Tieners een toetsingskader laten opstellen o.b.v. ontplooiingskansen d.m.v. een online bevragingstool. Het komen tot een reeks essentiële ontplooiingskansen helpt om in een volgende stap de betekenis van specifieke elementen in een ontwerp door te spreken en een inhoudelijke dialoog tot stand te brengen tussen ontwerpers en gebruikers.
Doel: Samen met tieners een toetsingskader opstellen aan de hand waarvan ontwerpen getoetst en bediscussieerd kunnen worden.
Toegepaste strategie(ën):
- stadsontwikkeling
Vooral bruikbaar in deze fase(s):
- toetsen en selecteren
Toegepast binnen deze case(s):
- casus Gentbrugge
Werkwijze
In deze workshop doorlopen de deelnemers samen een vragenlijst die je vooraf hebt opgesteld. Het toetsingskader dat hieruit voortvloeit kan in een volgende stap dan worden ingezet om een ontwerp (of ontwerpalternatieven) inhoudelijk te bespreken, bv. door gebruik te maken van 3D.
Voorbereiding bevragingstool
- Zoek een geavanceerde online surveytool die toelaat om items te selecteren, te ordenen en keuzes te verfijnen in verschillende stappen (vb. Qualtrics).
- Werk de inhoud van de bevraging uit door een reeks ontplooiingskansen in een zestal categorieën of beleidsclusters gegroepeerd voor te stellen. De vertaling die gebeurd is van de visiematrix ‘duurzame en leefbare steden’ van de stadsmonitor naar de leefwereld van kinderen vormt hierbij een handige vertrekbasis. Om de bevraging niet te langdradig te maken kan het volstaan de survey automatisch slechts twee categorieën aan te laten bieden. Je vindt de inhoud en structuur van de survey uit ons eigen traject in Gentbrugge bij het beeld- en werkmateriaal.
- Voorzie binnen de bevraging ruimte voor toevoegingen van de deelnemers. Ze zijn immers expert van hun eigen leefwereld en moeten de ruimte hebben om breder te gaan dan de criteria die worden aangeboden.
- Omdat de kans reel is dat de kinderen & jongeren een hele lange lijst aan ontplooiingskansen selecteren, is het belangrijk een aantal stappen in te bouwen die hen helpt om in groep te komen tot de selectie van een tweetal ontplooiingskansen waar ze het hoogste belang aan toekennen. Opnieuw met de bedoeling de bespreking die volgt voldoende beknopt maar wel diepgaand te kunnen voeren.
Workshop
- Zoek naar een applicatie voor de tablet die toelaat het scherm van de tablet draadloos en real-time weer te geven op een computer binnen hetzelfde draadloze netwerk (vb voor android: Mobizen of Airmore).
- Sluit de beamer aan en toon het scherm van de tablet op maximale grootte.
- Geef aan dat ze in groep moeten beslissen overheen de verschillende vragen, en dat dialoog en discussie de kern uitmaakt van de bevraging.
- Vraag hen enkele gegevens in te vullen over hun groep (leeftijd, naam,…)
- Wanneer de zes categorieën of beleidsclusters worden getoond kan je best polsen of ze verstaan wat onder elke categorie zoal kan schuilgaan
- Maak duidelijk dat je er van overtuigd ben dat ze over elk van de categorieën zinvolle zaken aan te brengen hebben, en dat de survey automatisch twee van de zes categorieën er voor hen zal uitlichten.
- Geef aan dat de realiteit van een stad ook is dat vaak niet op alles kan worden ingezet en er keuze gemaakt moeten worden, en dat er vanuit hun geselecteerde ontplooiingskansen tot een finale selectie van twee activiteiten gekomen moet worden.
Tips voor begeleiders
Door de controller te laten doorgeven kan je bewaken dat iedereen aan bod komt.
Inschatting voorbereidingstijd
Veel
Vanaf deze leeftijd
12 jaar
Gemiddelde duur
Kort (>30 minuten)
Bruikbaar op volgende locaties
Klas, lokaal
Benodigde materialen
- snelle draadloze internetverbinding
- tablet
- laptop of computer
- beamer
- projectiescherm (of witte muur)
- (half)verduisterde ruimte
Bronnen en inspiratie