Facebook Pixel Trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie - Hogeschool Gent
Foto Trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie

Trendwatching:

van trendanalyse tot succesvolle innovatie.

T

Trendwatching:

van trendanalyse tot succesvolle innovatie

Het postgraduaat wordt niet ingericht in academiejaar 24-25. Je kan wel nog steeds deelnemen aan onze afzonderlijke masterclass Trendwatching. Meer info? Mail je vraag naar petra.couck@hogent.be

Opportuniteiten vroegtijdig spotten en trends vertalen naar nieuwe concepten en innovatieve producten voor de consumenten van morgen. Iets voor jou?

Je bent op zoek naar tools om trends te detecteren, analyseren en implementeren. Het postgraduaat trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie is een unieke avond­opleiding die je klaarstoomt als toekomstige professional in trend­research.

Het spreekt voor zich: je haalt ook het volle voordeel uit dit postgraduaat als zaakvoerder, innovatie-expert, strateeg, researchmedewerker, creatieveling, ...

De veelgebruikte term ‘trendwatching’ dekt lang niet de lading. Er komt veel meer aan te pas dan ‘watching’ of toekijken.

Als trendkenner verwerf je inzicht in de nieuwste innovatieve evoluties en toepassingen in diverse sectoren. Je observeert behoeften en gedragingen. Op basis daarvan stel je de geanalyseerde trends voor aan bedrijven, organisaties en overheden. Vervolgens zet je haalbare scenario's uit.

Trendkenners zijn high potentials op de arbeidsmarkt

Bedrijven willen hun concurrenten een stapje voor zijn. Nieuwe ideeën op de markt brengen die strategisch aansluiten bij de verschillende doel­groepen. Hun sparring­partner? Dat ben jij.

Als toekomstgerichte professional beschik jij over de tools en inzichten om de nieuwe consument te begrijpen. Je spot opportuniteiten vroegtijdig en vertaalt trends naar nieuwe concepten en innovatieve producten. Bovendien ben je als expert de geschikte persoon om innovatie­teams te begeleiden en aan te sturen. En dat zowel binnen bedrijven als binnen andere organisaties en bij de overheid.

Intensieve no-nonsense training

De opleiding geeft een brede kijk op de maatschappij, de consumenten­behoeften en het bedrijfs­leven. Je verwerft scherpe inzichten in mensen, hun levens­stijl en hun passies. Je kan je als trend­kenner bijgevolg specialiseren in een zelfgekozen domein of sector.

Performante organisaties weten hoe belangrijk het is om te begrijpen hoe hun sector er morgen zal uitzien. Grote nationale en internationale bedrijven hebben al jaren een trend­watcher in dienst. Wij zijn ervan overtuigd dat de vraag vanuit de bedrijfs­wereld alleen maar explosief zal toenemen.

Vandaag willen ook KMO's volop nadenken over nieuwe trends en (brood)nodige innovatie. Meer nog: ook als eenmansbedrijf wil je je toekomst slim voorbereiden en innovatief denken én doen.

doelgroep

  • Je bent strateeg, analist, innovator en/of creatieveling en je wil concrete scenario's uitzetten om trends te vertalen in bedrijfs­concepten die aanslaan op de markt.
  • Je bent ondernemer, IT'er, ontwerper …
  • Je bent pas afgestudeerd als bachelor of master met een gezonde dosis motivatie en nieuwsgierigheid. Of je hebt een graduaats­diploma marketing en minstens twee jaar werk­ervaring. Is dit niet het geval? Een bewezen professioneel traject wordt ook in aanmerking genomen. 

Download de brochure →

data

De opleiding wordt tweejaarlijks ingericht en wordt gespreid over 25 lesweken, telkens op maandagavond. 

Studenten van voorbije edities waarderen sterk de mix van deze hybride opleiding, daarom zal je een aantal lessen ook online volgen.

prijs

2450 euro, te betalen bij inschrijving. Eenmaal ingeschreven, ontvang je de factuur per e-mail.

HOGENT is erkend als opleidings­verstrekker in het kader van de kmo-portefeuille (erkennings­nummer DV.O101616). Daardoor kan je tot tot 30% van je inschrijvings­geld recupereren.

Meer info →

evaluatie

Tijdens deze opleiding krijg je de kans om een praktisch trendrapport uit te werken (facultatief). Je bepaalt zelf voor welke opdrachtgever/sector je dat doet. Dat kan bijvoorbeeld voor je huidige werkgever, een persoonlijk project of voor een toekomstige uitdaging zijn. Je krijgt feedback van de jury en docenten. Het rapport zal dus bijzonder waardevol zijn en je een reeks troeven voor de toekomst bieden.

Je kan er ook voor kiezen om geen eindwerk te maken (bijvoorbeeld omwille van persoonlijke redenen, gebrek aan tijd, ...). Jij beslist of je een trendrapport uitwerkt en presenteert.

attestering

Heb je al een graduaats­diploma marketing, een bachelor- of een master­diploma op zak? Dan behaal je het getuig­schrift postgraduaat.

profielfoto Petra Couck

Petra Couck

Coördinator

Chat met Petra

Innovatiekansen spotten.

"Buitengewone innovatie­kansen zitten verscholen in onverwachte hoekjes. De opleiding trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie leert organisaties hoe ze op een systematische manier hun blik op de wereld verruimen."

Stefaan Vandist
Managing partner bij switchrs

Innovatiekansen spotten.

"Buitengewone innovatie­kansen zitten verscholen in onverwachte hoekjes. De opleiding trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie leert organisaties hoe ze op een systematische manier hun blik op de wereld verruimen."

Stefaan Vandist
Managing partner bij switchrs

Het programma loopt over 25 les­avonden en behandelt alle rele­vante en essentiële aspecten voor het ontwikkelen van een sterke toekomst­strategie. Het post­graduaat bestaat uit 4 onderdelen.

Trendanalyse

Hoe ziet het trend­landschap eruit? We bespreken uitgebreid micro-, meso- en megatrends. We reiken je verschillende methodieken aan om de nieuwste trends op te sporen. Daarnaast porren we je aan om eens over het muurtje van je eigen organisatie te kijken.

Je leert verbanden leggen en patronen herkennen. Je krijgt grip op de daaruit voort­vloeiende veranderende consumenten­behoeften.

Scenarioplanning en futuring

Je ontwikkelt scenario's, concepten en strategieën. Concreet: Je bestudeert trends en onzekerheden vanuit verschillende invals­hoeken. Van daaruit maak je een analyse van de toekomst. Een blik­opener, want zo leer je denken in verschillende gefundeerde toekomst­verhalen.

Design thinking - innovatie­tools en creativiteit

Design thinking of ontwerp­denken is ontstaan als creatieve manier om problemen op te lossen. In deze opleiding wordt het Design thinking­proces uitgediept en worden trends gekoppeld aan deze manier van denken met als doel tot nieuwe creatieve concepten te komen.

Trendimplementatie

Je kent de trends maar hoe vertaal je die succesvol naar strategie en innovatie? Concrete cases geven je handvaten om strategische beslissingen te nemen. Resultaat? Je bent in staat om nieuwe producten en diensten te bedenken. Toekomst­bestendig, dat spreekt voor zich. En bovendien doorstaan de nieuwig­heden de test van de haalbaarheid op de markt.

Sfeerbeeld
"Met behulp van beproefde tools & technieken leerden we uiteen­lopende toekomst­scenario’s verkennen en vertalen in waarde­gerichte oplossingen binnen ons eigen werkterrein. De veelzijdige achtergronden en ervaringen van de deelnemers waren een verrijking."

Carl Lepoutre, Change Manager bij BNP Paribas Fortis en deelnemer in 2020-2021

Een andere blik
op de wereld.

"Het postgraduaat heeft mij met een andere blik naar de wereld leren kijken. Ik ben nu gepassioneerd door alles wat nieuw is en ben elke keer weer verwonderd als ik een interessante innovatie of trend tegenkom. De opleiding vormt zeker een meer­waarde in mijn huidige job om tot nieuwe product­innovaties te komen."

