Foto Zorg en leren in de kinderopvang en kleuterschool

Zorg & leren in kinderopvang en kleuterschool.

Naar een nieuwe professional voor het jonge kind?

Z

Zorg & leren in kinderopvang en kleuterschool.

Ticket kopen

Sta jij in de kinderopvang of op de kleuterschool? Tijdens deze inspiratiedag sta je stil bij bestaande praktijken en onderzoeken die een kader geven om zorg-welzijn en leren te combineren in de setting van de kinderopvang en het kleuteronderwijs. We kijken ook naar welke kwaliteitsvereisten medewerkers tonen in relatie met andere profielen in de kinderopvang en op school.

In Vlaanderen is er een groot tekort aan medewerkers in de kinderopvang. Om tegemoet te komen aan de dringende maatschappelijke noden, dient er op verschillende pijlers ingezet te worden, waarvan kwalificatie een belangrijke pijler is.

Onderzoek in de Vlaamse kinderopvang toont dat de emotionele ondersteuning varieert van matig tot goed, maar dat de educatieve ondersteuning eerder zwak is. Gemiddeld haalt men vaak niet het niveau dat nodig is om een impact te hebben op de latere ontwikkeling van het kind (Vandenbroeck, et al., 2016). Daarnaast staat dat onderzoek bij de jongste kleuters net toont dat er vaak een gebrek aan zorg is, dat de pedagogische taken van de kleuterschool in de weg staat. De oorzaak hiervan wordt door de onderzoekers toegeschreven aan een verouderd concept van “leren”, dat het leren onderscheidt van de zorg en dat lichamelijke en mentale behoeften van elkaar scheidt (Peleman et al., 2019; Van Laere et al., 2018).

Programma: kies je schema op maat.

Volg de volledige inspiratiedag, of kies ervoor om enkel in de voor- of namiddag mee te volgen. Verduidelijk je keuze tijdens het bestellen van je tickets.

9.30 uur


Onthaal en welkom

10.05 uur


Weg met de kinderopvang en de kleuterschool: leve de voorschoolse voorzieningen.

Jochen Devlieghere (UGent)

10.40 uur


Keynote: opleiden van een nieuwe professional? Praktijk uit Nederland.

Pedagogisch Educatief Professional (PEP), Michelle Overman en Caroline van Riswijk

11.15 uur


Werkwinkels voormiddag.

Sarah Sierens, HOGENT, perspectief i.s.m vjbk - kleuteronderwijs

In de workshop zoomen twee sprekers in op enkele praktische en theoretische inzichten over meertaligheid en betekenisvolle interacties in de kinderopvang en het kleuteronderwijs. Er worden handvatten voor het organiseren van betekenisvolle interacties. Verder onderzoeken we hoe het nieuwe profiel (graduaat) de inzichten over taalontwikkeling bij kinderen van 0 tot 6 kan inzetten. 

Eva Dierickx & Astrid Koelman, AP, kleuteronderwijs

Hoe kan je als professional in de kleuterklas  hét verschil maken voor kinderen? In deze workshop ontdek je (een introductie tot) de kern van pedagogisch-didactisch handelen in de kleuterklas en hoe ook kinderbegeleiders kleuters optimaal kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling. Hoe kan je spel inzetten om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hoe kan je door bewuste, warme en responsieve interacties een veilige leeromgeving creëren? We geven enkele praktische tips en inspirerende voorbeelden mee.

Geert De Raedemaeker & Bert Wastijn, EhB, Pedagogie van het Jonge Kind

Het graduaat “educatieve medewerker voor jonge kinderen” zal nieuwe competenties binnenbrengen in de kinderopvang en de kleuterschool die de pedagogische kwaliteit ten goede komt. Het inzetten van nieuwe profielen vraagt ook aandacht voor het samenwerken met anderen zoals pedagogische coaches, kleuterleraren, kinderverzorgers … In deze sessie kijken we naar enkele praktijken en de mogelijkheden van interprofessioneel samenwerken. En laat ons de relatie met ouders hier zeker niet uit het oog verliezen!

