Foto Studenten logopedie onderzoeken taal- en rekenvaardigheden.

Studenten logopedie onderzoeken taal- en rekenvaardigheden.

S

Studenten logopedie onderzoeken taal- en rekenvaardigheden.

Studenten van de opleiding logo- en audiologie werken mee aan twee normerings­onderzoeken voor een taaltest en een rekentest. Dat de studenten hier een actieve rol in opnemen, is een meerwaarde voor hun professionele ontwikkeling. De normerings­onderzoeken zelf helpen de sector én de zorgvrager vooruit. Ze zijn bovendien het resultaat van een vlotte samenwerking tussen alle Vlaamse bacheloropleidingen logopedie (georganiseerd in de hogescholen Artevelde, HOGENT, Vives en Thomas More.)

In een normeringsonderzoek wordt een rangorde vastgesteld van prestaties, in dit geval op het vlak van taal en rekenen. Zo’n test is van belang om te kunnen bepalen welke begeleiding er nodig is en of het kind aanspraak kan maken op terugbetaling. Een zorgvrager heeft immers maar recht op terugbetaling vanuit het ziekenfonds wanneer de scores op een genormeerde test onder een bepaalde grenswaarde vallen.

De vier Vlaamse hogescholen die een opleiding logopedie aanbieden zijn bij zowel het talige als het rekenkundige normeringsonderzoek betrokken. “En die samenwerking verloopt zeer goed”, verzekert Sabine Vandevelde, lector logopedie en onderzoeker aan HOGENT.

Vlaamse versie

De studenten voeren onder meer een normeringsonderzoek uit voor de Nederlandse CELF-preschool taaltest, onder coördinatie van HOGENT-praktijklector Eddy Hoste. De CELF-preschooltest geeft een diagnose en evaluatie van taalproblemen bij 3- tot 6-jarigen. De test bestaat al geruime tijd, maar er wordt nu werk gemaakt van een vernieuwde versie met aangepaste normen. “Het is tegelijkertijd een goede gelegenheid om naast de Nederlandse, ook een Vlaamse versie van de CELF-preschool test samen te stellen. De woordenschat van een vierjarig kind in Nederland verschilt immers van die van een Vlaams leeftijdsgenootje”, legt Sabine Vandevelde uit. “De studenten doen eerst een proefafname die we met de lectoren beoordelen. Als die beoordeling positief is, krijgen ze drie ‘echte’ afnames."

De nieuwe rekentest is het gevolg van een behoefte die werd vastgesteld in het werkveld. Collega's van het postgraduaat leerstoornissen, dat met de vier bovengenoemde hogescholen samen wordt georganiseerd, stapten daarom naar de beroepsvereniging voor logopedisten met de vraag om samen de schouders te zetten onder een nieuwe rekentest. Het werkveld blijkt immers niet te beschikken over een recente voor Vlaanderen genormeerde rekentest die voldoende aspecten van het rekenen covert. En dat is problematisch, zegt Sabine Vandevelde: “Daardoor mis je informatie, zie je de hiaten niet altijd en weet je dus niet heel concreet waar je moet op werken. Een accurate test biedt handvatten om handelingsgerichte adviezen te formuleren en voor begeleiding op maat te zorgen.”

Met de financiële steun van de beroepsvereniging van logopedisten werkten de vier hogescholen samen vorig jaar zelf een test uit en nu vindt dus met de hulp van de studenten een normeringsonderzoek plaats. Daar beginnen ze goed voorbereid aan, verzekert Sabine: "Ze nemen deel aan een voorbereidende infosessie en krijgen een uitgewerkt draaiboek ter beschikking."

Onderzoeksvaardigheden

Het feit dat studenten bij zo’n normeringsonderzoek betrokken worden, is zeker een meerwaarde in hun opleiding, vindt Sabine: “Het is een unieke ervaring om zich te bekwamen in het afnemen van een assessment. Ze kunnen op een laagdrempelige manier hun onderzoeksvaardigheden ontwikkelen.”

Het is voor de studenten een unieke ervaring om zich te bekwamen in het afnemen van een assessment en hun onderzoeks­vaardigheden te ontwikkelen.”

Sabine Vandevelde, lector opleiding logopedie en onderzoeker.

De taaltest wordt afgenomen door derdejaarsstudenten en zit deels onder de stageactiviteiten: studenten die aan te weinig stage-uren komen, kunnen die zo uitbreiden. Maar ook andere studenten kunnen deelnemen op vrijwillige basis.

De rekentest draait zelfs helemaal op vrijwilligheid, zegt Sabine Vandevelde: “Voor de rekentest werken we met tweedejaarsstudenten. We hebben een oproep gelanceerd en al snel toonden 9 studenten zich enthousiast om deel te nemen. Het was zeer aangenaam om vast te stellen dat er zoveel spontane respons was.”

Het normeringsonderzoek voor de rekentest zal in december 2025 afgerond zijn, dat voor de taaltest wordt eind volgend academiejaar gefinaliseerd.

Publicatiedatum: 26/02/2025