van trendanalyse tot succesvolle innovatie
- postgraduaat
- Gent
- avondonderwijs
- 1 jaar (deeltijds)
Opportuniteiten vroegtijdig spotten en trends vertalen naar nieuwe concepten en innovatieve producten voor de consumenten van morgen. Iets voor jou?
Je bent op zoek naar tools om trends te detecteren, analyseren en implementeren. Het postgraduaat trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie is een unieke avondopleiding die je klaarstoomt als toekomstige professional in trendresearch.
Het spreekt voor zich: je haalt ook het volle voordeel uit dit postgraduaat als zaakvoerder, innovatie-expert, strateeg, researchmedewerker, creatieveling, ...
De veelgebruikte term ‘trendwatching’ dekt lang niet de lading. Er komt veel meer aan te pas dan ‘watching’ of toekijken.
Als trendkenner verwerf je inzicht in de nieuwste innovatieve evoluties en toepassingen in diverse sectoren. Je observeert behoeften en gedragingen. Op basis daarvan stel je de geanalyseerde trends voor aan bedrijven, organisaties en overheden. Vervolgens zet je haalbare scenario's uit.
Trendkenners zijn high potentials op de arbeidsmarkt
Bedrijven willen hun concurrenten een stapje voor zijn. Nieuwe ideeën op de markt brengen die strategisch aansluiten bij de verschillende doelgroepen. Hun sparringpartner? Dat ben jij.
Als toekomstgerichte professional beschik jij over de tools en inzichten om de nieuwe consument te begrijpen. Je spot opportuniteiten vroegtijdig en vertaalt trends naar nieuwe concepten en innovatieve producten. Bovendien ben je als expert de geschikte persoon om innovatieteams te begeleiden en aan te sturen. En dat zowel binnen bedrijven als binnen andere organisaties en bij de overheid.
Intensieve no-nonsense training
De opleiding geeft een brede kijk op de maatschappij, de consumentenbehoeften en het bedrijfsleven. Je verwerft scherpe inzichten in mensen, hun levensstijl en hun passies. Je kan je als trendkenner bijgevolg specialiseren in een zelfgekozen domein of sector.
Performante organisaties weten hoe belangrijk het is om te begrijpen hoe hun sector er morgen zal uitzien. Grote nationale en internationale bedrijven hebben al jaren een trendwatcher in dienst. Wij zijn ervan overtuigd dat de vraag vanuit de bedrijfswereld alleen maar explosief zal toenemen.
Vandaag willen ook KMO's volop nadenken over nieuwe trends en (brood)nodige innovatie. Meer nog: ook als eenmansbedrijf wil je je toekomst slim voorbereiden en innovatief denken én doen.
doelgroep
- Je bent strateeg, analist, innovator en/of creatieveling en je wil concrete scenario's uitzetten om trends te vertalen in bedrijfsconcepten die aanslaan op de markt.
- Je bent ondernemer, IT'er, ontwerper …
- Je bent pas afgestudeerd als bachelor of master met een gezonde dosis motivatie en nieuwsgierigheid. Of je hebt een graduaatsdiploma marketing en minstens twee jaar werkervaring. Is dit niet het geval? Een bewezen professioneel traject wordt ook in aanmerking genomen.
data
De opleiding wordt tweejaarlijks ingericht en wordt gespreid over 25 lesweken, telkens op maandagavond.
Studenten van voorbije edities waarderen sterk de mix van deze hybride opleiding, daarom zal je een aantal lessen ook online volgen.
prijs
2450 euro, te betalen bij inschrijving. Eenmaal ingeschreven, ontvang je de factuur per e-mail.
HOGENT is erkend als opleidingsverstrekker in het kader van de kmo-portefeuille (erkenningsnummer DV.O101616). Daardoor kan je tot tot 30% van je inschrijvingsgeld recupereren.
evaluatie
Tijdens deze opleiding krijg je de kans om een praktisch trendrapport uit te werken (facultatief). Je bepaalt zelf voor welke opdrachtgever/sector je dat doet. Dat kan bijvoorbeeld voor je huidige werkgever, een persoonlijk project of voor een toekomstige uitdaging zijn. Je krijgt feedback van de jury en docenten. Het rapport zal dus bijzonder waardevol zijn en je een reeks troeven voor de toekomst bieden.
