De geëngageerde kmo’ers zijn kleine zelfstandige ondernemingen met een paar medewerkers in dienst. Ze zijn actief in de diensten- of productensector.
Geefgedrag en voorkeuren
De geëngageerde kmo’ers steunen elk jaar goede doelen. Ze doen dat voornamelijk door middel van giften zonder tegenprestatie en sponsoring. Zo geven de geëngageerde kmo’ers jaarlijks aan twee goede doelen via giften en aan drie tot vier doelen via sponsoring. Sommige goede doelen zullen ze elk jaar opnieuw steunen, aan andere goede doelen doen ze een eenmalige bijdrage. Het bedrijf heeft hiervoor geen specifieke voorwaarden en kiest elk jaar ad hoc uit welke goede doelen ze (opnieuw) zal steunen en voor welk bedrag dat zal zijn.
Wanneer de geëngageerde kmo’ers giften zonder tegenprestatie doen, kiezen ze eerder voor actiedomeinen zoals gezondheidszorg, milieu en dierenwelzijn of internationale solidariteit. Hun voorkeur ligt bij goede doelen waarmee de zaakvoerder en/of de medewerkers een emotionele connectie hebben.
Voor sport en recreatie of cultuur en erfgoed geven de geëngageerde kmo’ers liever via sponsoring. Sponsoring biedt zichtbaarheid, wat belangrijk is om het bedrijf lokaal te positioneren.
De gemiddelde gift van de geëngageerde kmo’ers is €200, terwijl sponsoring gemiddeld €275 bedraagt. Wanneer het bedrijf er return kan uithalen of het goede doel erg nauw aan het hart ligt van de zaakvoerder, zal het bedrag groter zijn. Naast zichtbaarheid, vinden de betrokkenen in het bedrijf het ook wel fijn om uitgenodigd te worden op evenementen van het goede doel.
De giften en sponsoring zijn meestal in geld, maar het gebeurt dat de geëngageerde kmo’ers ook wel eens iets schenken in natura.
Beslissingsproces
De beslissingen van de geëngageerde kmo’ers over steun aan goede doelen worden genomen door de zaakvoerder. Soms vraagt deze persoon ook de mening en input van het team. Wanneer medewerkers een idee hebben om een goed doel te steunen staat de zaakvoerder daar steeds voor open, maar de eindbeslissing ligt wel in zijn of haar handen.
In driekwart van de gevallen nemen de geëngageerde kmo’ers zelf het initiatief om goede doelen te steunen. Ze doen dit soms na een concrete vraag van een organisatie, maar ook regelmatig uit eigen beweging.
Als de geëngageerde kmo’ers nog geen goed doel steunen, komt dit vaak omdat ze nooit eerder een gerichte vraag hebben ontvangen. Toch geven ze aan open te staan voor nieuwe samenwerkingen, al kunnen ze natuurlijk niet op elke vraag ingaan. Ze krijgen elk jaar wel zo’n 10 aanvragen voor giften en 10 aanvragen voor sponsoring.
De geëngageerde kmo’ers, en meer specifiek de zaakvoerder zelf, waarderen een directe, persoonlijke benadering zoals een brief of een gesprek met een duidelijke vraag. Ook wanneer ze beslist hebben om bij te dragen, willen ze concrete informatie over waar hun bijdrage naartoe gaat en wat het goede doel er heeft mee kunnen verwezenlijken.
De geëngageerde kmo’ers zien structurele samenwerkingen als een uitdaging, tenzij er een positieve eerste ervaring is geweest. Het opbouwen van vertrouwen en transparantie over de impact van hun bijdrage is essentieel. Als de relatie met het goede doel goed zit, zijn de geëngageerde kmo’ers bereid om structureel en op langere termijn te steunen. Het bedrag dat ze in de samenwerking steken kan dan ook verder oplopen.
Hoewel de geëngageerde kmo’ers niet vaak kiezen voor partnerschappen of werknemersvrijwilligerswerk, tonen ze interesse in korte, concrete acties waarbij ze kunnen helpen, bijvoorbeeld inzamelacties of ondersteuning bij evenementen. Als ze dan toch een partnerschap aangaan met een goed doel, zullen ze voornamelijk hun eigen expertise of specifieke, deskundige competenties inzetten om het goede doel te ondersteunen.
Geefmotieven
De geëngageerde kmo’ers beslissen voornamelijk vanuit hun eigen persoonlijke waarden en betrokkenheid. De zaakvoerder steunt goede doelen omdat hij of zij hierin gelooft en een verantwoordelijkheid voelt om terug te geven aan de samenleving.
Geëngageerde kmo’ers willen dan ook weten of hun bijdrage echt verschil maakt. Duidelijke communicatie over het doel en de impact van hun gift is essentieel.
Terwijl zichtbaarheid (bij sponsoring) en sociaal engagement belangrijk zijn, spelen zakelijke motieven zoals concurrentievoordeel of compensatie van negatieve impact weinig tot geen rol voor de beslissing van de geëngageerde kmo’ers. De publiciteit die ze krijgen door lokale goede doelen te sponsoren is wel mooi meegenomen en weerspiegelt de persoonlijke betrokkenheid van de zaakvoerder en zijn of haar medewerkers bij de gemeenschap.
Om de geëngageerde kmo’ers te overtuigen moet je als goed doel dus een persoonlijke benadering hanteren, waarbij het verhaal en de missie van het goede doel centraal staan. Een persoonlijke band of vertrouwen in het goede doel zullen de geëngageerde kmo’ers er beter van overtuigen om een structurele samenwerking aan te gaan.
Samenvatting
De geëngageerde kmo’ers steunen goede doelen vanuit filantropie en nemen zakelijke overwegingen in rekening wanneer het past bij de doelstellingen van het bedrijf. Ze waarderen een persoonlijke benadering en geven aan doelen waar ze in geloven. Transparantie, een eerste positieve ervaring en duidelijke communicatie zijn essentieel om de steun van de geëngageerde kmo’ers te verkrijgen en te behouden.
Benieuwd hoe je je aanpak naar bedrijven kan optimaliseren? In één dag nemen we je mee in de corporate fundraising met sprekers als Luk Daniels, Filip Waegemans, Jochem Roels en Ann Verbeeck.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens!
Corporate fundraising en partnerships
In een tijd waarin non-profitorganisaties voortdurend op zoek zijn naar manieren om hun financiële basis te versterken, biedt dit driejarig onderzoeksproject een diepgaande analyse van de mogelijkheden en uitdagingen van corporate fundraising en partnerships in België.
Eéndaagse opleidingen fondsenwervingsmix
Ben je in een non-profitorganisatie actief rond o.a. giften, sponsoring en legaten? Verdiep je in de fondsenwervingsmix en leer via verschillende experten en inspirerende voorbeelden uit de sector in één dag hoe je een bepaalde fondsenwervingstechniek toepast om je doelen te bereiken.
Opleidingen, onderzoek en dienstverlening Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties grotendeels afhankelijk van externe middelen.
Zit je nog met vragen?
Laat het ons weten! Stuur een mailtje naar onderzoek.fondsenwerving@hogent.be.
Opleiding corporate fundraising.
Benieuwd hoe je je aanpak naar bedrijven kan optimaliseren? In één dag nemen we je mee in de corporate fundraising met sprekers als Luk Daniels, Filip Waegemans, Jochem Roels en Ann Verbeeck.