Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 2de jaar van de professionele bacheloropleiding bedrijfsmanagement - marketing ontwikkelen studententeams een category management plan voor jouw merk onder begeleiding van ervaren docenten.
Deze groepsopdracht kadert binnen het opleidingsonderdeel 'Busines Project: Marketing Intelligence'. De studenten worden ondergedompeld in de wereld van Category Management en Trade Marketing. In samenwerking met onderzoeksbureaus NielsenIQ en GfK ontwikkelen de studenten een category plan voor een merkenfabrikant die inzicht wil krijgen in de prestaties van een merk op de Belgische markt.
Stap 1: projectvoorstel indienen
Laat ons weten welk merk je wil laten onderzoeken door onze studenten. Wat zijn de uitdagingen voor jouw merk? De eerste stap is het afbakenen van de categorie en de probleemstelling.
Als merkenfabrikant ga je akkoord om de data ter beschikking te stellen van onze studenten via onze partners NielsenIQ en GfK. Bij de start van het project tekenen de studenten een geheimhoudingsverklaring (5 jaar).
Stap 2: presentatie van 30 minuten
Bij de start van het tweede semester (midden februari) kom je als merkenfabrikant het bedrijf en het merk voorstellen tijdens een presentatie voor de studenten uit het 2de jaar marketing. NielsenIQ presenteert de algemene tendens op de markt en beschrijft de categorie waarbinnen het merk zich situeert. De studenten krijgen de actuele datasets (items, promodata…) in Excel.
Stap 3: onderzoek
De studenten analyseren de categorie en het merk volledig. Ze voeren ook zelf een storecheck uit in ±250 winkelpunten. Daarvoor volgen ze een standaardprocedure in samenspraak met de merkenfabrikant. Dankzij de expertise van gastsprekers (o.a. Gondola Academy) kunnen de studenten hun analyse optimaal structureren. Ze trekken conclusies en formuleren aanbevelingen voor de merkenfabrikant. Doorheen het volledige project krijgen de studenten begeleiding van ervaren lectoren in spreadsheets, Power BI, marketing intelligence en communicatie.
Stap 4: presentatie category management plan
Tijdens de examenperiode in juni presenteren de studenten hun category management plan en strategische aanbevelingen voor de opdrachtgever en de lectoren. De presentaties vinden plaats op HOGENT campus Schoonmeersen. Als merkenfabrikant geef je feedback op basis van de relevantie en meerwaarde voor jouw bedrijf of organisatie.
Je ontvangt alle rapporten van de studenten, inclusief de dataset van de storechecks.
Doelgroep
Merkenfabrikanten die inzicht willen krijgen op de prestaties van een merk op de Belgische markt
Timing
Het project loopt van midden februari tot begin juni, waarbij de studenten 1 dag per week werken aan het project, meestal op de campus of thuis.
bekijk de academische kalender →
Contact
Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Dien dan nu een projectvoorstel in!
Projectvoorstel indienen →Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Samenwerken met het opleidingsĀcentrum marketing
Het opleidingscentrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samenwerking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …