Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 2de jaar van de professionele bacheloropleiding bedrijfsmanagement - marketing doorlopen de studenten in kleine groepjes alle stappen van een grootschalig kwantitatief marktonderzoek voor een bedrijf of organisatie onder begeleiding van ervaren lectoren.
Deze groepsopdracht kadert binnen het opleidingsonderdeel 'Busines Project: Marktonderzoek' en bestaat uit:
- Het bepalen van de benodigde informatie
- Gegevensverzameling
- Gegevensverwerking in het statistisch softwarepakket SPSS
- Presenteren van de gegevens
Stap 1: projectvoorstel indienen
Laat ons weten welke centrale vraag je wil laten onderzoeken door onze studenten. Met welke uitdaging zit jouw bedrijf of organisatie? De lectoren nodigen je uit voor een startmeeting om de vraag af te bakenen en om praktische afspraken te maken.
Stap 2: presentatie van 30 minuten
Bij de start van het academiejaar (eind september) komt de opdrachtgever het bedrijf of de organisatie voorstellen en de projectvraag duiden tijdens een presentatie van 30 minuten voor alle studenten uit het 2de jaar marketing.
Stap 3: onderzoek
De studenten doorlopen in kleine groepjes alle stappen van het marktonderzoek onder begeleiding van ervaren lectoren in onderzoek en communicatie. Na een drietal weken krijg je als opdrachtgever een finaal voorstel van een bevraging of enquête waarop je nog eventuele feedback kan geven.
De studenten zorgen voor de nodige gegevensverzameling om een grootschalig kwantitatief onderzoek te kunnen uitvoeren. Na een grondige analyse van de dataset in SPSS, schrijft elk groepje een onderzoeksrapport.
Stap 4: presentatie onderzoeksrapport
Midden december presenteren de groepjes hun resultaten en aanbevelingen aan de opdrachtgever en de lectoren. Als opdrachtgever geef je feedback op basis van de relevantie en meerwaarde voor jouw bedrijf of organisatie. Omdat er telkens 3 presentaties simultaan plaatsvinden, vragen we om met 3 medewerkers aanwezig te zijn.
Je ontvangt de onderzoeksrapporten van alle groepjes, inclusief de datasets en ingevulde enquêtes (indien op papier). Opgelet: tweedejaarsstudenten zitten nog volop in hun leerproces. Er mogen dus nog geen al te hoge verwachtingen gesteld worden aan de inhoudelijke kwaliteit van de onderzoeksrapporten. De inhoud van deze rapporten dient als richtinggevend. Op basis van de beschikbare datasets kan je als organisatie eventueel nog zelf verdere analyses uitvoeren en conclusies trekken.
Doelgroep
Bedrijven en organisaties met een marketingvraagstuk
Timing
Het project loopt van eind september tot midden december (lesweek 1 tot en met 12), waarbij de studenten 1 dag per week werken aan het project, meestal op de campus of thuis.
bekijk de academische kalender →
Prijs
Naargelang de gekozen methodologie vragen we om eventuele onkosten te vergoeden binnen het kader van het onderzoek, zoals verplaatsingskosten en drukkosten voor enquêteformulieren. We communiceren steeds vooraf welke kosten er zullen worden gemaakt. De uitvoering gebeurt pas na goedkeuring door de opdrachtgever.
Contact
Projecten in de pers
"Vlamingen steeds meer bereid om insecten te eten, maar ze willen niet herkennen wat er op hun bord ligt"
"Groene vingers of hangmathanger: HOGENT-studenten ontdekken 5 types tuiniers in Vlaanderen"
Projecten in de pers
"Vlamingen steeds meer bereid om insecten te eten, maar ze willen niet herkennen wat er op hun bord ligt"
"Groene vingers of hangmathanger: HOGENT-studenten ontdekken 5 types tuiniers in Vlaanderen"
Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Dien dan nu een projectvoorstel in!
Projectvoorstel indienen →Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Samenwerken met het opleidingsĀcentrum marketing
Het opleidingscentrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samenwerking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …
Marktonderzoek door studenten marketing: projectstage
Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? Tijdens een projectstage werkt een team van 2 studenten een grootschalig marktonderzoek uit onder begeleiding …
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …