplaats voor ouderen (met dementie). Bij de map is er een ondersteunend audioboek met bijpassende luisterfragmenten.
Promotor: LOYEZ Pamela
Tactiel mobiel
Het tactiel mobiel is een tool om alle aspecten van het tactiel profiel te stimuleren op een speelse wijze bij slechtziende en blinde kinderen.
Promotor: TEMMERMAN Karin
Tevredenheidsgesprekken in de kinderopvang
De studenten creëerden twee tools voor gespreksvoering en rapportage tussen ouders en begeleidsters in de kinderopvang.
Promotor: DE KEGEL Marijke
The Wall: het creëren van rust en een positief leefklimaat bij adolescenten in de residentiële jeugdzorg
The Wall is een constructie om aan een muur in leefgroepen van adolescenten (14-18 jaar) binnen de residentiële jeugdzorg te bevestigen. Ze heeft als doel om rust en een positief leefklimaat te creëren.
Promotor: BUYCK Inez
Tobi spel
Het Tobi-spel is een spel voor jongeren met een neuro-motorische beperking van 12-16 jaar, waarbij sociale vaardigheden worden gestimuleerd.
Promotor: VERCAUTEREN Dagmar
Toolbox om leerlingen voor te bereiden op inclusieve sportactiviteiten
De toolbox wordt door de leerkracht in de klas ingezet om leerlingen uit het gewoon en buitengewoon onderwijs voor de bereiden op een inclusieve sportactiviteit, met als doel drempels te verlagen om aan die activiteit deel te nemen.
Promotor: LOCKEFEER Lies
Whiteboard animation rond creatieve therapie
Deze animatievideo beoogt op visuele wijze duidelijk te maken wat creatieve therapie inhoudt en wat het kan betekenen voor niet-begeleide minderjarige vluchtelingen, met als doel hen te engageren tot deelname.
Promotor: VINDEVOGEL Sofie
Ik heb ook iets te zeggen
Ondersteunde communicatie op maat bij personen met een verstandelijke beperking
Promotor: Chris De Rijdt
De hartenwensbox
De hartenwensbox is een instrument om de effecten van hartenwensen op het welbevinden van ouderen met milde dementie in een woonzorgcentrum in kaart te brengen. De box bestaat uit drie tools: een hartenwensboek, een gevoelsmeter en een tijdlijn. Afhankelijk van de noden, mogelijkheden en behoeften van een bewoner kan een medewerker kiezen welke tool het best gebruikt kan worden om de effecten van de hartenwens op het welbevinden van de bewoner in kaart te brengen.
Promotor: Remco Mostert
The wheel of experience
De studenten ontwikkelden een sensopathisch belevingsrad om sensopathische activiteiten aan te bieden d.m.v. een handleiding om een belevingsrad te bouwen en 8 bijhorende activiteitenfiches. Aan de hand van de fiches kan je zelf activiteitenboxen samenstellen.
Promotor: Pamela Loyez Chris De Rijdt
Het rad van vijf
Een bordspel met een draairad, doe-opdrachten, kennisvragen en weetjes om de thema’s relaties, vriendschap en seksualiteit beter bespreekbaar te maken bij personen met een verstandelijke beperking.
Promotor: Inneke De Raedt
Reis door mijn verhaal
Een werkinstrument (bullet journal) om binnen individuele ondersteuningstrajecten het verhaal van jongeren op de voorgrond te plaatsen. Het draaiboek is een ondersteuningstool om samen met jongeren aan de slag te gaan rond hun ervaringen in de integrale jeugdhulp en in te zetten op hun verhaal binnen het ondersteuningstraject rond het thema ‘effect van jeugdhulp’.
Promotor: Chris Swerts
Leerpad autisme
Leerpad over autisme voor begeleiders van personen met autisme en verstandelijke beperking met betrekking tot communicatie, activiteiten en architectuur
Promotor: Marco Lombardi
Speel open kaart
Ouders op creatieve en praktische manier ondersteunen in hun pedagogische vaardigheden in de contextbegeleiding De studenten ontwikkelden een stellingenspel: kaarten met stelling op, complimenten kaarten en veiligheidskaarten en een handleiding
Promotor: Dagmar Vercauteren
Mediabox
Bevorderen van de mediawijsheid van kinderen en jongeren op een speelse manier Het spel zet ook in op actieve mediabegeleiding. Open dialoog en uitwisseling van informatie staat hier centraal
Promotor: Nathalie Schepens
Het heen en weer schriftje
Bevorderen van de communicatie van kinderen uit de lagere school in het buitengewoon onderwijs en alle betrokken partijen. een doelgericht communicatiemiddel voor het kind uit het buitengewoon lager onderwijs en zijn partners
Promotor: Marijke De Kegel
Raketlancering ruimte voor zelfsturing
Leidraad voor leerkrachten om zelfregulatie (zelfsturing) in het onderwijs te bevorderen bij lagereschoolkinderen met ASS (6-9 jaar).
