Je eigen onderneming uit de grond stampen: je moet het maar doen. Deze ondernemers hebben één ding gemeenschappelijk: ze volgden hun passie en starten vanaf oktober samen met nog een tiental anderen als eerste lichting deelnemers van het gloednieuwe postgraduaat ondernemen.
Mike Stevens van Vital Media.
Mike » Ik ben net afgestudeerd als bachelor chemie aan Odisee. Hoewel het vanzelfsprekend lijkt om in die sector een job in loondienst te starten, zijn de plannen ondertussen gewijzigd. Ik had altijd al wel interesse in sales en droomde ervan om zelf iets op te starten. Vorig jaar in maart kwam ik thuis van school en zei ik tegen mijn ouders: ik ga volgende week naar het ondernemingsloket. We zaten toen net in volle verhuis en ik zag dat mijn ouders wel positief probeerden te zijn, maar dat ze er toch serieus hun twijfels bij hadden. Het is natuurlijk niet zo voor de hand liggend om een online marketingbureau op te starten als student chemie. Dat was totaal nieuw voor mij.
Mike Stevens van Vital Media
Van eigen webshop tot online marketingbureau
Aan de hogeschool had ik soms tijdsblokken vrij. Omdat ik niet kan stilzitten ben ik toen gewoon gestart. Het begon met een eigen webshop, maar ik merkte al snel dat ik marketing nodig had om iets verkocht te krijgen. Na de schooluren heb ik mezelf dus verdiept in online marketing, volledig via zelfstudie. Hoe meer ik te weten kwam, hoe harder het opviel dat veel ondernemers het eigenlijk verkeerd aanpakken. Daarom heb ik zelf een aantal van die ondernemers gecontacteerd om het anders te gaan doen. In het begin was dat een beetje raar, maar sommigen stonden echt open voor een nieuwe aanpak en zagen er ook het potentieel van in. En voor mij was dat eigenlijk ook plezanter dan aan mijn eigen webshop te werken, want ik ben graag bezig met andere mensen. Intussen ben ik dan ook gestopt met die webshop om mij volledig te focussen op Vital Media.
De eerste opdrachten
In het begin heb ik een aantal projecten aangenomen in proefperiode om te zien wat we er uit konden halen. Met die eerste cases had ik dan meteen ook resultaten waarmee ik naar andere klanten kon stappen. Zo had ik na twee maanden mijn eerste betalende klant.
Ik probeer de drempel wel te verlagen door met een garantiesysteem te werken en alles opzegbaar te houden. Zo is er voor mijn klanten eigenlijk weinig risico aan verbonden. Momenteel mik ik vooral op kleine ondernemers, vooral dan binnen de niche van personal trainers. Om elkaar niet te beconcurreren werk ik telkens maar met één onderneming per regio. Intussen werk ik ook al voor fitnesscentra, maar nog niet met supergrote bedrijven.
De uitdagingen als student-ondernemer
In het begin is het vooral moeilijk om vertrouwen te winnen. Niet iedereen gelooft erin, zeker als student. Het is dus zeker niet zo dat ik door 5 ondernemers aan te spreken ook meteen 5 klanten binnenhaalde. Vooral in het begin werden er nog veel deuren dichtgegooid.
Er waren ook klanten die naar mijn achtergrond vroegen. Natuurlijk zei ik altijd eerlijk dat ik student was. Volgens mij gingen de meesten er dan van uit dat ik marketing studeerde, maar het is ook wel eens gebeurd dat ze vroegen wat ik dan studeerde. Gelukkig had ik toen al bewezen resultaten om op terug te vallen. En als ik dan zie wat voor resultaten we kunnen boeken met die klanten, dan krijg ik echt nieuwe energie om door te gaan. Als die ondernemingen plots kansen krijgen om uit te breiden of nieuwe collega’s aan te nemen, dan ben je toch blij dat je daar mee aan hebt kunnen bijdragen.