Je kan er ook voor kiezen om geen eindwerk te maken (bijvoorbeeld omwille van persoonlijke redenen, gebrek aan tijd, ...). Jij beslist of je een trendrapport uitwerkt en presenteert.
attestering
Heb je al een graduaatsdiploma marketing, een bachelor- of een masterdiploma op zak? Dan behaal je het getuigschrift postgraduaat.
Innovatiekansen spotten.
"Buitengewone innovatiekansen zitten verscholen in onverwachte hoekjes. De opleiding trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie leert organisaties hoe ze op een systematische manier hun blik op de wereld verruimen."
Stefaan Vandist
Managing partner bij switchrs
Innovatiekansen spotten.
"Buitengewone innovatiekansen zitten verscholen in onverwachte hoekjes. De opleiding trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie leert organisaties hoe ze op een systematische manier hun blik op de wereld verruimen."
Stefaan Vandist
Managing partner bij switchrs
Het programma loopt over 25 lesavonden en behandelt alle relevante en essentiële aspecten voor het ontwikkelen van een sterke toekomststrategie. Het postgraduaat bestaat uit 4 onderdelen.
Trendanalyse
Hoe ziet het trendlandschap eruit? We bespreken uitgebreid micro-, meso- en megatrends. We reiken je verschillende methodieken aan om de nieuwste trends op te sporen. Daarnaast porren we je aan om eens over het muurtje van je eigen organisatie te kijken.
Je leert verbanden leggen en patronen herkennen. Je krijgt grip op de daaruit voortvloeiende veranderende consumentenbehoeften.
Scenarioplanning en futuring
Je ontwikkelt scenario's, concepten en strategieën. Concreet: Je bestudeert trends en onzekerheden vanuit verschillende invalshoeken. Van daaruit maak je een analyse van de toekomst. Een blikopener, want zo leer je denken in verschillende gefundeerde toekomstverhalen.
Design thinking - innovatietools en creativiteit
Design thinking of ontwerpdenken is ontstaan als creatieve manier om problemen op te lossen. In deze opleiding wordt het Design thinkingproces uitgediept en worden trends gekoppeld aan deze manier van denken met als doel tot nieuwe creatieve concepten te komen.
Trendimplementatie
Je kent de trends maar hoe vertaal je die succesvol naar strategie en innovatie? Concrete cases geven je handvaten om strategische beslissingen te nemen. Resultaat? Je bent in staat om nieuwe producten en diensten te bedenken. Toekomstbestendig, dat spreekt voor zich. En bovendien doorstaan de nieuwigheden de test van de haalbaarheid op de markt.
"Met behulp van beproefde tools & technieken leerden we uiteenlopende toekomstscenario’s verkennen en vertalen in waardegerichte oplossingen binnen ons eigen werkterrein. De veelzijdige achtergronden en ervaringen van de deelnemers waren een verrijking."
Carl Lepoutre, Change Manager bij BNP Paribas Fortis en deelnemer in 2020-2021
Een andere blik
op de wereld.
"Het postgraduaat heeft mij met een andere blik naar de wereld leren kijken. Ik ben nu gepassioneerd door alles wat nieuw is en ben elke keer weer verwonderd als ik een interessante innovatie of trend tegenkom. De opleiding vormt zeker een meerwaarde in mijn huidige job om tot nieuwe productinnovaties te komen."
Ellen Lauwers
Innovation & Packaging Manager
bij Neuhaus
Een andere blik
op de wereld.
"Het postgraduaat heeft mij met een andere blik naar de wereld leren kijken. Ik ben nu gepassioneerd door alles wat nieuw is en ben elke keer weer verwonderd als ik een interessante innovatie of trend tegenkom. De opleiding vormt zeker een meerwaarde in mijn huidige job om tot nieuwe productinnovaties te komen."
