Door zelf een camera obscura te maken, leren deelnemers wat langer stilstaan bij de stad.
Het fotopapier in de camera moet 2 minuten belicht worden om een beeld te vangen. Dit houdt in dat deelnemers 2 minuten op dezelfde plaats moeten blijven staan.
Doel: Deelnemers leren op een speelse manier nieuwe of reeds gekende plekken op andere manieren te bekijken. Deelnemers onderzoeken op een speelse manier specifieke plekken in de stad door er een tijd bij stil te staan.
Toegepaste strategie(ën):
- stadseducatie
Vooral bruikbaar in deze fase(s):
- kijken en onderzoeken
Toegepast binnen deze case(s):
- Casus Lokeren
Werkwijze
Onderstaand stappenplan is overgenomen van http://www.kidzlab.nl.
Iedereen heeft wel een camera in huis om foto’s mee te nemen. Maar vroeger hadden ze geen camera’s en konden ze alleen maar schilderen. Totdat iemand een hele eenvoudige camera uitvond een soort “Donkere Kamer”. Daar kon je geen echte foto’s mee maken, maar wel dingen afbeelden op een scherm (en die overschilderen). Zo’n camera kun jij ook maken.
Dit werkt vooral goed als er veel zon is.
STAP 1 – Maak de Camera Obscura:
1. Knip uit een van de korte zijkanten van de schoenendoos een vierkantje van 3 bij 3 centimeter (kijk naar het plaatje).
2. Maak aan de andere kant een groot gat: het wordt je ‘beeldscherm’.
3. Plak over het grote gat overtrekpapier. Probeer het papier strak, zonder bobbels vast te maken.
4. Plak over het kleine gat aluminiumfolie.
5. Prik in het midden van de folie een heel klein gaatje met de punaise.
6. Zijn er nog ergens anders gaatje of kiertjes? Maak die dan dicht. Er mag verder geen licht in de doos komen.
7. Je hebt nu een camera obscura gemaakt!
8. Als je de binnenkant zwart maakt met verf of zwart papier, heb je misschien een nog betere camera.
STAP 2 – Hoe zie je iets?:
1. Aan de voorkant zit je ‘lens’: het kleine gaatje in aluminiumfolie. Richt je lens naar buiten naar een plek waar de zon fel schijnt of op een licht voorwerp dat je onder de felste lamp zet binnen (bijvoorbeeld een fles melk of een blanke pop). Dan werkt het het beste.
2. Aan de achterkant is je scherm. Hou het scherm alsof je naar een boek kijkt, dus niet te dichtbij. Kruip met je beeldscherm en je hoofd onder een donkere doek. Laat de voorkant vrij. (Jeroen Wiedenhof, 2002)
3. Als het goed is kun je op je schermpje nu het voorwerp zien. Hoe ziet er het eruit?
Inschatting voorbereidingstijd
geen
Vanaf deze leeftijd
7 jaar
Gemiddelde duur
Lang (>60 minuten)
Bruikbaar op volgende locaties
Klas, lokaal, op het terrein, op straat, in de buurt
Benodigde materialen
- Zorg dat je een “donkere kamer” kan maken waarin je de camera’s kan klaarmaken
- Een schoenendoos
- Aluminiumfolie
- Overtrekpapier (vloeipapier)
- Een punaise
- eventueel: zwarte verf of zwart papier
- Deken of dik donker laken (om onder te gaan zitten)
- Felle lamp of fel zonlicht
- Schaar
- Lijm
- Plakband