Leren en diversiteit staat centraal in het onderzoekscentrum. We voeren praktijkgericht onderzoek naar zowel formeel als informeel leren, typisch en atypisch leren en leren doorheen de volledige levensloop.
Bij onderzoek naar ‘leren’ vertrekken we altijd vanuit de diversiteit van lerenden enerzijds en de diverse contexten waarbinnen dat leren kan plaatsvinden anderzijds. Zo willen we bijdragen aan gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en levenslang leren voor iedereen.
Binnen het onderzoekscentrum werken we maximaal interprofessioneel om een holistisch beeld te krijgen op het samenspel van factoren die leren beïnvloeden.
In de kijker
Contact.
Heb je een vraag of wil je met ons samenwerken? Neem contact op met een van onze experten of mail via delphine.sasanguie@hogent.be.
Blikopener.
Wil je met een of meerdere van onze experten een gratis adviesgesprek? Dankzij Blikopener van de Vlaamse overheid is dat mogelijk.
Onderzoekslijnen.
Benieuwd naar de onderzoeksprojecten onder elke onderzoekslijn? Klik dan door op de onderzoekslijn om alle projecten te ondekken.
Surf naar de projecten
Surf naar de projecten
Surf naar de projecten
Vormingsaanbod en advies.
Op zoek naar (na)vorming of advies? Boek één van onderstaande navormingen op jouw pedagogische studiedag! Klik door op elke dienstverlening voor meer informatie.
P
Psychosociaal
- Schoolweigering. Wat als schoollopen moeilijk wordt?
- Dysparcours: inleefoefeningen voor dyslexie en dyscalculie
- Psycho-educatie en ouderbegeleiding bij kinderen met dyscalculie
- Preventie, detectie en aanpak van spraak en taalproblemen bij kinderen
- Psycho-educatie en ouderbegeleiding bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis
M
Motorisch leren
- Schrijven zonder pen: schrijfvaardigheden verbeteren door begeleiding vanuit motorisch perspectief
- Zorgverbreding (motorisch remedial teaching): het verlenen van extra onderwijs ihkv de bewegingsopvoeding die zich richt op de ontwikkeling van het bewegingsgedrag van het kind.
- Stemgebruik voor lesgevers en professionele sprekers
- Brede motorische ontwikkeling: in het belang van elk kind
C
Cognitief
- Begeleiden van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in de klas
- Executieve functies bij kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis
- Dyslexie, leerstoornissen en redelijke aanpassingen in secundair onderwijs
- Dyslexie en vreemde talen in het secundair onderwijs
- Krachtig spellingonderwijs
- Krachtig leesonderwijs
M
Methodieken
- Groepswerk met je leerlingen vormgeven en effectief begeleiden
- Apps bij de aanpak van leerstoornissen
- Eduscape ontwikkelen
- Luistertoetsen ontwikkelen
- Communicatie en teamgericht werken
- Groepswerk met je leerlingen vormgeven en effectief begeleiden
- Leer-Krachtig - Effectieve ondersteuning bij leerstoornissen
A
Algemeen methodologisch onderwijsonderzoeksadvies
Wil je weten of je onderwijs werkt? Neem je onderwijs kritisch onder de loep door een degelijke onderzoeksbril met een methodologisch stevig montuur. Klik hier voor meer info over methodologisch advies en ondersteuning bij onderwijsonderzoek.
Publicaties.
Klik hier voor een overzicht van al onze publicaties, we zetten er alvast enkele in de kijker.