Facebook Pixel Category management plan door studenten marketing. - Hogeschool Gent
Foto Category management plan door studenten marketing.

Category management plan door studenten marketing.

C

Category management plan door studenten marketing.

Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 2de jaar van de professionele bachelor­opleiding bedrijfs­management - marketing ontwikkelen studenten­teams een category management plan voor jouw merk onder begeleiding van ervaren docenten.

Deze groeps­opdracht kadert binnen het opleidings­onderdeel 'Busines Project: Marketing Intelligence'. De studenten worden onder­gedompeld in de wereld van Category Management en Trade Marketing. In samenwerking met onderzoeks­bureaus NielsenIQ en GfK ontwikkelen de studenten een category plan voor een merken­fabrikant die inzicht wil krijgen in de prestaties van een merk op de Belgische markt.


Stap 1: project­voorstel indienen

Laat ons weten welk merk je wil laten onderzoeken door onze studenten. Wat zijn de uitdagingen voor jouw merk? De eerste stap is het afbakenen van de categorie en de probleem­stelling.

Als merken­fabrikant ga je akkoord om de data ter beschikking te stellen van onze studenten via onze partners NielsenIQ en GfK. Bij de start van het project tekenen de studenten een geheim­houdings­verklaring (5 jaar).

Projectvoorstel indienen →


Stap 2: presentatie van 30 minuten

Bij de start van het tweede semester (midden februari) kom je als merken­fabrikant het bedrijf en het merk voorstellen tijdens een presentatie voor de studenten uit het 2de jaar marketing. NielsenIQ presenteert de algemene tendens op de markt en beschrijft de categorie waar­binnen het merk zich situeert. De studenten krijgen de actuele datasets (items, promo­data…) in Excel.


Stap 3: onderzoek

De studenten analyseren de categorie en het merk volledig. Ze voeren ook zelf een store­check uit in ±250 winkel­punten. Daarvoor volgen ze een standaard­procedure in samen­spraak met de merken­fabrikant. Dankzij de expertise van gast­sprekers (o.a. Gondola Academy) kunnen de studenten hun analyse optimaal structureren. Ze trekken conclusies en formuleren aanbevelingen voor de merken­fabrikant. Doorheen het volledige project krijgen de studenten begeleiding van ervaren lectoren in spreadsheets, Power BI, marketing intelligence en communicatie.


Stap 4: presentatie category management plan

Tijdens de examen­periode in juni presenteren de studenten hun category management plan en strategische aanbevelingen voor de opdracht­gever en de lectoren. De presentaties vinden plaats op HOGENT campus Schoonmeersen. Als merken­fabrikant geef je feedback op basis van de relevantie en meer­waarde voor jouw bedrijf of organisatie.

Je ontvangt alle rapporten van de studenten, inclusief de data­set van de storechecks.


Doelgroep

Merkenfabrikanten die inzicht willen krijgen op de prestaties van een merk op de Belgische markt

Timing

Het project loopt van midden februari tot begin juni, waarbij de studenten 1 dag per week werken aan het project, meestal op de campus of thuis.

bekijk de academische kalender →

Contact

katrien.meert@hogent.be

Sfeerbeeld

Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Dien dan nu een projectvoorstel in!

Projectvoorstel indienen →

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Samenwerken met het opleidingsĀ­centrum marketing

Het opleidings­centrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samen­werking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …

Marketing

Marketing is een afstudeer­richting van de bachelor bedrijfs­management. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succes­vol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …

Op zoek naar expertise?
Ben je op zoek naar vormingen of advies? Klik door op een van de thema's en bekijk het volledige aanbod. Ben je geïnteresseerd in het onderzoek van HOGENT? Neem dan een kijkje …