Samen met kinderen en tieners analyses, voorstellen en ervaringen verbeelden in mobiele graffiti om publiek en beleidsdebat te beïnvloeden.
Doel: Samen met kinderen en tieners analyses, voorstellen en ervaringen verbeelden in mobiele graffiti om publiek en beleidsdebat te beïnvloeden.
Toegepaste strategie(ën):
- stadsvernieuwing
- stadsontwikkeling
- stadseducatie
- stedelijke transitietrajecten
Vooral bruikbaar in deze fase(s):
- tussenkomen en presenteren
Toegepast binnen deze case(s):
- Casus Lokeren
Werkwijze
Voor het maken van de stencils ga je als volgt te werk:
- Tieners maken een selfie, daarna wordt die in Word 2010 (of hogere versie) in stencil weergave gezet.
- Vervolgens Printen
- Dan lamineren
- Zwarte vlakken uitsnijden
- Stencil op plakkaat of stuk muur plaatsen en afdruk maken met graffiti spuit.
In ons stadseducatief traject in Lokeren ging de groep zelf op zoek naar manieren om een boodschap de stad in te sturen. Zo kwamen ze op de idee om een mobiele graffiti te maken op houten panelen, die ze dan achter hun raam kunnen plaatsen. Het voordeel is de graffiti op verschillende plaatsen kan getoond worden, ook lang nadat vaste muren of tags verdwenen zijn. Bovendien wordt het niet als vandalisme gezien, juist omdat het verplaatsbaar is.
Om hun boodschap kracht bij te zetten, maakten jongeren in deze workshop geen stencils van andere mensen, maar van zichzelf aan de hand van selfies. Op deze manier beoogden ze niet alleen een boodschap, maar vooral zichzelf en Horizon zichtbaar(der) te maken in de stad.
Inschatting voorbereidingstijd
Weinig
Vanaf deze leeftijd
12 jaar
Gemiddelde duur
Lang (>60 minuten)
Bruikbaar op volgende locaties
Klas, lokaal, op een pleintje
Benodigde materialen
- Spuitbussen
- Houten plankjes
- Stencils
- Vuile t-shirts (verwittigen dat ze die zelf moeten meebrengen)
- A3 papier
- Behangerslijm
- Fototoestel
- Laptop
- Printer
- Lamineertoestel
- Cuttermessen