- postgraduaat
- Gent
- dagonderwijs, avondonderwijs
- 1 jaar (deeltijds)
Geïnteresseerd in de opleiding?
Stuur een mailtje naar lieselot.desmet@hogent.be en else.deneys@hogent.be met wat context over jezelf en je ambities.
Dan bekijken we samen welk moment best past om vanaf 1 maart een online intakegesprek van 20min in te plannen.
Leer hoe je slim het maximum uit je online budget kan halen om je onderneming vleugels te geven.
Het postgraduaat is een hybride opleiding van 25 sessies waarvan 15 fysieke lesmomenten en 10 webinars, telkens de dinsdag met keuze tussen een middag- of een avondtraject. Het programma wordt ingevuld in nauwe samenwerking met experten uit het werkveld die met plezier hun praktijkervaring delen zodat je als digitaal marketeer zelf aan de slag kan. Uniek aan de opleiding is dat we samen met jou eerst je concept strategisch screenen om van daaruit een realistisch en haalbaar digitaal plan uit te zetten. De opleiding loopt over een volledig academiejaar zodat je de tijd krijgt om week na week inzichten te verwerken en voldoende in de tools te oefenen. Je krijgt ook een coach toegewezen die met jou je volledige traject in goede banen leidt.
De opleiding kost 3250 euro. Schrijf je je in voor 11 juli 2025 als EARLY BIRD dan betaal je nog slechts 2950 euro. Kom je in aanmerking voor een KMO-portefeuille dan kan je tot 30% recupereren en krijg je 25 sessies + coaching voor 2.065 euro. Voor zelfstandigen bovendien fiscaal inbrengbaar.
Klik hier
Klik hier
Klik hier
Klik hier
Gedaan met keuzestress
Als je verdwaald loopt in het overaanbod van de online supermarkt, kan je ook nooit slimme keuzes maken. Er zijn namelijk gigantisch veel paid mogelijkheden die allemaal vanalles beloven. De meeste marketeers en ondernemers zien op den duur door het bos de bomen niet meer. En dat is dus heel normaal. Daarom hebben we met de opleiding geopteerd om de belangrijkste touch points van een digitaal traject zeer helder te coveren gaande van strategie over mediamix, content en performance tot en met effectief live gaan en optimaliseren. Zo krijg je een goed overzicht van mogelijkheden, kanalen en tools en kan je een veel gerichter selectie maken op basis van je doelstellingen en je budget. Je zal ook duidelijker de return van je campagne kunnen berekenen.
Een succesvolle digitale marketingstrategie
De opleiding beslaat de belangrijkste touch points van een digitaal traject van strategie tot en met effectieve implementatie en optimalisatie. Zo krijg je een goed overzicht van mogelijkheden, metrics en tools. Dat betekent concreet dat je na de opleiding een basic digitaal plan kan uitzetten op basis van een geargumenteerd budget. Je kan je doelgroepen afbakenen en doelstellingen bepalen. Je weet welke digitale tools en kanalen er voorhanden en je kan daarin een verstandige selectie maken. Je beheerst de essentials van UX, online content, storytelling en visual branding om je campagne vleugels te geven. Tijdens de looptijd begrijp je de backend metrics en kan je optimaliseren om het maximum uit je budget te halen. Je kan ook helder de ROI/ROAS van je campagne berekenen.
The proof of the pudding is in the eating
Voor je eindproef werk je een digitale campagne uit voor je bedrijf, organisatie of een onderneming naar keuze. Je krijgt ter ondersteuning gerichte briefings en coachingsessies.
Bouw een waardevol netwerk uit
Alle sessies worden gegeven door praktijkmensen met bewezen no-nonsense ervaring in een deelgebied van de digitale marketing. Onze lesgevers zijn top op het vlak van strategie en transformatie, UX, paid en search, visual branding, video, content en performance marketing en tools, metrics en analytics. Je verhaal met hen aftoetsen en dankzij de opleiding deel uitmaken van hun netwerk is een waardevolle asset.
The best of both worlds.
