Kwaliteitsvol onderwijs: de jaarlijkse kwaliteitsdialoog met de opleidingen en met de studenten.


Kwaliteitsdialoog in de opleidingen

De jaarlijkse kwaliteitsdialoog brengt de PDCA-cyclus van de opleiding als continu proces in kaart. Tijdens de kwaliteitsdialoog licht de opleiding de manier waarop haar jaaractieplan tot stand is gekomen toe en reflecteert ze samen met de dienst Kwaliteitsborging over haar bevragingsresultaten, over de acties uit haar P2P-reflectieverslagen en over de afspraken en aanbevelingen uit het beoordelingsrapport van de kwaliteitsbeoordeling. Door jaarlijkse opvolging beoogt de kwaliteitsdialoog het borgen en optimaliseren van de onderwijskwaliteit met inbegrip van de kwaliteitscultuur van de opleiding.

De dienst Kwaliteitsborging zorgt voor een beknopt verslag van de kwaliteitsdialoog. Dit verslag geeft een overzicht van de acties die de opleiding ondernomen heeft, schetst een beeld van de kwaliteitscultuur die heerst binnen de opleiding en suggereert een aantal mogelijkheden om deze te versterken en om de PDCA-cyclus verder in te bedden in de werking van de opleiding.

Kwaliteitsdialoog met de studenten

Jaarlijks plant de dienst Kwaliteitsborging kwaliteitsdialogen met studentenvertegenwoordigers van elk departement. Tijdens deze dialogen gaat de dienst na hoe de studenten hun participatie binnen de hogeschool ervaren. Zo komen eventuele drempels die de studenten gewaarworden aan het licht en kan de hogeschool de studentenparticipatie verder faciliteren en optimaliseren. Ook de participatiecoaches, die de studentenvertegenwoordigers ondersteunen en coachen in hun opdracht, worden uitgenodigd voor deze kwaliteitsdialogen.

De dienst Kwaliteitsborging zorgt voor een beknopt verslag van de besproken thema’s en bezorgt dit voor elk departement aan de voorzitter van de departementale studentenraad en aan de participatiecoaches.