Facebook Pixel Stimu-Leren: een andere kijk op leervaardigheden in de klas. - Hogeschool Gent
Foto Stimu-Leren: een andere kijk op leervaardigheden in de klas.

Stimu-Leren: een andere kijk op leervaardigheden in de klas.

B

Stimu-Leren: een andere kijk op leervaardigheden in de klas.

Leerlingen hebben op school soms moeite om tot leren te komen. Als professional vinden we niet altijd meteen hoe we deze leerlingen precies kunnen helpen. Met deze bijscholing willen we leren op een andere manier bekijken.

Heb je leerlingen waarbij je het gevoel hebt dat ze moeite hebben om:

  • nieuwe leerstof op te nemen?
  • motorische taken zoals schrijven of knippen uit te voeren?
  • zelfredzaam te zijn?
  • in contact te komen met vriendjes in de klas of op de speelplaats?
  • mee te zijn met het tempo van de klas?
  • nog andere zaken waar je geen antwoord op vindt?

Lijkt het of je met de huidige aanpak weinig of geen echte vooruitgang boekt met deze leerlingen? Misschien heb je alles binnen je bereik geprobeerd, maar zonder veel succes ben je op zoek naar nieuwe invalshoeken om uit deze impasse te geraken?

Deze bijscholing helpt je enerzijds moeilijkheden detecteren en leert je anderzijds begrijpen hoe die moeilijkheden zijn ontstaan. Je leert dus op een andere manier naar jouw leerling kijken.

Waar je bv. in eerste instantie denkt aan moeilijkheden met motorisch handelen, kan het evenzeer gaan over andere processen en factoren die het leren belemmeren waardoor het kind, treuzelt, traag is, weinig vooruitgang boekt...

Direct aan de slag met je eigen casus

Uniek aan deze bijscholing is de aanpak via de werkvorm Simulatiegericht leren waarbij jouw praktijkcasussen het uitgangspunt vormen. Gespecialiseerde ergotherapeuten begeleiden je in het traject.

Vanuit actieve werkvormen en simulatieonderwijs gaan we met deze materie aan de slag. Je leert je in gecontroleerde omstandigheden omgaan met levensechte situaties. Het voordeel is dat de complexiteit van de situatie realistisch wordt voorgesteld. We creëren een context die nauw aansluit bij de realiteit, maar tegelijkertijd een veilige omgeving biedt waar fouten gemaakt mogen worden en dus leerinzichten ontstaan. Je kan hier dus in een veilige omgeving niet-technische skills aanleren in een interprofessionele context.

Inschrijven

Programma

Dag 1

  • Inleiding en uitleg tandwielconcept
  • Workshop 1: Sociaal-emotionele ontwikkeling

Dag 2

  • Workshop 2: Sensorische informatieverwerking
  • Lunch
  • Workshop 3: Psychomotoriek

Dag 3

  • Workshop 4: Executieve functies
  • Lunch
  • Simulatie casus in het 360° Zorglab

Opvolgingstraject

  • Simulatie aan de hand van aangebrachte casus van deelnemers

Plenaire afsluiter

  • Laatste terugkommoment van het opvolgingstraject met simulatie
  • Terugblik aan de hand van de 4 Thinking Hats van het tandwielconcept
  • Lunch
  • Inspirerende keynote: gemeenschapsgerichte aanpak

Na 2,5 dagen workshops, volgt een opvolgingstraject om met de nieuwe kennis aan de slag te gaan in de eigen context. Dit doen we aan de hand van simulaties in het 360° Zorglab.

Inschrijven

schema met tandwielen

Experten uit de ergotherapie bundelen hun inzichten en kennis in kaders en handvaten gericht op het leerproces van kleuters en kinderen

We vertrekken van de onderliggende vaardigheden en ontwikkeling die nodig is om tot leren te komen aan de hand van het tandwielconcept.

  • Executieve functies
  • Sensorische informatieverwerking
  • Psychomotoriek
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling

In de workshops nemen we je mee in verschillende onderliggende vaardigheden, hoe die tot stand komen en hoe je hiermee aan de slag kan gaan.