Met 15 fysieke sessies en 10 webinars krijg je in deze hybride opleiding het beste uit beide werelden. Je mag rekenen op heel wat menselijke interactie, maar dankzij het online luik kan je dit postgraduaat ook gemakkelijker combineren met werk en/of een gezin. Dat maakt het ook interessanter als je van ver moet komen of regelmatig voor je werk in het buitenland verblijft.
Wat maakt deze opleiding de moeite waard?
Je maakt deel uit van een community van geïnspireerde professionals.
De beste lesgevers delen hun inzichten en smart tricks.
De coördinatoren zijn zelf digitale marketeers.
Maximum 30 cursisten.
Weet waar je schip naartoe vaart. Opbouw vanuit een duurzame strategie.
15 fysieke sessies (middag of avond) en 10 online sessies met videorecording
Workshops met intensieve oefeningen op tracking tools, SEO, SEA, Meta en Linkedin campaigning.
Een eigen coach die affiniteit heeft met jouw concept.
Resultaten zien geeft een kick. Je zet zelf je campagnes op, je meet en je optimaliseert.
Je integreert (visual) content en storytelling.
Na de opleiding maak je deel uit van een dynamische alumni community.
Je kan met voorrang intekenen op buitenlandse studiereizen.
Doelgroep
De opleiding is uiterst geschikt voor ‘doe-het-zelvers’.
Ons publiek noemen we graag ‘solutioneers’ namelijk gedreven zoekers die zelf de tools willen uitproberen en doorgronden tot ze landen. Soms met vallen en opstaan maar daarvoor coachen we ze. Mensen die zelf hun campagne creatief en technisch willen opzetten en meten en van daaruit verder willen leren. Onze mantra is: ‘je zal het maar kunnen als je het zelf ook doet’.
Wij verwelkomen dus met open armen:
Zelfstandige ondernemers, zaakvoerders of managing partners met een eigen business, webshop of kmo. Ook start-ups.
Marketingprofielen van alle slag soft or hard skills die digitale marketing of bepaalde aspecten ervan beter in hun marketing- of communicatiestrategie willen integreren.
Switchers with a dream of mensen die zich momenteel in een bepaalde jobsituatie bevinden maar zelfstandig willen ondernemen hetzij een zaak uitbouwen en digitaal willen inzetten om te groeien, hetzij ondernemen in 1 of andere expertise van de digitale marketing.
Pas afgestudeerden die actief solliciteren voor een job in een marketingomgeving of een eigen onderneming willen opstarten. De opleiding kan alleen in combinatie met een job. Het postgraduaat telt 20 studiepunten, dus als student verlies je het recht op kinderbijslag.
Kostprijs
3250 euro.
Eenmaal ingeschreven, ontvang je de factuur per e-mail.
2950 euro als je inschrijft als EARLY BIRD voor 11 juli 2025.
HOGENT is erkend als opleidingsverstrekker in het kader van de kmo-portefeuille (erkenningsnummer DV.O101616). Daardoor kan je tot 30% van je inschrijvingsgeld recupereren.
Schrijf je je in voor 11 juli als EARLY BIRD en kan je via de KMO-portefeuille 30% recupereren, dan kost de opleiding jou voor 25 sessies + coaching nog slechts 2.065 euro. Voor zelfstandigen ook volledig fiscaal inbrengbaar.
Intakegesprek aanvragen
Voordat je kan inschrijven, plannen we graag een intakegesprek met jou in. Stuur een kort mailtje naar lieselot.desmet@hogent.be
en else.deneys@hogent.be en vertel over jezelf, je carrière, je digitale ambities en wat je concreet verwacht van deze opleiding. We contacteren je binnen de 48u en bekijken welk moment het beste past voor een verkennend gesprek.
Locatie
Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1
9000 Gent
Wanneer?
Dit postgraduaat bestaat uit 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars. Alle sessies gaan telkens door op dinsdag. De opleiding start met een openingsevent op dinsdag 23 september 2025.
