Facebook Pixel Empowering sustainable choices - Hogeschool Gent
Foto Empowering sustainable choices

Empowering sustainable choices.

E

Empowering sustainable choices.

Wat?

Via een nieuw onderzoeksproject willen we duurzame voedingsbedrijven ondersteunen bij het beter bereiken van de Vlaamse consument om zo de 'intention-behavior gap' te dichten.

Elk onderzoek bevestigt dat de Vlaming duurzaamheid belangrijk vindt. Met dit onderzoek willen we dit eindelijk vertaald zien in de verkoopcijfers.

De producten zijn er. Iedereen is mee. Nu enkel die consument nog!

Voor dit projectidee willen we beroep doen op financiering vanuit VLAIO.

 

 

Waarom?

Eetgewoonten zijn moeilijker te veranderen dan andere duurzaamheidsgedragingen. Dit is het gevolg van 4 factoren:

  • Weerstanden
  • Omgeving
  • Motivaties
  • Competenties

In dit onderzoeksprojecten willen we voornamelijk focussen op het wegwerken van de weerstanden én het beïnvloeden van omgevingsfactoren.

 

Hoe?

  • We brengen een brede stuurgroep samen met alle relevante actoren (producenten, marketeers en retail)
  • We doen diepgaand consumentenonderzoek gericht op gedrag
  • We organiseren experimenten in de omgeving
  • We koppelen de juiste gedragstechnieken koppelen aan de juiste doelgroep en doelgedrag

Wanneer?

Het projectvoorstel wordt ingediend op 6 februari 2024. Bij goedkeuring (juni 2024) kunnen we van start gaan in januari 2025. Het project zal twee jaar lopen.

 

What's in it for you?

  • Begeleiding/ondersteuning van wetenschappelijk gevalideerde experimenten met jouw producten
  • Toegang tot de onderzoeksresultaten van het grote consumentenonderzoek
  • Bij het toepassen van de juiste technieken, een mogelijke stijging van de verkoop van je duurzame producten met ongeveer 5% à 10% (blijkt uit cijfers van gelijkaardige onderzoeken)
  • Ondersteuning van gespecialiseerde marketingbureaus die ook in de stuurgroep zitten
  • Toegang de nieuwste kennis rond duurzame gedragsverandering
    • Overzicht relevante interventies voor voedingssector
    • Quick wins in bepaalde scenario's
    • Zicht op de laatste en meest nieuwe interventies
  • Mogelijkheid tot het inzetten van studenten marketing binnen jouw bedrijf voor hun stage/opdracht
  • Zichtbaarheid in pers, website, communicatiekanalen Flanders Food, HOGENT en Next Food Chain.
  • Gratis (!) verdere opvolging op maat via Blikopener

Wat verwachten we van jou?

  • 2 keer per jaar aanwezig zijn op een meeting rond voortgang project
  • Cofinanciering van €1000 tot €3000 (afhankelijk van bedrijfsgrootte)
  • Expertise en ervaring delen met de onderzoekers in 1-op-1 gesprekken

 

 

Ben je overtuigd om mee te werken aan dit onderzoeksproject?

Neem dan contact op met Nena Baeyens!

 

Met wie?

 

Anne-Sophiedr. Evelynn Devos deed 5 jaar onderzoek naar consumentengedrag aan de UGent met een doctoraat in toegepaste Economische Wetenschappen. Momenteel is ze lector marketing en onderzoeker aan HOGENT en gastrprofessor aan de Universiteit Gent.

e-mail

Anne-SophieNena Baeyens werkte meer dan 10 jaar als marketingverantwoordelijke bij EVA vzw/ProVeg België en leerder er dankzij Donderdag Veggiedag alles over succesvolle gedragsveranderingen in de praktijk. Sinds 2011 verdiept ze zich als onderzoeker aan HOGENT in de theorie.

e-mail

Referenties.