Facebook Pixel Geïnformeerde Gerda - Hogeschool Gent
Foto Geïnformeerde Gerda

Geïnformeerde Gerda.

G

Geïnformeerde Gerda.

Gerda (60j) werd geboren in Nederland maar kwam studeren in Gent en is er nadien blijven hangen. Ze ontmoette er ook haar man. Samen hebben ze 2 kinderen die het huis uit zijn. Bij haar dochter is er sinds twee jaar ook een kleinkind bijgekomen waar ze enorm van geniet en bij haar zoon is er eentje op komst. Ze kijkt dan ook uit naar haar pensioen over twee jaar om meer tijd met haar kleinkinderen te kunnen spenderen.

Ze werkt nu halftijds als juriste en coacht daarnaast non-profit organisaties bij juridische zaken. De tijd die ze vrij heeft, spendeert ze het liefst met haar familie en vrienden. Ze is ook heel actief en sportief. Zo gaat ze elke week tennissen met vriendinnen.

Haar overige vrije tijd brengt ze graag lezend door met muziek op de achtergrond. Ze heeft een abonnement op Humo en Knack en leest met veel interesse de maatschappelijke artikels.

Ze zet zich in voor de protestantse kerk in Gent en is ook geëngageerd in de lokale politiek bij een linkse partij. Ze heeft dan ook geen vrees voor het zwarte gat na haar pensioen.

Hoe communiceren?

  • Gerda houdt ervan geïnformeerd te zijn. Stuur haar dus zeker een nieuwsbrief, zorg dat je website voldoende informatie weergeeft,… Je mag haar ook contacteren na een gift om haar beter te leren kennen en vooral haar betrokkenheid te verhogen. Zorg dat er niet teveel tijd zit tussen haar gift en informeren over wat er met haar geld gebeurd is.
  • Zorg dat je website voldoende transparante en eerlijke informatie bevat. Gerda bekijkt zeker wat ze online kan vinden over je organisatie. Zorg dat je een duidelijke steunknop hebt op je website want ze geeft ook spontaan. Een juiste manier van aanspreken op de website, kan haar dus overtuigen.
  • Overtuig haar met verhalen waar de begunstigde centraal staat en leg niet te sterk de focus op het geld maar eerder op je impact. 
  • Gerda vindt een professionele organisatie belangrijk. Wie werkt met een ambassadeur schakelt best een expert in, dan te werken met een bekende Vlaming. Tenzij die bekende Vlaming een bepaalde logische en professionele aansluiting heeft met het thema (bvb. Frank Deboosere die ingeschakeld wordt voor het klimaat). Die nadruk op expertise kan Gerda overtuigen. Toon ook dat er experten betrokken worden in het werken met de begunstigden. Dit kan je bijvoorbeeld aantonen in je beelden en verhalen in je nieuwsbrief.
  • Het makkelijkst kan je haar aanspreken via iemand uit haar netwerk maar je kan ook nieuwswaarde creëren. Gerda volgt de actualiteit op de voet en dit vooral via canvas/Een, Radio 1 of via Het Laatste Nieuws. Toon je impact in je nieuwsbericht en vergeet niet om een link te leggen naar de website. 
  • Gerda leest vaak tijdschriften en online krantenartikels. Breng ook in tijdschriften of online kranten vooral je verhaal naar voren. Je werkt dus beter met een advertorial of publireportage dan een zuivere advertentie. En net als in je persbericht benadruk je vooral het waarom van je organisatie.
  • Ook evenementen spreken haar aan. Zorg dat die duidelijk op je website staan. Maar wat het sterkste werkt, is dat ze uitgenodigd wordt door iemand die ze kent. Dit mag mondeling maar ook schriftelijk. 
  • Wie direct mail wil gebruiken, kan er best op inzetten om haar via een brief naar je website te krijgen. 
  • Probeer haar niet te lokken met activiteiten in de natuur zoals natuurwandelingen, spirituele en mindfulness-activiteiten of creatieve workshops. Haar interesses liggen vooral in muziek beluisteren, sport, familiale activiteiten, iets eten en drinken en culturele activiteiten. Hoewel ze bij die culturele activiteiten liever actief participeert door tickets te kopen voor een voorstelling dan een gift te doen. Gerda geniet er vooral van anderen iets te zien doen dan zelf actief mee te doen. Nodig haar dus eerder uit op een opendeurdag, voor optredens, wedstrijden,…
  • Gerda zit op Facebook maar is geen grote aanhanger van sociale media. Ook haar smartphone is niet helemaal haar ding. Ga dus niet voor mobiele fondsenwerving maar zorg wel dat je website goed leesbaar is op een smartphone. Ook lidgeld betalen geniet niet haar voorkeur maar ze betaalt het wel.  