Celine Mertens i.s.m. directie basisschool, HOGENT, EQUALITY Research Collective

Binnen het onderzoeksproject Lekkers op School viel het belang van de begeleider tijdens eetmomenten in de kleuterschool op. We zoomen in op enkele onderzoeksresultaten en wisselen ideeën uit over de mogelijke rol van de nieuwe professionals, in samenwerking met de huidige profielen die de middagopvang en het eten begeleiden van jonge kinderen op school én in de kinderopvang.

De keynotesprekers uit Nederland brengen studenten mee en gaan graag met geïnteresseerden in dialoog over de opbouw van de graduaatsopleiding Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP). Studenten vertellen hoe ze via de opleiding pedagogisch en educatief steviger in hun schoenen. Lesgevers vertellen hoe deze professionals ook een onmisbare rol vervullen als het gaat om het versterken van de kansengelijkheid van kinderen.

Joke Den Haese, Bram Malisse en Annick Biesmans, EhB

Tijdens dit inspirerend bezoek nemen Joke, Annick en Bram jullie mee in de creatieve ruimtes 'BrOLL' (BrOLL // Brussels Open Living Lab | Erasmushogeschool Brussel) en 'Wonderlab' (Onderzoeksproject // Wonderlab | Erasmushogeschool Brussel). Welke zijn de mogelijkheden van deze omgevingen voor jonge kinderen én hun professionals? Wat kunnen spel, verbeelding en materialen in deze ruimtes betekenen voor alle betrokkenen? De sprekers leiden jullie rond en beantwoorden met plezier al jullie vragen.

De ruimtes kan je ook bezoeken tijdens de lunch.

13.45 uur


Werkwinkels namiddag.

Lien Coppens in samenwerking met een school, HOGENT, kleuteronderwijs

Uit je praktijk weet je hoe belangrijk de samenwerking met ouders is. Ongetwijfeld merk je ook dat de breng- en haalmomenten dé sleutel kunnen zijn tot een sterkere band en effectievere communicatie met ouders? Het zijn dé momenten waarop ouders en pedagogisch professionals elkaar ontmoeten, belangrijke informatie delen en vertrouwen kunnen opbouwen. Samen met de sprekers ga je na hoe je deze momenten optimaal kunt benutten: hoe zorgen we voor een veilig en vertrouwd gevoel bij ouders én kinderen? Effectieve informatie-uitwisseling over de behoeften en ontwikkeling van het kind? En hoe kan een nieuw profiel (graduaat) de inzichten inzetten in relatie met de andere professionals?

Beno Schraepen, AP, orthopedagogie

Inclusieve kinderopvang

Kinderen met specifieke ondersteunings­behoeften vertrekt niet vanuit een technische benadering van inclusie of een deficit benadering. Het betekent dat professionals in kinderopvang of kleuterschool niet zozeer opgeleid moeten worden om nieuwe technische competenties te verwerven, maar eerder hun basiscompetenties versterken: ondersteunen van het welbevinden met aandacht voor de relaties tussen de kinderen en de plaats van elk kind in de groep; een gevarieerde en individualiserende aanpak; de samenwerking met ouders en het samenwerken met partners in een netwerk, … In de workshop verkennen we op een interactieve wijze en met de nodige duiding het 'Waarom' en de 'Hoe' rond inclusie.

Didier Reynaert, HOGENT, Sociaal werk

Kaat Verhaeghe/ Leen Rosiers, EhB, Pjk, kleuteronderwijs

Actueler dan hierbij stilstaan, kan bijna niet. De manier waarop we naar jonge kinderen kijken en hoe hen te begeleiden in hun ontwikkeling, beroert velen. Ideeën over opvoeding en onderwijs, het beroepsbeeld en kindbeeld beïnvloeden het gedrag en de intenties van pedagogische professionals. Wat is jouw kindbeeld en hoe beïnvloedt het de manier waarop je met kinderen omgaat en hoe je de omgeving vormgeeft? Waarom is het belangrijk om bewust te zijn van je kijk op kinderen in het opbouwen van een krachtig pedagogisch klimaat? Wie draagt daar allemaal aan bij?

