Facebook Pixel Social Return on Investement. - Hogeschool Gent
Foto Social Return on Investement.

Social Return on Investment.

S

Social Return on Investment.

Steeds meer sociale, culturele of sportieve organisaties voelen verantwoordingsdruk. Meer concreet ervaren zij de verwachting van hun stakeholders om hun reële impact te bewijzen - of te verantwoorden. Maar hoe kan je objectief aantonen dat je met ontvangen subsidies een wezenlijk verschil, een ware impact hebt gerealiseerd? M.a.w. welke methodieken kunnen zij inzetten om te bewijzen dat ze de ontvangen subsidies waardevol inzetten en duurzame impact realiseren? 

 

Overheden - en ook andere subsidiërende organisaties - leggen druk op organisaties om hun gerealiseerde impact aan te tonen. Zo vragen overheden bewijzen die aantonen dat hun investeringen en subsidies renderen. Organisaties staan dan ook voor de uitdaging om verantwoording te bieden waarmee ze aantonen dat de ontvangen middelen efficiënt ingezet worden en/of dat de beoogde doelen effectief bereikt worden met die middelen. Dikwijls ontbreken deze organisaties inzichten over een dergelijke rapportage en verantwoording. En de aard van hun dienstverlening/de praktijken zelf - veelal gaat het om hulpverlening, programmatie, coaching, begeleiding, … -  maakt het moeilijk om activiteiten en uitkomsten in indicatoren en cijfers of euro’s te vatten.  

Dit onderzoek gaat na wat de stand van zaken is bij een aantal Vlaamse organisaties: wat rapporteren ze nu al, hoe bepalen ze bijvoorbeeld hun impactwaarde? Wat zijn hun kennisleemten op het vlak van methoden om social return on investment in kaart te brengen en hoe kan men een traject opzetten om organisaties hierin te ondersteunen?  

Het onderzoek kan uitgevoerd worden door middel van een casestudy over een sociale organisatie of een koepelorganisatie, of zelfs vanuit het perspectief van een subsidiërende overheid die de verantwoording oplegt. 

  • Je draait als volwaardige medewerker mee in het onderzoekscentrum. Dit betekent dat je actief mee je schouders onder de onderzoeksactiviteiten zet, die uitgevoerd worden in nauwe samenwerking met het werkveld. Deze uitdaging stelt je in staat om jouw onderzoeks- en communicatievaardigheden aan te scherpen.
  • Je bouwt mee aan een hands-on impactmeetkader dat organisaties in staat stelt hun social return on investment te bepalen.

 

Interesse? Stel je kandidaat!

Stuur een mailtje naar Steven Brandt waarin je jezelf kort voorstelt en waarin je motiveert waarom je graag aan dit onderzoeksproject wil meewerken (max. 1A4).