Voor de fysieke sessies kan je kiezen tussen:
- middagsessies van 14 tot 17 uur
- avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur
Switchen tussen middag- en avondsessies, zelfs occasioneel, is niet mogelijk.
De digitale sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avondcursisten samen.
Evaluatie en attestering
Je presenteert en motiveert een digitaal marketingplan dat als eindbeoordeling van het postgraduaat telt. Houders van een graduaats-, bachelor- of masterdiploma kunnen het getuigschrift postgraduaat behalen.
Digitaal scheert
hoge toppen.
“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatiemanagement hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."
Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL
Digitaal scheert
hoge toppen.
“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatiemanagement hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."
Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL
Het aantal deelnemers is voor elke middag- of avondsessie beperkt tot 30 personen. Snel inschrijven is dus de boodschap.
Hoe inschrijven?
- Je bent een ondernemer, zaakvoerder of managing partner van een eigen business, webshop of kmo.
- Je bent een professional op managementniveau in een bedrijf of organisatie en je wil digitale marketing in je marketing- of communicatiestrategie implementeren. Bij voorkeur heb je relevante werkervaring binnen het ruime domein van de marketing.
- Je bent pas afgestudeerd en op zoek naar een toffe job in een marketingomgeving. Ben je echter pas afgestudeerd en wil je graag nog een extra jaartje verder studeren, dan kom je niet in aanmerking voor deze opleiding. Het postgraduaat digitale marketing telt maar 20 studiepunten en je verliest dus je recht op kinderbijslag. Alleen als werkende of werkzoekende binnen de marketing kan je inschrijven.
- Je hebt al een graduaats-, bachelor- of masterdiploma op zak. Is dit niet het geval? Een bewezen professioneel traject wordt ook in aanmerking genomen. Na een positieve intake kan je alsnog inschrijven maar je kan geen getuigschrift postgraduaat behalen.
- Je bent gepassioneerd door de nieuwste evoluties in de digitale wereld.
- Je bent geëngageerd: deze opleiding is intensief.
- Je hebt een uitstekende digitale basiskennis. Dat betekent dat je elementair overweg kan met Google Analytics en zelf actief bent op sociale netwerken, waaronder ook een dynamisch LinkedIn-profiel. Je hebt bij voorkeur al eens geëxperimenteerd met social media advertising. Heb je een of meerdere Google certificaten behaald? Dan is dat natuurlijk een troef.
De opleiding omvat 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars. Alle sessies gaan telkens door op dinsdag. De opleiding start op dinsdag 24 september 2024.
Voor de fysieke sessies heb je de keuze tussen:
- middagsessies van 14 tot 17 uur
- avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur
Switchen tussen de middag- en avondsessies, zelfs occasioneel, is niet mogelijk.
De digitale sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avondcursisten samen.
Vraag je intakegesprek aan
Voeg een link naar je LinkedIn-profiel (en eventueel met je cv) toe en geef ons een korte motivatie waarom je absoluut de opleiding wenst te volgen. Heb je een of meerdere Google certificaten behaald? Laat het zeker weten. Na screening kom je te weten of je in aanmerking komt voor een intakegesprek.
Verwacht je aan een aangenaam gesprek van max 30 minuutjes (telefonisch of via videocall) met Else Deneys, coördinator van de opleiding, of Liselotte Schamp, onze co-coördinator. Je hoeft niks voor te bereiden Een intake is geen examen of test. We overlopen gewoon samen of de opleiding voldoet aan je verwachtingen en ambities. We gaan immers altijd voor een zo ideaal mogelijke match. In plaats van te mikken op zoveel mogelijk deelnemers, willen we alleen de juiste deelnemers. Dat is ons DNA. Vertel ons dus je verhaal, stel je vragen. We bespreken ook hoever je staat digitaal en op welk vlak je wil upskillen, verbreden of verdiepen. En waarom. Dat interesseert ons altijd. We are all ears.
