Na de dataverzameling tussen april 2021 en oktober 2022, werden de eerste resultaten geanalyseerd. Je kan deze hieronder vinden. In deze analyse werden enkel kmo's opgenomen met een maximum van 250 werknemers, waarvan minimum 30% de enquête invulden én minimum één persoon op organisatieniveau. Het totale aantal kmo’s meegenomen in deze analyses is daardoor 53.
Hoe lees je deze grafieken?
Linksboven op de figuur kan je een diagram vinden met onze eerste onderzoeksresultaten. Dit is een visuele voorstelling die een eenvoudig overzicht geeft van de verbanden die gevonden werden tussen de bedrijfsprestaties en werknemerswelzijn. We kunnen nog geen uitspraak doen over de richting van het verband: zorgen goede bedrijfsprestaties bijvoorbeeld voor meer mogelijkheden om opleidingen te organiseren of zorgt een goed uitgewerkt opleidingsbeleid voor betere bedrijfsprestaties? Dat weten we nog niet! Latere analyses, waarbij we bedrijfsgegevens (bv.de omzet) van organisaties meenemen, zullen hier wel een antwoord op kunnen geven. De analyses kunnen we uiteraard pas doen als die gegevens bekend zijn.
De domeinen zoals weergegeven in het midden van het diagram vinden we wel sterk terug in organisaties die zowel goede bedrijfsprestaties hebben als een hoog welzijn. Dit is bijvoorbeeld zo voor opleiding: Bedrijven die aangeven veel te investeren in opleiding blijken ook een hoger welzijn te hebben, en betere bedrijfsprestaties.
De andere grafieken op de figuur kan je lezen aan de hand van de uitleg die je hiernaast kan terugvinden.
De scores op de figuur werden telkens zo berekend: van alle bedrijven werd het gemiddelde genomen en van de som van deze gemiddelden namen we opnieuw het gemiddelde. Op die manier heeft elk bedrijf, groot of klein, hetzelfde gewicht in de benchmark.
De gemiddeldes zijn gemiddelde POMP-scores (Percentage of Maximum Possible). Een POMP-score geeft weer hoeveel procent van het maximum aantal te verdelen punten is toegekend. Hoe hoger het percentage, hoe meer punten zijn toegekend. Een voorbeeld: Er zijn 3 items die meten in welke mate ethisch leiderschap aanwezig is in de organisatie volgens de werknemers. Hiervoor werd een 7-puntsschaal gebruikt (met 1 = Helemaal niet akkoord en 7 = Helemaal akkoord). Er zijn in totaal 3*7-3=18 ‘punten’ te verdienen op dit aspect per persoon die de enquête invult. De POMP-score geeft weer welk percentage van deze 18 punten effectief werd ‘behaald’. Een POMP-score kan tussen 0% en 100% liggen, waarbij een score van 100% de maximaal te behalen score is
Linksboven op de figuur kan je een diagram vinden met onze eerste onderzoeksresultaten. Dit is een visuele voorstelling die een eenvoudig overzicht geeft van de verbanden die gevonden werden tussen de bedrijfsprestaties en werknemerswelzijn. We kunnen nog geen uitspraak doen over de richting van het verband: zorgen goede bedrijfsprestaties bijvoorbeeld voor meer mogelijkheden om opleidingen te organiseren of zorgt een goed uitgewerkt opleidingsbeleid voor betere bedrijfsprestaties? Dat weten we nog niet! Latere analyses, waarbij we bedrijfsgegevens (bv.de omzet) van organisaties meenemen, zullen hier wel een antwoord op kunnen geven. De analyses kunnen we uiteraard pas doen als die gegevens bekend zijn.
De domeinen zoals weergegeven in het midden van het diagram vinden we wel sterk terug in organisaties die zowel goede bedrijfsprestaties hebben als een hoog welzijn. Dit is bijvoorbeeld zo voor opleiding: Bedrijven die aangeven veel te investeren in opleiding blijken ook een hoger welzijn te hebben, en betere bedrijfsprestaties.
De andere grafieken op de figuur kan je lezen aan de hand van de uitleg die je hiernaast kan terugvinden.
De scores op de figuur werden telkens zo berekend: van alle bedrijven werd het gemiddelde genomen en van de som van deze gemiddelden namen we opnieuw het gemiddelde. Op die manier heeft elk bedrijf, groot of klein, hetzelfde gewicht in de benchmark.
De gemiddeldes zijn gemiddelde POMP-scores (Percentage of Maximum Possible). Een POMP-score geeft weer hoeveel procent van het maximum aantal te verdelen punten is toegekend. Hoe hoger het percentage, hoe meer punten zijn toegekend. Een voorbeeld: Er zijn 3 items die meten in welke mate ethisch leiderschap aanwezig is in de organisatie volgens de werknemers. Hiervoor werd een 7-puntsschaal gebruikt (met 1 = Helemaal niet akkoord en 7 = Helemaal akkoord). Er zijn in totaal 3*7-3=18 ‘punten’ te verdienen op dit aspect per persoon die de enquête invult. De POMP-score geeft weer welk percentage van deze 18 punten effectief werd ‘behaald’. Een POMP-score kan tussen 0% en 100% liggen, waarbij een score van 100% de maximaal te behalen score is