Ellen Lauwers
Innovation & Packaging Manager
bij Neuhaus

Een andere blik
op de wereld.

"Het postgraduaat heeft mij met een andere blik naar de wereld leren kijken. Ik ben nu gepassioneerd door alles wat nieuw is en ben elke keer weer verwonderd als ik een interessante innovatie of trend tegenkom. De opleiding vormt zeker een meer­waarde in mijn huidige job om tot nieuwe product­innovaties te komen."

Ellen Lauwers
Innovation & Packaging Manager
bij Neuhaus

Je leert van experten.

Het postgraduaat wordt georganiseerd in samenwerking met tal van grote spelers in de trendwereld. Alle lesgevers
zijn toonaangevende experts in trends en innovaties. Stuk voor stuk topmensen die met plezier hun ervaringen delen.

Je krijgt les van:

  • Herman Konings: Trendwatcher, CEO nXt
  • Stefaan Vandist: Managing partner switchrs
  • Tom Palmaerts: Trendwatcher Trendwolves
  • Petra Couck: Trend­expert HOGENT
  • Rudy Pieters: CEO Verhalenmakers, Storytelling expert
  • Els Dragt: Trend Explorer, Studio Elsewhere
  • Thomas d'Hooge: Expert toekomstverkenning

Ook medestudenten zijn een bron van inspiratie. Deze opleiding verenigt mensen uit diverse professionele sectoren en disciplines. Prettig gevolg? Je wisselt ideeën uit en je bouwt snel een relevant professioneel netwerk uit.

Download de brochure

Sfeerbeeld quote trendwatching opleiding
"Trendkennis vormt de ultieme basis om de toekomst van je bedrijf, organisatie, product of merk veilig te stellen. Dit postgraduaat legt hiervoor een basis die je ongetwijfeld zal kunnen gebruiken."

Bert Van Thilborgh
CEO Futureproved Trendwatchers

Match ik met trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie?

1

Je bent een
early adopter
in alles.

2

Je kijkt steeds
verder dan de
nieuwste trends.

3

Je bent op zoek naar tools om trends te detecteren, analyseren en implementeren.

4

Nieuwe concepten uitdenken die matchen met de snel veranderende maatschappij?
Echt iets voor jou.

5

Je wil een boost geven aan je huidige carrière, je grenzen verleggen.

Jouw
perspectieven.

Heel wat nationale en internationale bedrijven en organisaties in zeer uiteen­lopende sectoren zijn op zoek naar trend­kenners. Vooral afdelingen Marketing, Research & Development en Business Intelligence zijn vragende partij.

Ook communicatie-, pr- en trend­bureaus hebben mede­werkers nodig om de kennis van trends en consumenten­behoeften te vertalen naar succes­verhalen voor hun klanten en potentiële klanten.

Liever als zelfstandig ondernemer aan de slag? Dat kan bijvoorbeeld als creatief concept­ontwikkelaar.

Intake en
inschrijven.

Toelatingsvoorwaarden

Houder zijn van een professioneel of academisch bachelor- of master­diploma (of gelijkwaardig).
Of houder zijn van een graduaats­diploma marketing en minstens 2 jaar werk­ervaring hebben. Is dit niet het geval? Een bewezen professioneel traject wordt ook in aanmerking genomen. Na een positieve intake kan je alsnog inschrijven maar je kan geen getuig­schrift post­graduaat behalen.

Heb je interesse of wil je inschrijven?

Neem contact op met de coördinator via petra.couck@hogent.be.

Sfeerbeeld

Nog vragen?

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Digitale marketing

Het postgraduaat digitale marketing is een premium opleiding met als core doelgroep professionals die hun passie voor digitaal willen omzetten in kennis en skills die ondernemingen vandaag de dag …

Ondernemen

Je onderneemt of je hebt een start-upidee en je kan nog extra ondersteuning gebruiken? In het postgraduaat ondernemen ga je zelfstandig aan de slag met begeleiding van een business coach en een …

Salesmanagement

Het postgraduaat sales­management geeft je imet 1 les­dag per week (1 academie­jaar) de tools in handen om een door­dachte sales­strategie op poten te zetten. …