- bachelor
- Gent
- dagonderwijs
- 3 jaar
Verwacht je aan een unieke combinatie van human resources, commerciële training, project- en eventmanagement en professionele communicatie in het Nederlands, Frans en Engels.
Je wordt opgeleid om de organisatie van een team, afdeling of bedrijf in goede banen te leiden. Wie afstudeert, houdt de organisatorische touwtjes stevig in handen, kan zelfstandig of in team aan de slag en fungeert vaak als vertrouwenspersoon van het management.
Human resources
Met je diploma op zak ben je inzetbaar in alle facetten binnen het human resources management:
- Selectie en werving: je hebt alle competenties om het volledige wervingsproces te plannen en te organiseren.
- Employer branding: je speelt een belangrijke rol om werknemers gemotiveerd te houden en bouwt actief aan een positief imago voor de binnen- én buitenwereld.
- HR-beleid: je bent juridisch, sociaal en fiscaal goed onderlegd om mee te helpen aan de uitwerking en implementatie van het verloningsbeleid, het diversiteitsbeleid, de loopbaanplanning en het trainingsproces voor werknemers.
Commercieel inzicht
Je herkent commerciële opportuniteiten en speelt er kordaat op in.
Project- en eventmanagement
Je zet kleine en grote bedrijfsevents mee op poten en zorgt voor een foutloze communicatie- en informatieflow. Denk maar aan opendeurdagen of bedrijfsfeesten, maar bijvoorbeeld ook aan internationale projecten of congressen.
Stage in de kijker.
Quintalina volgt stage bij Bright Plus, een rekruteringspartner binnen de niche van meertalige profielen.
Internationaal communicatietalent
Je bent een ambassadeur van het bedrijf waarvoor je werkt en dat straal je ook uit. Je bent flexibel en weet je communicatiestijl vlot aan te passen aan de context waarin je je bevindt. Denk bijvoorbeeld aan (internationale) onderhandelingen, perscontacten, digitale mediakanalen, HR-processen. En dit zowel in het Nederlands, Frans als Engels.
Digitale slagkracht
De opleiding volgt de nieuwste ontwikkelingen in digitale tools voor een efficiënte bedrijfsorganisatie op de voet. Op die manier ben je digitaal gewapend voor de sociaal geconnecteerde wereld van vandaag.
Intercultureel bemiddelen en onderhandelen.
Word een kei in het onderhandelen in een meertalige context. Of leer hoe je je netwerk uitbouwt in verschillende culturen over de hele wereld. In de veilige omgeving van ons hightech vergaderlab trainen we jou tot een zelfzeker en communicatief toptalent. Skills die voor onze tweedejaars zeker ook van pas kwamen in hun samenwerkingsproject met Université de Mons.
"In mijn laatste jaar ging ik op Erasmusuitwisseling naar Mexico. Daarna volgde ik stage in een Brussels cultureel centrum. Voor mijn eerst job heb ik 6 maanden voor de wereldexpo in Dubai gewerkt."
Lou-Lou Vanrobaeys, afgestudeerd in 2020
Keuzevakken.
In het derde modeltraject kies je volop je eigen weg en ga je voor een extra expertise via keuzevakken zoals:
- digital marketing fundamentals
- interculturele bemiddeling
- Spaans of Duits
- AI voor de bachelorstudent
- consumentenpsychologie
- ...
Keuzevakken.
In het derde modeltraject kies je volop je eigen weg en ga je voor een extra expertise via keuzevakken zoals:
- digital marketing fundamentals
- interculturele bemiddeling
- Spaans of Duits
- AI voor de bachelorstudent
- consumentenpsychologie
- ...
Van bij de start van de opleiding duik je de praktijk in.
We zorgen ervoor dat je binnen en buiten de campus praktijkervaring opdoet. En dat je optimaal wordt begeleid, onder meer door je docent die tegelijkertijd je coach is.
Professional skills lab (jaar 1)
Je maakt kennis met verschillende professionele skills aan de hand van workshops door experten uit het werkveld over boeiende thema's zoals klantgerichte communicatie, bedrijfscultuur en sociale media. In de lessen word je daarna klaargestoomd voor je eerste professionele paper rond deze topics.
Young potential@work (jaar 1)
Via onze business experience days krijg je een zicht op je latere jobinhoud en uitdagingen op de werkvloer. Geen doorsnee bedrijfsbezoeken, maar een actieve beleving en ontdekkingstocht.
Taalimmersie (jaar 1)
Door een uitwisselingsproject met Franstalige studenten leer je om sneller te durven spreken in een vreemde taal.
Project- en eventmanagement (jaar 2)
Je zet een echt event op poten. Van initieel idee tot complete uitwerking.
