In een tijd waarin non-profitorganisaties voortdurend op zoek zijn naar manieren om hun financiële basis te versterken, biedt dit driejarig onderzoeksproject een diepgaande analyse van de mogelijkheden en uitdagingen van corporate fundraising en partnerships in België.
We onderzoeken recente trends en best practices die non-profitorganisaties kunnen helpen bij het succesvol werven van fondsen bij bedrijven. Daarnaast biedt dit onderzoek inzicht in hoe samenwerkingen met bedrijven waardevolle kansen bieden en hoe dit kan leiden tot duurzame financieringsmogelijkheden voor non-profitorganisaties. Daarvoor voeren we verschillende studies uit bij zowel de organisatiekant als de bedrijvenkant, met als doel ondersteuning te bieden bij het ontwikkelen van succesvolle fondsenwervings- en samenwerkingsstrategieën en om praktische aanbevelingen te doen.
In een eerste fase van het onderzoeksproject onderzochten we door middel van focusgroepen hoe fondsenwervers corporate fundraising aanpakken. We spraken met corporate fundraisers over de struikelblokken waar ze tegenaan lopen en wat net wel goed gaat. Fondsenwerving bij bedrijven en partnerschappen kunnen grote voordelen bieden voor zowel bedrijven als non-profitorganisaties, maar het vraagt een investering om het meteen goed te doen. Op basis van de resultaten van dit onderzoek trachten we een handleiding te geven aan goede doelen die kan inspireren om op lange termijn samenwerkingen aan te gaan met bedrijven.
Gelijktijdig met het kwalitatief onderzoek bij organisaties voerden we ook een nulmeting uit bij Vlaamse en Brusselse kmo’s naar hun geefgedrag. Zo kwamen we te weten hoeveel kmo’s geven, wat ze geven, aan wie ze geven en hoe ze geven. De resultaten van deze nulmeting tonen aan dat een aanzienlijke meerderheid van de kmo's actief bijdraagt aan filantropische initiatieven, voornamelijk door middel van giften zonder directe tegenprestatie of sponsoring. Dit benadrukt de belangrijke rol die kmo's spelen in het ondersteunen van maatschappelijke doelen.
In een volgend stadium van dit onderzoeksproject focussen we op de grotere bedrijven. Hoe beslissen zij over de steun die ze geven aan goede doelen? Hoe benader je hen? Waarmee moet je rekening houden als je met een groot bedrijf aan tafel zit? Zit je zelf nog met een onderzoekvraag rond het thema fondsenwerving bij bedrijven, laat het ons dan zeker ook weten via onderzoek.fondsenwerving@hogent.be. Wie weet gaan wij er dan verder mee aan de slag.