Eva Dierickx, AP, kleuteronderwijs

We veronderstellen dat kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen als we niet over verschillen praten. In tegenstelling tot wat we denken zien kleuters wel degelijk verschillen. Meer nog: de kleuterleeftijd blijkt een cruciale periode in het voorkomen van vooroordelen en het vormen van een positief en veerkrachtig zelfbeeld. We buigen ons over vragen als: hoe zorg je voor een setting waar alle kinderen zich in herkennen? Hoe selecteer je geschikte prentenboeken, spreek je over diversiteit met jonge kinderen? En  hoe kan een nieuw profiel (graduaat) de inzichten inzetten in relatie met de andere professionals (KV, leraar KO). 

Meer info over het praktijkgericht onderzoek Kleu(te)rrijk

Liesbet Moeyaert & Els Plessers, EhB, Kleuteronderwijs

“Vertellen in de grootstad” en “Boekenbende aan Huis”, twee Brusselse projecten die inzetten op voorlezen en meertaligheid. Liesbet en Els vertellen hoe ze de studenten uit de lerarenopleiding meenemen in die projecten en de studenten laten vertellen aan diverse kleutergroepen. Vertrekkende vanuit het verhaal van Liesbet en Els, kijken we samen naar de opleidingsmogelijkheden (voor een nieuw graduaat) inzake voorlezen en vertellen, en het inzetten van taalontwikkeling bij jonge kinderen.

15.30 uur


Slotbeschouwing

Inzichten van de dag door Michel Vandenbroeck.

15.45 uur


Slotgesprek

Slotgesprek met Jeroen Backs, afdelingshoofd Strategische Beleidsondersteuning van het Departement Onderwijs en Dieter Vanhecke, afdelingshoofd Kinderopvang bij Opgroeien
Moderator Klaas Maenhout, De Standaard.

Een initiatief van drie hogescholen, met de steun van het samenwerkingsfonds.

 

Doelgroep

  • Beleidsmedewerkers, coördinatoren, directies uit de welzijns- en onderwijssector
  • Kinderbegeleiders, kleuterleraren en kinderverzorgers
  • Geïnteresseerden
 

Wanneer?

vrijdag 21 februari 2025
9.30 tot 16.30 uur

 

Locatie

Erasmushogeschool Brussel
Campus Kanal
Slotstraat 28
1000 Brussel

 

Kostprijs

  • Standaardtarief € 30
  • Reductietarief personeel van AP Hogeschool, HOGENT en EhB: gratis (op vertoon van een geldige personeelskaart)

Ticketprijzen zijn vrijgesteld van btw (art 44 § 2.4°)

 

Vragen?

Sfeerbeeld van studenten achter computer

Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Koop dan snel je ticket!

Ticket kopen

ANNULERINGSVOORWAARDEN Bij het niet bereiken van een minimum­aantal inschrijvingen, zal HOGENT zich genoodzaakt zien deze bijscholing te annuleren. Je zal daarvan per e-mail tijdig op de hoogte gebracht worden. Je inschrijvingssom storten we in dat geval terug. Zelf annuleren kan tot 7 dagen vooraf mits betaling van de administratieve kost. Een vervanger laten deelnemen kan altijd. Mail naar katrien.demaegd@hogent.be.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

bijscholingen

Bekijk ons uitgebreid aanbod navormingen, studiedagen, bijscholingen of nascholingen, workshops, symposia en congressen. Dit zijn korte vormingen van een of meerdere dagen. Een ideale manier om je …

Connect
Blijf up-to-date over nieuws, onderzoek, bijscholingen en events met HOGENT Connect. Selecteer de thema's die jou interesseren.
Verkort traject kleuteronderwijs
Heb je al diploma behaald in het hoger onderwijs? Word leerkracht kleuter­onderwijs via een verkort traject van 1,5 tot 2 jaar.