Kwaliteitsvol onderwijs: de ESG en de kwaliteitskenmerken.
De ESG en de kwaliteitskenmerken.
De acht kwaliteitskenmerken uit de Codex Hoger Onderwijs in lijn met de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG).
De leerresultaten van de opleiding vormen een heldere en opleidingsspecifieke invulling van de internationale eisen met betrekking tot niveau, inhoud en oriëntatie.
ESG 1.2. Design and approval of programmes
Het curriculum van de opleiding sluit aan bij de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied, houdt rekening met de ontwikkelingen in het werkveld en is maatschappelijk relevant.
ESG 1.2. Design and approval of programmes ESG 1.3. Student-centred learning, teaching and assessment ESG 1.9. On-going monitoring and periodic review of programmes
De voor de opleiding ingezette docenten bieden de studenten optimaal de mogelijkheid om de leerresultaten te behalen.
ESG 1.3. Student-centred learning, teaching and assessment ESG 1.5. Teaching staff
De opleiding biedt studenten adequate en gemakkelijk toegankelijke voorzieningen en studiebegeleiding.
ESG 1.3. Student-centred learning, teaching and assessment ESG 1.6. Learning resources and student support ESG 1.9. On-going monitoring and periodic review of programmes
De onderwijs-leeromgeving stimuleert de studenten om een actieve rol te spelen in het leerproces en draagt bij tot een vlotte studievoortgang.
ESG 1.2. Design and approval of programmes ESG 1.3. Student-centred learning, teaching and assessment
De beoordeling van studenten weerspiegelt het leerproces en concretiseert de beoogde leerresultaten.
ESG 1.3. Student-centred learning, teaching and assessment ESG 1.9. On-going monitoring and periodic review of programmes
ESG 1.3. Student-centred learning, teaching and assessment ESG 1.9. On-going monitoring and periodic review of programmes
De opleiding verstrekt volledige en gemakkelijk leesbare informatie over alle fasen van de studieloopbaan.
ESG 1.3. Student-centred learning, teaching and assessment ESG 1.4. Student admission, progression, recognition and certification ESG 1.8. Public information
Informatie over de kwaliteit van de opleiding is publiek toegankelijk.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Kwaliteitsvol onderwijs
HOGENT, da's kwaliteit. Aan HOGENT werken we vanuit een open houding samen aan die kwaliteit. We durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback. …
De HOGENT-visie op kwaliteit
Aan HOGENT werken alle collega’s vanuit een open houding samen, in interactie met alle belanghebbenden, aan kwaliteit door mee te denken en hun inzichten naar voor te brengen. Ze durven …
Beoordelingen per opleiding
Beoordelingsrapporten en borgingsbesluiten per opleiding.Instrumenten van de HOGENT-regie
Het fundament van de HOGENT-regie is de PDCA-cyclus op opleidingsniveau. De HOGENT-regie voorziet instrumenten die de opleidingen inzetten om hun kwaliteitscultuur te versterken. Deze instrumenten …
De kwaliteitsbeoordeling aan HOGENT
In de loop van de zesjaarlijkse kwaliteitscyclus vindt de kwaliteitsbeoordeling plaats. Tijdens een reflectietraject in het kader van de kwaliteitsbeoordeling blikt de opleiding samen met haar …
De jaarlijkse kwaliteitsdialoog met de opleidingen en met de studenten
Na het reflectietraject vindt het balansmoment plaats, een gesprek tussen de opleiding en een commissie van experten. Deze commissie wordt geleid door een externe, onafhankelijke voorzitter, die …
Instellingsreview: HOGENT met glans geslaagd in eerste zit
De voorbije maanden ging HOGENT door een instellingsreview, één van de instrumenten die de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) hanteert om toe te zien op de …
Podcast Kwaliteit dus!
Tijdens het academiejaar 2021-2022 had onze hogeschool een belangrijke afspraak: de instellingsreview. Een externe reviewcommissie komt dan ons onderwijsbeleid en de borging van de …