Foto Wederkerige Wesley

Wederkerige Wesley.

W

Wederkerige Wesley.

Wesley (26j) is een drukbezette vrachtwagen­chauffeur uit Poelkapelle. Hij heeft twee jonge kinderen en is dol op hen. Veel van wat hij doet, doet hij voor hen. Zo is de oudste betrokken bij de plaatselijke voetbalploeg en daar zet hij zich actief voor in. Hij hoopt dat ze later in de jeugdbeweging gaan en koopt daarom nu al ieder jaar enkele dozen met koeken. Samen met zijn vrouw is hij betrokken bij de kerkgemeenschap van Poelkapelle.

Hij en zijn vrouw moeten wel letten op hun uitgaven, ze zijn zeer spaarzaam omdat hen dit wat meer zekerheid biedt naar de toekomst. Ze hebben het dus al heel druk en hun vrije tijd is schaars.

Als Wesley toch wat tijd vrij heeft, volgt hij graag workshops of probeert hij tot rust te komen via mindfulness. Hij heeft geen tijd om kranten en tijdschriften te lezen maar volgt het nieuws wel op VTM. Zijn smartphone heeft hij voor alles nodig, behalve ontspanning, dan wil hij net weg van dat telefoonscherm.

Wesley maakt zich niet echt zorgen over het klimaat en de samenleving, hij denkt dat alles uiteindelijk vanzelf goed zal komen en de regering gewoon zijn verantwoordelijkheid moet opnemen. Hij heeft weinig interesse in politiek en stemde bij de laatste verkiezingen voor een rechtse partij. 

Hoe communiceren?

  • Spreek hen aan via iemand die ze persoonlijk kennen. Je kan ook een bekend persoon inschakelen maar deze moet wel goed passen bij je organisatie. Positieve media-aandacht zal sowieso ook zijn geefmotivatie verhogen. Dit kan ook aandacht op sociale media zijn. Ook via  massamedia kan je hem bereiken.
  • Het persoonlijk aanspreken werkt omdat Wesley het moeilijker heeft om neen te zeggen. Hij voelt zich daar snel schuldig over en door ja te zeggen is hij ook snel van het geefverzoek af. Je kan hem dus aanspreken vanuit de organisatie zelf.
  • Zorg dat je je communicatie aanpast naar geslacht, leeftijd en persoonlijke interesses. Hoe persoonlijker hij zich betrokken voelt, hoe meer voordeel hij ziet in schenken. 
  • Hou je boodschappen eenvoudig en kernachtig. Wesley heeft geen tijd om naar je website te gaan surfen om extra informatie op te zoeken, je zal hem onmiddellijk moeten overtuigen.
  • Geef duidelijk aan wat de persoonlijke winst kan zijn voor hem of zijn familie/vrienden. Ga uitproberen of het gaat om een gadget of eerder iets dat hem of zijn familie mogelijks iets kan opbrengen in de toekomst. Bvb een groter cultuuraanbod voor kinderen in Poelkapelle. Of benadruk hulp die iedereen wel (ooit) kan gebruiken.
  • Spreek zijn emoties aan. Dat mag zelfs via humor zijn maar de nadruk moet liggen op positieve boodschappen want die spreken hem het meest aan. 
  • Wesley is bereid mee informatie te verspreiden en zijn eigen netwerk aan te spreken voor een organisatie. Indien hij tijd kan vinden, wil hij ook vrijwilligerswerk opnemen of zelf fondsen werven.
  • Zet collectebussen bij lokale organisaties of bedrijven waar hij komt.
  • Speel ook in op de actualiteit, Wesley heeft meer gegeven door corona. Dit kan ook gelegen hebben aan de verhoogde fiscale aftrek die hem meer voordeel opleverde.

