Facebook Pixel Meer studenten motiveren voor veggie maaltijden. - Hogeschool Gent
Foto Meer studenten motiveren voor veggie maaltijden.

Meer studenten motiveren voor veggie maaltijden.

M

Meer studenten motiveren voor veggie maaltijden.

Marketingcampagne voor gedragsverandering werpt al vruchten af.

De studenten- en personeelsrestaurants van HOGENT bieden al geruime tijd vegetarische gerechten aan. Ongeveer 30 procent van de restaurantbezoekers kiest daarvoor. Dat is nog ver weg van de Green Deal-duurzaamheidsdoelstelling die HOGENT, net als andere hogeronderwijsinstellingen, wil behalen – nl. 60 procent verkochte veggie maaltijden tegen 2030. Nena Baeyens, Evelynn Devos en Katrien Meert van het Research Centre for Sustainable Organizations onderzochten hoe ze de studenten kunnen motiveren om vaker voor veggie gerechten te kiezen. Een eerste experiment leidde al tot een stijging van bijna 6 procent. 

Het onderzoek vond vorig academiejaar plaats in Resto D op campus Schoonmeersen. Dat is het grootste restaurant van HOGENT waar bovendien procentueel het minst vegetarische gerechten worden verkocht. Voor de onderzoeksexperimenten vertegenwoordigde het vegetarische aanbod er 23 procent van de verkochte maaltijden. HOGENT schakelde een eigen onderzoekscentrum in om te achterhalen waar die geringe interesse vandaan komt en wat eraan gedaan kan worden. HOGENT kiest er immers resoluut voor om mee de 'eiwitshift' te realiseren, die deel uitmaakt van het bredere duurzaamheidsbeleid dat de hogeschool uitbouwt.

Gedragsverandering

Nena Baeyens geeft toelichting bij de cijfers: “Op het gevaar af van te stigmatiseren: de aard van de opleiding is niet vreemd aan kiezen voor veggie of niet. Zo blijkt de keuze voor het vegetarisch aanbod een stuk hoger te liggen op onze school of arts KASK & Conservatorium en op campus Vesalius, waar onze zorgopleidingen geconcentreerd zijn. Studenten die voor dergelijke opleidingen kiezen, blijken meer openheid te tonen voor veggie aanbod dan studenten die bijvoorbeeld bedrijfsmanagement volgen, een opleiding die op campus Schoonmeersen aangeboden wordt.”

Door zich te baseren op degelijk onderzoek dat de redenen doorgrondt waarom studenten – en personeel – de vegetarische maaltijden te vaak links laten liggen, kiest HOGENT voor resultaten op lange termijn. Het uitgangspunt van het onderzoek is de vraag hoe je via marketingcampagnes gedragsverandering kan teweegbrengen. De onderzoekers ontwikkelden daartoe een stappenplan waarbij ze onder meer de weerstanden, motivaties en omgevingsfactoren in kaart brachten die een invloed hebben op de maaltijdkeuze van de studenten en personeelsleden. Op basis daarvan selecteerden ze enkele interventies die de aankoop van de veggie gerechten moesten beïnvloeden. 

Groene tape en frietjes

In deze eerste fase kozen de onderzoekers ervoor om vooral te focussen op kleine ingrepen die moesten aanmoedigen om voor het veggie aanbod te kiezen. “Zo pasten we de omschrijving van de gerechten aan en lieten het voorvoegsel vegetarisch of veganistisch weg”, legt Nena Baeyens uit. “Daarnaast werkten we met groene tape om het aanbod meer in de aandacht te brengen. De keuze voor de kleur groen is niet toevallig: mensen associëren die met ‘goed en veilig’. We wijzigden ook de plaats waar het vegetarische gerecht werd aangeboden. Frietjes hebben een duidelijke aantrekkingskracht op de studenten en door het veggie aanbod naast de frieten aan te bieden, zijn ze gemakkelijker geneigd om ervoor te kiezen.”

Op een vaste dag in de week werden ook vegetarische proevertjes aangeboden en er kwam een extra gerecht op de kaart dat vooral de studenten die voor frieten kiezen moest verleiden.

Na al deze maatregelen deden de onderzoekers een nieuwe meting. En de resultaten ervan zijn bemoedigend, zegt Nena: “Deze eenvoudige, nagenoeg kosteloze ingrepen zorgden voor een stijging van de aankoop van veggie gerechten met bijna 6 procent.”

De komende maanden gaat HOGENT daarom samen met cateraar Compass (die instaat voor de maaltijden in Resto D), ProVeg en BOS+ verder inzetten op de kwaliteitsverbetering van de vegetarische maaltijden door workshops te organiseren voor het keukenpersoneel. In oktober volgen nieuwe interventies. Er zal ook getest worden hoe bepaalde communicatieboodschappen effect genereren op de keuze van de restaurantbezoekers.

De resultaten vormen de basis om ook in de andere HOGENT-resto’s de keuze voor het vegetarische aanbod te doen stijgen. Bovendien zullen de onderzoekers van het Research Centre for Sustainable Organizations een soortgelijk onderzoek voeren in de sociale restaurants van stad Gent.

Met beperkte ingrepen - onder meer groene tape - werd het vegetarisch aanbod meer in de verf gezet.

 

 

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Research Centre for Sustainable Organizations

Het Research Centre for Sustainable Organizations is samen­gesteld uit experts binnen de domeinen business­modellen, arbeid, tewerk­stelling, HR, impact­marketing, …

Catering

Als student kan je wel wat energie en vitaminen gebruiken. Hou je van lekkere, verzorgde maaltijden tegen student­vriendelijke prijzen? Dan ben je in de studenten­restaurants aan het juiste …

Duurzaamheid

HOGENT stelt de duurzaamheids­ambities scherper. Er werd een duurzaam­heids­coördi­nator aangesteld en een lang­durig traject dat begeleid wordt door CIFAL Flanders, een …

Sustainable Development Goals logo

Dit initiatief draagt bij tot:

   SDG2 - Geen honger, SDG3 - Goede gezondheid en welzijn, SDG12 - Verantwoorde consumptie en productie, SDG13 - Klimaatactie, SDG14 - Leven in het water, SDG15 - Leven op het land

Meer weten over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen? Kijk op hogent.be/duurzaamheid.

Publicatiedatum: 28/08/2023