Intakegesprek aanvragenVoorinschrijven via de online module is een webregistratie waarmee je je plaats reserveert zonder verdere verplichtingen. Dat kan vanaf 26/04/2025 en is pas mogelijk na een positieve intake. Kandidaten die voorinschrijven hebben voorrang om definitief in te schrijven. Dit kan vanaf eind juni. Dan starten hogeschoolbreed de feitelijke inschrijvingen. Je krijgt dan als eerste bericht om je definitief in te schrijven, wat concreet betekent alleen maar digitaal ondertekenen vermits je al een webregistratie hebt doorlopen en je gegevens al hebt ingevuld. Doe je geen voorinschrijving dan kan je eind juni meteen definitief inschrijven als er nog plaatsen zijn en na een positieve intake.
Definitief inschrijven kan je vanaf eind juni 2025. Ga terug naar de webregistratie, stel je studieprogramma samen en onderteken het. Het studentensecretariaat kijkt je registratie na en contacteert je via mail als er nog informatie zou ontbreken.
Eenmaal ingeschreven, ontvang je een mail met jouw persoonlijke inloggegevens en meer informatie. Je ontvangt ook een factuur in je mailbox. Je studentenkaart krijg je in de weken erna via de post toegestuurd.
Reservelijst
De opleiding is volzet als zowel voor de middag- als voor de avondsessies 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven. Dit zal gecommuniceerd worden op de site. Eenmaal volzet worden de inschrijvingen afgesloten.
- De reservelijst bestaat uit kandidaten die een positieve intake hebben doorlopen maar niet kunnen inschrijven omdat er al 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven voor de middag- en/of avondsessies.
- Sta je op de reservelijst? Dan krijg je daarover een mail.
- Als een andere kandidaat beslist om zich uit te schrijven, dan maak jij nog kans. In dat geval wordt de eerstvolgende op de reservelijst per datum van kandidatuur gecontacteerd met een vraag om in te schrijven. Als je de module dan correct doorloopt en bevestigt, dan ben je vooralsnog ingeschreven.
Kleine aanpassingen met grote impact.
"Ik hou ervan dat kleine aanpassingen aan websites toch een groot verschil kunnen geven in de manier waarop een website in een zoekmachine verschijnt en hoe dat honderden of zelfs duizenden bezoekers naar je website kan leiden."
Frederik Vermeire
SEO & online marketing specialist, zaakvoerder WiSEO
Kleine aanpassingen met grote impact.
"Ik hou ervan dat kleine aanpassingen aan websites toch een groot verschil kunnen geven in de manier waarop een website in een zoekmachine verschijnt en hoe dat honderden of zelfs duizenden bezoekers naar je website kan leiden."
Frederik Vermeire
SEO & online marketing specialist, zaakvoerder WiSEO
Strategie & planning
Hoe ziet het digitale landschap eruit? Wat zijn de recentste trends? Hoe gedragen consumenten en afnemers zich online? Wat verwachten ze? En hoe kan je optimaal offline integreren voor een sterke omnichannelaanpak? In deze module leer je strategische concepten uitzetten. Deze module omvat 5 sessies.
Performance
Hoe haal je de gewenste meetbare return uit je strategie? We demonstreren een breed aanbod aan performance tools en kanalen, gaande van optimalisatie van je (e-commerce)website tot het inzetten van specifieke digitale kanalen zoals e-mail, search, mobile, social, affiliate … Deze module omvat 8 sessies.
Branding
Hoe zet je digitale kanalen optimaal in om je merk online op te bouwen of te ondersteunen? Komen aan bod: content marketing en storytelling, visual branding, video en online advertising, search engine marketing, gamevertising, blogging en meer. Deze module omvat 7 sessies.
Analytics & metrics
Meten is weten. Dit laatste luik focust op optimalisatie van return en conversie. Welke meetinstrumenten zijn er om na te gaan of een digitale strategie efficiënt en effectief is geweest? Hoe stuur je bij? Deze module omvat 5 sessies.
module | studiepunten | contacturen |
---|---|---|
Strategie & planning | 4 | 15 |
Performance | 6 | 24 |
Branding | 6 | 21 |
Analytics & metrics | 4 | 15 |
Totaal | 20 | 75 |
360°-view.