Geefgedrag

  • Wesley geeft vaker lagere bedragen en gaat niet snel vast gaan steunen maar je kan bij hem wel inzetten op mogelijke groei. Hij staat namelijk open voor de opname van het goede doel in zijn testament en kijkt ook positief naar zijn financiële toekomst. 
  • Wesley wil zelf dingen doen voor de organisatie als hij er tijd voor kan vinden. Dit in vrijwilligerswerk, informatie verspreiden tot zelf fondsen werven. Wanneer Wesley niet financieel wil steunen is dat vaak omdat hij liever op een andere manier zijn steentje bijdraagt.
  • Hij geeft tussen de 30 en 35 euro maar met een fiscaal attest kan je hem tot 40 euro krijgen. De verhoogde aftrek van 2020 had ook een invloed op zijn geefbedrag. 
  • Wesley wordt vooral overtuigd als hij wordt aangesproken door iemand die hij kent maar staat ook niet weigerachtig tegenover aangesproken worden door een organisatie, bvb. met een collectebus. Hij heeft het minder voor advertenties, waarschijnlijk omdat hij toch geen tijd heeft deze te lezen maar als hij ze ziet, durft hij wel er op te reageren.
  • Als je hem te pakken krijgt ondanks zijn drukke agenda, koopt hij zeker plaatselijke tombolakaarten of koekjes. Nodig hem gerust uit voor een evenement maar hou er rekening mee dat hij weinig tijd heeft om ook te komen.
  • Hij wil lidgeld betalen als hij het eigen voordeel daarin duidelijk kan zien.
  • Hij betaalt liefst cash of met een bankkaart als er geen online betaling mogelijk is.
  • Hij steunt eerder middelgrote organisaties die liefst lokaal of internationaal gekend zijn.
  • Wesley heeft eerder weinig vertrouwen in organisaties, maar dat zal hem niet tegenhouden om te geven.
  • Als bedanking is een welgemeende dankjewel goed maar dit kan versterkt worden met een gadget, kaartjes, een tekening, … . Vergeet daarnaast niet om duidelijk aan te geven wat er met zijn gift gebeurd is.  

Wat vindt hij belangrijk in een organisatie?

  • Transparantie.  Wesley wil duidelijkheid over zowel successen als gemaakte fouten. Wesley moet aanvoelen dat de organisatie kan bieden wat ze zegt en zo bijdraagt aan het oplossen van een probleem.
  • Nood en urgentie. Toon dit aan met beelden die boekdelen spreken gecombineerd met hoop en warmte.
  • Lokale of internationale populariteit.
  • Brede opties. Kijk bij hem ruimer dan enkel zijn financiële steun, Wesley wil zich ook op een andere manier inzetten voor de organisatie.
  • Erkenning. Bedank Wesley voor zijn betrokkenheid. 

Waarom geeft hij?

  1. Er is transparantie en fouten worden eerlijk toegegeven.
  2. Hij wil meebouwen aan een betere wereld, zeker voor de mensen die hij graag ziet. Als hij voor zichzelf of zijn gezin/familie/… een voordeel ziet, verhoogt dat de kans op een gift. Voor zichzelf kan dat bvb een fiscaal attest zijn, een gadget, … en voor zijn familie bvb. toegang tot betere sportfaciliteiten, beter materiaal op school,…
  3. Hij kan het jaarverslag openbaar vinden.
  4. Hij vindt dat de organisatie op een professionele manier aan fondsenwerving doet. Dit versterkt mogelijks ook zijn geloof in de deskundigheid van de organisatie. 

"Toon me wat ik haal uit het steunen of zet me in voor andere zaken."

Voorbeeldactie

Wesley werd aangesproken op de markt door de plaatselijke toneelvereniging om tombolakaarten te kopen. Het geld zou dan gebruikt worden voor de jaarlijkse toneelvoorstelling waar Wesley en zijn kinderen graag naar toe gaan. Hij maakt bovendien kans op mooie prijzen zoals een geschenkenmand met producten van verschillende lokale handelaars. Wesley kocht meteen tien tombolakaarten van 2 euro.

Terug naar het overzicht →