Kwaliteitsvol onderwijs: de HOGENT-visie op kwaliteit.


Een cultuur van betrokkenheid

Aan HOGENT werken alle collega’s vanuit een open houding samen, in interactie met alle belanghebbenden, aan kwaliteit door mee te denken en hun inzichten naar voor te brengen. Ze durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback. Iedereen is actief betrokken. Kwaliteitszorg is een zaak van iedereen. Deze verbeteringsgerichte aanpak vormt de basis voor de toekomstplannen van de opleiding.

Op basis van een zelfkritische houding werken opleidingen proactief, planmatig en toekomstgericht. Reflectie en beleidsvoerend vermogen gaan hierbij hand in hand. Om hun zelfinzicht aan te scherpen gaan opleidingen op zoek naar inspiratie en is er aandacht om in wisselwerking met de onderzoekscentra en interne en externe stakeholders verder expertise uit te bouwen. 

Samen ontwikkelen vereist een open en veilige sfeer waarin iedereen aanspreekbaar is, met aandacht voor een verbindende werking die transparantie en kennisdeling vooropstelt. Beslissingen komen via een participatief en navolgbaar proces tot stand en zijn gedragen. Een kwalitatief ontwikkelingsproces vormt immers de basis voor vertrouwen in de werking van de opleiding en voor het erkennen van beslissingen.

De HOGENT-regie waarborgt de kwaliteit van het onderwijs en versterkt de kwaliteitscultuur in de werking van de opleidingen. Deze cultuur vormt de voedingsbodem voor opleidingen om kwaliteitsvol te groeien. De dienst Kwaliteitsborging heeft daarom oog voor het continue proces waarin opleidingen zich verder ontwikkelen.

visuele voorstelling kwaliteitsborgingscyclus