Facebook Pixel Interview Jasmine Verbruggen (Natuurpunt) - Hogeschool Gent
Foto Interview Jasmine Verbruggen (Natuurpunt)

Fondsenwerving, watisda?

Jasmine vertelt over haar job als medewerkster allround ledenwerving bij Natuurpunt.

F

Fondsenwerving, watisda?

Jasmine Verbruggen is één van de enthousiastelingen die zich inschrijft voor het postgraduaat fondsenwerving dat van start gaat in september. Benieuwd waarom ze zo gemotiveerd is? Wij vroegen het haar! 

Hey Jasmine, kan je ons vertellen wie je bent en wat je doet?
"Ik ben Jasmine Verbruggen, 24 jaar en ik heb marketing gestudeerd. Ondertussen ben ik al twee jaar bij Natuurpunt aan de slag. Daar ben ik medewerkster allround ledenwerving."

Waaruit bestaat je takenpakket?
"Dat is eigenlijk heel gevarieerd. Dat kan gaan van sociale media-advertenties en het schrijven van mailings, tot het ontwikkelen van downloads en het organiseren van een ledenwervingscampagne. Ik ben ook verantwoordelijk voor de face-to-face ledenwerving, waarvoor ik jobstudenten moet aanwerven en opleiden. We staan dan op beurzen of andere activiteiten.

De taken waarmee ik bezig ben zijn erg afhankelijk van wat zich op dat moment aanbiedt. Ik krijg ook veel vrijheid."

Waarmee ben je op dit moment bezig?

"Elke dag is anders. Momenteel ben ik bezig met het schrijven van huis-aan-huisbrieven voor onze lokale afdelingen, en content voor downloads en drukwerk. Maar ook voor onze zomercampagne, welke ik coördineer.

Bovendien is op 1 juni onze ‘Insectenzomer’ gestart, een campagne om de insecten in Vlaanderen in kaart te brengen. Daarvoor adverteer ik ook op sociale media. Dat omvat het maken van afbeeldingen/video, het schrijven van de advertentieteksten, het uiteindelijk publiceren van de advertenties en het opvolgen van de resultaten. Zo hebben we een advertentie voor onze insectenposter lopen, een gratis poster die mensen kunnen downloaden op onze website. Dergelijke advertenties zorgen voor leads. Na het downloaden komen ze bijvoorbeeld in een mailtraject terecht waarbij we hen een steunvraag stellen."

Jasmine Verbruggen, medewerkster allround ledenwerving bij Natuurpunt, legt uit waarom ze koos voor het gloednieuwe postgraduaat fondsenwerving.

Wanneer wist je dat je iets zou doen in de goededoelensector?
"Van kinds af aan eigenlijk al. Ik wou echt gaan werken met een doel, bij Natuurpunt kan ik dat. Weten dat ik mijn steentje bijdraag aan een betere wereld betekent enorm veel voor mij. Dat motiveert mij om elke dag naar mijn werk te gaan.

Als kind was ik veel in de natuur te vinden, en nu nog altijd. Ik geniet daar heel hard van. En dan was er een vacature bij Natuurpunt; natuurlijk wou ik wel bij een organisatie werken die de natuur in Vlaanderen beschermt. Dat was een perfecte match."

Waarom fondsenwerving?
"Fondsenwerving is enorm belangrijk. Want je kan dat alleen maar doen, je inzetten voor een betere wereld, als je de financiële middelen hebt. En daar dient o.a. fondswerving voor, om financiële steun te zoeken zodat de werking van de organisatie verdergezet kan worden. Je creëert ook een draagvlak van mensen die achter je organisatie staan. Dat motiveert mij."

Met welke uitdagingen op vlak van fondsenwerving word jij geconfronteerd?
"De laatste jaren is de fondsenwerving toch wel veranderd. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Zo gebeurde het vroeger meer face-to-face, nu is veel online. Sinds corona is dat nog meer in een stroomversnelling gezet. Een persoonlijke aanpak en het creëren van verbinding is daardoor nog belangrijker geworden. Mensen worden ook overrompeld door informatie, zoals door de media, waardoor ze kritischer naar je organisatie kijken. Dat is niet per se negatief, maar ze trekken je wel sneller in twijfel. Dat zie ik bijvoorbeeld terugkomen in de reacties op sociale media-advertenties of als ik op activiteiten sta.

Daarbij komt dat er tegenwoordig een heel groot aanbod van goede doelen is en dat mensen liever hoppen van de ene naar de andere organisatie. Dat alles maakt dat het steeds belangrijker wordt om na te denken over hoe je het verhaal van je organisatie het beste brengt, hoe je je in de markt zet en hoe je mensen sterker aan je organisatie kunt binden zodat ze je voor langere tijd steunen."

Wat geeft je voldoening?
"Mij geeft het veel voldoening als er op een evenement leden op mij afkomen, en heel enthousiast vertellen dat ze lid zijn. Zij vinden het vaak echt super als ze hun lidkaart kunnen laten zien. Maar ook bijvoorbeeld als ik een mail uitstuur en dan een reply terugkrijg met een dikke pluim voor ons werk."

Waarom schrijf jij je in voor het postgraduaat?
"Ik heb ondervonden dat marketing voor fondsenwerving toch net iets anders is. Met deze opleiding hoop ik de nodige skills te leren en de tools mee te krijgen om mijn kennis op dat vlak uit te bouwen. Om de fondsenwerving sterker te kunnen aanpakken van A tot Z. Je moet bijvoorbeeld de noodzaak van je organisatie heel sterk naar voren kunnen schuiven en mensen aan je goed doel kunnen binden voordat je een steunvraag kan stellen. En je moet die relatie dan ook warm kunnen houden. Ik hoop dat ik daar meer over zal leren."

Meer weten over het gloednieuwe postgraduaat fondsenwerving? Ontdek alle informatie op deze pagina