"De verschillende lesgevers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert. En zelfs als je het zelf niet allemaal doet, begrijp je een stuk beter een offerte of kan je meedenken met je agency. Je ziet ook sneller welke digitale competenties nodig zijn of ontbreken in een team voor een bepaalde opdracht.”
Stijn Mistiaen
freelance online marketeer
360°-view.
"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."
Stijn Mistiaen
freelance online marketeer

Nog vragen?
Inschrijven gebeurt via de online inschrijvingsmodule.
- Eerste stap is een intakegesprek
- Vanaf april kan je na een positief intakegesprek voorinschrijven. Hiermee reserveer je je plaats in de opleiding die snel volzet is (30 cursisten middag of avond).
- Eind juni ontvang je een mail van de studentenadministratie met de vraag om definitief in te schrijven. Dit betekent concreet dat je in de module je studiekeuze aanvinkt en digitaal ondertekent.
Ben jij een ondernemende hands-on professional met digitale ervaring? Dan zal je maximum return uit deze opleiding halen. Zie een intake als een fijn telefonisch of online videocall moment (30min) met Else of Liselotte om je ambities toe te lichten. We bespreken ook de stand van zaken van je digital skills en waarom je wenst in te schrijven. Het is zowel voor jou als voor ons belangrijk dat er een match is met wat jij exact verwacht en wat wij als opleiding te bieden hebben. Door de mail die je ons stuurt voor de aanvraag van een gesprek hebben wij al enige context ter voorbereiding. Je hoeft je voor dit gesprek verder niet voor te bereiden.
Je kan na een positief intakegesprek inschrijven zonder diploma hoger onderwijs, maar weet dat je in dit geval na het presenteren van je eindwerk/digitaal plan geen getuigschrift kan behalen. Je kan een bewijs van aanwezigheid krijgen en de opleidingscoördinatoren zijn altijd bereid om een aanbeveling op je LinkedIn te schrijven. Je bent dus uiteraard welkom als je qua background en motivatie in aanmerking komt. Niet iedereen tekent ook in om een diploma te behalen. De opleiding is een postgraduaat wat betekent dat je vanaf 1 diploma hoger onderwijs (graduaat, bachelor of master) een extra diploma kan behalen na slagen voor de uitwerking van je digitaal plan. Heb je je diploma hoger onderwijs nog niet in je bezit omdat je op het moment van inschrijven bijvoorbeeld nog examens moet afleggen, dan kan je zeker al inschrijven na een positief intakegesprek. Je diploma wordt dan later opgeladen.
Er zijn veel digitale marketing opleidingen en afhankelijk van je voorkennis, talenten en passies past een opleiding bij jou of niet. Het postgraduaat digitale marketing van HOGENT gaat niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit. We richten ons naar een specifieke core van creatieve hands-on professionals die in hun werk reeds vertrouwd zijn met digitaal. Er is plaats voor 30 cursisten in de middagsessie en 30 in de avondsessies. Via een intake overleggen we samen nauwgezet of je ambities matchen met wat de opleiding concreet biedt. Om digitaal te scoren moet je weten wat er te koop is in de online supermarkt vooraleer je verstandige keuzes kan maken. Je moet strategisch inzicht kunnen koppelen aan het effectief zelf doen. De opleiding is daarom geënt op het T-model: een relevante overview van het digitale spectrum in combinatie met intensieve deep dives op de tools waar je vlot zelf leert mee werken. We gaan voor een hybride mix met 15 fysieke en meer dan 10 online sessies, te herbekijken voor oefening en uitdieping op eigen tempo. Wie een diploma wil, werkt als eindproef zelf een campagne uit. Trial and error is hoe je het echt leert. Ter ondersteuning krijg je heldere briefings en 10 uur coaching 1-to-1 en 1-to-few. Coördinatoren zijn zelf digitale marketeers. Lesgevers en coaches zijn ervaren praktijkmensen die gepassioneerd hun kennis sharen. Alle sessies zijn interactief. De sfeer is inspirerend en zeer open. Je leert van de coaches en lesgevers maar ook van je medecursisten die allemaal interessante mensen zijn zoals jij. We willen veel meer zijn dan gewoon een opleiding. We zijn een performance community met een straf netwerk, regelmatig leuke intermezzo’s en een internationale digital experience voor alumni.
