Foto Jacob

Jacob. Doorzetter en HOGENTenaar.

J

Jacob. Doorzetter en HOGENTenaar.

“Ik was zeker niet de beste student voor theorie, maar de ondernemende vakken waren wel echt mijn ding. Door mijn herexamens in augustus kreeg ik trouwens alleen maar meer doorzettings­vermogen. Dat komt serieus goed van pas als ondernemer, én het maakt van mij een echte HOGENTenaar.”

Meer dan theorie

Op mijn 18 jaar wist ik nog niet zo goed wat ik zou doen. Sowieso vond ik Gent een toffe stad en wist ik dat ik iets ondernemend wou doen. Op de opendeurdag van HOGENT zag ik de infostanden van alle afstudeerrichtingen van bedrijfsmanagement. Eigenlijk interesseerde alles mij wel een beetje, dus op dat moment zei een docent tegen mij: ‘Kies dan maar voor kmo-management, da’s een beetje vanalles.’

Als ik toen wist wat ik nu weet, dan denk ik wel dat ik beter zou opletten in de lessen. Maar die verleidingen horen er wel bij op je 18 jaar, en het was sowieso wel de juiste richting voor mij. Leren gaat trouwens niet alleen over de inhoud van je vakken. Het gaat er ook over wat je triggert.

"Theorie blokken was nooit mijn ding: ik ben meer een doener. En dat is het toffe, want dat zit er ook wel in bij HOGENT: ik vond mijn ding bijvoorbeeld bij de ondernemende vakken, de business­projecten en de buitenlandse stage."

meer over de opleiding

Doorzettingsvermogen

Door mijn herexamens voor de meer theoretische vakken in augustus kreeg ik trouwens alleen maar meer doorzettingsvermogen. Dat komt nu serieus goed van pas als ondernemer. Samen met twee vrienden van de scouts zijn we een onderneming gestart in de strijd tegen huidkanker. Het idee kwam van Frederik. Hij is burgerlijk ingenieur en zijn vrouw heeft een apotheek aan het hippe Dok-Noord, een echte hotspot in de zomer. Je ziet de mensen daar op de terrasjes letterlijk wit toekomen en rood weer vertrekken. Sommige mensen hebben dan al de reflex om zonnecrème te gaan halen bij de apotheek, maar het wordt natuurlijk al snel een kostelijke grap als je iedere keer een nieuwe tube moet gaan kopen wanneer je het nog maar eens vergeten bent. Bovendien brengt dat veel afval met zich mee, en zijn er veel mensen die zich uiteindelijk gewoon niet insmeren.

"Iedere euro die wordt gespendeerd aan huidkanker­preventie zou onze maatschappij meer dan 3 euro opleveren in besparingen op lange termijn. We hebben er dus alleen maar bij te winnen."

De strijd tegen huidkanker

In een studie aan UGent hebben ze berekend dat de kost van huidkanker voor onze maatschappij oploopt tot meer dan 100 miljoen euro op jaarbasis. En dat is dan alleen nog maar hier in België. Daarom hebben we met Sundo slimme verdeelpunten ontwikkeld van zonnecrème. Die installeren we op strategische plaatsen, onder meer in opdracht van overheden en organisatoren van evenementen. Dat levert hen data op: waar en wanneer wordt er het meeste gebruik van gemaakt? Maar bijvoorbeeld ook wanneer mensen er geen gebruik van maken en het eigenlijk wel nodig is. Dat kan helpen om nog meer gericht te gaan sensibiliseren.

Ook voor merken van zonnecrème levert dat mooie kansen op voor out-of-home marketing. Door onze oplossing kunnen zij bijvoorbeeld samenwerkingen aangaan met grote festivals om verpakkingsvrije staaltjes uit te delen en terwijl data te verzamelen over het succes van hun actie. Door de verdeelpunten te laten activeren met elektronische festivalbandjes kun je dan bijvoorbeeld ook weten wie er gebruik van maakt. Dat geeft dan weer mogelijkheden om zo'n campagne verder op te volgen met een gerichte actie achteraf. Win-win, want het is interessanter voor de producent, de organisator én de festivalganger. En bovendien ook gewoon ecologischer, want je zit met minder afval achteraf.

Door de positieve persaandacht krijgen we nu ook veel aanvragen van organisaties die bezig zijn met huidkanker, van sportclubs, beach bars, pop-up bars en zelfs scholen die hun kinderen beter willen beschermen.

Van project tot onderneming

Wat mij iedere keer verbaast is hoe snel de dingen gaan. Vorig jaar in maart zijn we opgestart. We hebben dan een investeerder gezocht en zijn er met 2 van de 3 full-time in gegaan. In mei ben ik gestopt bij mijn vorige job. Ook Victor had een goede job met een mooi loon en een bedrijfswagen. We hebben alles ingeruild en zijn 's nachts beginnen produceren om overdag te kunnen leveren. In de ontwikkelingsfase probeer je zo veel mogelijk zelf te doen. Dat gaat van scripts schrijven voor een animatievideo tot betonvoeten gieten voor de zuilen. Dat is een beetje eigen aan het eerste jaar als ondernemer, denk ik. Maar dat heeft wel als voordeel dat we minder afhankelijk zijn van anderen en dat we bovendien een goed idee hebben van wat er allemaal mogelijk is. Daardoor zijn we ook een pak meer flexibel.

foto Jacob Leysen, mede-oprichter van Sundo

En zelfs met weinig slaap en veel stress maakten we nog steeds geen ruzie, dus we zitten wel echt met een goed team dat op elkaar is afgestemd. Doordat vorige zomer in het water viel met de coronacrisis zijn we toen ook begonnen met ontsmettingszuilen. Dat was een goede testcase voor ons team en heeft van ons project een bedrijf gemaakt. Intussen zijn we dat terug aan het afbouwen en gaan we weer volop voor de slimme verdeelpunten van zonnecrème, de zogenaamde SMOTspots. Als we het verkocht krijgen in België, dan zullen we het ook wel verkocht krijgen in zonnigere oorden. Want we starten nu met Vlaanderen, maar onze ambitie is om wereldwijd te gaan in de strijd tegen huidkanker. Dat is ambitieus, maar ik durf echt te zeggen dat wij het beste aanbod hebben dat er momenteel op de markt is.

"Iedere maand neem je wel ergens opnieuw een sprong in het diepe. Maar als je dan na enkele maanden de interesse merkt, dan voel je gewoon dat het gaat lukken. We zijn er nog niet, maar het gaat zeker de juiste richting uit."