Promotor: Leen De Medts
Het beverboekje
Een boekje met spelletjes, activiteiten, ideetjes om kinderen uit de lagere school te ondersteunen in emotieregulatie en lichaamsbesef.
Promotor: Inez Buyck
De Blij Leven Cup
Een teambuildingsproject dat bestaat uit maandelijkse teambuildingsactiviteiten voor begeleiders en jongeren om het leefklimaat jongeren te optimaliseren.
Promotor: Petra Van Kerschaver
Laat de zon in je hart, ook op het internet
Een digitaal luisterboek aan de hand van een PowerPoint om personen met een licht tot matig verstandelijke beperking vorming aan te bieden in functie van het aanleren van online sociale vaardigheden. Het doel is om deze doelgroep bewust te maken en hen aan het denken rond thema cyberpesten
Promotor: Celien Van der Mispel
Het Pakt' het ontrafelen van cliënttevredenheid
Een onderzoek op zoek naar een herstelgerichte evaluatietool voor personen met een psychische kwetsbaarheid Kwantitatieve vragenlijst om tevredenheid van mensen met een psychische kwetsbaarheid over de mobiele begeleidingen te meten. Aanvullend themakaarten die gebruikt kunnen worden om tijdens de begeleidingen herstelgericht te werk te gaan.
Promotor: Naomi Botterman
Breek je vrij
Vanuit Human Centered Design en waarderende benadering een escape game op maat van de vroegtijdige schoolverlaters of school drop-outs om hen via motivatie uit te dagen om hun 21e-eeuwse vaardigheden te versterken en het zelfinzicht te vergroten.
Promotor: Peter Boone
Prentenboek eerste hulp bij opvoedingsvragen
Een prentenboek dat visueel het aanbod aan eerstehulpverleningsorganisaties voor gezins- en opvoedingsondersteuning voorstelt.
Promotor: Karolien De Laere
Aan de slag met smartschool
Om de ouderbetrokkenheid te vergroten en de vertrouwensrelatie tussen school en ouders te optimaliseren werd een draaiboek en vier videofragmenten ontwikkeld over het gebruik van Smartschool. De vier video’s richten zich tot alle partijen: leerkrachten, begeleiders en ouders.
Promotor: Mark Heremans
Het zorgpaspoort
Het zorgpaspoort: een tool om verwachtingen en noden van jongeren met gedrags-en emotionele problemen af te stemmen op die van de werkgevers
Promotor: Stefaan De Smedt
Mijn momenten
Op zoek naar manieren om te werken aan het zelfbeeld van de leerlingen BSO OV 2 Hoe kunnen we de leerlingen ondersteunen in het ontwikkelen van hun talenten en in het opbouwen van een positief zelfbeeld?
Promotor: Els Cokelaere
Iedereen wil verandering
Op school is er een grote diversiteit aan jongeren met verschillende culturele achtergronden. Er ontstaan er soms conflicten tussen jongeren onderling, maar ook tussen leerkrachten en jongeren. Op welke manier zou het schoolzorgteam preventief (in de plaats van momenteel sanctionerend) kunnen werken rond dit probleemgedrag bij jongeren met een multiculturele achtergrond van de tweede en derde graad BSO?
Promotor: Xavier Silversmet
Van regels naar waarden: projectmatig werken
Hoe kunnen het aanbod in een dagcentrum bijzondere jeugdbijstand afgestemd worden op de noden van jongeren (12 tot 18 j) en hun ouders? Wat hebben ouders nodig om te participeren aan de werking? Jullie uitdaging is om uit te zoeken hoe we ons dagcentrum aantrekkelijk en bereikbaar kunnen maken op woensdagnamiddag en in de vakanties voor jongeren en hun ouders.
Promotor: Dagmar Vercauteren
Mijn Gentse dokter
De Stad Gent doet onderzoek naar toegankelijkheid van huisartspraktijken. Welke factoren zorgen ervoor dat iemand met een verstandelijke beperking al dan niet kiest voor een bepaalde huisarts? Wat speelt er nog mee in deze keuze?
Promotor: Katrijn Van Den Driessche
Ra Hoe: racisme, hoe ga je ermee om?
Op jonge leeftijd geconfronteerd worden met racisme heeft een onmiskenbare impact op de ontwikkeling van de kinderen. Wat kan je nu als ouder doen als je merkt dat jouw kind te maken krijgt met racisme? In samenwerking met de interculturele beweging Kif Kif willen we deze thematiek behandelen vanuit een orthopedagogische invalshoek waarbij de focus ligt op opvoedingsondersteuning en begeleiding van kinderen.
See the able, not the label
Meer specifieke aandacht voor elf- en twaalfjarige anderstalige nieuwkomers die in OKAN worden ingeschreven.