Mijn belangrijkste les tot nu toe was dus om niet op te geven en te blijven doorzetten. Het helpt mij om duidelijke doelen te stellen voor mezelf en naargelang mijn planning daarop af te stemmen. Als ik 10 klanten wil overtuigen op een maand tijd, dan weet ik dat ik er een pak meer zal moeten spreken. Tot nu toe ging dat vooral digitaal via Zoom of Skype, maar intussen probeer ik ook al eens langs te gaan voor een persoonlijk gesprek. Dat is toch nog iets anders.
Jonge ondernemers als inspiratie
Vorig jaar in november was ik op een evenement van AFC Gent waar ondernemers hun verhaal kwamen doen. Daar hoorde ik onder meer het verhaal van Gunther Ghysels die kort na zijn studies ‘Get Driven’ is gestart. Zij zetten studenten in die je kunt huren als privéchauffeur om met uw eigen auto te komen rijden. Intussen is dat een booming business die erg populair blijkt te zijn bij zakenmensen die op die manier in de file rustig kunnen verder werken. Ook Jeroen Poels van Deltaworx kwam daar zijn verhaal doen. Over hoe hij als 18-jarige een uitzendkantoor voor jobstudenten is gestart tijdens zijn eigen studies. Die studies heeft hij kort daarop stopgezet, maar intussen is Deltaworx uitgegroeid tot een grote speler waarvan hij nog steeds CEO is. Die verhalen van jonge ondernemers inspireren mij echt. Na dat evenement ben ik naar huis gegaan vol motivatie om zelf weer aan de slag te gaan.
Waarom postgraduaat ondernemen?
Eigenlijk was ik eerst van plan om een postgraduaat sales te gaan doen, maar het opleidingshoofd chemie aan Odisee wist mij te vertellen dat er dit jaar een gloednieuw postgraduaat ondernemen werd opgestart. Dat moet je mij geen twee keer zeggen. Ondernemen is wat ik wil doen, dus voor mij is dat meteen 10 keer zo interessant als sales. Ik heb dan ook niet meer verder gekeken, want deze stap voelt echt juist aan voor mij.
Tot nu toe heb ik eigenlijk vooral mijn eigen ding gedaan. Dat is leuk en uitdagend, maar ik weet natuurlijk niet altijd of dat ook de beste manier is. Ik blijf continu naar manieren zoeken om te verbeteren, bijvoorbeeld om potentiële klanten beter te benaderen of om een betere service te kunnen bieden. Ik kijk er naar uit om te kunnen rekenen op de steun en de visies van anderen, zowel van de begeleidende experten en business coaches als van mijn mede-student-ondernemers. Want ook de verhalen en tips van andere ondernemers kunnen mij echt motiveren.
Op termijn wil ik graag breder gaan dan mijn huidige niche en mensen aannemen die meer weten dan ikzelf. Een team van specialisten in hun eigen vak, zodat we nog meer bedrijven kunnen helpen. Ik zie dat wel zitten om organisch uit te groeien tot een mooi bedrijf met sterke mensen en een tof kantoor. Dat is misschien eerder iets voor binnen 10 jaar, dus voorlopig kijk ik natuurlijk nog meer naar de korte termijn. Allez, binnen 5 jaar mag dat ook al natuurlijk.
Ondernemen is wat ik wil doen, dus voor mij is dat meteen tien keer zo interessant als sales. Ik heb dan ook niet meer verder gekeken, want deze stap voelt echt juist aan voor mij.
Ben jij ook een ondernemer?
En kun je nog extra ondersteuning gebruiken bij de verdere uitbouw van je zaak? Haast je dan en vervoeg deze drie ondernemers samen met de andere deelnemers van het gloednieuwe postgraduaat ondernemen.
Ben jij ook een ondernemer?
En kun je nog extra ondersteuning gebruiken bij de verdere uitbouw van je zaak? Haast je dan en vervoeg deze drie student-ondernemers samen met de andere deelnemers van het gloednieuwe postgraduaat ondernemen.