We vragen digitale ervaring. En met ervaring bedoelen we: je kan basic overweg met Google Analytics of meer (certified) of je hebt al eens een social campagne opgezet. Kortom, digitaal laat je niet los en je kan niet wachten om er professioneler in te worden. De opleiding start niet from scratch maar is een zogeheten upskill. Wie niet actief is op de socials, een zwak of geen Linkedin profiel heeft en nog nooit in een (zelfs free) Google tool is gedoken, raden wij een basisopleiding aan.
De leeftijdsrange gaat van 20'ers tot ervaren bedrijfsmensen. Wat hen allemaal verbindt is een gedrevenheid om digitaal de next steps te zetten. Het core profiel zijn zelfstandige ondernemers, start ups/scale ups (veel e-commerce) en marketing- of communicatiemanagers van KMO’s. Ook consultants schrijven zich vlot in evenals visual branding profielen, UX en IT. Studenten worden niet toegelaten behalve student-ondernemers. Uit welke sector je komt maakt niet uit. Alle sectoren zijn onderhevig aan digitale transformatie. Commerciële bedrijven en agencies zijn zeker welkom, maar we verwelkomen ook met plezier professionals uit cultuur, non-profit en social profit evenals fundraisers en ngo’s.
De opleiding richt zich uitsluitend tot professionelen dus stages zijn niet aan de orde. Er zijn praktijkworkshops van de digitale bedrijven en via ons netwerk kan je altijd terecht bij digital agencies die graag hun werking en aanpak uitleggen.
Technische profielen leren klantgerichter en strategischer denken. De meer ‘soft skill’ profielen leren budgetteren, rekenen en meten. Na de opleiding kan je een verstandig digitaal plan uitzetten, return meten en optimaliseren om het maximum uit een budget halen. Je hebt een update overzicht van gratis en betalende sociale media, opties inzake eigen kanalen, tools, platformen en performance. Je kan bijgevolg de beste keuzes maken voor je digitaal plan gegeven je doelstellingen, doelgroepen, budget (ROI/ROAS) en potentieel. Je hebt inzicht in content, storytelling en visual branding om je boodschap met impact te brengen. Ook influencer marketing behoort tot het pakket. Podcast, video en de nieuwste evoluties krijgen extra focus. Je leert ook vlot met tools werken. Trial and error is hierbij de insteek. Het digitale niveau dat je na afronding van de opleiding haalt is intermediate. Je zal veel kennen en kunnen, maar je zal ook niet alle skills beheersen tot in de diepte. Advanced niveau is voor specialisten. It takes more dan een paar sessies om echt bedreven te worden in bijv. SEO, SEA of UX. Je kan wel behoorlijk uitvoeren, denken en meedenken als je uitbesteedt. Je zal je eigen marketingbudget verstandiger kunnen verdelen voor een optimale return, je krijgt inzicht in offertes voor digitale diensten en je zal sneller zien welke competenties ontbreken of overlappen in een digitaal team wat richtinggevend is als je wil aanwerven.
De opleiding is voorbehouden voor professionelen. Laatstejaars studenten die ook ondernemers zijn of bedrijfsactief op een andere manier kunnen contact opnemen om dit te bespreken in een intakegesprek. Weet dat de opleiding 20 studiepunten omvat en geen voltijds programma omvat (1 middag of avond in de week) dus het recht op kinderbijslag vervalt. We vragen ook aanwezigheid en actieve betrokkenheid wat combineerbaar moet zijn met de timing van andere lessen of een stage. Een bedrijfscontext met toegang tot de back-end van tools is bovendien vereist om een digitaal plan te kunnen uitwerken.
Zie je financiële input niet als een kost maar als een investering met gegarandeerde return.Het inschrijvingsgeld bedraagt 3250 euro met een EARLY BIRD formule voor 2950 euro als je inschrijft voor 11 juli 2025.
