Van 3 tot 5 december vonden de U!REKA Research Days plaats in De Wijnaert. Onderzoekers van de U!REKA-partners waren daar drie dagen samen om elkaars expertise en onderzoeksachtergrond te leren kennen, gemeenschappelijke interesses en onderzoeksthema’s te bespreken en zo de basis te leggen voor mogelijke toekomstige onderzoeksinitiatieven.
Vrij snel na de bekendmaking van het event waren de Research Days volzet. Met 100 onderzoekers van de hogescholen uit de U!REKA-alliantie kon het moeilijk anders dan dat er een inspirerende en creatieve dynamiek ontstond die tot heel wat concrete ideeën leidde. Er namen naast HOGENT-collega's, onderzoekers deel van de hogescholen van Amsterdam, Frankfurt, Wenen, Lissabon (IPL), Helsinki (Metropolia), Ostrava (VSB) en Odessa.
Connectie
Els Stuyven, directeur Onderzoeksaangelegenheden aan HOGENT, blikt met veel voldoening terug op het event: “De eerste bedoeling was om onderzoekers van de U!REKA-alliantie fysiek samen te brengen. Elkaar echt leren kennen, is immers een essentiële voorwaarde om degelijk onderzoek te kunnen doen. Het is niet omdat iemand de juiste expertise heeft op papier dat je er ook goed kan mee samenwerken. Connectie is minstens even belangrijk”, zegt ze.
Ook het feit dat de Research Days onderzoekers met zeer uiteenlopende expertise samenbrachten, vormde een enorme meerwaarde, vindt Mark van Wees van de Hogeschool Amsterdam en coördinator van de U!REKA Knowledge Creating Communities werkgroep: “De expertise die op de Research Days verzameld is – van IT en governance tot social sciences en healthcare - is zeer complementair, wat maakt dat onderzoeksthema’s vanuit verschillende invalshoeken is dus zeer grondig benaderd kunnen worden.”
Ook de internationale context is een extra troef, vindt hij: “Doordat de context soms verschilt van land tot land, levert dat andere en verrijkende inzichten op die je zou missen als je binnen je eigen grenzen blijft.”
Tien projectideeën
Om de onderzoekers de gelegenheid te geven om elkaar en elkaars achtergrond te leren kennen, werd via verschillende methodieken brede interactie gestimuleerd. De tweede dag werden uit de gesprekken en workshops thematische clusters samengesteld, die op hun beurt uiteindelijk leidden tot tien projectideeën.
Niet dat die tien projectideeën per se tot nieuwe onderzoeksprojecten moeten leiden: het is best mogelijk dat andere initiatieven ontwikkeld worden, die ook onderwijsgerelateerd kunnen zijn. “Zo hebben een aantal collega’s de intentie om op basis van hun contacten op de Research Days een Blended Intensive Programme (BIP) uit te werken”, illustreert Els.
“Het komt er nu op aan om de ideeën die de voorbije dagen ontwikkeld zijn warm te houden en de onderzoekers verdere ontwikkeling ervan te ondersteunen. Wat de beste manier is om dat te doen, moeten we de komende periode uitwerken”, verduidelijkt Els, die ook nog meegeeft dat de U!REKA Research Days wellicht een jaarlijks evenement wordt, telkens bij een andere U!REKA-partner.
Publicatiedatum: 05/12/2024