Geefgedrag

  • Gerda geeft de hoogste bedragen van alle persona’s. Haar bedragen zitten rond de 45 à 50 euro. Het voordeel van fiscale attesten kent ze, maar dat is voor haar geen extra reden om te geven. 
  • Ze voelt dat ze comfortabel kan leven en heeft een goed gemiddeld inkomen. Samen met haar man kan ze sparen. Ze vindt het dan ook maar normaal om te geven. Ze beslist vaak samen met haar man of ze zou geven. Wanneer Gerda niet geeft, is dat vaak omdat ze er niet een dacht. Durf haar dus om een gift te vragen.
  • Ze heeft een groot vertrouwen in de doelen die ze steunt. Ze steunt ze ook vast via domiciliëring.
  • Gerda wil eenvoudig haar gift kunnen doen, bvb. via online betaling maar ook collectebussen spreken haar aan.
  • Ze geeft ook spontaan zonder eerst door een organisatie aangesproken te worden.
  • Vraag haar gerust om een grotere betrokkenheid. Gerda wil ook goederen schenken, fondsen werven bij anderen en vrijwilligerswerk doen. Zij kan dus je aanzet zijn naar het uitbreiden van je netwerk via peer to peer fondsenwerving. Zorg dat ze daarvoor voldoende informatie over de organisatie kan vinden indien ze bvb. een feest wil geven.
  • Durf inzetten op legatenwerving, informeer haar daarover en benadruk de blijvende impact van een legaat.
  • Spreek haar persoonlijk aan via iemand die ze kent maar het mag ook via de organisatie. Direct mail werkt, ze vindt dit een aangenaam kanaal en het werkt ook. Ze heeft ook al gedoneerd via lidgeld en technologie maar is er minder fan van. 
  • Gerda houdt niet van deur-aan-deur en straatwerving. Ze heeft vaak het gevoel dat diegene die haar informeert onvoldoende expertise heeft. Tenzij je een expert hebt die haar aanspreekt, kan je hier beter geen moeite in stoppen.
  • Gerda is een potentiële major donor. Hoe meer je haar kan betrekken of kan aansluiten bij persoonlijke zaken uit haar leefwereld, hoe hoger je het bedrag zal krijgen. Koppel dit ook aan het meegeven van de grote nood die er is en hoe je daar als organisatie een verschil in kan maken.
  • Maak je bedanking persoonlijk en geef aan wat je echt hebt verwezenlijkt zodat ze het gevoel krijgt dat ze een verschil gemaakt heeft. Gebruik getuigenissen. Bedank niet via een gadget, dat is geld verspillen.  

Wat vindt zij belangrijk in een organisatie?

  • Informatie. Gerda is op de hoogte van alles, dat zie je ook in het volgen van actualiteit via verschillende nieuwskanalen. Ze wil dus makkelijk voldoende informatie vinden. Speel zeker ook in op de actualiteit, dat verhoogt de uitstraling van je professionalisme.
  • Transparante communicatie. Zorg dat je jaarverslagen online staan en durf fouten toe te geven. Geef daarbij vooral ook aan hoe je op een professionele manier bent omgegaan met die fouten. 
  • Eerlijkheid. Ga niets verbloemen maar wees eerlijk en open bent. Ga ook geen humor gebruiken. Gerda heeft het liefst positieve emoties zoals hoop.
  • Echtheid. Toon hoe het er echt aan toe gaat. Breng authentieke verhalen en toon de successen die je maakt. In alles wat je communiceert moet de begunstigde centraal staan.
  • Een professionele aanpak. En dit zowel in de algemene werking als in de fondsenwerving. Het moet duidelijk zijn dat er impact is en haar geld goed besteed zal worden.
  • Het lokale of internationale karakter maakt haar minder uit maar het lokale benadrukken kan nooit kwaad. Zowel grote als kleine organisaties kunnen bij haar aankloppen.

Waarom geeft ze?

  1. Er is transparantie en fouten worden toegegeven.
  2. Ze wil meebouwen aan een betere wereld. Je moet haar dan ook overtuigen dat jij als organisatie daar verschil in kan maken. Ze wil concrete informatie over de impact van haar gift.
  3. Ze gelooft in de deskundigheid van de organisatie. Ze wil zeker zijn dat haar geld goed besteed wordt en je inzet zien. Gerda kiest het goede doel op basis van wat haar het meeste raakt en kiest dan om te geven op basis van hoe het geld zal besteed worden. Vandaar dat een professionele aanpak en het werken met experten kan helpen.
  4. Ze kan het jaarverslag openbaar vinden. Zorg er dus voor dat dit online makkelijk gevonden kan worden.
  5. Ze ziet de successen van de organisatie in de vorm van eerlijke authentieke getuigenissen. Voor haar moet de nadruk liggen op het verhaal van de begunstigden en niet het financiële. Breng dus authentieke verhalen met getuigenissen. Leg de focus niet op wat Gerda er uit kan halen, daar draait het haar niet om.
  6. Er wordt op een professionele manier aan fondsenwerving gedaan. Zorg dan ook dat je Gerda op een onderbouwde manier om steun vraagt. Als ze niet geeft, is dat omdat ze er nog niet bij stilgestaan had. 
  7. Ze vindt de website actueel en overzichtelijk.
  8. Ze voelt zich persoonlijk betrokken bij de organisatie. Vraag dus meer dan enkel haar financiële bijdrage. Spreek haar aan om mee verantwoordelijkheid te dragen voor de impact, om samen in te zetten op die betere wereld. Als je kan aansluiten bij zaken die persoonlijk spelen bij haar en haar omgeving, geeft dat een extra stimulans.
  9. Ze is een betrokken en sociaal geëngageerd persoon. Gerda geeft niet omdat ze zich schuldig voelt. Ze is intrinsiek gemotiveerd om te geven. 

“Informeer me over hoe mijn steun goed gebruikt zal worden om van de wereld een betere plek te maken.”

Voorbeeldactie

Gerda las een artikel in Humo over het psychosociale welzijn van jongeren ten tijde van corona waar een organisatie aan het woord kwam die daar net op probeert in te zetten. Ze zocht de organisatie online op en werd daar geïnformeerd over de noden van die jongeren en hoe professionele zorgverleners deze jongeren ondersteunen. Een getuigenis van een jongere die aangaf welke groei hij gekend heeft dankzij de organisatie overtuigde haar om op de schenkknop te drukken.

Terug naar het overzicht →