Sommige cursisten zoals zaakvoerders van KMO’s of executives in grotere constellaties volgen de opleiding niet met het oog op het behalen van een diploma. Zij hebben andere motivaties zoals de scope aan digitaal verbreden en verdiepen, kunnen meedenken met digitale teams, budgetten optimaler verdelen wegens een beter zicht op prioriteiten, lacunes in digitale teams invullen door gerichter rekrutering, offertes beter kunnen beoordelen etc. Zij leggen geen eindproef af, omdat dit doorgaans voor hun carrière geen must is, en selecteren zelf welke sessies ze volgen en welke niet.
Voor alle andere profielen is het behalen van dit diploma warm aanbevolen. Door het uitwerken van een case leer je het vak en de coachings zijn een vorm van ‘premium consultancy’ die je als extra service aangeboden krijgt in de aanloop tot je pitch om je slaagkansen te vergroten.
Voor pas afgestudeerden die nog zoekende zijn naar een toffe job in digitaal is de opleiding de springplank, en doorgaans zelfs al na een paar weken les. Voor vele ondernemers betekent het doorlopen van het traject van A tot Z een ware stroomversnelling in hun business of een doordachte transformatie die veel beter inspeelt op opportuniteiten. Talrijke testimonials bevestigen dit. Voor andere mensen betekent het succesvol afronden van de opleiding annex diploma dan weer een career upgrade binnen dezelfde organisatie of voor een ander professioneel verhaal. Ons netwerk kan daarin natuurlijk een serieuze rol spelen. Regelmatig zien we zelfs een radicale carrièreswitch van payroll naar het eindelijk realiseren van de Grote Ambitie: een eigen zaak opstarten. Dit diploma is dus waardevol en wordt ook hoog gewaardeerd in de marketing – en bedrijfswereld.
Als coördinatoren zijn we onderwijsmensen maar vooral zelf digitale marketeers met specifieke praktijkervaring en een straf netwerk. Wie meespeelt in digitaal kent de opleiding aan HOGENT en omgekeerd. Dit diploma mag je dus gerust een quality label noemen. Je krijgt het dan ook niet zonder engagement. Maar eenmaal ‘in the pocket’ heb je gegarandeerd een voorsprong in alles wat je verder wil ondernemen in digitaal. Altijd meegenomen ook dat je niemand meer moet overtuigen van je skills. Het bewijs is er en staat bovendien prima op je LinkedIn. We worden dan ook regelmatig gecontacteerd door HR-managers, potentiële klanten of andere bedrijven die in zee willen gaan met iemand die bij ons de opleiding heeft gevolgd of zijn/haar business op basis van de referentie van ons postgraduaat op het LinkedIn profiel. Een goeie match making tool ook voor freelancers. Weet wel zeer goed: dit diploma is niet het ‘eindstation van de digitale trein’. In digitaal ben je nooit definitief ‘gearriveerd’. Wat dit diploma vooral doet is je voor altijd de goesting geven om gepassioneerd en met kennis van zaken de nieuwe evoluties in digital te blijven volgen.
De opleiding heeft een kmo-erkenningsnummer (DV.O101616). Alle informatie is terug te vinden op de website van VLAIO. VOV, BEV en opleidingscheques worden niet aangeboden.
De opleiding richt zich uitsluitend tot professionelen dus studiebeurzen zijn niet van toepassing.
Je kan de opleiding perfect combineren met je professionele verplichtingen. De opleiding wordt daarom ook in hybride formaat aangeboden. Een webinar kan je vanop afstand, dus ook in het buitenland, live meevolgen of je bekijkt de replay nadien. Weet wel dat je 80% van de sessies moet meevolgen om in aanmerking te komen om een digitaal plan (= eindwerk) te presenteren en bijgevolg te slagen voor de opleiding.
Neen, dit is om organisatorische redenen niet toegestaan. We zijn wel flexibel als je omwille van professionele redenen zoals een nieuwe job, kan motiveren waarom definitief switchen voor jou noodzakelijk is.
