Thierry is met zijn 66 jaar met pensioen. Hij heeft zijn hele leven als arbeider gewerkt in een autogarage vlak bij zijn woonplaats, Ninove. Ook in zijn vrije tijd is hij nog bezig met het sleutelen aan auto’s met enkele leeftijdsgenoten die dezelfde passie delen. Hij speelt ook petanque met enkele kennissen. Sommigen kent hij al van zijn tijd uit de jeugdbeweging.
Zijn kinderen zijn al enkele jaren het huis uit en hij heeft ondertussen ook al enkele kleinkinderen die hij af en toe ziet. Vanuit zijn overtuiging stemde hij de vorige verkiezingen op (extreem)rechtse partijen.
Hij maakt zich geen zorgen rond het klimaatdebat maar wel over waar het met de wereld op sociaal vlak naar toe gaat. Hij voelt zich niet verantwoordelijk om daar iets voor te doen maar vindt wel dat de burgers en de samenleving daar actie in moeten ondernemen, naast de overheid.
Hoe communiceren?
- Communiceer open en transparant en geef fouten toe. Bij schandalen haakt Thierry af.
- Zorg dat je ook transparant communiceert op je website want hij doet ook spontane giften maar gaat daarvoor eerst de organisatie kritisch bekijken. Zorg dat je website goed leesbaar is op een tablet. Zijn smartphone gaat hij eerder gebruiken voor sociale contacten.
- Geef duidelijk aan met feiten en cijfers welke impact je hebt. Overtuig hem van je deskundigheid. Je hoeft niet in te spelen op zijn emoties. De enige emotie waar je bij hem kan op inspelen is zijn vrees om bedrogen te worden door het goede doel.
- Geef duidelijk weer wat er precies met zijn gift zal gebeuren en breng hem op de hoogte wanneer dat effectief gedaan is. Thierry wil zeker zijn dat je zijn geld goed zal besteden. Dat kan je doen in je nieuwsbrief en je jaarverslag.
- Benadruk als grote organisatie je lokale werking of kleinere lokale projecten.
- Om Thierry te bereiken kan je best iets gepubliceerd krijgen in Het Laatste Nieuws (niet de online versie) of via Facebook/Youtube. Hij kijkt het meest naar VTM, daarna naar Een.
- Hij wordt niet graag op straat of via de deur aangesproken vanuit de organisatie maar heeft wel al gegeven op die manier. Hij wordt echter liever uitgenodigd via een bekende naar een evenement bvb. Als je iets aanbiedt zoals een workshop rond technieken, bvb. het repareren van klein elektro, speel je ook in op zijn interesses. Of laat hem een actie ondernemen waarbij anderen hem kunnen sponsoren. Ook een eetfestijn zal hem sneller interesseren. Ga alleszins niet voor familiale activiteiten of gezelschapsspellen. Je kan hem ook tijdens de weekdagen naar een evenement krijgen.
- Hij heeft liever niet dat je hem achteraf contacteert.
Geefgedrag
- Thierry heeft ongeveer €1400 pensioen en maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. Hij kan niet meer sparen.
- Geeft lagere bedragen, rond de 25 euro, maar wel op regelmatige basis. Hij steunt organisaties vast maar doet ook spontane giften. Hij steunt een organisatie liefst financieel, ga hem niet vragen om op een andere manier betrokken te zijn.
- Hij is een kritisch persoon en analyseert de organisaties die hij steunt. Ga voorzichtig met hem om want hij durft snel af te haken als iets niet goed voelt. Hij heeft geen groot vertrouwen in doelen maar deze waar hij aan geeft, vertrouwt hij duidelijk meer. Zorg dat je dat vertrouwen kan behouden door eerlijk en transparant te zijn.
- Geeft liefst aan lokale kleine organisaties of organisaties met een lokale afdeling.
- Vindt het belangrijk dat hij persoonlijk aangesproken wordt. Hij krijgt graag een direct mail via de post of een persoonlijke mail. Vindt het niet erg om uitgenodigd te worden door een bekende voor een evenement maar hij geeft dan wel minder. Hij heeft een hekel aan collectebussen en vraag hem niet om lidgeld.
- Hij heeft graag nog een papieren overschrijving maar ziet ook de voordelen van online overschrijvingen.
- Hij heeft sneller het gevoel teveel giftverzoeken te krijgen en stopt dan met geven. Dit doet hij ook wanneer het in de communicatie enkel om het geld zou draaien of als hij het gevoel krijgt dat zijn adresgegevens doorgegeven zijn. Als hij beslist om te stoppen met geven, zal hij daar goed over nadenken.
- Als je hem bedankt, doe dat dan zonder onmiddellijk opnieuw naar een gift te vragen, combineer het bv. met een fiscaal attest of het delen van informatie over wat er gebeurd is met het geld. Ook een bedankingskaartje rond een bepaalde feestdag zoals kerst of nieuwjaar werkt.
Wat vindt hij belangrijk in een organisatie?
- Transparantie en eerlijkheid. Thierry moet na kritisch opzoekwerk overtuigd zijn dat jouw organisatie te vertrouwen is.
- Een deskundige uitstraling. Toon aan hoe je concreet inspeelt op de noden die er zijn. Geef in duidelijke doelstellingen aan waar jullie naar toe willen. Hij wil de professionaliteit merken. Hier kan het ook helpen om de nood die er is met cijfers en feiten duidelijk te maken. Ook experten aan het werk, kunnen hem overtuigen.
- Klein zijn en lokale activiteiten hebben. Dat maakt het belangrijk dat je je lokale werking of je lokale afdeling vooral naar voren schuift.
- Niet op geld belust zijn. Stuur dus niet enkel aan op geld geven en vraag ook niet te vaak om geld. Hij mag niet het gevoel krijgen dat hij voor jou enkel een wandelende portefeuille is.
- Geen hoge betrokkenheid verwachten. Ga hem niet vragen andere zaken op te nemen zoals vrijwilligerswerk of het schenken van goederen.
Waarom geeft hij?
- Er is transparantie. Thierry wil zeker zijn dat zijn middelen goed besteed zijn en niet blijven hangen bij bvb. het loon van de directeur.
- Fouten worden toegegeven.
- Het jaarverslag kan nagekeken worden.
- De organisatie komt professioneel over. Thierry wil een organisatie steunen waar hij zelf, nu of later, ook iets aan heeft. Bvb. geven aan een gezondheidsorganisatie voor mocht hij later ziek worden.
- De website is overzichtelijk, actueel en duidelijk.
- Hij kan eenvoudig zijn gift doen.
- Successen worden getoond via getuigenissen.
- Hij gelooft in de deskundigheid van de organisatie.
“Toon me dat mijn geld goed gebruikt wordt.”
Voorbeeldactie
Thierry kreeg een brief op zijn naam vanuit een organisatie die onderzoek doet naar een bepaalde ziekte. Hij kent de organisatie vanuit de media en weet dat ze goed werk leveren en er geen geld blijft plakken bij de directie,…
In de brief stond met feiten en cijfers aangetoond welke impact het onderzoek al gehad heeft en met welk bedrag wat extra kon gedaan worden. Er kwam bovendien een expert aan het woord in de brief wat hem extra vertrouwen gaf in de professionaliteit van de organisatie.