Facebook Pixel Impactmarketing - Measuring the mindshift - Hogeschool Gent
Foto Impactmarketing - Measuring the mindshift

Impactmarketing - Measuring the Mindshift.

M

Impactmarketing - Measuring the Mindshift.

Consumenten aanmoedigen om ...

  • gebruik van verpakkingen en verspilling te verminderen;
  • fair trade en lokale producten te kopen;
  • over te schakelen op plantaardige voeding;
  • innovatieve opties zoals voeding op basis van insecten te omarmen;
  • meer zorg dragen voor hun producten;
  • zich meer met de fiets te verplaatsen i.p.v. met de auto
  • ...

Dit zijn allemaal vormen van duurzame gedragsverandering. Maar hoe kunnen organisaties die realiseren? En hoe kunnen ze meten dat de beoogde gedragsverandering het resultaat is van hun werk? 

In Vlaanderen zijn er heel wat ondernemers, organisaties en kmo’s die duurzame veranderingen nastreven. Ze willen tot gedragsverandering en een mindshift komen bij de consument. Hoewel zij vanuit hun missie al een katalyserende rol opnemen tot maatschappelijke verandering, ontbreekt het hen vaak aan specifieke tools en wetenschappelijke inzichten om strategisch sterker te kunnen inzetten op gedragsverandering en een mindshift. Er is een manifest tekort aan kennis, inzichten en tools rond gedragsverandering en duurzame marketingstrategieën, en het monitoren van de maatschappelijke impact van die mindshift. 

Dit onderzoek wil praktische, eenvoudige tools aanreiken aan organisaties om de juiste marketingstrategieën toe te passen en zo hun positieve impact te vergroten. Dankzij die tools kunnen zij de juiste doelgroepen op de juiste manier bereiken zodat die hun gedrag duurzaam veranderen. Tevens zullen er meer inzichten voorhanden zijn voor deze organisaties om de impact van hun eigen marketinginterventies in kaart te hebben. 

  • Je draait als volwaardige medewerker mee in het onderzoekscentrum. Dit betekent dat je actief mee je schouders onder de onderzoeksactiviteiten zet, die uitgevoerd worden in nauwe samenwerking met het werkveld. Deze uitdaging stelt je in staat om jouw onderzoeks- en communicatievaardigheden aan te scherpen.
  • Je werkt mee aan de opbouw en uitvoering van nudgingexperimenten die consumenten stimuleren meer duurzame keuzes te maken. Bijvoorbeeld:
    • Meewerken aan marktonderzoek over duurzaam gedrag door deel te nemen aan observatieonderzoek, enquêtes en diepte-interviews.
    • Op basis daarvan nudges en gedragstechnieken bedenken die kunnen helpen om de doelgroep te beïnvloeden.
    • Effectief uitvoeren van de ontwikkelde nudges en meten van het effect ervan.
  • In samenspraak met de onderzoekers en je projcect-/bachelorproef-/stagebegeleider worden klemtonen qua sector, keuze organisatie en aanpak afgesproken.

 

Interesse? Stel je kandidaat!

Stuur een mailtje naar Nena Baeyens waarin je jezelf kort voorstelt en waarin je motiveert waarom je graag aan dit onderzoeksproject wil meewerken (max. 1A4).