Foto Geven in België

Geven in België.

G

Geven in België.

HOGENT voert sinds 2019 jaarlijks een grootschalige bevraging uit om het geefgedrag in België in kaart te brengen. We gaan na hoeveel Belgen geven, aan welke goede doelen ze geven en krijgen inzicht in hun geefmotieven en voorkeuren.

Geven Belgen aan goede doelen? In een wereld vol veranderingen en onzekerheden wordt fondsenwerving voor non-profitorganisaties steeds belangrijker én uitdagender. Wie zijn de gevers in België anno 2024? Hoeveel geven ze, hoe vaak en aan welke thema’s? En wat drijft hen om bij te dragen aan maatschappelijke doelen?

In een uitgebreid rapport brengt HOGENT het geefgedrag van de Belg in kaart. We onthullen wie er geeft, hoeveel en waarom – met waardevolle inzichten over generaties, regio’s en voorkeuren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat gezondheidszorg nog steeds het populairste thema is en dat oudere generaties structureel gul zijn.

Benieuwd naar alle resultaten?

Download het volledige rapport en krijg een helder beeld van het geefgedrag in België.

Download rapport

Schenkerpersona's

Fondsenwervers geven aan dat het definiëren en bereiken van personen via een gerichte communicatie heel moeilijk is. In 2019 onderzochten we de noden en voorkeuren van de gevende Vlaming via het geefonderzoek, en de inzichten daaruit werden vertaald om de non-profitsector te helpen op maat te communiceren. Want: communiceren op maat brengt op, zo blijkt uit onderzoek. Hoe persoonlijker je een schenker kan aanspreken, hoe beter. Uit de data van dit onderzoek segmenteerden we verschillende groepen en maakten we schenkerpersona’s. Daarnaast analyseerden we ook welke persona’s interesse tonen voor welke sector(en). Deze waardevolle informatie biedt richting aan organisaties om op de juiste (kandidaat-)schenkers op de juiste manier aan te spreken. Wil je meer weten over de persona’s van de gevende Vlaming? Klik dan hier.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Persona
Het geefonderzoek van HOGENT leidde tot één algemene en vijf specifiekere persona’s gelinkt aan bepaalde sectoren. Ze geven handvaten om je communicatie meer op maat te maken. 
Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties …