Plekken die door deelnemers als betekenisvol worden ervaren, krijgen een nieuw straatnaambord dat een bepaalde kwaliteit of knelpunt van die plek weerspiegelt.
Doel:
- Stilstaan bij de betekenis van een plek voor verschillende kinderen of tieners
- Verschillende betekenissen en belevingen uitwisselen
Toegepaste strategie(ën):
- Stadsvernieuwing
- stadsontwikkeling
- stadseducatie
- stedelijke transitietrajecten
Vooral bruikbaar in deze fase(s):
- kijken en onderzoeken
- uitwisselen en ordenen
Toegepast binnen deze case(s):
- casus Dampoort
Werkwijze
STAP 1:
Duid op de belevingskaart allemaal 3 plaatsen aan in de wijk die je goed kent
STAP 2:
Voor de 15 plaatsen met de meeste stemmen, gaan we nieuwe namen verzinnen.
STAP 3:
Maak straatnaamborden en pijlen waarop we straks de nieuwe namen kunnen schilderen.
STAP 4:
Ga in groep de wijk in om het bordje / de pijl op een gepaste plaats tijdelijk op te hangen en neem er een leuke foto van.
Tips voor begeleiders
Om nieuwe namen te verzinnen kan je eerst een brainstorm doen, associatie-oefeningen, of een aantal vragen stellen die misschien kunnen inspireren, zoals:
- Wat is er typisch aan die plek?
- Sluit je ogen, beeld je in dat je op die plek bent. Vertel op wat je allemaal ziet, ruikt, hoort?
- Welke mensen zie je vaak op die plek?
- Wat zou je tekenen als je die plek zou moeten tekenen (of speel met de 15 plaatsen een rondje Raad Je Plaatsje!)
Inschatting voorbereidingstijd
Geen
Vanaf deze leeftijd
8 jaar
Gemiddelde duur
Gemiddeld (30-60 minuten)
Bruikbaar op volgende locaties
Klas, lokaal, op een pleintje, in de buurt
Benodigde materialen
- Stevig gekleurd papier of karton waarmee wegwijzers of straatnaamborden geknutseld kunnen worden.
- Stiften of verf
- Scharen
- een Belevingskaart (zie tool Belevingskaart in gids) of een andere eenvoudige grote plattegrond van de buurt
- Eventueel een fototoestel om het resultaat vast te leggen