Je maakt kennis met het 'het Tandwielconcept' dat je helpt je leerlingen te ondersteunen en je handvaten geeft om om te gaan met situaties waarin je denkt:

  • “Hoe krijg ik dit kind nu succesvol tot leren?"
  • "Waarom lukt dit niet?"

Multidisciplinair zorglab

In ons multidisciplinair zorglab leer je in gecontroleerde omstandigheden omgaan met levensechte situaties. Als gezondheids- en welzijnsmedewerker kan je hier in een veilige omgeving niet-technische skills aanleren in een interprofessionele context. De kern van het Zorglab is het creëren van wisselwerking tussen disciplines en tussen onderzoek, dienstverlening en onderwijs.

 

Doelgroep

Leraren die op zoek zijn naar extra tips op gebied van basiszorg in het onderwijs, met name fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm.

Ook zorgcoördinatoren en ondersteuners zijn welkom.

(M.a.w. professionals die werken met kinderen in het kleuter- en lager onderwijs zijn welkom. Dit kunnen leerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, leerondersteuners, (zelfstandige) therapeuten, opvoeders,… zijn.)

 

 

Contact

 

Wanneer?

  • woensdag 25 sept. 2024 van 9u-12u30
  • donderdag 26 sept. 2024 van 9u-16u30
  • vrijdag 27 sept. 2024 van 9u-16u

Opvolgingstraject: vrijdagnamiddag 25 okt. en 22 nov. 2024 van 14u tot 16u

Plenaire afsluiter – 16 dec. 2024 van 9u-15u

 

Locatie

HOGENT campus Mercator G
lokaal 2.008
Henleykaai 84
9000 Gent
kaart

en

HOGENT campus Vesalius
Zorglab
Keramiekstraat 80
9000 Gent

Bekijk de campus virtueel →

 

Kostprijs

550 euro (Ticketprijzen zijn vrijgesteld van btw (art 44 § 2.4°))

Het aantal plaatsen is heel beperkt om een optimale begeleiding te garanderen.

(personeelsleden van HOGENT hoeven niet zelf te betalen; de prijs wordt intern verrekend aan je departement/ opleiding als je je vakgroep of dienst vermeldt en toestemming hebt van je verantwoordelijke.)

Korting voor je deelname

Werk je in de privésector? Met de kmo-portefeuille recupereer je mogelijk een stuk van je inschrijvings­geld. Erkenningsnummer HOGENT : DV.O101616. Kies bij het afrekenen de betaaloptie CHEQUE. (onder voorbehoud van erkenning in het kader van actuele hervorming kmo-portefeuille)

Meer info over kmo-portefeuille →

kmo-portefeuille


Groepstrainingen op aanvraag

Is een bepaalde studiedag of training uit ons aanbod interessant voor je volledige team of alle medewerkers van je organisatie? Plan je deze training liever op een ander moment dat voor jullie beter past? Dan is een exclusieve groepstraining bij jou ter plaatse misschien beter geschikt. Onze experts stemmen dan hun aanbod af op je specifieke noden en cases.

Ben je geïnteresseerd in of wens je meer informatie over wat allemaal op maat kan? Mail naar expertise@hogent.be.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

bijscholingen

Bekijk ons uitgebreid aanbod navormingen, studiedagen, bijscholingen of nascholingen, workshops, symposia en congressen. Dit zijn korte vormingen van een of meerdere dagen. Een ideale manier om je …

Connect
Blijf up-to-date over nieuws, onderzoek, bijscholingen en events met HOGENT Connect. Selecteer de thema's die jou interesseren.
Leerstoornissen

Het postgraduaat leer­stoornissen richt zich tot bachelors en masters in de logopedie met minimaal twee jaar ervaring in het begeleiden van kinderen of jong­volwassenen met …

Research Centre for Learning in Diversity
Leren en diversiteit staat centraal in het onderzoeks­centrum. We voeren praktijk­gericht onderzoek naar zowel formeel als informeel leren, typisch en atypisch leren en leren …