Ellen Lauwers
Innovation & Packaging Manager
bij Neuhaus
Je leert van experten.
Het postgraduaat wordt georganiseerd in samenwerking met tal van grote spelers in de trendwereld. Alle lesgevers
zijn toonaangevende experts in trends en innovaties. Stuk voor stuk topmensen die met plezier hun ervaringen delen.
Je krijgt les van:
- Herman Konings: Trendwatcher, CEO nXt
- Stefaan Vandist: Managing partner switchrs
- Tom Palmaerts: Trendwatcher Trendwolves
- Petra Couck: Trendexpert HOGENT
- Rudy Pieters: CEO Verhalenmakers, Storytelling expert
- Els Dragt: Trend Explorer, Studio Elsewhere
- Thomas d'Hooge: Expert toekomstverkenning
Ook medestudenten zijn een bron van inspiratie. Deze opleiding verenigt mensen uit diverse professionele sectoren en disciplines. Prettig gevolg? Je wisselt ideeën uit en je bouwt snel een relevant professioneel netwerk uit.
"Trendkennis vormt de ultieme basis om de toekomst van je bedrijf, organisatie, product of merk veilig te stellen. Dit postgraduaat legt hiervoor een basis die je ongetwijfeld zal kunnen gebruiken."
Bert Van Thilborgh
CEO Futureproved Trendwatchers
Match ik met trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie?
Je bent een
early adopter
in alles.
Je kijkt steeds
verder dan de
nieuwste trends.
Je bent op zoek naar tools om trends te detecteren, analyseren en implementeren.
Nieuwe concepten uitdenken die matchen met de snel veranderende maatschappij?
Echt iets voor jou.
Je wil een boost geven aan je huidige carrière, je grenzen verleggen.
Jouw
perspectieven.
Heel wat nationale en internationale bedrijven en organisaties in zeer uiteenlopende sectoren zijn op zoek naar trendkenners. Vooral afdelingen Marketing, Research & Development en Business Intelligence zijn vragende partij.
Ook communicatie-, pr- en trendbureaus hebben medewerkers nodig om de kennis van trends en consumentenbehoeften te vertalen naar succesverhalen voor hun klanten en potentiële klanten.
Liever als zelfstandig ondernemer aan de slag? Dat kan bijvoorbeeld als creatief conceptontwikkelaar.
Intake en
inschrijven.
Toelatingsvoorwaarden
Houder zijn van een professioneel of academisch bachelor- of masterdiploma (of gelijkwaardig).
Of houder zijn van een graduaatsdiploma marketing en minstens 2 jaar werkervaring hebben. Is dit niet het geval? Een bewezen professioneel traject wordt ook in aanmerking genomen. Na een positieve intake kan je alsnog inschrijven maar je kan geen getuigschrift postgraduaat behalen.
Heb je interesse of wil je inschrijven?
Neem contact op met de coördinator via petra.couck@hogent.be.
Nog vragen?
Zit je nog met praktische vragen over de opleiding? Ben je nog niet helemaal zeker van je studiekeuze? We helpen je graag verder!
H
Hulp nodig bij
je studiekeuze?
chat met de opleidingscoördinator →
bekijk het programma →
begeleiding →
studie(keuze)advies →
mail naar petra.couck@hogent.be
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Digitale marketing
Het postgraduaat digitale marketing is een premium opleiding met als core doelgroep professionals die hun passie voor digitaal willen omzetten in kennis en skills die ondernemingen vandaag de dag …
Ondernemen
Je onderneemt of je hebt een start-upidee en je kan nog extra ondersteuning gebruiken? In het postgraduaat ondernemen ga je zelfstandig aan de slag met begeleiding van een business coach en een …
Salesmanagement
Het postgraduaat salesmanagement geeft je imet 1 lesdag per week (1 academiejaar) de tools in handen om een doordachte salesstrategie op poten te zetten. …