Foto Gastcollege door minister Sven Gatz

Gastcollege door minister.

G

Gastcollege door minister.

Minister steunt samenwerkings­project HOGENT & Université De Mons.

Brussels minister Sven Gatz was gastspreker op het slotmoment van een 'tandemproject' van onze opleiding organisatie & management met de Université de Mons.

Voor het project werkten studenten van de afstudeer­richting Business & Languages (tweede bachelor) en eerste master­studenten van de Université de Mons samen aan een thema rond HR en voerden hiervoor een tweetalig mini-onderzoek uit. De Franstalige studenten komen uit veel verschillende opleidingen als sociologie, antropologie, human resources, communicatie­wetenschappen, politieke wetenschappen, maar hebben het vak Nederlands gemeenschappelijk. In dit initiatief vormt tweetaligheid de rode draad. Mede daarom steunt minister Gatz dit graag.

Het project startte begin maart met een eerste bezoek van onze HOGENT-studenten aan de Université de Mons, waar ze in de beide landstalen enkele gastcolleges hebben gevolgd. Op basis van die colleges verdiepten ze zich in een specifiek HR-onderwerp.

In maart, april en mei bleven de studenten geregeld in contact met elkaar via Teams, waarbij ze hun HR-thema verder uitwerkten en waarbij de studenten van beide instellingen elkaar ondersteunden bij het gebruik van de andere landstaal. Zo kregen ze op een ongedwongen manier het Frans of het Nederlands beter onder de knie.

Tijdens het slotmoment waren de studenten van Mons te gast op HOGENT. De eerstejaars van de afstudeer­richting Business & Languages organiseerden een rondleiding in het Gentse stads­centrum - die opdracht past in het opleidings­onderdeel project- en event­management. Daarna stonden op campus Schoonmeersen de (meertalige) finale pitches van de studenten­teams op het programma. De uiteenzetting van minister Sven Gatz vormde de inleidende omkadering van de pitches.

Het tandemproject met Université de Mons is een mooi voorbeeld van innovatief leren, waarbij verschillende opleidings­onderdelen, studiejaren en onderwijs­instellingen samenwerken in een boeiend en dynamisch leertraject.