Foto Effectief inclusief onderwijs

Effectief inclusief onderwijs

E

Effectief inclusief onderwijs

Deze onderzoekslijn richt zich op het bereiken van doeltreffende leerresultaten voor álle lerenden. 

We richten ons primair op het domein van rekenvaardigheden en de meerwaarde van samenwerking tussen een leerkracht en een zorgprofessional (logo, ergo, ortho, …), maar ook andere onderzoeksthema’s die onder de brede noemer van effectief inclusief onderwijs passen, komen aan bod (bv. duaal leren, zelfregulatie, taalontwikkelingsstoornissen, burgerschap, motorisch leren).

 

Projecten en resultaten.

 

RekenCafé

Dit project, in samenwerking met Leerpunt, stelt een evidence-informede reeks podcastafleveringen voor waarin wetenschappelijke kennis over verschillende onderwerpen rond rekenen, rekendidactiek en rekenproblemen toegelicht en besproken worden door experts uit de wetenschap en uit de praktijk.

GiMM: Groeien in motoriek en motivatie: leerkrachtstijl in de lichamelijke opvoeding

Het project richt zich op het verbeteren van de motorische competentie en motivatie van kinderen in de basisschool door de implementatie van een innovatief PE-programma (inclusief in elke les een bobbelbaan) gebaseerd op autonomie-ondersteunende technieken. 

Samen op weg

Onderzoek naar de impact van een routeplanner waarmee leerkracht en zorgprofessional in opleiding via complementaire co-teaching op pad gaan naar meer effectief en inclusief onderwijs.

SELFIE 

In kaart brengen en ondersteunen van de zelfregulerende vaardigheden van instromende studenten: een interventiestudie aan HOGENT. 

Rekentest

Vier Vlaamse hogescholen ontwikkelen in samenwerking met de VVL, de Vlaamse Vereniging voor logopedisten, een door logopedisten in te zetten rekentest voor de lagere school.

Leerstoornissen attitudes secundair

Met dit project willen we bijdragen tot meer inclusief onderwijs en de slaagkansen van leerlingen met leerstoornissen verbeteren door bewustwording en kennis bij leerkrachten te vergroten.

Remember to Remember

Dit onderzoeksproject focuste op de training van prospectief geheugen bij 11-15-jarigen met leerstoornissen en/of ASS.

 

    Co-teaching als hefboom voor een hoger leerrendement bij leerlingen

    In dit project werkten we samen met IVG school Gent aan een traject van co-teaching met leerkrachten en zorgprofessionals. 

    Contribution of an obstacle course intervention on motor competence among children

    Lichamelijke Opvoeding (LO) op school kan een optimale toegangspoort zijn voor het verbeteren van de motorische competentie (MC) en het bevorderen van de mate van fysieke activiteit (FA) bij kinderen.

    XR-factor 

    Onderzoek naar factoren die bijdragen tot een succesvolle implementatie van XR als leermiddel in het technisch en beroepsgericht onderwijs in Vlaanderen

    Effectief en efficiënt duaal leren in het hoger onderwijs

    Dit project beoogde een optimale implementatie- en verbredingsstrategie voor duaal leren te ontwikkelen door te onderzoeken wat de minimale randvoorwaarden hiervoor waren bij alle belanghebbende partijen en voor verschillende concepten van duaal leren.

      Efficiënt duaal

      Binnen HOGENT werd een pilootproject gestart waarin kwantitatief en kwalitatief onderzoek gevoerd werd naar de efficiëntie van duale leertrajecten en naar de kritische succesfactoren voor goede duale trajecten, zowel voor studenten, lesgevers als werkveld. 

        Complementaire co-teaching tussen een leerkracht en een zorgprofessional

        In dit project in een Gentse proeftuinschool werd geëxperimenteerd met een co-teachingsvorm waarin verschillende experten samenwerken in de klas, met als doel effectiever inclusiever onderwijs te realiseren. 

        Bobbelbaan

        Onderzoek naar de invloed van een lessenreeks inclusief een bobbelbaan in elke les op het motorische leerresultaat en de motivatie van kinderen (5-12 jaar) in het basisonderwijs.  

        Krachtige UDL brede basiszorg voor rekenen in de lagere school

        Dit interprofessioneel onderzoeksproject onderzocht hoe een effectieve 'brede basiszorg' op klasniveau gerealiseerd kan worden, uitgaande van Universal Design for Learning en in functie van het ontwikkelen van een inclusieve leeromgeving.

        Geïntegreerd wetenschapsonderwijs: Lijden of Leiden?

        Dit onderzoek focuste op de nieuwe integratiemogelijkheden voor de vakken aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek en da manier waarop deze integratie kan aangepakt worden.