Stap 1: Denk na over je identiteit en gewenste imago of employer value proposition
Je zult dus eerst in je eigen organisatie moeten gaan graven. Het is het antwoord op de vraag 'Wie zijn we?' Het is als het ware het 'paspoort' van de organisatie.
Denk dus eerst na over je identiteit of laat je hierin begeleiden. Ga dus graven in je eigen organisatie. Volgende vragen kunnen inspireren om 'naar binnen te kijken':
- Waar staat ons bedrijf voor?
- Wat maakt ons trots?
- Wat is onze 'Why'? Wat willen we betekenen voor wie? Waarom is het destijds opgericht? Wat zijn onze roots?
- Hoe doen we de dingen? Wat is kenmerkend voor onze cultuur en de manier waarop we omgaan met medewerkers en klanten?
Denk ook na over je (gewenste) identiteit als werkgever of de Employer Value Proposition.
- Welke elementen zorgen ervoor dat mensen bij ons willen werken en betrokken zijn?
- Waar maken we het verschil als werkgever?
- Wat maakt ons uniek als werkgever?
Stap 2: Meet je huidige employer brand of werkgeversimago met de imago-audit
Voor een succesvolle employer branding is het nodig om op geregelde tijdstippen de imago-percepties van relevante interne en externe doelgroepen in kaart te brengen. Een imago-audit kan op een kwalitatieve of kwantitatieve manier uitgevoerd worden. HOGENT ontwikkelde een gevalideerde vragenlijst op basis van het Instrumenteel-Symbolisch framework waarmee je een imago-audit kan uitvoeren.
Hieronder de stappen om de interne imago-audit af te nemen in je organisatie:
Stap 1
Overleg eerst binnen het (HR) management of directie over wat je kernwaarden zijn en over wat je als management WIL uitstralen als werkgever. Vervolgens vult één vertegenwoordiger vanuit het (HR) management de vragenlijst in vanuit die mindset. Die persoon kruist dus bij de eerste vraag "Ik vul deze vragenlijst in als ..." het antwoord "vertegenwoordiger van het management en ik beantwoord de vragen vanuit de gewenste visie of ambitie van het (HR) management of de directie" aan. De persoon vult de vragenlijst dus in vanuit wat het beleid voor ogen heeft en niet vanuit wat hij/zij denkt als medewerker.
Stap 2
Spreek een precieze schrijfwijze af van de naam van je bedrijf. Het is belangrijk dat elke deelnemer de naam van je bedrijf op precies dezelfde manier schrijft. Je mag in plaats van een naam bijvoorbeeld ook een unieke code afspreken die je communiceert aan alle medewerkers.*
*Opmerking: indien je bij de analyse de verschillen wenst na te gaan tussen vb. "bedienden" en "arbeiders" dan is het belangrijk dat medewerkers van beide groepen dit aangeven in de schrijfwijze van het bedrijf. Bijvoorbeeld "BEDRIJFX - BEDIENDE" en "BEDRIJFX - ARBEIDER".
Stap 3
De bevraging wordt online afgenomen. Hier kan je de vragenlijst vinden. Verspreid deze link naar je medewerkers. Je kan hiervoor een eigen begeleidend schrijven voorzien of onderstaand voorbeeld gebruiken:
Beste collega
Deze vragenlijst meet jouw perceptie van [naam organisatie] als werkgever. Bij het invullen van de vragenlijst houd je dus steeds ons als werkgever voor ogen. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten. De bevraging is ANONIEM. Er kan niet achterhaald worden wie wat geantwoord heeft. Dit is trouwens niet relevant in het kader van dit onderzoek. Gelieve bij vraag van de naam van de organisatie volgende precieze schrijfwijze te hanteren: [naam bedrijf] + eventueel subgroep (vb. BEDIENDE) Het management krijgt nadien van ons de gemiddelde resultaten en een rapportering over het imago dat leeft bij de medewerkers over de organisatie als werkgever. Het management zal hiermee aan de slag gaan en je verder informeren. Nog dit: er zijn geen "goede" of "foute" antwoorden. Het gaat enkel om het beeld dat je hebt van je organisatie als werkgever.
Klik hier voor de link naar de vragenlijst. Alvast bedankt voor je tijd!
Stap 4
Je herinnert je medewerkers er best na enkele dagen aan om de enquête in te vullen. Hoe meer deelnemers, hoe accurater het beeld dat je zal krijgen.
Stap 5
Breng ons op de hoogte via employer.branding@hogent.be van zodra je de vragenlijst hebt verspreid onder je medewerkers. Contacteer ons ook om een tussentijdse respons op te vragen en op het moment dat je de bevraging wenst af te sluiten.
Stap 6
Kort nadat de vragenlijst is afgesloten ontvang je van ons via mail een rapport met de scores.
Stap 3: Stel je employer value proposition bij of verfijn het o.b.v. de resultaten van de imago-audit
De imago-audit toont aan hoe je als werkgever intern en extern gepercipieerd wordt en wat de kloven zijn tussen het huidige imago of employer brand en de het gewenste imago of employer value proposition. Op basis van dit inzicht in je huidige employer brand, kan je de eerste voorlopige ruwe versie van je employer value proposition bijstellen en/of verfijnen om een definitieve waardevolle employer value proposition te ontwikkelen.