Een volledig overzicht met data en de optie fysiek of online is per sessie terug te vinden op de website. Alle fysieke sessies gaan door op dinsdag ofwel ’s middags (14u-17u) ofwel ’s avonds (18u30-21u30). Webinars gaan uitsluitend door op dinsdagavond (18u30-21u30) maar zijn altijd te herbekijken gedurende 10 dagen via ons gesloten YouTube platform.
Als je een digitaal plan wenst te presenteren heb je voldoende bagage nodig. Dan verwachten we dat je voor minstens 80% van de sessies aanwezig bent. Wie geen digitaal plan wenst te presenteren, kan uiteraard ad hoc sessies meevolgen.
Neen, aan jou de keuze. Sommige cursisten schrijven uitsluitend in voor de kennis, de skills en het netwerk en gaan niet voor een diploma. Wens je echter een getuigschrift te behalen, dan is het presenteren en motiveren van een zelf uitgewerkt digitaal plan de eindproef en dus een vereiste.
Dat wordt inderdaad aangeraden. Je werkt het digitaal plan uit voor je eigen onderneming of de onderneming/organisatie waar je werkzaam bent als werknemer of in bijberoep. Je kan je plan ook uitwerken voor een bevriend bedrijf of ondernemer maar weet dat je daarbij support moet krijgen: toegang tot data, metrics en bedrijfsgegevens, uiteraard alleen wat relevant is in het kader van de uitwerking van een digitaal plan.
Gemiddeld kan je rekenen op 10 uur coaching. De 1-to-few coachings zijn workshops met telkens een luikje theorie gevolgd door hands-on oefeningen en feedback. De 1-to-1 coachings zijn een strategische coaching en minimum 3 online sessies met een coach die je toegewezen wordt op basis van je concept, competentieniveau en doelstellingen.
De opleiding is opgebouwd uit 4 modules met elk een aantal sessies die samen het volledige digitale traject beslaan van strategie tot en met optimalisatie. Vraag gerust meer info tijdens de intake. Kijk op de kalender voor de data van de sessies en wanneer fysiek, wanneer online. Het detailprogramma ontvang je tijdens de introsessie eind september 2023 en vind je vanaf dan ook op Chamilo.
De gastsprekers zijn allemaal top praktijkmensen met bewezen ervaring. Velen hebben hun eigen business, hebben 1 of meerdere boeken gepubliceerd, zijn zeer actief op de socials en/of komen regelmatig als expert in de media. Zij delen graag hun kennis, tips & tricks en zijn erg geïnteresseerd in de digitale ambities van getalenteerde mensen. Tot onze sprekers mogen we rekenen Bert Van Wassenhove, Frederik Vermeiren, Sofie Verhalle, Karl Gillis, Dieter Van Esch en vele anderen. Agencies die elk jaar graag hun input leveren zijn ondermeer Scopernia, OMCollective, Intracto, UX Pro, The Fat Lady, Invisible Puppy, Wiseo, Supermachine, De Scriptorij, Motcha, Tomorrow, Sirius Legal, ea. Presentaties van gastsprekers en opnames van online sessies worden elke week via ons elektronisch leerplatform Chamilo gedeeld en zijn voorbehouden voor wie inschrijft.
Zit je nog met praktische vragen over de opleiding? We helpen je graag verder!
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …
Marketing- en communicatiesupport
In het graduaat marketing- en communicatiesupport maak je kennis met alle facetten van communicatie en marketing in een onderneming.Trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie
Het postgraduaat trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie (1 jaar in avondonderwijs) geeft je inzicht in de nieuwste trends, innovaties en toepassingen in diverse …
Ondernemen
Je onderneemt of je hebt een start-upidee en je kan nog extra ondersteuning gebruiken? In het postgraduaat ondernemen ga je zelfstandig aan de slag met begeleiding van een business coach en een …
Salesmanagement
Het postgraduaat salesmanagement geeft je imet 1 lesdag per week (1 academiejaar) de tools in handen om een doordachte salesstrategie op poten te zetten. …