Promotor: Sandra Dreelinck
Een digitaal spelpakket voor niet-begeleide minderjarige vluchtelingen
Bij de opvang van niet-begeleide minderjarige vluchtelingen loopt de communicatie en informatie-uitwisseling tussen begeleiders en jongeren, maar ook tussen begeleiders onderling en jongeren onderling niet steeds vlekkeloos. In het bijzonder wordt men vaak geconfronteerd met de spanning tussen privacy van de jongeren en gedeeld beroepsgeheim tussen hulpverleners. Hejmo wil samen met jullie en deze jongeren onderzoeken hoe dit vlotter kan verlopen in een leefgroepwerking.
Promotor: Sofie Vindevogel
Humivillage, talenten en interesses van bewoners ontdekken op een speelse manier
Hoe een werkgroep ‘ community building’ vanuit de inclusie gedachte personen met een verstandelijke beperking in contact brengt met de buurt zodat ze integraal kunnen deel uitmaken van het buurtleven.
Promotor: Leen De Medts
SOS-boekje
Tools om lagereschoolkinderen met een motorische meervoudige beperking, verstandelijke beperking, gedragsstoornis of ASS te ondersteunen bij de verwerking van hun handicap in een MFC.
Promotor: Inez Buyck
Green T: opstart moestuin
Het opstarten van een moestuin op een sociale en ecologische om een win win te creëren tussen HOGENT en de buurtbewoners. Sociaal ondernemen in samenwerking met het Ecolab van HOGENT.
Hoe personen met een verstandelijke beperking leren omgaan met sociale media?
Wegwijs in de privacywereld van sociale media met jongeren met een verstandelijke beperking (inclusief tien opdrachtenkaarten).
Promotor: Celien Van der Mispel
Véloscape
Hoe kunnen we jongeren vanaf vijftien jaar die de band met traditioneel onderwijs verloren zijn motiveren zodat hun zelfvertrouwen en sociale vaardigheden worden bevorderd? Aan de hand van Human Centered Design ontwikkelen we escape games voor jongeren die niet meer naar school gaan (school dropouts) om vaardigheden te verwerven en om het zelfinzicht te vergroten.
Promotor: Peter Boone
Mijn kompas naar de toekomst
Hoe kunnen we jongeren tussen veertien en achttien jaar met een GES-problematiek beter voorbereiden en ondersteunen in hun proces naar volwassenheid?
Promotor: Katia Perquy
Visualisaties hulpmiddelengebruik
Personen met een verstandelijke beperking en een bijkomende psychiatrische problematiek die middelen gebruiken, vallen vaak uit de boot voor doorverwijzing naar de afdeling verslavingszorg. Wij ontwikkelden een aanbod rond verslavingszorg voor deze doelgroep.
Promotor: Christof Van de Putte
Naar een andere plaats
Begeleiding van vrouwen met een druggebruik in een vluchthuis. Hoe wordt er binnen deze setting met middelengebruik omgegaan? Is dit een exclusiecriterium of zijn deze vrouwen ook welkom? Welke procedure wordt hierbij gevolgd en welke kanalen worden aangesproken?
Kwaliteitenbord
Kwaliteit van bestaan voor personen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).
Online intakegesprek voor volwassenen met autisme
Vrijetijdsbesteding voor volwassenen met autisme die normaal begaafd zijn. Het in kaart brengen van de behoeftes/hulpvraag van de persoon met autisme, de voorziening en de samenwerkende partners in kaart te brengen.
Promotor: Elke Daelemans
Basale stimulatie
Basale stimulatie om belevingsgericht te gaan werken met personen met een ernstig verstandelijke beperking in een dagcentrum.
Ouders betrekken bij taalverwerving
Ouders van taalzwakke (inclusief anderstalige) kinderen actief kunnen betrekken bij het stimuleren van de taalverwerving van hun kinderen.
Samenspraak jongeren met selectief mutisme en hun leerkrachten
In kaart brengen hoe tieners met selectief mutisme zelf hun problematiek ervaren, om vanuit deze inzichten meer ondersteuning te kunnen bieden en/of hun netwerk te sensibiliseren.
Promotor: Delphine Sasanguie
Voelboot visuele beperking
Hoe in leefgroepen en klassen nieuw materiaal creëren en nieuwe inzichten verwerven om blinde en slechtziende kinderen (2,5 jaar tot 18 jaar) met bijkomende beperkingen te stimuleren om optimaal gebruik te maken van de tastzin en van het tactiel functioneren?
Promotor: Leen Poppe
De materialendatabank van de bachelor orthopedagogie is zelf verantwoordelijk voor het toegankelijk maken van de materialen die ontwikkeld werden in het kader van de bachelorproeven en selecteert de materialen die opgenomen wordt in deze databank. HOGENT verzamelt het materiaal en stelt het ter beschikking met toestemming van auteursrechthebbenden en betrokken studenten en voorzieningen. Wanneer er persoonsgegevens in de onderzoeksresultaten zijn vermeld, dan is hier dus toestemming voor verleend. Deze materialen mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden, verveelvoudigd of opgeslagen worden in een geautomatiseerd gegevensbestand in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van HOGENT, de organisatie en de studenten die het product ontwikkeld hebben. Geïnteresseerden kunnen via mail hun contactgegevens verkrijgen via materialendatabankortho@hogent.be.