Praktijkvoorbeeld: verrassingsact met Sandra Kim →
Young professional@work (jaar 2)
Je loopt twee weken stage in een HR-omgeving.
Office manager@work (jaar 3)
Je loopt twaalf weken stage in binnen- of buitenland. Dit is de finale test om je competenties aan de praktijk te toetsen.
Bachelorproef (jaar 3)
Dit vormt samen met je stage het sluitstuk van je opleiding. Daarmee bewijs je dat je een haalbare, creatieve en duurzame oplossing kan formuleren op de door jou gekozen onderzoeksvraag.
Grijp je kans.
Haal een dubbel diploma.
Wie kiest voor Business & Languages krijgt de kans om een dubbel diploma te behalen. Het laatste jaar van je studietraject kan je immers volgen aan l'Université de Poitiers (Frankrijk). Dat is een partner van HOGENT waarvan de programma's van deze afstudeerrichting volledig op elkaar zijn afgestemd. Daar afstuderen biedt je een dubbel voordeel. Je wordt ondergedompeld in de Franse taal. En je behaalt een diploma van beide onderwijsinstellingen. Een extra niet te onderschatten troef op de arbeidsmarkt.
Match ik met Business & Languages?
Je begint pas aan een taak als je alles netjes hebt gepland, georganiseerd en gecoördineerd.
Een uitstapje met vrienden? Jij neemt gegarandeerd het initiatief en organiseert het event.
Nauwkeurigheid en een servicegerichte aanpak zijn sterke troeven van jou.
Je kan discreet omgaan met gevoelige informatie.
Je motiveert en inspireert graag anderen, zonder daarbij het teambelang uit het oog te verliezen.
Je houdt van (vreemde) talen en als de gelegenheid zich voordoet schakel je graag over naar het Frans of Engels.
Knelpuntberoep.
Business & Languages leidt op tot een knelpuntberoep en biedt daarom een grote kans op werk. Je kan onze opleiding ook volgen als OKOT-traject via de VDAB. Zo kan je als werkzoekende het diploma behalen en behoud je je uitkering. Je kan bijkomend nog genieten van andere voordelen als je aan een aantal voorwaarden voldoet.
Wat na je diploma?
Werken
Professionele bachelors met een sterke kennis van Frans en Engels worden overal met open armen ontvangen. Deze afstudeerrichting is voor jou de geknipte keuze als je droomt van een job als:
- assistant to the CEO
- office manager
- HR-consultant
- HR-payroll officer
- management assistant
- customer service agent
- project- en eventmanager
- of account manager zoals Jana Martens
→ Herbekijk het verhaal van Jana over haar job bij Sabam via de highlights op Instagram (@hogeschool_gent).
Verder studeren
HOGENT biedt je een ruime keuze aan postgraduaten, navormingen en bachelor-na- bacheloropleidingen om je competenties te verbreden (bijvoorbeeld het postgraduaat digitale marketing of een banaba internationaal bedrijfsmanagement).
Bekijk ook het aanbod van de universiteiten en wat er mogelijk is via schakelprogramma's. Zo kan je bijvoorbeeld toegang krijgen tot het schakelprogramma naar:
- de master Handelswetenschappen (KU Leuven of UHasselt)
- de master Bedrijfskunde (VUB Solvay Business School).
- de master organisatie en management (UAntwerpen)
- de master meertalige communicatie (UGent)
Nog vragen?
Zit je nog met praktische vragen over de opleiding? Ben je nog niet helemaal zeker van je studiekeuze? We helpen je graag verder!
W
Waar?
Deze opleiding wordt aangeboden op
campus Schoonmeersen (gebouw B).
bekijk campus Schoonmeersen →
Tip: ga in gebouw B zeker eens binnen in het taallab en het hightech vergaderlab.
H
Hulp nodig bij
je studiekeuze?
chat met een student →
lessentabel →
voorbeeld weekrooster →
begeleiding →
studie(keuze)advies →
Of mail naar lara.derycke@hogent.be met vragen over deze afstudeerrichting
I
Inschrijven
Heb je alle info die je nodig hebt en ben je overtuigd van je studiekeuze?
schrijf je in voor de opleiding→
C
Cursussen inkijken
Wil je al een idee krijgen van welk studiemateriaal je voor de kiezen krijgt? Snuister dan eens in een selectie van onze cursussen.
N
Nuttige
links
brochure downloaden →
brochure ontvangen per post →
hou me op de hoogte →
infodagen →
een vlotte start →
starten in februari →
studentenvoorzieningen →
Facebookpagina HOGENT organisatie & management →
studiefiches →
K
Kwaliteitsbeoordeling
van deze opleiding
HOGENT, da's kwaliteit. Aan HOGENT werken we vanuit een open houding samen aan die kwaliteit. We durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback.