Vorige maand lanceerde de Vlaamse regering het nieuwe Vlaams Mantelzorgplan 2022-2024. Ter voorbereiding van dit plan deed het HOGENT-onderzoekscentrum 360° Zorg en Welzijn, samen met VUB, een onderzoek naar prioritaire thema's voor het mantelzorgbeleid. Dit gebeurde in opdracht van het Vlaams Instituut voor de Eerstelijn (VIVEL). VIVEL schreef het ontwerp van het nieuwe Vlaamse Mantelzorgplan, met input van deze studie en na een intensief traject van participatie en cocreatie.
In het onderzoekstraject werden o.a. focusgroepen georganiseerd met verschillende stakeholders: mantelzorgers, experten, beleidsmakers, zorgaanbieders, mantelzorgverenigingen, … Dat leverde een brede input op over hoe een goed mantelzorgbeleid eruit zou kunnen zien. De input vormde de basis voor een online enquête, die wijd werd verspreid binnen het zorg- en welzijnslandschap: mantelzorgers, vrijwilligers, professionele zorgverleners en welzijnswerkers, beleidsactoren op alle niveaus, … Meer dan 1000 respondenten, onder wie meer dan 600 mantelzorgers, namen hieraan deel. De focusgroepen en bevraging resulteerde in een prioriteitenlijst.
Bekijk het rapport van deze voorbereidende studie
Verbinding
In een co-creatietraject in het najaar 2021 werden de resultaten van het onderzoek besproken en gevalideerd met beleidsactoren en experten uit het werkveld. Verbinding was hierbij het sleutelwoord. VIVEL deed ook in dit co-creatietraject een beroep op HOGENT en VUB. Tijdens brainstormsessies met het Vlaams Mantelzorgplatform (bestaande uit de zes erkende mantelzorgverenigingen Coponcho, Liever Thuis, Mantelzorgnetwerk, Okra Zorgrecht, Samana, Steunpunt Mantelzorg) en twee niet erkende mantelzorgverenigingen (Magenta en ZoJong!) werden acties geformuleerd. Deze acties werden besproken door een ruime groep van stakeholders uit zorg- en hulpverlening en aan verschillende zorgraden van de eerstelijnszones.
Het volledige mantelzorgplan vind je op www.mantelzorgers.be.
Mooie woorden-en-beeldencampagne
Dat het onderzoekscentrum 360° Zorg en Welzijn bij het Vlaamse mantelzorgbeleid betrokken wordt, is geen toeval: mantelzorg vormt immers een prominent onderzoeksitem binnen het onderzoekscentrum.
Op dit ogenblik voert het centrum een intern onderzoek uit - samen met alliantiepartner Erasmushogeschool Brussel (EhB) - een bevraging rond het thema. De onderzoekers willen nagaan hoe HOGENT een mantelzorgvriendelijk beleid kan creëren. Meer specifiek willen ze de mogelijkheden en impact van onderwijsondersteunende maatregelen onderzoeken.
Het onderzoekscentrum lanceerde daarnaast ook de ‘mooie woorden-en-beeldencampagne’. Dat is een affichecampagne die toont hoe lectoren en studenten ‘voor iemand zorgen terwijl je werkt of studeert’ invullen.
Maar liefst 17 procent van de hogeschoolstudenten combineert studie met zorgtaken, belangeloos en vaak onzichtbaar. Ze zijn mantelzorger voor een vriend, buur of familielid, mensen die ondersteuning nodig hebben wegens ziekte, een beperking, psychische kwetsbaarheid, ouderdom of een verslavingsproblematiek.
HOGENT wil hen en de personeelsleden-mantelzorgers in de schijnwerpers zetten via een affichecampagne rond de thematiek mantelzorg, aan de hand van foto’s, schilderijen, gedichten van studenten en lectoren. De illustratie bij dit artikel bijvoorbeeld, een schilderij van een studente, siert een van de affiches. Andere affiches combineren woord en beeld of geven enkel tekst, zoals dit gedicht van lector Isolde Tack.
De affiches zijn verspreid op verschillende campussen van HOGENT.
Publicatiedatum: 14/06/2022