Maak kennis met de experts van het kernteam van het onderzoekscentrum EQUALITY ResearchCollective. Neem gerust contact op als je vragen hebt of als je graag met ons wil samenwerken.
Sofie Vindevogel is doctor in de pedagogische wetenschappen en werkt als lector en onderzoeker aan HOGENT en het EQUALITY ResearchCollective. Haar onderzoek situeert zich op het kruispunt tussen sterktegerichte, community-based en transculturele orthopedagogiek. Het gaat voornamelijk in op stressvolle leefcontexten en heeft tot doel te begrijpen hoe individueel en collectief omgegaan wordt met diverse vormen van tegenspoed en sociale onrechtvaardigheid, en wat bijdraagt tot collectieve veerkracht en inclusie. Bijzondere aandacht wordt daarbij besteed aan culturele diversiteit en aan de uitwerking van divers-sensitieve ondersteuning. Verschillende projecten situeren zich in de context van politiek geweld en migratie, zowel in België als internationaal.
Katrien De Maegd is opleidingsvoorzitter van de educatieve opleidingen kleuter- en lager onderwijs. Als sociaal-agoog en leraar geeft ze in de opleiding lager onderwijs les over onderwijsbeleid en wiskunde. Verder is ze als onderzoeker betrokken bij het EQUALITY ResearchCollective. Ze is promotor van verschillende onderzoeksprojecten die zich situeren op het snijpunt van onderwijs en welzijn. Ze vertrekt vanuit het recht van elk kind op kwaliteitsvol onderwijs en gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren. Katrien heeft ook expertise over gelijke onderwijskansen, transitiemomenten, studiebegeleiding, ouderbetrokkenheid en samenwerking tussen onderwijs en welzijn. Katrien wordt vaak gevraagd in het kader van kwaliteitsontwikkeling binnen onderwijs (bv. contextomschrijving).
Joris Van Poucke is als onderzoeker en lector sociale filosofie en cultuurwetenschappen verbonden aan de opleiding sociaal werk. Als onderzoeker heeft hij meegewerkt aan projecten rond buddywerking, ouderen met een migratieachtergrond, nieuwe rituelen en inclusieve leeromgevingen. Binnen het EQUALITY ResearchCollective spitst hij zich toe op vraagstukken rond diversiteit en samenleven, meest recent op het onderzoeksproject DIVER-CITY, een gemeenschapsgericht participatief onderzoek rond verbindend partnerschappen als basis voor een divers-sensitief hulpverleningsaanbod voor gezinnen met een migratieachtergrond.
Tijs Van Steenberghe is onderzoeker bij het EQUALITY ResearchCollective en is verbonden aan het departement Sociaal Agogisch werk en de opleiding Sociaal Werk. Zijn expertise situeert zich op deze domeinen: hulp en recht, burgerschap en diversiteit, ervarings-deskundigheid, cocreatie, kwalitatieve, participatieve en artistieke onderzoeksmethoden, recovery, sociaal werk, mensenrechten en sociale rechtvaardigheid, groepswerk/vormingswerk.
Chris Swerts is lector aan de bacheloropleiding Orthopedagogie en senior researcher bij het EQUALITY ResearchCollective. Binnen het onderzoekscentrum richt hij zich in het bijzonder op het versterken van de kwaliteit van leven van jongeren binnen de brede jeugdhulp, het ontwikkelen van een handelingsgerichte tool om met kwaliteit van leven (als handelingskader) in de praktijk aan de slag te gaan en persoonsgerichte ondersteuning vorm te geven. Daarnaast is hij ook betrokken bij co-creatieve leertrajecten rond de implementatie van kwaliteit van leven binnen de dagelijkse ondersteuningspraktijk. In zijn werkt pleit hij voor het belang van de positie en de stem van jongeren (in relatie tot de omgeving). Zijn onderzoeksactiviteiten richten zich verder op het ruimere vraagstuk rond kwaliteit van ondersteuning en de impact van praktijk, beleid en onderzoek hierop.
Didier Reynaert is lector sociaal werk aan de HOGENT en senior researcher aan het EQUALITY ResearchCollective. Zijn onderzoek richt zich op mensenrechten, kinderrechten en sociale rechtvaardigheid als handelingskaders voor het sociaal werk. Onderzoeksthema's zijn onder meer (kinder)armoede, onderbescherming, sociale uitsluiting, vermaatschappelijking, toegankelijkheid, burgerschap en gemeenschapsgerichte zorg. Didier Reynaert is tevens gastdocent Social Work Theory aan de HAN University of Applied Sciences (Nederland), gastdocent Ethiek en Deontologie aan de Universiteit Gent en gastdocent Kinderrechten aan Odisee.
Claudia Claes is docent en departementshoofd van het departement Sociaal-Agogisch Werk en senior researcher bij het EQUALITY ResearchCollective. Het accent van haar onderzoek ligt op de theorievorming van het Quality of Life gedachtegoed en de implementatie ervan in de praktijk. Vanuit deze insteek is ze lid van tal van adviesorganen binnen het werkveld.
Jessica De Maeyer is als docent verbonden aan de bacheloropleiding orthopedagogie en coördinator van het EQUALITY ResearchCollective, HOGENT. Daarnaast is zij coördinator van de academische werkplaats Vermaatschappelijking, waarbinnen praktijkwerkers, academici, beleidsmedewerkers, en ervaringsdeskundigen rond dit thema expertise uitwisselen en samen projecten uitwerken. Haar belangrijkste onderzoeksdomeinen zijn: Kwaliteit van Leven, gebruikersperspectieven en ervaringskennis, co-creatie, burgerschap, outreach en gemeenschapsgerichte ondersteuning, harm reduction en de ondersteuning van mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie in het algemeen.
Ilse Goethals is lector in de opleiding Orthopedagogie en onderzoeker in het EQUALITY ResearchCollective. Haar expertise situeert zich op deze domeinen: therapeutische gemeenschappen, drughulpverlening in het algemeen, geïntegreerde hulpverlening kwaliteit van leven, ouder worden van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties, persoonsgerichte ondersteuning en mixed method onderzoek in nationale en internationale contexten.