De betekenis van goed hoger onderwijs was nooit zo pertinent, stelde Koen Goethals, algemeen directeur van HOGENT, in zijn toespraak bij de officiële opening van het nieuwe academiejaar. Hij verwees daarbij onder meer naar het gemak waarmee in de (sociale) media feiten ontkend of zelfs verzonnen worden en waar sensatie en polemiek ten koste gaan van nuance en wederzijds begrip. “Er is nood aan het herwaarderen van de missie van zowel universiteiten als hogescholen om mee te bouwen aan een welvarende, duurzame en veiliger wereld.”
De meerwaarde van de hogeronderwijsinstellingen situeert zich op verschillende vlakken, schetst de algemeen directeur: “Op het vlak van respect voor feiten en kennis en het aanscherpen van nieuwsgierigheid, maar onze meerwaarde zit evenzeer in zorgen voor een goede sociale context, een inclusief beleid en de vorming van verantwoordelijke burgers.”
Om die meerwaarde ten volle tot uiting te laten komen, moeten de hogeronderwijsinstellingen durven nadenken over hun eigen functioneren, over de manier van samenwerken en over de betekenis van de verschillende types hogeronderwijsinstellingen, vond Koen Goethals: “We moeten weg van hiërarchisch denken waar opleidingsniveaus samenvallen met waarderingsniveaus want in die visie primeert het watervalmodel: zo hoog mogelijk proberen, wat ook de interesses en ambities zijn, om bij mislukken gefrustreerd een of twee trapjes lager te gaan staan. Dit mechanisme typeert het secundair onderwijs al lang, maar speelt nu ook meer en meer in het hoger onderwijs: professioneel gericht onderwijs en hoger beroepsonderwijs worden beschouwd als minderwaardig, een vangnet voor gefaalde studenten. We moeten dit funeste model achter ons laten, op alle onderwijsniveaus.”
Binariteit
Gerelateerd hiermee is de volgens Koen Goethals te simpele interpretatie van de zogenaamde ‘binariteit’ in het hoger onderwijs: de kenmerken van de onderwijsaanbieder (hogeschool of universiteit) bepalen de klasse waarin je speelt en hierdoor de bevoegdheid voor het aan te bieden onderwijsniveau. Maar wat je kiest uit de rijke waaier die universiteiten en hogescholen samen aanbieden mag niet afhangen van prestige, maar van ambitie, vocatie en talent. Misschien moeten we af van dat woord binariteit”, suggereerde Koen Goethals, die uitdrukkelijk pleit voor het combineren van de krachten.
Maar daar is nog veel werk aan, stelt hij vast: “Slechts 5 procent van de opleidingen in het Vlaamse hoger onderwijs worden door minstens twee instellingen samen georganiseerd. Dat kan beter. Aan HOGENT zal het niet liggen: dit nieuwe academiejaar starten we samen met Arteveldehogeschool met de professionele bachelor medisch technoloog en ook met de professionele bachelor hr-management, samen met Odisee en Arteveldehogeschool. Binnen drie jaar zullen er voor het eerst in Vlaanderen diploma’s uitgereikt worden door drie hogescholen samen. Dat is een unicum!”
“We moeten weg van hiërarchisch denken waar opleidingsniveaus samenvallen met waarderingsniveaus want in die visie primeert het watervalmodel.”
Koen Goethals, algemeen directeur HOGENT
Open campussen
De algemeen directeur wil dat er bij het organiseren van opleidingen ook tussen universiteiten en hogescholen meer samengewerkt wordt. Maar samenwerking kan ook met andere partners en op andere manieren: “Ik denk onder meer aan gebouwen die flexibel ingezet worden, met open campussen die gedeeld worden met andere partners. Dit kan ook met de bedrijfswereld, of maatschappelijke sectoren. Het project waarbij HOGENT samen met Syntra als partner op ‘The Loop’ gedeelde onderwijs- en atelierruimte en een ‘leven lang leren-site’ bouwt en de intentie van KASK & Conservatorium om een theaterzaal te bouwen samen met de cultuurhuizen NTG en Campo, zijn daar mooie voorbeelden van.”
“Het hoger onderwijs wordt in begrotings-besprekingen wel eens vergeten of als een post beschouwd waar zonder pardon in gesnoeid kan worden.”
Koen Goethals, algemeen directeur HOGENT
‘Koester het hoger onderwijs’
De algemeen directeur richtte zich – hoe kan het in deze tijden anders – ook naar de Vlaamse regeringsonderhandelaars: “Hen wil ik erop wijzen dat hoger onderwijs toegankelijk moet blijven voor alle talenten, wat ook de socioculturele achtergrond of de financiële draagkracht is. Vandaar het belang van inputfinanciering die de toegankelijkheid van studenten verhoogt en dus van betekenis is voor instellingen – zoals hogescholen – die relatief veel beursstudenten aantrekken. In de marge hiervan wil ik overigens de noodzaak van een billijke financiering van de graduaatsopleidingen nog eens onderstrepen”, zei hij.
“Het hoger onderwijs wordt in begrotingsbesprekingen wel eens vergeten of als een post beschouwd waar zonder pardon in gesnoeid kan worden. Met zo’n attitude verliest Vlaanderen niet alleen haar toppositie in de PISA-resultaten, maar ook haar internationaal gerenommeerde positie in het hoger onderwijs. En als gevolg daarvan haar innovatiepotentieel, haar kennisontwikkeling en haar toekomst. Aan de onderhandelaars, waar ze ook zijn: koester het Vlaamse hoger onderwijs!”
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
HOGENT vraagt open debat rond financiering hoger onderwijs.
In het regeerakkoord lezen we een extra financiering van het hoger onderwijs. Dat is een stap in de goede richting, maar HOGENT vraagt om een open debat van het financieringsmechanisme van het hoger onderwijs tout court, gebaseerd op een toekomstvisie over het hoger onderwijs en een proactief beleid. Met daarin een volwaardige plaats voor de graduaatsopleidingen.Publicatiedatum: 25/09/2024