Facebook Pixel Studiesucces: ook een kwestie van context. - Hogeschool Gent
Foto Studiesucces: ook een kwestie van context.

Succes in de studies: ook een kwestie van context.

S

Succes in de studies: ook een kwestie van context.

HOGENT start specifiek onthaalprogramma voor pioniersstudenten.

Pioniersstudenten zijn studenten van wie beide ouders of andere gezins­leden geen hoger onderwijs hebben gevolgd. Daardoor beschikken ze in de context van hun studies niet of veel minder over een netwerk om op terug te vallen, wat hen kwetsbaarder maakt. Aan de andere kant ontwikkelen ze door die positie ook een bijzondere veerkracht. HOGENT erkent de situatie en kenmerken van pioniersstudenten en organiseert van 13 tot 15 september pioniersdagen om de studenten in kwestie beter voor te bereiden op hun studieloopbaan.

Shana Baele, die in september aan haar laatste jaar sociaal werk begint, is zo’n pioniersstudent. Ze startte na het secundair onderwijs een opleiding financiën en verzekeringen aan HOGENT en was daarmee de eerste in het gezin die hogere studies aanvatte. “Mijn ouders waren daar zeker niet tegen, maar konden me er evenmin bij ondersteunen. Het begon al bij de studiekeuze: er was zo’n groot aanbod aan mogelijkheden, dat het me overweldigde. Maar in mijn directe omgeving had ik niemand om raad te vragen”, blikt Shana terug.

De keuze voor de bacheloropleiding financiën en verzekeringen leek haar logisch: in het secundair had ze de richting handel had gevolgd. De opleiding bleek echter een mismatch en na enkele maanden hield ze het voor bekeken.

Geïsoleerd

Dat ze er de brui aan gaf, had natuurlijk te maken het feit dat de opleiding haar niet lag, maar het speelde volgens haar ook een rol dat ze pioniersstudent is. “Al kon ik dat toen natuurlijk niet zo benoemen. Maar ik liep verloren. Ik weet het wel: aan een hogeschool of universiteit starten, is voor iedere beginnende student een zoektocht. Als pioniersstudent kan je echter niet steunen op je eigen directe omgeving en precies dat maakt een groot verschil. Andere studenten konden terecht bij ouders, broers of zussen met hun vragen, of gewoon als ze iets kwijt wilden over hun studies. Als ik sommige van mijn medestudenten hoorde vertellen dat een van hun ouders hun paper had nagelezen of hun PowerPoint-presentatie had doorgenomen, dan drukte me dat met mijn neus op de feiten: je staat als pioniersstudent geïsoleerd en moet het zelf uitzoeken.”

Het verhaal van Shana is typerend voor de situatie van pioniersstudenten, weet David Van Bunder, die daar binnen het onderzoekscentrum Learning in Diversity (samen met co-promotor Agnes Verbruggen) onderzoek naar verricht. “Hoger onderwijs komt voor hen neer op sociale promotie maken, want ze doen het op het vlak van studieniveau beter dan hun ouders. Maar daar betalen ze ook een prijs voor: ze komen terecht in een nieuwe, onbekende wereld die ze niet kunnen delen met hun gezin. Ze beschikken met betrekking tot hun studies nauwelijks over een netwerk waarop ze kunnen terugvallen.”

En dat kan tot spanningen leiden. Ouders beseffen bijvoorbeeld niet altijd dat hogere studies volgen eigenlijk als een voltijdse job is en verwachten bijvoorbeeld dat hun studerende kinderen geregeld meehelpen in de zaak of voor hun jongere broers en zussen zorgen. “Daarom is het belangrijk om bij begeleidingsprogramma’s die zich naar pioniersstudenten richten ook het thuismilieu actief mee te betrekken”, weet David.

Pioniersdagen.

Ga jij als eerste in je gezin studeren in het hoger onderwijs? Dan kan je als startende HOGENT-student deelnemen aan de pioniersdagen.

Tijdens de pioniersdagen maak je kennis met andere pioniersstudenten en krijg je heel wat tips & tricks mee van HOGENT-studenten die al iets meer ervaring hebben met het studenten­leven aan de hogeschool. Het driedaags programma is een mooie mix van info en fun. Zo leer je je medestudenten meteen op een andere manier kennen en ben je helemaal klaar voor de start van het academiejaar.

Lees meer over de pioniersdagen op deze pagina.

Opnieuw studeren

Shana hield haar studies na enkele maanden voor bekeken. Ze werkte aanvankelijk in tijdelijke banen tot ze samen met haar vader een café is beginnen uitbaten. Dat heeft ze 3,5 jaar gedaan. En toen kwam corona. Door de lockdown moest het café tijdelijk dicht en dat was voor Shana meteen de gelegenheid om stil te staan bij haar eigen situatie: “Ik vroeg me af of ik op lange termijn wel in de horeca wou blijven. Niet dat ik dat niet graag deed, maar zo zag ik mijn toekomst niet. Opnieuw hogere studies aanvatten leek me de beste optie, ook al heb ik daar lang aan getwijfeld omdat ik niet geloofde dat ik dit zou aankunnen.”

Ze koos voor de bacheloropleiding sociaal werk en heeft net met succes haar tweede jaar voltooid. In september neemt ze deel aan de pioniersdagen als studentencoach. Dat initiatief vindt ze alvast een uitstekend idee: “Alleen al het feit dat je op die manier erkenning krijgt, is van groot belang. Zo’n meer­daags event geeft startende studenten in vergelijkbare situaties het signaal dat ze er niet alleen voor staan en het biedt hen de gelegenheid om hun netwerk uit te breiden.”

‘Junctie’

Studenten die er alleen voor staan en nieuwkomers een omgeving bieden waar ze zich comfortabel voelen: dat is ook de bedoeling van Junctie, de studentenvereniging die student Dogukan Sackesen begin volgend academiejaar opstart.

Dogukan Sackesen studeert social werk en is pioniersstudent.

 

Ook Dogukan rondde net zijn tweede jaar sociaal werk af en is eveneens pioniersstudent. Hij ervaarde zelf het belang van een luisterend oor, van eens een praatje te kunnen maken: “Zo ben ik bij STUVO echt wel zeer goed geholpen. Eerst en vooral financieel, want mijn situatie was nogal precair en complex, maar ook gewoon doordat ik er de kans kreeg mijn verhaal te doen of vragen te uiten waar ik mee zat.”

Dogukan heeft geen vanzelfsprekend parcours: hij werd geboren in België, maar toen hij 7 jaar was keerden zijn ouders terug naar Turkije, hun land van herkomst. Hij was een zeer degelijke student in Turkije, maar toen hij zestien was, keerde hij met het gezin terug naar België. Intussen was hij de Nederlandse taal verleerd en moest eerst hij eerst drie maanden naar een onthaalklas voor anders­talige nieuwkomers (OKAN). De combinatie van Nederlands, Frans en Duits bleef een harde noot om te kraken maar hij voltooide het secundair onderwijs uiteindelijk zonder veel kleerscheuren.

Doorzetter

Hij was bovendien gedreven om verder te studeren, maar dat was zonder zijn vader gerekend, die wou dat hij meteen een job zou zoeken, net als de rest van de familie. Het kwam tot een breuk met zijn ouders, waardoor Dogukan zelf instaat voor zijn kosten.

Naast zijn studies werkt hij als jobstudent bij Kinepolis. Geen evidente combinatie, maar hij is een doorzetter met ambitie: “Het is zeker niet gemakkelijk, maar ik ben het intussen gewoon om mijn plan te trekken. Na mijn studies sociaal werk wil ik nog klinische psychologie studeren.”

Het doorzettingsvermogen en de discipline die Dogukan toont, is typerend voor heel wat pioniersstudenten, zo blijkt uit het onderzoek van Learning in Diversity. Pioniersstudenten moeten soms een zwaar traject afleggen, met heel wat hindernissen die veel van hen vragen. Maar ze blijven niet hangen in zelfmedelijden. Ze leren uit hun geschiedenis waardoor ze verder kunnen.

Ze gaan zelf hun weg, maar ontwikkelen daarnaast een specifiek vermogen om de personen te vinden die hen verder kunnen helpen en hen versterken. Ze verstaan de kunst om de kracht van sociale relaties op te zoeken en in te zetten.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Pioniersdagen

Ga jij als eerste in je gezin studeren in het hoger onderwijs? Dan kan je als startende HOGENT-student deelnemen aan de pioniersdagen. Het driedaags programma is een mooie mix van info en fun. Zo …

Research Centre for Learning in Diversity
Leren en diversiteit staat centraal in het onderzoeks­centrum. We voeren praktijk­gericht onderzoek naar zowel formeel als informeel leren, typisch en atypisch leren en leren …
Sociaal werk

In de bachelor sociaal werk verwerf je de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om later als sociaal werker aan de slag te gaan. Na een brede vorming kies je in het derde jaar uit zeven …

Sustainable Development Goals logo

Dit initiatief draagt bij tot:

   SDG10 - Ongelijkheid verminderen

Meer weten over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen? Kijk op hogent.be/duurzaamheid.

Publicatiedatum: 05/07/2023