Duurzaam ruimtegebruik is nauw verweven met duurzame mobiliteit. Vlaanderen wil volgens de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen ingrijpen in haar bestaande ruimtelijke structuur door extra ontwikkelingskansen te bieden in de buurt van knopen van collectief vervoer. Bij de doorvertaling van deze strategische visie missen lokale beleidsmakers momenteel concrete handvaten en hebben projectontwikkelaars af te rekenen met een inefficiënt juridisch kader.
Onze lopende projecten.
Projectresultaten.
BUSaanZET
Voor Vlaamse autobus- en autocarbedrijven bleek het niet evident te zijn om de sprong te wagen naar een MaaS-applicatie, ondanks hun grote troeven wat betreft collectief transport. Met dit project reikten we busbedrijven enkele handvaten aan om in een MaaS-verhaal te stappen door nieuwe of bestaande vervoersdiensten binnen dergelijk platform te integreren.
HOGENT stapt mee in Green Deal Deelmobiliteit en Wonen
63 organisaties, waaronder HOGENT, ondertekenden in april 2024 de nieuwe Green Deal Deelmobiliteit en Wonen. Lees hier wat er de komende drie jaar op stapel staat.
Advies en dienstverlening.
Als je vragen hebt of interesse hebt in een op maat gemaakt dienstverleningstraject, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Maak kennis met onze experten.
Tom Storme
Duurzame mobiliteit, mobility-as-a-service, deelÂmobiliteit en mobipunten, citizen science, ruimtelijke analyse
Suzanne Van Brussel
Ruimtelijke planning, duurzame ruimtelijke ontwikkeling, ruimtelijke analyses (GIS) en kwalitatief onderzoek, bouwshift, duurzame mobiliteit, ondersteuning lokale besturen
Benieuwd naar meer?
Vind je deze informatie van ons onderzoeksthema duurzame en gedeelde mobiliteit interessant? Neem dan zeker een kijkje op de webpagina van het onderzoekscentrum Duurzaam Ruimtebruik en Mobiliteit.